Voiko alv velvollisesta muuttaa ei alvi velvolliseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pieni yrittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pieni yrittäjä

Vieras
En saanut kirjanpitäjää kiinni kun on ilm lomalla ja mietiin että kun on pientä yritystoimintaa ja minut on ilmoitettu verottajalle alvi velvolliseksi (kirjanpitäjä halusi näin) Nyt kuitenkin esim kirjanpito maksut on niin hurjat ettei näin pienellä yrityksellä oo niitä varaa maksaa yli 100e/kk.

Eli tämä on vähän niin kuin harraste pitoista.

Monihan tekee niin että pitää kirjaa menoista ja tuloista ja ilmoittaa ne verottajalle vuoden lopussa? Vai onko näin? oonko käsittäny aivan väärin?

Minä kun olen alv velvollinen niin pitää ilmoittaa joka kuukausi.

Voinko siis mitenkään muuttaa itseäni ei alvi velvolliseksi ja pitää itse kirjanpitoa?

Se, että onko alv-velvollinen ja pitääkö olla kirjanpitäjä, eivät liity mitenkään toisiinsa. Tulee mieleen, että onko kirjanpitäjäsi nyt vähän pelannut omaan pussiinsa ja "puhunut" sut asiakkaakseen, vaikka et hänen palveluitaan tarttisi. Alv-verovelvollisuus on kiinni siitä, kuinka suurta sun liiketoiminta on euroissa.

Niin huijatahn voi jos ei asioista niin ymmärrä kuten tässä tilanteessa :)

Kuukuadessa tuloja on varmaan joku 100e. Eli tosi pientä toimintaa. Mutta kuitenkin olisi kiva laillisesti tehdä kauppaa.

Meidän firman ei tarvitse maksaa alvia koska vuosittainen voitto on alle 8500 euroa. Näin muistaakseni. Soitapa verottajalle ja kysy tarvitseeko sinun tilittää alvia. Minä laitoin oman yrityksen puolesta vaan vapaamuotoisen kirjeen verotoimistoon ja he poistivat meidät alv-rekisteristä.

Alkuperäinen kirjoittaja Toimari:
Meidän firman ei tarvitse maksaa alvia koska vuosittainen voitto on alle 8500 euroa. Näin muistaakseni. Soitapa verottajalle ja kysy tarvitseeko sinun tilittää alvia. Minä laitoin oman yrityksen puolesta vaan vapaamuotoisen kirjeen verotoimistoon ja he poistivat meidät alv-rekisteristä.

Joo ei mulla ainakaan ylity tuo 8500e. Voitko kertoa kuinka teet sitten itse kirjanpitoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Voisitko jotenkin neuvoa minua siitä kuinka voisin jatkossa pitää itse kirjanpitoa vai pitääkö koko yritys touhu lopettaa.

Kun sulla on tuloja kuukaudessa vaan muutama satanen, et varmasti ole alv-verovelvollinen. Mene käymään verotoimistossa, sieltä saat tarvittavat neuvot, lomakkeet jne. Toimit ihan laillisesti, vaikka et alveja maksa, kun toiminta noin suppeaa.

Kiitos paljon.

Eli minun ei tarvitse tehdä muuta ilmoituksia kun ennakkoperintävero,eikös se sellanen ollu oikealta nimeltään? Ja sanoa kirjanpitäjälle että alan itse tekemään.

Kyllä mun ymmärtääkseni yrityksen on pidettävä kahdenkertaista kirjanpitoa.
En ole nyt ihan satavarma kyllä että miten sen voi hoitaa, ellei, mutta verotoimisto auttaa!
Verokarhu ei pure ;D

Mä teen itse, mutta mulla on kirjanpito-ohjelma ja sit joku ammattitaituri käy tarkistamassa sen ennen veroilmoituksen tekoa. Että on varmasti oikein ja laillisesti hoituu kaikki.

Mutta alv velvollisuus riippuu tuloista ja siihen riittää ilmoitus, että tuloraja ei täyty, anon itseni pois alv rekisteristä.
Silloinhan voi viedä kuitteja kirjanpitäjälle vaikka puolivuosittain, kun ei alv ilmoituksen takia tarvi joka kuukausi olla kp tehtynä.

Mutta ammattitaidoton kirjanpitäjä jos pitää sut alv velvollisena turhanpäiten |O
Eli oot sille lypsylehmä.

Jos sun myynti vuodessa ei ole yli 8000e (olikohan tarkka summa toi 8500e) niin ei tarvitse maksaa ollenkaan alveja.

http://www.ytj.fi/palvelut/y-lomakkeet/muutos-ja-lopettamisilmoituslomakkeet/1661
Tuolta löytyy Y6 lomake jolla saat ilmotettua muutokset.
Onko sulla toiminimi? Helpointa on jos lopettaa koko toiminimen niin samalla loppuu automaattisesti alv maksujen makselu.

Ja kuinka saat pidettyä itse kirjanopitoa. no yksinkertaisimmillaan merkitset ylös esim exel taulukkoon mitä olet ostanut ja mitä olet myynyt joka kk. (esim teet elokuu-ostot tiedoston ja merkitset sinne mitä olet yritystoimintaasi liittyen ostanut).
Muoks. ja kaikista ostoista pidät kuitit visusti tallessa!! Vaikka skannaat tai kopioit ne A4 paperille. Olikohan se jopa 6 vuotta minkä aikaa kirjanpito täytyy säilyttää oli sulla yritystoimintaa tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Jos sun myynti vuodessa ei ole yli 8000e (olikohan tarkka summa toi 8500e) niin ei tarvitse maksaa ollenkaan alveja.

http://www.ytj.fi/palvelut/y-lomakkeet/muutos-ja-lopettamisilmoituslomakkeet/1661
Onko sulla toiminimi? Helpointa on jos lopettaa koko toiminimen niin samalla loppuu automaattisesti alv maksujen makselu.

Ja kuinka saat pidettyä itse kirjanopitoa. no yksinkertaisimmillaan merkitset ylös esim exel taulukkoon mitä olet ostanut ja mitä olet myynyt joka kk. (esim teet elokuu-ostot tiedoston ja merkitset sinne mitä olet yritystoimintaasi liittyen ostanut).
Muoks. ja kaikista ostoista pidät kuitit visusti tallessa!! Vaikka skannaat tai kopioit ne A4 paperille. Olikohan se jopa 6 vuotta minkä aikaa kirjanpito täytyy säilyttää oli sulla yritystoimintaa tai ei.

Näin mä teen nytkin vaikka vien kirjanpitäjälle kuitit.On kiva itsekkin pysyä ajantasalla mitä milloinkin on ostanut/myynyt kun kuitit jää kirjanpitäjälle säilytettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:

Näin mä teen nytkin vaikka vien kirjanpitäjälle kuitit.On kiva itsekkin pysyä ajantasalla mitä milloinkin on ostanut/myynyt kun kuitit jää kirjanpitäjälle säilytettäväksi.

Niin ja en mä haluis koko toiminimeä laittaa pois kun ei sitten oo kivaa tehdä tuotteita pimeenä.Noita kateellisia kaakattajia kun on.Luuleevat että tienaa nyt miljoonia kun on yritys :)

Alkuperäinen kirjoittaja Toimari:

Joo ei mulla ainakaan ylity tuo 8500e. Voitko kertoa kuinka teet sitten itse kirjanpitoa?

Meillä on kyllä kirjanpitäjä, koska muita menoja ja tuloja pitää kirjata, mutta alv-tuloja ei ollut yli 8500 euroa vuodessa siksi saimme lopettaa niiden toimittamisen. Kirjanpitäjä itse ehdotti minulle tuota rekisteristä poistumista, koska siitä tuli hänelle niin paljon ylimääräistä työtä.

Yrittäjän tarvitsee silti pitää kirjanpitoa vaikka ei olisikaan alv-rekisterissä.

Yhteistyössä