voiko joku ulkopuolinen käyttää lankanettiäni, jota en ole suojannut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
kyseessä puhelinverkkoyhteys (tjsp) eli langallinen netti, taloyhtiön kautta. voiko joku ulkopuolinen käyttää verkkoani? jos voi niin miten voin suojata verkkoni?

meillä on myös nettitikku, joka pitäisi suojata, mutta se ei ole ollut käytössä. osaako kukaan neuvoa miten se suojataan?

Siitä lankanetistä: kyllä sitä pystyy kuka vain käyttämään, jos sulla on suojaamaton wlan TAI jos sun asuntoon kuka vaan pystyy tulemaan sun huomaamattas tökkäämään piuhan puhelinpistokkseeseen tai tuohon päätelaitteeseesi. Mutta jos naapurit ei kutsumatta tuo piuhoja asuntoon eikä teillä ole wlania (kaikki koneet on piuhalla kiinni siinä päätelaitteessa), niin ei kukaan sun huomaamattas nettikaistaa vie.

Sitä mä mietin miten joku toinen kone vois käyttää sun nettitikkuas? Siis mä oon eläny käsityksessä et se on konekohtanen, netti siirtyy toiselle koneelle vaan jos ne on kytketty lähiverkkoon ja muukin tieto siirtyy.

Vai tarkotatko tässä suojauksella virussuojausta? Tai palomuureja? Tai ihan mitä vaan jotka estäis sun koneen kytkemisen osaksi botnet-verkkoa (eli koneessasi olisi joukko haittaohjelmia ja viruksia tällöin). Niihin löytyy sitten ihan omat ohjelmat.

Voi, mutta käytännössä sitä ei tapahdu. Jonkun pitäisi vetää ylimääräisiä piuhoja talojakomoon. Paitsi jos sinulla on modeemi, jossa on WLAN. Wlan-verkkosi voit suojata laittamalla modeemin asetuksista suojaukset päälle. Mokkulayhteyttä eivät ulkopuoliset voi käyttää, mutta muuten kannattaa pitää tietoturvaohjelmisto ajan tasalla.

Siitä lankanetistä: kyllä sitä pystyy kuka vain käyttämään, jos sulla on suojaamaton wlan TAI jos sun asuntoon kuka vaan pystyy tulemaan sun huomaamattas tökkäämään piuhan puhelinpistokkseeseen tai tuohon päätelaitteeseesi. Mutta jos naapurit ei kutsumatta tuo piuhoja asuntoon eikä teillä ole wlania (kaikki koneet on piuhalla kiinni siinä päätelaitteessa), niin ei kukaan sun huomaamattas nettikaistaa vie.

Sitä mä mietin miten joku toinen kone vois käyttää sun nettitikkuas? Siis mä oon eläny käsityksessä et se on konekohtanen, netti siirtyy toiselle koneelle vaan jos ne on kytketty lähiverkkoon ja muukin tieto siirtyy.

Vai tarkotatko tässä suojauksella virussuojausta? Tai palomuureja? Tai ihan mitä vaan jotka estäis sun koneen kytkemisen osaksi botnet-verkkoa (eli koneessasi olisi joukko haittaohjelmia ja viruksia tällöin). Niihin löytyy sitten ihan omat ohjelmat.

en tarkoittanut virussuojausta, sellainen on molemmissa koneissa. ajattelin jotenkin että nettitikku on langaton ja joku voisi sitä verkkoa käyttää. pöytäkoneesta menee suora piuha puhelinpistokkeeseen, eli sitä ei vissiin kukaan voi käyttää.

myönnän että olen tietokoneasioissa todella urpo...

Voi, mutta käytännössä sitä ei tapahdu. Jonkun pitäisi vetää ylimääräisiä piuhoja talojakomoon. Paitsi jos sinulla on modeemi, jossa on WLAN. Wlan-verkkosi voit suojata laittamalla modeemin asetuksista suojaukset päälle. Mokkulayhteyttä eivät ulkopuoliset voi käyttää, mutta muuten kannattaa pitää tietoturvaohjelmisto ajan tasalla.

Kiitos vastauksesta :)
meillä ei ole ollut moneen vuoteen modeemia, koska siirryttiin taloyhtiön kautta tulevaan nettiin ja koneesta suora piuha puhelinpistokkeeseen.
kannettavassa on nettitikku.
molemmissa koneissa on F-Secure -virustorjuntaohjelma, ostan aina kerran vuodessa paketin jonka voi ladata molemmille koneille.

ainakin mun kannettava löytää monta eri verkko yhteyttä joka ei ole omiani... kyllä niihin voi yrittää yhdistää mutta kysyy silloin salasanaa jota minä en tietenkään tiedä... joten luulisin ettei toisen nettiyhteydellä ratsastaminen olis kovin helppoa..

[QUOTE="a p";23205098]Kiitos vastauksesta :)
meillä ei ole ollut moneen vuoteen modeemia, koska siirryttiin taloyhtiön kautta tulevaan nettiin ja koneesta suora piuha puhelinpistokkeeseen.
kannettavassa on nettitikku.
molemmissa koneissa on F-Secure -virustorjuntaohjelma, ostan aina kerran vuodessa paketin jonka voi ladata molemmille koneille.[/QUOTE]

Eräs vinkki sinulle. F-Securen ohjelmisto on raskas, eikä yhtään parempi kuin ilmaiset Avast tai Avira. Kun lisenssi seuraavaksi umpeutuu, kannattaa miettiä alkaisitko käyttää ilmaisohjelmia. Asennuksessa kannattaa huomioida, että entinen tietoturvaohjelmisto kuten F-Secure, on poistettava ennen kuin asentaa uuden ohjelman.

Yhteistyössä