Voiko inkivääriä käyttää jos on raskaana??

  • Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti
"Mievaan"
Nykysuositus on, ettei suuria määriä käytettäisi, koska saattaa kasvattaa keskenmenoriskiä. Mutta vielä vähän aikaa sitten suositeltiin raskauspahoinvointiin, joten tuskin inkiväärillä on suuria vaikutuksia suuntaan tai toiseen.

Mä rajoitin alkuraskaudessa ginger alen juontia (suuri paheeni). Loppuraskaudessa join sitä saunareissujen yhteydessä.
 
"Piparnakkeli"
Itse jätin pois. Uusimpien tutkimustulosten mukaan aiheuttaa solukuolemaa.

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/valmistus_ja_myynti/pakkausmerkinnat_/varoitusmerkinnat_ja_kayttoohjeet/varoitusmerkinta_inkivaaria_sisaltaviin_ravintolisiin_seka_inkivaariteehen_ja_sita_vastaaviin/

http://uutiset.ruokatieto.fi/WebRoot/1043198/X_Uutistenhallinta.aspx?id=1120438
 
rv35
Täh? En ole koskaan kuullut että inkivääriä ei saisi. Tämän raskauden aikana ollut aivan himo syöddä paljon kasviksia thaimaalaiseen tapaan, inkivääriä syönyt melkein joka toinen päivä wokissa!

Mitenköhän hyvällä tuurilla minulla on 4 tervettä lasta, ajalta ennen näitä hirveän tiukkoja ravintosuosituksia. Turha kai sitten lottoa enää laittaa vetämään, tuntuu! :D
 
"vieras"
Taas on ihmisillä vaikeaa ymmärtää, että jos tilastollisesti riski lisääntyy, niin se ei tarkoita sitä, että juuri omalle kohdalle osuisi. Ei ole silti merkki siitä, etteikö olisi haitallista.
 
"vieras"
Ylipäänsä yrttiteetä ei suositella raskausaikana! Inkivääristä en muista kuulleeni mitään erityistä, mutta eipä siitä Suomessa kai yleensä ole tarve mainita, kun mausteena sen käyttö on sen verran harvinaista kuitenkin. Harva täällä joka päivä inkivääriä käyttää.
Mitä tilastolliseen riskiin tulee, niin vaikka se olisi 1/10 000, voi se silti osua omalle kohdalle.
 
rv35
Tilastollisesti suurimman keskenmenonriskin aiheuttaa kuitenkin stressi. Äidin raskaudenaikainen stressi myös lisää lapsen riskiä sairastua elämänsä aikana mielenterveysongelmiin.

Keskenmenon riski on muutenkin alkuraskaudessa aika korkea, ja on hyvin vaikea osoittaa yksittäisiä syitä siihen. Harvoin suora äidin tekeminen vaikuttaa, vaan se on monen kehityksellisen tekijän summa.

Joten miksi stressata pienistä?
 
rv35, niitä riskejä voi minimoida omalla toiminnallaan. Useimmat jättävät graavatut kalat, tuorejuustot, alkoholin, tupakan ym. pois kun saavat tietää raskaudesta. Ne eivät välttämättä aiheuta mitään, mutta voivat aiheuttaa. Sama juttu inkiväärillä.
Jos se keskenmeno tulee, sille ei mitään mahda, mutta voi sentään miettiä tulikos sitä kesäjuhlissa syötyä kaikkea sitä mitä ei suositella.

Ja aiheuttaako se tosiaan stressiä jos ei voi syödä ulkomaisia pakastevadelmia tai joutuu jättämään inkiväärin pois maustelistalta raskauden ajaksi?
Aika hermoheikko saa kyllä olla.

Inkivääriä löytyy mm. pipareista ja glögistä. Oli tiukka paikka jouluna jättää nuo väliin.
Ja pakkausselosteista pitää löytyä merkintä käytetyistä mausteista.
 
"Kake"
pari vuotta sitten söin raskauden aikana ikivääri-tabletteja (apteekista sai ostaa) Odotin kaksosia ja keskenmeno tuli raskausviikolla 8-9..:( Enää en missään tapauksessa söisi inkivääriä! Olihan se keskenmeno voinut johtua jostain muustakin, mutta epäilen kyllä että ne inkivääri-tabletit saattoi aiheuttaa sen!!
 
ttppii
[QUOTE="Mievaan";23827371]Mä rajoitin alkuraskaudessa ginger alen juontia (suuri paheeni). Loppuraskaudessa join sitä saunareissujen yhteydessä.[/QUOTE]

Tästä onkin pitänyt kysyä:
Mistä olet Suomessa löytänyt sellaista Ginger Alea, jossa on oikeasti inkivääriä?
On TODELLA hakusessa, jossain markettituotteissa kun on vain "luontaisen kaltaisia makuaineita" tjsp.
Itse ole joutunut tilaamaan suoraan Briteistä, eikä käyttämässäni nettikaupassakaan ole ollut kaikkein parhaan makuisia merkkejä tarjolla.
 
rv17
Neuvolassa annetun Vauvan odotus -kirjasen mukaan inkivaari olisi valtettavien listalla. Kirjasessa puhutaan kuitenkin valmisteista ja teesta. Ruoassa sita on hankala valttaa, kun sita sisaltavat niin ketsupit, marinadit ja jopa jotkut lihapullatkin. Itse olen nuita ruokia syonyt ja ketsuppia runsaastikin. Olen soveltanut neuvolan yrttisuositusta, jonka mukaan niitakin voi kayttaa mausteena, mutta ei juuri noina muina tiivistettyina valmisteina. Tuntuisi kuitenkin hullulta jos sikion terveys olisi muutamasta teekupista kiinni, mutta mielenrauhan vuoksi maustamaton tai hedelmatee on parempi vaihtoehto.
 
Ksantippa S.
Tästä onkin pitänyt kysyä:
Mistä olet Suomessa löytänyt sellaista Ginger Alea, jossa on oikeasti inkivääriä?
On TODELLA hakusessa, jossain markettituotteissa kun on vain "luontaisen kaltaisia makuaineita" tjsp.
Itse ole joutunut tilaamaan suoraan Briteistä, eikä käyttämässäni nettikaupassakaan ole ollut kaikkein parhaan makuisia merkkejä tarjolla.
Ainakin Punnitse ja säästä -ketju myy Old Jamaica Ginger Alea, jossa on ihan kunnon oikean inkiväärin jälkipotku; siihen verrattuna schweppesit sun muut markettijuomat ovat silkkaa spriteä.

Ja joo, kyllä käytin inkivääriä myös raskausaikana. Alkuraskaudessa vähemmän, lasketun ajan jälkeen joka ilta saunajuomana :)
 

Yhteistyössä