voiko imettää jos ei itse syö..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Ap, ei muutaman päivän syömättömyys tee maidostasi huonoa. Jos kestää pidempään, niin toki ravintoarvot heikkenee,

Tämä ei pidä paikkaansa, äidinmaidon ravintoarvot eivät heikkene. Veri vie maitorauhasiin riittävästi kaikkea, mitä äidinmaito sisältää. Jos äiti syö huonosti/vähän, äiti kärsii siitä itse. Maito ei "laimene" tai heikkene. Ennemmin tosiaan rinnat pikku hiljaa lakkaavat muodostamasta maitoa, jos äiti ei saa riittävästi ravintoa, mutta silloin puhutaan jo useamman viikon/kuukauden kestäneestä aliravitsemuksesta. Länsimaissa ravitsemuksen määrästä johtuva maidon loppuminen on äärettömän harvinaista, ja tilanne on lähinnä niillä äideillä, joilla on jokin syömishäiriö.

Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Ap, ei muutaman päivän syömättömyys tee maidostasi huonoa. Jos kestää pidempään, niin toki ravintoarvot heikkenee,

Tämä ei pidä paikkaansa, äidinmaidon ravintoarvot eivät heikkene. Veri vie maitorauhasiin riittävästi kaikkea, mitä äidinmaito sisältää. Jos äiti syö huonosti/vähän, äiti kärsii siitä itse. Maito ei "laimene" tai heikkene. Ennemmin tosiaan rinnat pikku hiljaa lakkaavat muodostamasta maitoa, jos äiti ei saa riittävästi ravintoa, mutta silloin puhutaan jo useamman viikon/kuukauden kestäneestä aliravitsemuksesta. Länsimaissa ravitsemuksen määrästä johtuva maidon loppuminen on äärettömän harvinaista, ja tilanne on lähinnä niillä äideillä, joilla on jokin syömishäiriö.

Viime keväänä oli muuten Hesarissa juttu, jonka mukaan äidin ruokavalio vaikuttaa maidon laatuun. Siinä kirjoitettiin kärjistetysti, että jos äiti syö paljon sipsejä ja karkkia, niin voi jopa olla parempi käyttää korviketta!! Siksi imettäessä monipuolinen ravinto on toooosi tärkeää. Ja olen todella imetysmyönteinen, eli en yritä käännyttää ketään korvikkeelle.

Eli mikäli tätä juttua ja siinä haastateltua tutkijaa on uskominen, niin huonosti syövän äidin maito on ravintoarvoiltaa huonompaa kuin terveellisesti syövän äidin maito.
:snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Se juttu menee niin, että ei saisi laihtua alle sen painon mitä oli raskauden alussa. Silloin maitoon voi tulla niitä myrkkyjä, mitkä on kerääntyneet naisen kehoon vuosien saatossa.

jännä ku ei mitään oo sanottu neuvolassakaan tästä, jos kerran on mahdollista että niitä myrkkyjä tulee maitoon... siis "varoitettu" ei oo. painan nyt 5-6 kg vähemmän ku raskauden alussa, imetyksellä kilot lähteny.

Eihän ne neuvolassa mitään lapsen eikä äidin terveydestä tiedä,sieltä on turha neuvoa kysyä!!

Alkuperäinen kirjoittaja milka:

Viime keväänä oli muuten Hesarissa juttu, jonka mukaan äidin ruokavalio vaikuttaa maidon laatuun. Siinä kirjoitettiin kärjistetysti, että jos äiti syö paljon sipsejä ja karkkia, niin voi jopa olla parempi käyttää korviketta!!

Joo, olet ihan oikeassa tässä. Tilanne on mennyt näin pahaksi mm. USA:ssa, jossa monet äidit ovat sairaalloisen ylipainoisia ja syövät pääasiassa roskaruokaa. Jos äiti ei koskaan saa riittävästi kivennäis- ja hivenaineita vitamiineista puhumattakaan, niin toki äidinmaidossa voi olla niiltä osin hieman vajausta. Suurimmat erot tosin ovat rasvahappojen koostumuksessä (eli kasvirasvat vs. eläinrasvat ) sekä vesiliukoisten vitamiinien määrässä. Näihin voi äiti itse ruokavaliollaan parhaiten vaikuttaa.

Aika harva suomalainen äiti tosin on vielä tuossa jamassa, enkä siksi ottanut tuota puheeksi tässä. Tuohon nimittäin tarvitaan kyllä enemmän roskaruokaa kuin kerran viikossa hampurilaisella käynti...

Alkuperäinen kirjoittaja hep:
Ympäristömyrkyt, ilmansaasteet, raksasmetallit ja muut kuonat kerääntyvät rasvakudokseen. Kun rasvakudos palaa energiaksi niin nämä kuonat ja myrkyt vapautuu ja lähtee liikkeelle, myös rintamaitoon. Siksi ei aktiivista tietoista laihduttamista suositella imetysaikana.

Joopa joo taas. Minä oon laihtunu imetyksen aikana ihan hirmuisesti ja silti maito on varmasti oikein hyvää, ainakin poika sillä kasvaa ihan loistavasti. Puolivuotiaana poika painoi lähes 10 kiloa ja syntyi kuitenkin pienenä, alle kolmekiloisena keskosena.

Taitaa olla kateellisten puhetta tuollainen, ettei imetyksen aikana saisi laihtua, muuten maito heikkenee. En usko! Itseltäni on ainakin lähteny 20 raskauskiloa ihan hetkessä ja muutama ylimääräinenkin kilo siinä sivussa. Silti ei ole mitään ongelmia maidon riiittävyyden kanssa! Mittani ovat tällä hetkellä 170/52 ja hyvin silti jälkikasvukin saa minusta imettyä ravintoa! Aina en ole jaksanut syödä tai juoda ohjeiden mukaan, mutta silti maito riittää.

Ap, älä osta mitään korvikkeita. Pitkällä tähtäimellä ne kuitenkin tulee niin paljon kalliimmaksi! Koita syödä vaikka jotain puuroa ja juo vettä, kyllä se varmasti riittää muutaman päivän ajaksi.

Yhteistyössä