Voiko joku olla oikeasti niiiiiin tyhmä, että hettiää lenokentän turvatarkastuksessa pommivitsiä ja yllättyy kun turvamiehet reagoi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Qaz:
Edelleen mikään ei muuttunut. Ainoastaan tavallisen ihmisen kentällä viettämä aika kasvoi.

Minkä olisi pitänyt muuttua?

Turvallisuuden olisi pitänyt parantua. Pitäisi pystyä poimimaan pois kovemmalla prosentilla turvallisuusuhat.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuota mietittiin työkavereiden kanssa, kun Tampassa huvipuistoon mentäessäkin otettiin sormenjäljet ja tarkistettiin laukut.

:o Mulla olisi jäänyt huvipuistokäynti väliin.

Sanottiinko siellä mitä ne tekee sormenjäljille?

amerikassa lapsia kaapataan juuri huvipuistoissa, ehkä sormenjäljet kertoo mahdolliset pedofiilit ym. jos tulisi tarvetta. Näin minä ajattelen.

Edelleen mikään ei muuttunut. Ainoastaan tavallisen ihmisen kentällä viettämä aika kasvoi.

Minkä olisi pitänyt muuttua? Sitä paitsi onhan nyt tiukemmat kriteerit.

Tiukemmat kriteerit näkyvät vain tavalliselta ihmiseltä vaadittavana kärsivällisyytenä ja pidempänä matkustusaikana. Israel tekee kenttätoiminnan turvallisesti, vaikka siellä uhat ovat aivan eri tasolla. Ja heillä kentällä menee maksimissaan 25 minuuttia.

Tiukemmat kriteerit näkyvät vain tavalliselta ihmiseltä vaadittavana kärsivällisyytenä ja pidempänä matkustusaikana. Israel tekee kenttätoiminnan turvallisesti, vaikka siellä uhat ovat aivan eri tasolla. Ja heillä kentällä menee maksimissaan 25 minuuttia.

Onko Israelissa jotenkin parempi tekniikka käytössään vai miten se siis eroaa tästä meidän mallistamme? En tosin tiedä meidänkään systeemistä juuri mitään, kun en ole lentänyt kuin kerran elämässäni kymmenen vuotta sitten.

Kuinka pitkään kuvittelet, että lentokenttien turvallisuudesta vastaaville kehittyy riittävän luotettava "silmä"? Israelin turvallisuuspalveluilla on kompetenssi kehittynyt pitkällä aikavälillä ja epäluuloisuus on tullut äidinmaidon mukana. Täkäläiset ihmiset eivat vain osaa yhdellä vilkaisulla skannata NOT/OK

Alkuperäinen kirjoittaja :

Kuinka pitkään kuvittelet, että lentokenttien turvallisuudesta vastaaville kehittyy riittävän luotettava "silmä"? Israelin turvallisuuspalveluilla on kompetenssi kehittynyt pitkällä aikavälillä ja epäluuloisuus on tullut äidinmaidon mukana. Täkäläiset ihmiset eivat vain osaa yhdellä vilkaisulla skannata NOT/OK

Kyllä mä osaisin Helsinki-Vantaalla skannata yhdellä vilkaisulla potentiaaliset räjäyttelijät.

Mutta Israelissa myös palestiinalaiset pommimiehet tietävät, että jos tekevät iskun, Israel lähettää pari ohjusta Palestiinaan ja asia on sillä taas vähäksi aikaa kuitattu.

Ja hei...mä en ole sen paremmin Jenkeissä kuin Euroopassakaan joutunut olemaan turvatarkastuksessa 10 minuuttia kauempaa. Itse asiassa vain kerran edes tuon 10 min ja senkin omaa syytäni, muut tarkastukset ovat menneet alle 2 minuutissa. Mutta enpä ole alkanut pommeista enkä muista vitsailemaankaan. Jos joku on sitä mieltä, että häntä ei säännöt koske, niin se toki vaikuttaa muihinkin matkustajiin, mikä on ikävää. Toisaalta se ehkä pistää mietityttämään itse kutakin, missä määrin huumoria on tarpeen turvatarkastuksessa viljellä. On siis ikäänkuin varoittavana esimerkkinä muille vitsinikkareille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Onko Israelissa jotenkin parempi tekniikka käytössään vai miten se siis eroaa tästä meidän mallistamme? En tosin tiedä meidänkään systeemistä juuri mitään, kun en ole lentänyt kuin kerran elämässäni kymmenen vuotta sitten.

Siellä katsotaan silmiin ja kysytään, mitä kuuluu. Kysytään mm. pakkasitko itse laukkusi ja onko se ollut koko ajan vierelläsi. Tarkastuspisteitä on useita ja liikenteen seulominen aloitetaan ajoissa. Se, mikä täällä on ensimmäinen turvallisuuspiste on siellä viimeinen. Tarkastuspisteissä on varauduttu siihen, että ihmisellä voi olla mukanaan räjähteitä niin paljon kun se jaksaa kantaa. Laukku täynnä räjähteitä saadaan poistettua ilman hässäkkää tai epäonnistunutta evakuointihärdelliä. Lue vaikka alkuun se kahvipaussin linkittämä lehtijuttu ja googlaile lisää.

Israelin malli toimii nopeasti, luotettavasti ja turvallisesti.
Meidän malli on ikävä ja lisäksi valitettavan tehoton.

Kyllä mä osaisin Helsinki-Vantaalla skannata yhdellä vilkaisulla potentiaaliset räjäyttelijät.

:flower: Sinulle lienee paljon kysyntää. :xmas:

Ei ole, koska mun metodi tulkittaisiin rasistiseksi ;)

Miten olisit tämä hepun raakannut?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Timothy_McVeigh

Mutta Israelissa myös palestiinalaiset pommimiehet tietävät, että jos tekevät iskun, Israel lähettää pari ohjusta Palestiinaan ja asia on sillä taas vähäksi aikaa kuitattu.

Ja hei...mä en ole sen paremmin Jenkeissä kuin Euroopassakaan joutunut olemaan turvatarkastuksessa 10 minuuttia kauempaa. Itse asiassa vain kerran edes tuon 10 min ja senkin omaa syytäni, muut tarkastukset ovat menneet alle 2 minuutissa. Mutta enpä ole alkanut pommeista enkä muista vitsailemaankaan. Jos joku on sitä mieltä, että häntä ei säännöt koske, niin se toki vaikuttaa muihinkin matkustajiin, mikä on ikävää. Toisaalta se ehkä pistää mietityttämään itse kutakin, missä määrin huumoria on tarpeen turvatarkastuksessa viljellä. On siis ikäänkuin varoittavana esimerkkinä muille vitsinikkareille.

Sinulla 10 minuuttia ja edelläsi jonottaneilla 25 ihmisellä jokaisella sama kymmenen minuuttia. Paljonko on kestänyt yhteensä pahimmillaan siitä, kun olet saapunut kentälle siihen, kun olet odottamassa koneeseen pääsyä. Varmasti yli 25 minuuttia.

Kyllä multa on kysytty aina -myös ennen 9/11- olenko pakannut itse laukkuni, onko se ollut koko ajan näkyvissäni jne. On tehnyt joskus väsyneenä mieli sanoa että en pakannut (vaan mies), ei ole ollut koko ajan näkyvissä (oli auton takaluukussakin) ja muuta yhtä nokkelaa. Enpä vain ole sanonut koska tiedän mitä siitä seuraisi. Samoin en myöskään alkanut aukomaan päätäni turvatarkastajille JFK:n kentällä kun vaadittiin ottamaan 1-vuotiaaltakin kengät pois jalasta. Kiltisti otin vaikka tekikin mieli sanoa pari sanaa. Eikä tarkastukseen tosiaan mennyt sen enempää aikaa mitä läpi käveli.

Sinulla 10 minuuttia ja edelläsi jonottaneilla 25 ihmisellä jokaisella sama kymmenen minuuttia. Paljonko on kestänyt yhteensä pahimmillaan siitä, kun olet saapunut kentälle siihen, kun olet odottamassa koneeseen pääsyä. Varmasti yli 25 minuuttia.
Se 10 min mulla meni Jenkeissä, ei Suomessa. Suomessa koko koneellisen täyttäminen toki kestää jonkin aikaa, koska meillä ei ole kovin suuri lentokenttä eikä siten myös kovin montaa turvatarkastuspistettä. Kun lähtöjä on samoihin aikoihin useita ja koneisiin mahtuu 100-250 ihmistä, niin tuskinpa ne israelilaiset turvatarkastajat selviäisivät Helsinki-Vantaalla yhtään sen nopeammin kuin suomalaisetkaan.

Mä menen kentälle aina ajoissa, sillä haluan lukea rauhassa lehden ja syödä aamiaisen. Turvatarkastuksessa en ole Suomessa jonottanut koskaan 10 minuuttia kauempaa, harvoin edes niin pitkään. Jos edellä menijä on metallinpaljastimessa piipannut, niin hänet on otettu sivuun tarkempia tutkimuksia varten ja perässä tulevat pääsevät jatkamaan toisen turvatarkastajan myötä eteenpäin. Mutta jos tulisi kentälle, menisi turvatarkastukseen ja kävelisi koneeseen, niin - riippuan vähän, mistä ovesta tulee sisään ja mistä terminaalista/portilta kone lähtee, niin kokonaisaika mulla on ollut noin 20 minuuttia ja siitäkin yli puolet kulunut lähtöportin paikallistamiseen ja sinne kävelemiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja :

:flower: Sinulle lienee paljon kysyntää. :xmas:

Ei ole, koska mun metodi tulkittaisiin rasistiseksi ;)

Miten olisit tämä hepun raakannut?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Timothy_McVeigh

Eikö valkoihoista kohtaan voi olla rasisti?

Mä menen kentälle aina ajoissa, sillä haluan lukea rauhassa lehden ja syödä aamiaisen.

Luxusta, johon satunnaisella matkailijalla on mahdollisuus. Minä yleensä olen kentällä viimetipassa, sillä koitan olla kotona mahdollisimman paljon. Tulen useimmiten juuri sillä ensimmäisellä koneella, johon kuvittelen mitenkään ehtiväni.

Minkä koneen tuo poika on räjäyttänyt?
Ei yhtään lentokonetta, mutta ampunut Columbinessa aika monta ihmistä ja lopuksi itsensä. Eli potentiaalinen itsemurhapommittaja.

Aivan erilaiset motiivit ja toimintatavat tuolla poitsulla, eli enemmän et voisi olla väärässä.

Luxusta, johon satunnaisella matkailijalla on mahdollisuus. Minä yleensä olen kentällä viimetipassa, sillä koitan olla kotona mahdollisimman paljon. Tulen useimmiten juuri sillä ensimmäisellä koneella, johon kuvittelen mitenkään ehtiväni.
Teen saman, vaikka menisin työmatkalle junalla :D Eli syön rauhassa aamiaisen asemalla jossain kahvilassa junaa odotellessani. En erityisemmin pidä työmatkoista, inhoan aamuherätyksiä, joten edes jotain mukavaa pitää niihinkin päiviin liittyä. Ja mitä useammin kuukaudessa näitä reissuja on, sen tärkeämpää mulle on, että saan sen aamiaiseni. Vähemmän aikaa mulla siihen menee, että syön aamiaisen jaluen lehden kahvilassa kuin että tekisin saman kotona. Ja mä lähden yleensä reissuun niin kukonpiaraisun aikaan, että täällä muut vielä nukkuvat.

Aivan erilaiset motiivit ja toimintatavat tuolla poitsulla, eli enemmän et voisi olla väärässä.
Halu tappaa mahdollisimman monta ihmistä ja valmius kuolla samassa rytinässä on mielestäni aika huolestuttava asia ja jos joku väittää näkevänsä ihmisestä päältäpäin, mitä tämä aikoo tehdä, niin eikö silloin pitäisi tunnistaa tuokin kaveri?

No entäs tämä nainen?
http://upload.wikimedia.org/wikiped..._Jo.jpg/245px-Ulrike_Meinhof_als_junge_Jo.jpg

Lentokonekaappari ja terroristi. Ja päältäpäin näkyy, eikö?

Yhteistyössä