VOIKO joku vainajan lapsista kieltäytyä osallistumasta hautajaiskuluihin tai voiko niitä periä jälkikäteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtiva puoliso
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtiva puoliso

Vieras
Pesässä ei rahaa tai omaisuutta hautajaiskuluihin ja hautausavustuksesta tuli kielteinen päätös!!
Vai saavatko vain muut perilliset kiltisti maksaa oman osuutensa.....??

Miten ihmeessä ei ole sitten tullut hautausavustusta?Ei kai ketään voi pakottaa maksamaankaan.

vissiin liian suuret tulot, vaikka ikänsä ollut soskun asiakas!! Laitettiin valitus menemään...Tahalleen vetkuttelivat vielä päätöksen postituksessa...Päivää vaille 2 viikkoa meni eka puhelinsoiton jälkeen ennen kuin posti toi kirjeen ja sekin tuli, kun siippa jo korotti ääntään puhelimessa!!
Eihän sieltä hirveitä vailla voitu olla, mutta se, että ei mitään myönnetä ja mukamas suuret tulot Kelan tuloilla..joopa joo...
Muutenkin on mahdoton ymmärtää yhden kieltäytymistä-vedoten rahapulaan, jota ei ole ja tuskin tulee!!

Miksi tuli kielteinen päätös, perusteltiinko millään tavalla? Pakkohan ei ole tietenkään koskaan maksaa kenenkään, lopulta valtio sen maksaa ellei kukaan kukkaron nyörejään höllää. Ei niitä ruumiita kadullekaan jätetä. Jos osa on suostuvaisia maksamaan, silloin he maksavat kieltäytyneidenkin puolesta.

Miksi tuli kielteinen päätös, perusteltiinko millään tavalla? Pakkohan ei ole tietenkään koskaan maksaa kenenkään, lopulta valtio sen maksaa ellei kukaan kukkaron nyörejään höllää. Ei niitä ruumiita kadullekaan jätetä. Jos osa on suostuvaisia maksamaan, silloin he maksavat kieltäytyneidenkin puolesta.

Olihan siinä laskelmat, mutta mielestämme ei oikein laskettu..todella suuria tuloja saatu aikaiseksi...
Vainaja on jo haudattu eikä siitä enää ole murhetta-muuta kuin näistä laskuista...Maksetaanhan ne jollain opilla, kun on noita jakajia, mutta on siinä vaan maksettavaan, kun yksi jää pois..vaikka kuinka halvalla yritettiin hautajaiset järjestää...
Ei tätä rahaa ole kellään ylimääräistä eikä kukaan ole mielellään lainaa sen takia ottamassa...

[QUOTE="noh";29642881]Paljonko ne hautajaiset maksoi?montako maksajaa?[/QUOTE]
Nyt tulee päälle 800 per maksaja ja 3 osaan menee..Siinä on kuljetusta mukana, kun toiselta paikkakunnalta tuotiin kotipaikan multiin....ja lähemmäksi sukua...

Sosiaalitoimisto kustantaa minimihautauskulut, ellei vainajan jäämistöstä riitä varoja hautajaisiin. Minimihautauskuluilla ei tietysti kovin isoja hautajaisia ja näyttäviä arkkuja ostella.

Mitkä ne perustelut olivat sosiaalitoimen kieltäytymiselle?

Ketään sukulaista ei voi pakottaa ottamaan osaa hautajaiskuluihin.

Sosiaalitoimisto kustantaa minimihautauskulut, ellei vainajan jäämistöstä riitä varoja hautajaisiin. Minimihautauskuluilla ei tietysti kovin isoja hautajaisia ja näyttäviä arkkuja ostella.

Mitkä ne perustelut olivat sosiaalitoimen kieltäytymiselle?

Ketään sukulaista ei voi pakottaa ottamaan osaa hautajaiskuluihin.

Lapussa luki että "hylätään"...Halvin arkku tulikin, mutta yksi iso kustannus oli kuljetus! Ehkä halvemmaksi olisi tullut antaa haudata asuinkuntaansa, mutta eipä olisi kukaan hautaa hoitanut eikä muistanut, vaikka yksi lapsista asuukin samalla paikkakunnalla....
Sitä kun sinisilmäiseti kuvittelee ettei tulis rahasta riitaa, kun ei oo mistä tapella..siis perinnöstä, mutta näkyy sitä silti kähinän aikaseksi saavan, kun ei olla valmiita laittamaan omistaan mitään, vaikka on millä mällätä!!
Hautakiven laitto on keväämmällä, mutta sen maksaminen on toinen juttu, kunhan tämän sais nyt raavittua läpi....

Varmaan ei hyväksyneet sossussa tuollaista toiselta paikkakunnalta kuljettelua ja hylkäys tuli sen takia, veikkaisin.
Ketään sukulaista ei voi pakottaa osallistumaan, ne sitten maksavat jotka suostuvat osallistumaan.

voi kieltäytyä, hautajaislulut kuuluu vainajan tililtä maksettavaksi. Oliko tili siis 0e, eikä sinne tullut enää mitään etuutta? Eikä mitään myytävää, huonekaluja tms?Aika harvinaista
jos tulee veronpalautuksia, niin niillä sitten maksatte niille jotka maksaa nyt.

Ei voi pakottaa maksamaan: miksi ette sopineet asiasta etukäteen? Hylkäys tuli varmasti noista ns. turhista kuluista. 800 on todella iso summa kenen tahansa maksaa.

Ehkä halvemmaksi olisi tullut antaa haudata asuinkuntaansa, mutta eipä olisi kukaan hautaa hoitanut eikä muistanut, vaikka yksi lapsista asuukin samalla paikkakunnalla....

Pakkoko sitä hautaa on olla? Se on omaisten valinta ja tulee heidän maksettavakseen. Nykyään voi polttohaudata ja tuhkat voi sirotella vaikka muistolehtoon. Ei tarvitse ihmtellä kuka hoitaa, kun ei hoidettavaa ole.

Itse olen joutunut vanhempani hautajisista ja kivestä maksamaan, koska toinen vanhempi ne välttämättä halusi, tarvitsee konkreettisen paikan missä muistella ja kärrätä kukkia. Itse vainaja ei moisia olisi halunnut, mutta eipä ehtinyt niitä mihinkään virallisesti kirjata.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29643233:
voi kieltäytyä, hautajaislulut kuuluu vainajan tililtä maksettavaksi. Oliko tili siis 0e, eikä sinne tullut enää mitään etuutta? Eikä mitään myytävää, huonekaluja tms?Aika harvinaista
jos tulee veronpalautuksia, niin niillä sitten maksatte niille jotka maksaa nyt.

Paha sitä on ainakaan kuljetuksen tilaajan kieltäytyä maksamasta, mikään pakkohan ei ole vainajaa muualle omalta asuinpaikkakunnaltaan kuljetella.

Paha sitä on ainakaan kuljetuksen tilaajan kieltäytyä maksamasta, mikään pakkohan ei ole vainajaa muualle omalta asuinpaikkakunnaltaan kuljetella.

tarkoitinkin että muut eivät voi velvoittaa maksamaan, vaan on vapaaehtoista, eli jos tilaat ja järjestät, niin maksat, mutta ei voi 1/3laskua lähettää muille.
Pakkohan ei ole edes haudata, itse kyllä hautaisin omasta pussista, mutta vastasinkin vain kysymykseem. Eli voi kieltäytyä,jos vaikka sisko järjetää hautajaiset,ei voi veljeävelvoittaa maksamaan.

Pakkoko sitä hautaa on olla? Se on omaisten valinta ja tulee heidän maksettavakseen. Nykyään voi polttohaudata ja tuhkat voi sirotella vaikka muistolehtoon. Ei tarvitse ihmtellä kuka hoitaa, kun ei hoidettavaa ole.

Itse olen joutunut vanhempani hautajisista ja kivestä maksamaan, koska toinen vanhempi ne välttämättä halusi, tarvitsee konkreettisen paikan missä muistella ja kärrätä kukkia. Itse vainaja ei moisia olisi halunnut, mutta eipä ehtinyt niitä mihinkään virallisesti kirjata.

Nimneomaan näin.
Ei ole mikään pakko ostella kiviä.
Tuhkaus ja muistolehto. Simple.
Itse toimin vastaavasti äitini kohdalla. En käy haudalla. Äiti on uurnassa kotona. Myöhemmin sirottelen tuhkat tärkeään paikkaan.
Minusta on hullua että se kivi sitten kököttää sammaloitumassa ja rumentamassa maisemaa siellä kun jo tiedätte että sitä ei kukaan hoida kumminkaan.

Sossun uhautausavustus tulee hakea heti eikä sitten kun vainaja on jo haudattu. Yleensä avustus on noin 650€ riippuen vähän tuhkauksen hinnasta. Ei niitä isoja kustannuksia enää jälkikäteen makseta.

Mutta toisaalta jos perillisten velvollisuus on tehdä perunkirjoitus ja ovat järjestäneet hautajaiset niin kummallista jos ei maksa kun on itse valinnut homman. Vai mitenköhän sitten kävi, kuka ne hautajaiset järjesti?

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29646268:
Mutta toisaalta jos perillisten velvollisuus on tehdä perunkirjoitus ja ovat järjestäneet hautajaiset niin kummallista jos ei maksa kun on itse valinnut homman. Vai mitenköhän sitten kävi, kuka ne hautajaiset järjesti?

Ap:han selkeästi sanoo, että jonkun toivomuksesta hauta hankittiin muualle kuin vainajan omalle paikkakunnalle. Tuskin kaikki perilliset ovat sitä varsinaisesti halunneet, etenkään jos olisivat tienneet, mitä tulee maksamaan.

Yhteistyössä