Voiko alkuraskaudesta mennä äitipolille noin vain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ymmärtääkseni kannattaa soittaa ensin neuvolaan ja ne sitten pistää lähetettä äitipolille jos on tarvis... Mutta siis tottakai voit mennä suoraan äitipolille/ensiapuun jos sulla kipuja on!

neuvolassa käskivät soittaa omahoitajalle ja sinne ei pääse läpi, kohta loppu soittoaika :(

Mä sain mennä suoraan naistentautien polille, kun epäilin keskenmenoa. Mutta johtui siitä, että mulla on ollu muutama keskenmeno aikasemmin ja papereissa siellä oli merkintä, että suoraan saan mennä ilman lähetettä. Muuten tarvii lähetteen. Mut soitin sinnekin eka ajan ja sain sen seuraavalle päivälle. Jos olis vuotanut kovasti, niin olisin voinu mennä ilman aikaakin.

Täällä päin saa mennä äitipolille suoraan, jos tilanne on akuutti. Siis jopa suositellaan toimimaan näin. Mä menin eka raskaudessa ensin päivystykseen ja sieltä lähetettiin ä.polille. Ja sanottiin, että jatkossa tänne vaan suoraan. Ja koko raskauden ajan sama ohje.

Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ymmärtääkseni kannattaa soittaa ensin neuvolaan ja ne sitten pistää lähetettä äitipolille jos on tarvis... Mutta siis tottakai voit mennä suoraan äitipolille/ensiapuun jos sulla kipuja on!

neuvolassa käskivät soittaa omahoitajalle ja sinne ei pääse läpi, kohta loppu soittoaika :(

No marssi sinne neuvolaan, onhan siellä terkkareita paikalla. Jos sulla on oikee hätä, niin saa ottaa neuvolaan yhteyttä myös soittoajan ulkopuolella!

Tai sitten menet päivystykseen. Ne ohjaa sieltä eteenppäin jos katsovat asiakseen. Jos sulla on vain vähän vikkoja niin luonnollisesti eivät voi tehdä mitään. Kesken menee jos on mennäkseen :hug: Älä vähättele oireita kun päivystyksessä ja korosta sitä lapaluu kipua, koska se voi viitata kohdun ulkopuoliseen raskauteen.

TYKSin äitiyspoli ei ainakaan ota alle 22-viikkoisia raskauksia hoitaakseen. Siis siten, että sinne mentäisiin suoraan. Alle 22-viikkoiset raskaudet hoitaa neuvola ja terveyskeskus.

Yhteistyössä