voiko eskarilainen kulkea mielestänne

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
Riippuu vähän onko matkan varrella taloja, joista tulee valoa, vai onko lähes tulkoon pelkkää metsää ympärillä.. Mutta itse en kyllä varmaan omaa lastani laittaisin yksin kävelemään pimeään.
Mä pelkäsin vielä 18-vuotiaanakin kävellä yksin pimeässä bussipysäkille :D Se oli tosin ihan metsässä se tie, joten taskulampun tarvitsi, että näki minne suuntaan pitää mennä..
 
"pölyhousu"
No mun mielestä voi kävellä jos itse haluaa.Meillä eskarilainen pitää saattaa nyt syyslukukauden koululle,mut keväällä eskarit saa ruveta itse kävelemään vanhemman luvalla.
 
Saraldo
Oman lapseni tuntien en pistäisi häntä kulkemaan 700 metriä pilkkopimeässä yksin. Mua itseänikin pelottaisi, joten miksi heittäisin kuusivuotiaan sinne yksinään? Jos lapsi on rohkea eikä pelkää pimeä ja tie on turvallinen kulkea, niin mikä ettei. Omani pelkää pimeää eikä uskaltaisi kulkea tuota matkaa yksin.
 
"vieras"
no jos se koulukyyti minkä kunta tarjoaa on se bussi niin miten sinne eskariin pääsee? pitääkö äidin tulla busssin mukaan ja maksaa matkansa?
Meillä on myös eskarissa vanhemman on luovutettava lapsi hoitohenkilökunnalle ja hakijat ovat sellaiset joista eskariin ilmoitettu. Ja en kyllä muutenkaan uskoisi noin pientä lasta huolehtimaan itsestään. Ihan pahaa tekee kun ekaluokkalaisetkin yksin lähtevät ja tulevat kotiin koulumatkoillaan. Tiedän ettei aina ole muita mahdollisuuksia, mutta silti.
 
täällä kunta on sitä mieltä, että eskarilainen ja ekaluokkalainenkin on tarpeeksi iso selviämään kaikki matkat, jotka on alle viisi kilsaa. joten ei tuo 700 metriä kyllä ihan oikeestikaan ole pitkä terveelle lapselle. miksi ne mukulat pitää heti pienestä opettaa siihen, että täytyy olla se auto alla menipä mihin meni, ja vaikka kuinka lyhyen matkaa. se on niin hupaisaa katsoa kun täälläkin koulun pihassa on koulun loppumisen aikaan hirveesti autoja hakemassa niitä lapsiaa. vaikka matka olis vain kilometri.
 
sitä nykyaikaa
Jos ei eskari-ikäinen osaa varoa autoja tai kulkea yksin niin kyllä siitä äidin saattamisesta on tainnut olla jotain haittaa, tai aika paljonkin haittaa. Ihmekös tuo on kun nykyäidit kulkee 1-15 vuotiaitten lastensa perässä kaikkialle ja lakkaamatta suu käy: älä juokse, varo tuota, kulje hitaammin, varo, varo, älä tee sitä, älä tee tätä.

Eipä ole omille tarvinnut noita varosanoja ladella. Jokainen on kerran tai kaksi kaatunut juostessaan alamäessä, jatkossa on sitten osannut ottaa rauhallisemmin. Itse kun pitää aivoja käyttää niin jo pieni tajuaa paljon riskejä. Ei tuo 3v:kään enää juokse tien poikki katsomatta tuleeko autoja vaikken sitä vielä pariin vuoteen liikenteeseen yksin päästäkään.

Ei ne aivot itsekseen kehity iän mukana jos niitä ei saa harjoittaa. älytöntä kuvitella että 2-luokkalainen olisi sen fiksumpi liikenteessä jos ei koskaan ole tarvinnut ottaa vastuuta mistään.
 
"vieras"
Meillä ei saanut eskarista lähteä lapsi itse kulkemaan kotiin, vaikka samassa pihassa asuttiin... Eli hiukkasen erilaiset säännöt eri paikoissa. Minusta eskarilainen on vielä pieni kulkemaan linja-autolla, samoin ekaluokkalainenkin olisi. Me esim. muutimme ihan sen vuoksi, että ekaluokkalaisen koulumatka olisi ollut bussikyyti ja vielä kävelyä päälle. Nyt pääsee kävellen turvallisesti kouluun asti, lyhyt matka.

Lisäksi on tuo liikennevalottomuus, ja kulkeekohan lapsi vielä autotien reunaa? Todella vaarallista isommallekin, saati sitten noin pienelle. Ekaluokkalaistakaan en vielä tuota matkaa yksin päästäisi, vaikka oma ekaluokkalaiseni kouluun kulkeekin yksin. Matka on vaan paljon turvallisempi, lyhyempi, hyvin valaistu ja ei tarvitse käyttää julkista liikennettä.
 
"noh"
[QUOTE="vieras";24508817]Meillä on myös eskarissa vanhemman on luovutettava lapsi hoitohenkilökunnalle ja hakijat ovat sellaiset joista eskariin ilmoitettu. Ja en kyllä muutenkaan uskoisi noin pientä lasta huolehtimaan itsestään. Ihan pahaa tekee kun ekaluokkalaisetkin yksin lähtevät ja tulevat kotiin koulumatkoillaan. Tiedän ettei aina ole muita mahdollisuuksia, mutta silti.[/QUOTE]

Tämä ei koske meidän kunnassa kyydityslapsia. Linja-auto jättää lapsen eskaria lähimmälle pysäkille, jolla on yksi hoitajista vastassa. Kukaan ei ole tiedustellut sitä saattaako aikuinen lapsen kyytiin ja ollaanko häntä vastassa.
 
Saraldo
[QUOTE="vieras";24508944]Mutta miksi niiden lasten täytyy pakottaa ottamaan vastuuta aivan liian aikaisin? Ei siihen huolenpitoon/yhdessä kulkemiseen autoja tarvita.[/QUOTE]

Totta, matkan voi taittaa myös pyörillä, kävellen tai vaikka hiihtäen. Mutta pimeää pelkäävää lasta on aika julma laittaa kävelemään yksinään, jos on mahdollisuus saattaakin. Ja ainakaan meillä ei eskarilaiset edes saa kulkea vielä yksinään eskariin ja takaisin.
 

Yhteistyössä