voiko jättää 5lk ja 7lk lapset viikonlopuksi?

• Viestiketjun aloittaja "åpoi"
  • Ensimmäinen viesti
"Maarikka"
[QUOTE="yks";30659673]No ei voi.

Mä mietin et uskaltaako edes 9 luokkalaista jättää.. luultavasti ei.[/QUOTE]

Onko sun 9-luokkalainen jotenkin vajaaälyinen? Itse jäin tuon ikäisenä ja jo vähän nuorempanakin muutamaksi yöksi yksin kun en enää halunnut muun perheen mukana lomamatkalle.

"Niin"
[QUOTE="åpoi";30659719]Tietääkö kukaan onko lastensuojelu kimpussa?[/QUOTE]

Pitäisi ainakin olla. Joku fiksu naapuri voisi hyvinkin käräyttää. Mietipä nyt uusiksi tuo homma.

"Marza"
Lastensuojelu puuttuu asiaan jos saa vihiä. Kaiketi tarkkaa ikärajaa laki ei määrää, mutta tuon ikäisiin puututaan varmasti. Mutta käsi sydämelle - onko ap oikeesti niin, että se on tässä se kriittinen ratkaiseva tekijä päätöksessäsi?? Voisitko ajatella jättäväsi, mutta ainoastaan pelko lastensuojelusta estää? Omasta mielestäni kuulostaa kamalan nuorilta keskenään olemaan koko viikonlopun...

höpsköps
[QUOTE="yks";30659673]No ei voi.

Mä mietin et uskaltaako edes 9 luokkalaista jättää.. luultavasti ei.[/QUOTE]

Meillä oli viikon kotona kun ei halunnut turkkiin mukaan.No oli toki kavereita täällä.Hyvin meni.Oli toki parikin ihmistä jotka olisi auttaneet jos tarve olisi ollut.

"Ulla"
No, et missään tapauksessa voi jättää. Syyllistyt heitteillejättöön. Etkö pysty järjestämään hoitajaa lapsillesi? Jos et, niin reissu on sun osalta peruttu. Elämä on valintoja ja pienimmät "vähäväkiset" menevät kaiken muun edelle.

No et voi
Joo, mäkin mietin jopa ysiluokkalaisen kohdalla, voiko jättää yksin ja yhden yön on ollut muutaman kerran. Kerran ollut 7luokkalainen sisko kaverina.
Mut ei....ei noin "pieniä" voi jättää....

"Vesipeto Surku"
Mä olin ekan kerran viikon yksin himassa kymmenen vuotiaana kun vanhukset kävi viikon reissun etelässä.. :D Oli faija vaan kirjoittanut AA nelosille jokaiselle päivälle toimintaohjeet.. Hyvin pärjäsin, hoidin koulut ja aamupalat ja jopa tykkäsin itsenäisyydestäni. Mutta mä olenki ysäriteini, sillon oli asiat ihan eri tavalla ;) .

Mä en näkis ongelmaa sinänsä jättää viikonlopuksi tuon ikäisiä mutta toisaalta vaikee sanoa kun en tunne lapsia. En iän perusteella tee tollasia ratkasuja vaan sen perusteella millainen lapsi on ja miten "kypsä".. tietää miten toimia hätätilanteessa ja mitä itse on mieltä yksinolosta; pärjäisikö ja haluaisiko.

Nykyajan lapsia pidetään liikaa pumpulissa. Ei sillon kultaisella yhekskytluvulla tainnu munka vanhemmilla käydä ees mielessä et olis jotenki LaSu-asia jättää pärjäävä kybävuotias viikoks yksin mummon puhelinnron, viikon ruokarahojen ja päiväohjeiden kanssa. :)

Ja vastauksena tuohon lastensuojeluasiaan. Ei ole olemassa erityistä lakia mikä määrittää minkä ikäisen SAA jättää yksin kotiin mutta suosituksia on: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/

noh.
Kyllä mä olisin uskaltanut varmaankin omani tuon ikäisinä jättää. Sillä edellytyksellä että minuun (tai toiseen vanhempaan) saa AINA yhteyttä tarvittaessa ja joku lähellä asuva sukulainen tai tuttava tietäisi tilanteen ja olisi myöskin tarvittaessa apuna. Ruuat ostaisin valmiiksi etukäteen. Ja varmasti joka päivä soitettaisiin. Tuo riippuu todella paljon siitä millaisia lapset on. 7 luokkalainen voi olla jo aika "iso", kun taas jotkut 7 luokkalaiset on tosi lapsia. Riippuu siis täysin lapsista. Ja ylipäätään siitä kuinka itsenäisesti lapset ovat tottuneet toimimaan.

Meillä oli 7 luokkalainen ja 9 luokkalainen viikon keskenään kotonaan ja hyvin pärjäsivät. Koulussakin olivat tunnollisesti käyneet vaikkei kukaan ollut vahtimassa. Sitä ennenkin olivat olleet keskenään kotona yksittäisiä öitä.

vieeras
Itse olen muuttanut 9-luokan jälkeen opiskelujen vuoksi pois kotoa, ja joku ei uskalla 9-luokkalaista jättää yskin kotiin =D tietysti sitten jos on kehityksestä muuten jäljessä niin eri asia

njoo
9luokkalaisen uskaltaisin mutta olisko 9luokkalaiselle kuitenkin liikaa vastuuta tuosta 5luokkalaisesta..miksi tässä ei vaan puhuta iästä? eli 12v 16v. eikö joku mummi tai yms asuisi lähellä ? 16vuotiaan voisin jättää mutta n12 veetä en

laalaati
Meidän äiti jätti mut kotiin yksin vkl kun olin 9v. Kun olin 10-11v rupesin tienaamaan sillä että vahdin serkkuani (4v) viikonlopun kun vanhemmat olivat viihteellä.

Selvittiin hengissä ja oli kivaa, mutta omia lapsia en kyllä jättäisi samalla tavalla.

Meidän vanhemmat jätti aikanaan yöksi kun sisaruksista vanhin oli lukiossa ja minä kuopuksena ehkä 13v. Minusta 5 ja 7.lk ovat nuoria olemaan keskenään ja isompi vastaamaan nuoremmasta. Itse jäin pariksi yöksi kotiin yksin siinä 13-14v ja sillonkin oli kokoajan vara-aikuinen saatavilla tarpeen tullen. Olin kyllä fiksu ja semmonen etten pöljäilly kun aikuset poissa kotoa. Kotoa lähdin 9.lk jälkeen joten kyllä semmoinen voi olla yksinkin kotona. Itse en kyl vois kuvitellakaan jättäväni jotain 10v moneksi päivää yksin. Ei se sen viisaampaa ollu silloin ennen kun nykyäänkään.

Yhteistyössä