Voiko äiti lakata rakastamasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitiX2"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitiX2"

Vieras
Hohhoijjaa. Törmäsin entiseen luokkakaveriini ohimennen. Hän aikoinaan ( 7 vuotta sitten) lukion päättäjäisiksi 18 vuotiaana pyöräytti lapsen turkkilaisen maahanmuuttajan kanssa. Ei siinä mitään. Nyt luokkakaveri työnteli taas vauvanvaunuja ja kuinka ollakaan, vaunuissa makoili täysin kotimaista tekoa oleva pieni mies. Vaihdettiin siinä kuulumisia, ja kysyin että mitä vauvan isosiskolle kuuluu ja onko aloittanut jo koulun jne., niin kävi ilmi, että isosisko asuu nyt "uudessa kodissa".

Koulukaverin suhde tähän turkkilaiseen mieheen oli päättynyt kuulemma pian vauvan syntymän jälkeen, joten vauvakin oli "pistetty kiertoon" sossun kautta. En miten mitenkään pystynyt peittelemään hämmästystäni. Pöyristyttävää! Onko tapana siis antaa edelliset lapset pois, kun mies vaihtuu?! Millainen äiti pystyy luopumaan lapsestaan ja elämään uuden perheensä kanssa tietäen, että oma lapsi on sijoitettuna kodin ulkopuolelle, eroon äidistä? Miten se pieni tyttö pystyy ymmärtämään, että pikkuveli saa asua äidin kanssa mutta itse tapaa äitiä valvotusti vain kerran kuukaudessa?

Luokkakaveri tuntui olevan varsin tyytyväinen tilanteeseen ja pieneen söpöön perheeseensä ja sinut itsensä ja valintojensa kanssa. Mitä mieltä te muut olette? Minua asia vaivaa kovasti. :(

Jotain häikkää ollut siinä aiemmassa liitossa ja äidissäkin silloin, se ei ole siis ollut varmaan oma valinta. Isosisko on huostaanotettu. Ei sitä niin vaan pureta, jos alkuperäiset ongelmat olivat tarpeeksi isot. Ja ilmeisesti on olleet, kun tapaamiset on nytkin valvottuja.

Sitä en tiedä miten se isosisko ottaa asian. Jos on elänyt aina sijaisperheessään, ja asia on hyvin selitetty niin saattaa hyväksyä sen tai ei. Voihan hänen olla hyvä olla uudessa perheessään. (toivon siis että on perheessä eikä laitoksessa.)

Kirjoitin yllä ehkä epäselvästi, mutta tyttöä ei nimenomaan oltu huostaanotettu vaan äiti oli OMASTA, VAPAASTA TAHDOSTAAN!!! antanut pienen tyttärensä pois! En tiedä, onko tapaamiset täysin valvottuja, mutta usein kuulemma mukana on sijaisperheen äiti (?). En tiedä virallisista nimityksistä sen enempää.

[QUOTE="äitiX2";21884323]Kirjoitin yllä ehkä epäselvästi, mutta tyttöä ei nimenomaan oltu huostaanotettu vaan äiti oli OMASTA, VAPAASTA TAHDOSTAAN!!! antanut pienen tyttärensä pois! En tiedä, onko tapaamiset täysin valvottuja, mutta usein kuulemma mukana on sijaisperheen äiti (?). En tiedä virallisista nimityksistä sen enempää.[/QUOTE]

Onhan se mahdolista antaa itse huostaanottoon, esim. on masentunut niin paljon ettei ole pärjännyt, tai tullut päihdeongelma jne.

Antoi itse huostaanottoon tai sossu huostaanotti, lopputulos on sama. Eli ei sitä lasta kovin herkästi enää takaisin saa.

Mutta on myös mahdollista, että ei sulle kerro, miten juttu ihan oikeasti meni, kun et kuitenkaan ole mikään ystävä, vanha koulukaveri vain, et vuosiin edes tavannut häntä...

Kyllähän tuo lapsen puolesta aika kamalalta kuulostaa, mutta toivottavasti on onnellinen ja rakastettu perheessä johon hänet halutaan. Toivottavasti ei mene sukset ristiin nykyisen miehen kanssa..

Ja mitä tulee siihen, miten voi jatkaa elämää... ei oo henk. kohtaista kokemusta, mutta pakkohan siitä on jotenkin jatkaa eteenpäin. Hän voi olla sujut tilanteen kanssa, jos lapsella on kuitenkin kaikki hyvin uudessa perheessään. Hetkeäkään en kuitenkaan usko, etteikö se äiti ajattelisi esikoistaankin.

vastauksena kysymykseen : minä en voisi lakata rakastamasta lapsiani.
On varmasti muitakin vastaavia tapauksia, joissa uutta perhettä perustetaan vauhdilla vaikka entisetkin asiat ovat levällään. Ihmetellä täytyy myös lapsen isän roolia, eikö hänkään ole kantanut vastuuta. Tosin, on paljon asioita jotka vaikuttavat siihen etteivät kaikki osaa huolehtia lapsista, vaikka lisääntyä osaavatkin. Ja kuten joku jo sanoikin, ehkä näin on parempi.
Toivottavasti se pieni tyttö kasvaa vahvaksi aikuiseksi eikä toista samoja virheitä kuin oma äitinsä tai isänsä.

Tiedän eräänkin nyt jo aikuisen miehen, joka luulee yhä äitiään sisarekseen. Antoi nuorena saadun lapsen vanhemmilleen hoitoon, sai myöhemmin kauan odottamansa lapsen, jonka piti. Valitettavasti tämä "ainut" lapsi sairasti jotain vakavaa sairautta ja menehtyi pian peruskoulun jälkeen.

No toivottavasti voi, mä en kaipaa mitään "äidinrakkautta" omalta äidiltäni, olis vaan tajunnut antaa mut pois kun päässä napsahteli.

Juuri noin! Ja nykyään tuollaisia äitejä on vain enemmän. Suhde loppuu, niin mitäs sillä lapsellakaan, tiellä vain. Aina täytyy oolla uusi suhde menossa ja kaikki uudet eivät tule lapsien kanssa toimeen. Liian vaikeaa.

turha moralisoida kun ei tiedä mitä kaikkea asiaan liittyy :|
asiat eivät todellakaan ole niin yksinkertaisia kuin jotkut näköjään haluavat kuvitella niiden olevan.

joissain tapauksissa todellakin se, että luopuu lapsesta osoittaa paljon suurempaa rakkautta, kun se, että pitää itsellään vaikka ei kykene kunnolla huolehtimaan. Mä olen huvikseni seurannut mtv:ltä teen mom ja 16 and pregnant ohjelmaa ja täytyy sanoa, että kaikista parhaimmilta vanhemmilta niissä on tähän mennessä vaikuttaneet ne teinit jotka ovat tehneet raskaan päätöksen ja antaneet lapsensa adoptioon, eikä tulisi mieleenkään kyseenalaistaa heidän rakkauttaan lastaan kohtaan. Toisin sitten nämä teinit jotka pitävät vauvan ja sitten harmittelevat koko ajan, että voi miten on raskasta, eipä olisi pitänyt hankkiutua raskaaksi ja parisuhde on surkeassa kunnossa ja vauvaa heitellään hoitoon milloin kenellekkin, että päästään itse bailaamaan. Puhumattakaan siitä, että heillä on usein valtavasti taloudellisia vaikeuksia selvitä lapsen kanssa.

Entinen rinnakkaisluokkalainen tuli raskaaksi 16 vuotiiana, synnytti lapsen ja kuukauden hoisi ja paapoi, sitten se kyllästyi vauvaan: piti sitä vissiin leluna, valitti että vauva syö rinnat ja rahat!
Loppu tulos oli että 1kk iässä hänen (nykyään ex-)anoppinsa adoptoi tämän lapsen ja tämä nuori nainen muutti pois paikkakunnalta, huhut kertoo että tämä 21v nainen ei ole sen koomin tullut katsomaan lastansa.. vaikka on käynyt juhlimassa samalla paikkakunnalla missä lapsi elää..

juu, jos itseltäkin olisi väkisin otettu lapsi niin voisin sanoa sinulle, ällöttävälle juoruajalle, että annoin lapsen pois.
Mitä sinulle edes kuuluu? et ole parempi.

mun mielestä tuossa tilanteessa pitäisi tuo velikin ottaa huostaan!! Jos "äidistä" ei ole äidiksi yhdelle niin ei ole toisellekaan!!

Olen samaa mieltä! Mä tiedän äidin joka on tehnyt tuon tempun, eli luopunut lapsesta jo viisi kertaa, vähän eri tavalla, mutta yhtä kaikki, ei jaksa hoitaa omiaan, kantaa vastuuta. Jättää lapset muiden huolehdittavaksi. Siis todellakin, viisi lasta on synnyttänyt ja jättänyt muiden hoidettavaksi. Kuudeskin on jo tehtynä, taas uuden ukon kanssa ja elävät niin onnellisena pikku-perheensä kanssa. Hoh hoijaa! Ja kuudes sai alkunsa keinohedelmöityksellä, kun ei tavallisesti onnistunut. YÄK!

Yhteistyössä