Voiko jumissa oleva niska ja selkä aiheuttaa NÄIN kovat oireet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sasa"

Vieras
Vähän väliä huimaa ja toisinaan tulee sellaisia "humahduksia", siis tosi pahoja huimauskohtauksia jolloin silmissä pimenee ja tasapaino heittää. Näiden "humahduksien" jälkeen tulee heti päänsärkyä. Sellainen outo olo on koko ajan, väliin tuntuu kävellessä kuin astuisi tyhjän päälle. Tuntuu että ajatuksetkaan ei kulje kunnolla.

Mulla on selkä ja niska totaalisen jumissa, rutina vaan kuuluu kun käännän päätä johonkin suuntaan. Jos taivutan niskaa mihin suuntaan vain nii kauhea kiristys tuntuu lihaksissa. Selkää särkee, joka aamu selkä on niin kipeä etten meinaa ulos päästä. Niskasärkyä on myös, päätä ei särje kuin noiden "humahdusten" jälkeen. Kävin lääkärissä ja sain lähetteen fysikaalisiin hoitoihin, mutta silti mietin, että voiko tosiaankin pelkkä jumissa oleva niska ja selkä tehdä noin voimakkaat oireet? ONko muilla ollu?

Kuulostaa tutulta. Kuin kävelisi ilmassa.. mulla liittyy välillä pahaa oloakin.
Auttanut kun mies iltaisin hieronut hartioita, seuraavana päivänä aina normi olo.
Hierojalle pitäs ja pitäs....

voi todellakin aiheuttaa. hoida pian niska ja selkä kuntoon koska ne vain pahenee muuten. itse olin ihan varma että mulla oli jotain vakavaa kun päätä särki joka ikinen päivä taukoamatta. huimas,oksetti, elohiiri nyki joka paikas, tykytys päässä, kauhea paine/vedon tunne kallonpohjassa, näköhäiriöitä, hengenahdistusta, puutumista jne kaikenlaista ihme oiretta oli.

voi todellakin aiheuttaa. hoida pian niska ja selkä kuntoon koska ne vain pahenee muuten. itse olin ihan varma että mulla oli jotain vakavaa kun päätä särki joka ikinen päivä taukoamatta. huimas,oksetti, elohiiri nyki joka paikas, tykytys päässä, kauhea paine/vedon tunne kallonpohjassa, näköhäiriöitä, hengenahdistusta, puutumista jne kaikenlaista ihme oiretta oli.

Juu sain pe lähetteen fysikaaliseen ja huomenna ois tarkoitus alkaa varailla aikaa jostain missä sais hierontaa ja jotain lämpöhoitoja mitä lääkäri määräsi.Olis pitäny jo ennemmin mennä mutta kun en oo saanu aikaiseksi enneku nyt ku oireet on niin pahat että tuntuu ettei niiden kanssa enää selviä... :( :ashamed: toivottavasti saan ajan pian. Meillä on 8kk vauva jota oon joutunu kantamaan lähes taukoamatta tähän päivään asti, nyt on alkanu viihtyä lattialla enemmän ku on oppinu konttaamaan ja istumaan. Oon myös imettäny sitä paljon, se on sellainen tissitakiainen, eikä vieläkään oikein syö kuin tissiä. Öisin se heräilee x- kertaa, ja oon aika väsyny. Ja öisin monesti nukahdan häntä imettäessäni ja tänäki aamuna ku heräsin nii tajusin nukkuneeni 3tuntia tosi huonossa asennossa ja tänään onkin sitte taas ollu erityisen vaikeat oireet. Tiedän että noi kaikki on edesauttanu tämän vaivan tuloa, pakko myöntää että monesti imetänkin huonossa asennossa, mutta... no, toivottavasti vielä saisin apua ja oireet lievenisivät.

Meinasin sanoa että pyydä äkkiä kunnon lääkkeet, että pahin helpottaa ja hieroja oikeasti voi auttaa, mutta tuo imetys ei käy lääkkeiden kanssa.
Eli voi pahus.
No, lämpöhoito voisi olla yksi mikä auttaa ja sitten hierontaa. Ja ei kyllä auttaisi nukahtaa huonoon asentoon.

Kyllä se sitä on. Ite käyn 4 viikon välein hierojalla, on ollut paljon parempi olo, mutta kyllä jo siinä ajassa ehtii mennä aika pahaksi, varsinkin kun teen istumatyötä koneen ääressä.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23456184:
Käyks sirdalud imetyksen aikana?

Mulle lääkäri sanoi että kun imettää niin ei oo muita vaihtoehtoja kuin panadol, lämpöhoito ja hieronta. Meinas että niillä sais lievitettyä tätä tilannetta ja sitte kun lopettaa imettämisen niin vois kokeilla jotain tujumpaa rohtoa. Mulla ois tarkoitus imettää n vuoden vanhaksi, joten jos tässä 4kk vielä sinnittelisi. Jos vaan hieronta ja muu helpottaa oloa.

Alkuperäinen kirjoittaja neljän äiti;23456179:
Kuulostaa liiankin tutulta, ja hassua, mulla myös 8 kk vauva. Kroonistuukohan se just näin pahaksi 8 kuukaudessa...

En tiedä :D ehkä siinä vaiheessa on tullu jo niin paljon kannettua vauvaa ja imetettyä väärässä asennossa :ashamed: ja muuta...

[QUOTE="aapee";23456135]Juu sain pe lähetteen fysikaaliseen ja huomenna ois tarkoitus alkaa varailla aikaa jostain missä sais hierontaa ja jotain lämpöhoitoja mitä lääkäri määräsi.Olis pitäny jo ennemmin mennä mutta kun en oo saanu aikaiseksi enneku nyt ku oireet on niin pahat että tuntuu ettei niiden kanssa enää selviä... :( :ashamed: toivottavasti saan ajan pian. Meillä on 8kk vauva jota oon joutunu kantamaan lähes taukoamatta tähän päivään asti, nyt on alkanu viihtyä lattialla enemmän ku on oppinu konttaamaan ja istumaan. Oon myös imettäny sitä paljon, se on sellainen tissitakiainen, eikä vieläkään oikein syö kuin tissiä. Öisin se heräilee x- kertaa, ja oon aika väsyny. Ja öisin monesti nukahdan häntä imettäessäni ja tänäki aamuna ku heräsin nii tajusin nukkuneeni 3tuntia tosi huonossa asennossa ja tänään onkin sitte taas ollu erityisen vaikeat oireet. Tiedän että noi kaikki on edesauttanu tämän vaivan tuloa, pakko myöntää että monesti imetänkin huonossa asennossa, mutta... no, toivottavasti vielä saisin apua ja oireet lievenisivät.[/QUOTE]

sama homma mulla oli.. liikaa lapsen kantamista ja kun tuo meidän poika painaakin ihan mahdottomasti ja tosiaankin huonot imetysasennot mullakin oli ja poika käytti mua öisin tuttina joten nukuin vähän miten sattuu... toivottavasti saat apua ja helpotusta asiaan. itse kävin aika monta kertaa fysioterapeutilla ennen kuin rupes oikeasti helpottamaan.

Liikutteko ollenkaan? Siis muuten kuin staattisesti kannatte taakkaa eestaas?
Ainoa mikä auttaa pitemmäksi aikaa noihin selkäjumeihin on oma aktiivinen liikunta. Ehkä fysioterapeutit osaa neuvoa oikeita liikkeitä.

[QUOTE="Haba";23456524]Liikutteko ollenkaan? Siis muuten kuin staattisesti kannatte taakkaa eestaas?
Ainoa mikä auttaa pitemmäksi aikaa noihin selkäjumeihin on oma aktiivinen liikunta. Ehkä fysioterapeutit osaa neuvoa oikeita liikkeitä.[/QUOTE]

No sekin tässä on kun ei ehdi eikä jaksa. Aiemmin jumppasin ja venyttelin useamman kerran viikossa kotona, lisäksi joka päivä harrastin kuntoliikuntaa. Nyt tämän kolmannen lapsen syntymän jälkeen on kaikki jääny. Vauva on valvottanu paljon(korvakierteinen)ja oon ollu niin poikki että en kertakaikkiaan jaksa lähteä lenkille tai jumpata. En vaan saa aikaiseksi kun kaiken sen ajan mitä ei sitä tarvii kantaa, haluan tasan kyllä istua ja olla vaan. Lisäksi meillä on 2 isompaa muksua, alle kouluikäistä, joten jos nyt tonne "lenkille" lähtisinkin niin ei siinä kunto kasva kun mennään etanavauhtia eteenpäin. Tietysti raitista ilmaa saa mutta muuten siitä ei oo hyötyä, niinkuin kunnon kohottamisen kannalta. useimmiten vaan ollaan omassa pihassa tai kävelen lähimpään leikkipuistoon. Mies toki päästäis mut yksinki lenkille sillon kun on kotona (vahtisi siis lapsia sillä aikaa) mutta se tekee 3vuorotyötä ja kun ei oo sitä säännöllistä aikaa lenkille niin eipä oikein tuu lähdettyä (jos olis töissä vaikka klo8-16 ja pääsisin aina lenkille klo17 nii ehkä tulis enemmän käytyä ku ois niinku säännöllistä). Ja usein sitte kyllä mieluummin meen nukkumaan kun mies hoitaa lapsia kuin lähtisin lenkille. Itseä harmittaa tosi paljon kun on liikunta jääny, mutta ei vaan oo voimavaroja ja aikaa tällä hetkellä. Elän siinä toiveessa, että kun tulee kesä ja jos vaikka vauva alkais ´nukkua paremmin, niin sitte ehkä tuli enemmän liikuttua ja pääsis taas siihen säännöllisen liikunnan rytmiin kiinni. Varmasti sekin vaikuttaa tähän asiaan ja auttais näitä niska- ja selkäjumituksia. Mutta, tää nyt on tätä vielä jonkin aikaa. Kaikesta huolimatta nautin lapsistani :) ne on niin hetken aikaa pieniä ja kaveripiirissä on niin paljon menetyksiä ja epäonnea lasten suhteen että oon kaikesta huolimatta onnellinen että meillä on nää 3 :) että en sillee halua valittaa enkä koe ettenkö jaksais heidän kanssa. Mutta kroppa ois kiva saada kuntoon ja todella ois tarkoitus se säännöllinen liikuntakin ottaa taas kuvioihin...

[QUOTE="Haba";23456524]Liikutteko ollenkaan? Siis muuten kuin staattisesti kannatte taakkaa eestaas?
Ainoa mikä auttaa pitemmäksi aikaa noihin selkäjumeihin on oma aktiivinen liikunta. Ehkä fysioterapeutit osaa neuvoa oikeita liikkeitä.[/QUOTE]

minä ainakin liikun mutta vääränlaista liikuntaa. pitkät kävelylenkit vaunuja työntäen ei tee hyvää.

Minä suosittelen, että varaat ajan vyöhyketerapeutille, tarkemmin ottaen refleksologille. Vyöhyketerapialla voi parantaa nopeastikin hyvin moninaisia vaikeitakin vaivoja. Itse olen saanut ison avun vyöhyketerapiasta ja suosittelen sitä ihan kaikille! Minulla on selkä vaivannut pitkän aikaa ja ollut tosi pahoja lukkoja ym. Kun löysin vyöhyketerapian ja aloin käymään siellä, niin esim. selkäkivut parani kokonaan jo yhdellä hoitokerralla. Toki tarvittavien hoitokertojen määrä on yksilöllinen, mutta nopeitakin tuloksia voi odottaa. Suosittelen nimenomaan refleksologiaa.

Mulla on tuollasta, johtuuko sitten siitä että veri ei kierrä kunnolla kun on niin jumissa vai mikä siinä on. Kannattaa hoitaa, ties mitä pitempi häikkä verenkierrossa voi aiheuttaa (mutua). Mun äidillä on ollu nyt kun se on innostunut neulomisesta, sille tulee jatkuvasti migreenikohtauksia, tukkakin lähtee päästä. Onko sulla kauratyynyä? Se on aivan ihana. Samoin piikkimatto.

heippa kaikille lukijoille!
Eksyin tänne sivustolle, kun itellä alkaa taas turhautuneisuus iskeä tän niskan ja olon kanssa.. olen 22- vuotias aktiivisesti urheileva nuorukainen, rakastan bodypumpia ja -attackia! Ja sehän tässä just masentaakin, etten voi käyttää pumpissa enää samoja painoja, kun niskat menee totaali jumiin :( nyt lähes viikon ollu niskat jumissa, "epätodellinen olo", silmät ei tarkenna, väsyttää jne paljon... olen myös innostunut neulomisesta, mutta hieroja sano että "enemmän urheilua,vähemmän neulomista" eli kohta kaikki mistä pidän on kiellettyä, koska niskat ei kestä? Olen ostanut myös uuden sängyn, pehmeämmän, kun ajattelin et auttaisi niskoihin. ehkä hetkellisesti auttoikin, mutten huomaa eroa enää. aamulla niskat kipeät joten voiko johtua nyt sitten sängystä vai onko tämä vain kaiken huonon yhteensattuma, ensin niskat jumiin salilla ja sitten ne eivät palaudu kun huono sänky? tähän jumiin kun päästään niin ei auta lämpötyyny,hieromalaite, puolison hieronta, kipukoukut ja venyttelyt. mielestäni huolehdin myös proteiinin määrästä ruokavaliossa.

Onko kukaan saanut vastausta, mikä jumittaa lihakset näin voimakkaasti? Itselle ei meinaa perusjärjesllä mennä päähän, että nuoren ja monta vuotta liikkuneen lihakset voi mennä NIIN jumiin eikä mikään auta...en enää tiedä kehen "lääkäriin" luottaa, kun kaikilta tulee eri kommentteja. Toiset sanoo että vain huono ryhti, toinen sanoo että liikaa rasitusta salista eikä kunnollista palautumista ja yksi sanoo että heikot syvät vatsalihakset ja kaulan lihakset eivätkä siis jaksa kannatella/tukea..
Kaikki kommentit asiaan liittyen tervetulleita!

Yhteistyössä