Voiko isyystestiin pakottaa?

Vätti Räsynyt

Aktiivinen jäsen
13.08.2013
2 328
1
36
Kaverin poikakaverille tuli puhelu, että olisi yhenillan jutusta lapsi tulossa kohtapuolin.
Voiko hänet pakottaa tunnustamaan isyys ( ei kyllä ole edes mitää varmuutta, että se hänen edes olisi) vai voiko tuon asian vaan unohtaa? Hän siis ei tiedä siitä naisesta muuta kuin etunimen ja nainen tietää yhtä paljon tästä miehestä. Ei halua olla asian kanssa missään tekemisissä. Ihan baari-illan jälkeisestä kahden tuntemattoman henkilön välisestä seksistä on kyse.

Voi pakottaa dna-testiin, isyydentunnustukseen ja elatusmaksuihin. Muuhun ei voi.

Ei voi muuta sanoa kuin että harvinaisen typerä mies sillä kaverillasi.
Tyhmästä päästä kärsii jne.

Ei ole varmuutta, kuinkahan monen äijän kaa tuo nainen on oikein harrastanu seksiä :D Ja jokaisen kanssa ilman kumia, kuulostaa mahtavalta.

Meikäläinen lähtisi ihan ensialkuun sukupuolitautitesteihin.

Eräs bioanalyytikko joku aika sitten kertoikin minulle että on ollut mukana pari kertaa pitämässä kiinni kun isyystesteihin on kirjaimellisesti pakotettu. Käsiraudoissa poliisit toi paikalle. Eli kyllä ne ottaa sen vaikka väkisin.

Eräs bioanalyytikko joku aika sitten kertoikin minulle että on ollut mukana pari kertaa pitämässä kiinni kun isyystesteihin on kirjaimellisesti pakotettu. Käsiraudoissa poliisit toi paikalle. Eli kyllä ne ottaa sen vaikka väkisin.

Uskomatonta.

Ja joku kommentoi, että onpa siinä mies... itse kyllä mietin naisen motiiveja, että siinä vasta kusipää kun kertoo että kohta syntyy lapsi. Miksi ei kertonut heti? Olisi miehelläkin aikaa sulatella asiaa, ja tämän uudella kumppanilla myös.

Ja ei se ole kuin puoliksi miehen syy, että yhden illan jutusta syntyy lapsi.

• Tykkää
Reactions: Data
Kaikista hulluinta tässä tasa-arvon onnelassa nimeltä Suomi onkin se, että miehet eivät saa naisen niin halutessa, todistaa isyyttänsä ja näin ollen biologinen isä voi jäädä ikuiseksi arvoitukseksi.

Tähän epäkohtaan halutaan muutosta tai ainakin on haluttu, asia ei vain ole ollut tapetilla viimeaikoina. Onko tämä asia jäänyt unholaan? Jotain höpinää tästä oli joskus, että tämä tultaisiin jo pikkuhiljaa muuttamaan.

Uskomatonta.

Ja joku kommentoi, että onpa siinä mies... itse kyllä mietin naisen motiiveja, että siinä vasta kusipää kun kertoo että kohta syntyy lapsi. Miksi ei kertonut heti? Olisi miehelläkin aikaa sulatella asiaa, ja tämän uudella kumppanilla myös.

Totta, siis että olisi pitänyt heti kertoa, eikä just ennen synnytystä.

Henkilökohtainen mielipide on se, että tuollaisissa tapauksissa (raskaaksi yhden illan jutusta) lyö kaksi typerää päätä kusivehkeensä yhteen.
Voivoi, lähinnä lapsen kannalta.

Uskomatonta.

Tulee mieleen, että jospa nainen pelkäsi miehen painostavan tämän aborttiin? Tai jos asia selvisi hänelle itselleenkin vasta puolen välin tienoolla?

Tarinahan ei kerro sitä, että onko se lapsi syntymässä nyt joulukuussa, vai helmikuussa...joka siis mielestäni sekin on "kohtapuolin".

Kyllä voi pakottaa. Mielestäni yhden illan jutun ollessa kyseessä, jos molemmat ovat jättäneet ehkäisystä huolimatta ja kun Suomessa on naisella oikeus tehdä abortti, pitäisi myös miehellä olla oikeus olla tunnustamatta isyyttään. Hullu nainen pitää olla, että miehen väkisin isyystesteihin raahaa. Itse olen totaali-yh ja varmasti paremmissa väleissä lapsen isän kanssa, kuin jos olisin hänet isäksi pakottanut. Isyyttä ei siis virallisesti ole selvitetty (tiedän kyllä, että hän on isä, muita vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole).

Kaikista hulluinta tässä tasa-arvon onnelassa nimeltä Suomi onkin se, että miehet eivät saa naisen niin halutessa, todistaa isyyttänsä ja näin ollen biologinen isä voi jäädä ikuiseksi arvoitukseksi.

Tähän epäkohtaan halutaan muutosta tai ainakin on haluttu, asia ei vain ole ollut tapetilla viimeaikoina. Onko tämä asia jäänyt unholaan? Jotain höpinää tästä oli joskus, että tämä tultaisiin jo pikkuhiljaa muuttamaan.

Tämä on kyllä epäkohta mikä pitäisi korjata!

Voisihan tuo mies ehdottaa, että tekee naisen kanssa kirjallisen sopimuksen, jossa kertoo olevansa lapsen isä (siltä varalta, että lapsi luultavasti haluaa aikuisena asian tietää) ja sitoutuu pysyttelemään poissa lapsen elämästä.
Näin nainen saisi kaikki oikeudet lapseen ja elatusmaksut Kelalta (jos niitä kokee tarvitsevansa), eikä mieskään joutuisi makselemaan lapsesta.
Ellei sitten mies suhtaudu asiaan uhmakkaasti ja sillä mentaliteetilla, että "minähän en mihinkään suostu", kuten usein tuollaisissa tapauksissa?
Toisaalta mies on kertonut läheisilleen asiasta, eli voisi jopa olla potentiaalia hoitaa asia jollakin tavalla...

Minusta elatusmaksut on jokseenkin kohtuuttomat tuollaisessa tapauksessa, kun ei edes tunneta ja harrastetaan seksiä vain yhtenä yönä.

Tämä on kyllä epäkohta mikä pitäisi korjata!

Samaa mieltä!

Isälläkin tulee olla oikeus lapseensa ja lapsella isäänsä.

Mikael Jämsänen toi asian esiin jokunen vuosi sitten, kokiessaan asiasta omakohtaisen kokemuksen. Toivottavasti asia etenee vielä joskus siihen pisteeseen, että Mikael ja kaikki muutkin isät saavat näyttää isyytensä toteen.

Ymmärtääkseni mies voi kyllä mennä tunnustamaan isyytensä siinä kohtaa, kun lapsen isyyttä ei olla vielä tunnustettu...mutta jos vauvan äiti on lapsen syntymän hetkellä naimisissa (toisen miehen kanssa), menee isyys automaattisesti aviomiehelle, eikä lapsen biologisella isällä ole mitään mahdollisuutta saada isyyttä itselleen ellei lapsen äiti, tai äidin aviomies asiaan suostu.

Kyllä voi pakottaa. Mielestäni yhden illan jutun ollessa kyseessä, jos molemmat ovat jättäneet ehkäisystä huolimatta ja kun Suomessa on naisella oikeus tehdä abortti, pitäisi myös miehellä olla oikeus olla tunnustamatta isyyttään. Hullu nainen pitää olla, että miehen väkisin isyystesteihin raahaa. Itse olen totaali-yh ja varmasti paremmissa väleissä lapsen isän kanssa, kuin jos olisin hänet isäksi pakottanut. Isyyttä ei siis virallisesti ole selvitetty (tiedän kyllä, että hän on isä, muita vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole).

Tietääkö lapsikin ko. miehen isäkseen? Entä sitten kun mies kuolee, lapselle ei tule edes perintöä?

Jos (ja kun) lähtökohta nyt kuitenkin on se, että LAPSEN etu menee sen isän ja äidin edun edelle, niin pidän sitä ihan positiivisena asiana, että miehellä ei ole oikeutta olla tunnustamatta isyyttään. Lapsella kun on tosiaan oikeus isäänsä, jonka tulisi mielestäni minimissään tarkoittaa sitä, että hänellä on VARMA TIETO siitä, kuka hänen biologinen isänsä on. Eli että isyys on tunnustettu joko sovinnolla, tai DNA-testin kautta.

Mutta se, että pitäisikö miehen sitten moisessa tapauksessa joutua maksumieheksi, onkin jo hieman kinkkisempi juttu. Aika rankkaa, että yhdestä nussimisesta saatat joutua pulittamaan 250 euroa joka ikinen kk seuraavat 18 vuotta. Melko kohtuutonta. JOS siis kumiakin on käytetty, eli mies ei ole halunnut isäksi tulla.

Toisaalta jos asiaa taas lapsen näkökulmasta ajatellaan, niin lapsella on oikeus myös molempien vanhempiensa kustantamaan elatukseen.

Eihän sen naisen nyt välttämättä tarvi olla mitään vailla siltä mieheltä, ehkä hän oli jo päättänyt kantaa vastuun tapahtuneesta, mutta oli kuintekin päättänyt kertoa asiasta.