Voiko endo kipuilla ovulaation aikaan?

sama vaiva
Hm, kummallisia lääkäreitä! Ei endometrioosi välttämättä tarkoita lapsettomuutta, vaikka monesti näinkin oireilee. Itselläni tuntuu myös ovulaation aikana kipua, mutten tiedä johtuuko juuri endosta.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
....
Oviskivut on yleisiä ja pahenee usein lapsen jälkeen. Kyllä mä joudun välillä olemaan kaksinkerroin oviksen aikaan (ja menkkakipuja ei juuri ole menkkojen aikaan!) ja sisukset tutkittu, ei ole endoa. Jotkut joutuvat ottamaan hormoonikierukan oviskipujen vuoksi.
 
"neljän äiti"
Voi ne oll aendokipuja. Mullakaan endo ei aiheuta lapsettomuutta nähdäseni, kun viidettä odotan endosta huolimatta. Tosin aika lyhyillä väleillä, osittain tuon endon takia ei ole uskaltanut viivytellä. Nyt tulee väliksi 2v ja ehti taas mennä endo pahaksi tässä välissä...
 
Oviskivut on yleisiä ja pahenee usein lapsen jälkeen. Kyllä mä joudun välillä olemaan kaksinkerroin oviksen aikaan (ja menkkakipuja ei juuri ole menkkojen aikaan!) ja sisukset tutkittu, ei ole endoa. Jotkut joutuvat ottamaan hormoonikierukan oviskipujen vuoksi.
Ok, hyvä tietää. Yritän vältellä kierukan ottamista kun en halua hormoneita enkä lihota =)
 
[QUOTE="neljän äiti";25759194]Voi ne oll aendokipuja. Mullakaan endo ei aiheuta lapsettomuutta nähdäseni, kun viidettä odotan endosta huolimatta. Tosin aika lyhyillä väleillä, osittain tuon endon takia ei ole uskaltanut viivytellä. Nyt tulee väliksi 2v ja ehti taas mennä endo pahaksi tässä välissä...[/QUOTE]

Mä oon kaks kertaa tullut ekalla panemalla raskaaksi. Luojan kiitos menkat on pysyneet kauan poissa. 10kk kun imetin.
 
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood
FreezeCat harmaana
Juuh, todellakin voi kipuilla. Ja hyvin huolella. Semmosta helvetinmoista puukotusta ja terävää viiltoa rintalastasta alaspäin ja kunnon keskitystä alaselässä ja alavatsalla.

Synnytyskivut hyvin pientä tämän rinnalla.
 
Juuh, todellakin voi kipuilla. Ja hyvin huolella. Semmosta helvetinmoista puukotusta ja terävää viiltoa rintalastasta alaspäin ja kunnon keskitystä alaselässä ja alavatsalla.

Synnytyskivut hyvin pientä tämän rinnalla.
No onneks ei oo tommosta. Mun synnytyksiä ei varmuudella voi päihittää mikään. Menkkojen aikaan makaan lattialla viittä vaille pyörtyneenä kivusta mutta en sentään eutanasiaa toivo...
 
"mimu"
Tungen itseni tähän ketjuun. Niin... Mulla on hormonikierukka ja siti ihan julmetut ovis(?) kivut. Tänään taas ja kesti n. 2h. Koko alavatsa ja -selkä oli kipeenä ja olin kaksin kerroin kivusta. Sattui niin paljon että mietin jo lääkäriin lähtöä, mutta muistin että tämä on joka kuista....
 
FreezeCat harmaana
Nooh, mulla tais olla astetta lievemmät synnytyskivut..tai mä en niihin niin reagoinut, kun kroppa oli endosta tärviöllä ennen synnytyksiä... Raskausaikoina ja synnytyksien jälkeen ennen ensimmäisiä menkkoja (tulivat vasta n. vuosi synnytyksestä) olotila oli häkellyttävän typertynyt kivuttomuudesta.

Vaan annas olla nyt :kieh:...ei ole kuukaudesta kuin viikko kivutonta aikaa eli heti menkkojen jälkeinen viikko. Sitten tämä helvetti alkaa.. Mä lämpenen sille eutanasialle kyllä pikkuhiljaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;25759203:
Ok, hyvä tietää. Yritän vältellä kierukan ottamista kun en halua hormoneita enkä lihota =)
Hormonikierukan ei pitäisi lihottaa :) Sehän vaikuttaa paikallisesti.

Endo voi kipuilla kierrosta riippumatta milloin vain riippuen aika pitkälti siitä, missä sitä sijaitsee.

Itselläni myös useampi lapsi endosta huolimatta :)
 
Mä oon saanu synnytyksissä aina karseet määrät cytotekkiä (vai mitä se käynnistysaine on) ja oksitosiinia, joten en tiedä oikeasta synnytyksestä. En kylläkään meinannut pyörtyä kertaakaa, mutta suunnittelin hakkaavani päätäni seinään että taju lähtis.
 
mäkämäkä
Mulla on paha endo. Ekan lapsen sain ihan spontaanisti(helposti)10 vuotta sitten, toisen vasta vuosi sitten. IVF-hoidoissa ollaan oltu, mutta luomuja lapset kumpikin.

Oviskivut pahentuneet synnytysten jälkeen täälläkin. Otin Mirenan, koska endohan leviää muuten kuin kulovalkea. Leikelty on jo pariin otteeseen, enkä uudelleen haluaisi... ainakaan vielä. :(

Ei nuo pelkät oviskivut kai endosta vielä kieli. Mulla oli välivuotoja, tärinäkipua ja KOVIA kuukautiskipuja. Ripuloin ja laihduin ihan liikaa. Olen muuten tuon kierukan aikana pysynyt ihan saman kokoisena. Liikun paljon ja nyt olen myös paljon virkeämpi. Kivuton myös, ainakin toistaiseksi.

Käväisehän uudestaan lääkärissä. Sitä pitäisi jarrutella jollakin hyvissä ajoin(parantavaa hoitoa ei ole), jos sitä on. Tosin endoahan ei voida varmuudella todeta, kuin laparoskopiassa. Ellei sitten esim. kasvata isoja "suklaakystia" munasarjoihin tai muuten oireile tyypillisesti. Jotkut pesäkkeet voivat tuntua jo ihan sisätutkimuksessa.
 
Hormonikierukan ei pitäisi lihottaa :) Sehän vaikuttaa paikallisesti.

Endo voi kipuilla kierrosta riippumatta milloin vain riippuen aika pitkälti siitä, missä sitä sijaitsee.

Itselläni myös useampi lapsi endosta huolimatta :)
Niin ei pitäis, mutta monia lihottaa ja sen ehkäisyluotettavuus meidän suvussa on hyvin kyseenalainen.

Pitäis mennä jollekin kunnon lääkärille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mäkämäkä;25759708:
Mulla oli välivuotoja, tärinäkipua ja KOVIA kuukautiskipuja.
Minkalaista tuo tärinäkipu oikein on? Usein olen siitä kuullut mutta jäänyt vähän epäselväksi että miltä se tuntuu.

Vuosia olen jo pelännyt endoa. Kuukautiskivut ovat aina olleet ihan kamalia ja keskenmenon jälkeen ovis on muuttunut kauheeksi kipuviikoksi.
 
"vieras"
Minulla vaikea-asteinen endo, oviksen aikaan oli oireita, mutta ei mitään pahoja, kuukautiskivutkin olivat suht siedettäviä, tai siis riittävästi ketoriinia, niin ei tuntunut missään. Mutta maha oli muutenvaan vähän väliä kipeä ja sitten kun ruoka ei enää pysynyt sisällä ollenkaan ja olin varma, että varmaan on joku syöpä tai vähintään crohnin-tauti, niin endometrioosi se onneksi vain olikin. Enää ei vaivoja, kun munasarjat poistettu.
Hormonikierukkaa kyllä yleisesti käytetään endometrioosin hoidossa, mutta eihän se tietysti kaikille sovi. Siinä kuitenkin käsittääkseni vain vähän hormoneja pillereihin verrattuna.
Erikoinen lääkäri sinulla todella, jos on siinä luulossa, että endometrioosi ilmenee ensisijaisesti lapsettomuutena =O
Marja-Leena Setälä on tosiaan "tunnettu" nimi endometrioosiasioissa :)
 
Kiitti TrueBlood.

Femedaan siis...

Odotan eka yhet menkat lisää millaisiksi ne menee. Just oli lapsen syntymän jälkeen ekat ja kivut tuli aika lievinä ja pahasti myöhässä. Kuitenkin loppumenkoista alkoi vaikuttaa pahasti siltä että entisen kaltainen meininki valtaa taas alaa...

Ei kumminkaan käy että makaan pyörtyneenä lattialla samalla kun 2,5-v piirtää seinään ja 11kk kiipeää, tippuu ja syö kiviä lattialta. Meinaan jos pyörrytys iskee niin vaikka olisinkin tajuissani niin en pysty liikkumaan, tuskin edes puhumaan, saati näkemään tai kuulemaan kunnolla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25759998]Minulla vaikea-asteinen endo, oviksen aikaan oli oireita, mutta ei mitään pahoja, kuukautiskivutkin olivat suht siedettäviä, tai siis riittävästi ketoriinia, niin ei tuntunut missään. Mutta maha oli muutenvaan vähän väliä kipeä ja sitten kun ruoka ei enää pysynyt sisällä ollenkaan ja olin varma, että varmaan on joku syöpä tai vähintään crohnin-tauti, niin endometrioosi se onneksi vain olikin. Enää ei vaivoja, kun munasarjat poistettu.
Hormonikierukkaa kyllä yleisesti käytetään endometrioosin hoidossa, mutta eihän se tietysti kaikille sovi. Siinä kuitenkin käsittääkseni vain vähän hormoneja pillereihin verrattuna.
Erikoinen lääkäri sinulla todella, jos on siinä luulossa, että endometrioosi ilmenee ensisijaisesti lapsettomuutena =O
Marja-Leena Setälä on tosiaan "tunnettu" nimi endometrioosiasioissa :)[/QUOTE]

Täsmennän vähän, eli minulla OLI vaikea endo, ei vaivaa tietenkään enää, kun munasarjat poistettu. Lapsetkin oli onneksi siinä vaiheessa jo "tehty".
 

Yhteistyössä