Voiko 7 vuotiaan jättää yksin kotiin ?

Miuski harmailee
Me ollaan meidän ensi syksyn ekaluokkalaisen kanssa harjoiteltu yksin oloa. Ei vielä ole tuntia ollut yksin kotona, mutta jonkun aikaa, jos vaikka ollaan käyty pienellä lenkillä muu perhe.

En siis ensin aloittaisi tunnista, mutta pikkuhiljaa tuota yksinolemista pitää kuitenkin harjoitella. Jos lapsi on itse halukas kokeilemaan yksin oloa, niin hyvä. Nopeasti nää kasvavat *niisk*.

Riippuu ihan lapsesta.Toisen voi jättää, toisen kohdalla ei tule mieleenkään jättää.
Omani olen nyt vasta jättänyt hetkeksi yksin kotiin (poika täytti juuri 7 vuotta).
Aina sama muistutus, jotta ovea et tuntemattomille avaa jne.Mutta mun kauppa/postireissut ei ole tuntia kestänyt, puol korkeintaan.
Toisaalta tiedän kuuden vanhoja, jotka on kolmekin tuntia yksin kotona :/ .

Mielestäni koululaisen on jo hyväkin tässä vaiheessa harjoitella yksin kotona olemista ja tuo mainitsemasi aika on oikein hyvä sitä varten. Kerrot vain perusasiat l. ettei avaa ovea kenellekään ja soittaa (onko kännyä?) jos tulee hätä.....

Hyvin se sujuu...

Meidän 6-vuotias joka menee syksyllä kouluun on myös harjoitellut yksinään oloa, korkeintaan ollut puoli tuntia kotona yksin. Itse sitä alkoi ehdottamaan joten lapsen tahtisesti tässä ollaan edetty. Meillä on kotipuhelin, jolla voi sitten soittaa meille ja me soitettiin myös ekalla kerralla hänelle, että onko kaikki hyvin.

Meillä kans tyttö 7v, ekalle menossa syksyllä ja olen miettinyt samaa asiaa, että voinko jättää hetkeksi yksin kotiin... Tyttön on kyllä tod. reipas ja varmasti pärjäisi hetken yksinäänkin, jotenkin vain en ole vielä itse uskaltanut jättää.. Eniten harmittaa, kun meillä ei ole "lankapuhelinta" , jolla soittaa tarvittaessa, pitäs vissiin ostaa tytölle kännykkä.

Nämä arat vanhemmat ovat liian yleisiä nykyään. Meillä koulussa on niitäkin ja paljon, jotka vaativat tokaluokkaisillekin kunnallisen hoitopaikan koulun jälkeen, koska lapset eivät osaa kulkea koulumatkaa eivätkä saa ruokaa. Asutaan maalla ja turvallisella alueella :headwall: Eli anna lapsen jäädä hetkeksi niin lapsen itsetunto kasvaa ja tulee vahvempi ja pystyvämpi ihminen. :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:18 Bichon Frise kirjoitti:
Nämä arat vanhemmat ovat liian yleisiä nykyään. Meillä koulussa on niitäkin ja paljon, jotka vaativat tokaluokkaisillekin kunnallisen hoitopaikan koulun jälkeen, koska lapset eivät osaa kulkea koulumatkaa eivätkä saa ruokaa. Asutaan maalla ja turvallisella alueella :headwall: Eli anna lapsen jäädä hetkeksi niin lapsen itsetunto kasvaa ja tulee vahvempi ja pystyvämpi ihminen. :)
Sinähän se melkoinen tarzan olet :snotty:
Arvostetaan lapsiemme erilaisuutta, kiitos.

Meillä on ekaluokkalainen 7v ja kyllä hän alkoi jäädä jopa pikkusisaren vahdiksi vuosi sitten keväällä, kun oli siis 6v. Kävin lähikaupassa yksin hakemassa vaikka maitoa tai munia, jos oli lätynteko tai pullanteko ja huomasin, että jotakin puuttuu.

Lapset eivät halunneet lähteä yleensä, ja mielestäni oli ihan ok jos halusivat jäädä. Esikoinen oli 6v pienempi 2½v. Ja todella kehuin aina esikoista, joka oli ollut ystävällinen pienemmälle, eikä ollut tullut tappelua. Olin noin 15-20 minuuttia aina kerralla pois ja hienosti meni.

Nyt kun ovat 3½ ja reilu 7, voin käydä jopa tunnin kaupassa, ja on mennyt hyvin. Meillä esikoinen on rauhallinen ja rehellinen ja luotettava tyttö.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:23 bertta kirjoitti:
\
Kyse ei ole erilaisista lapsista vaan ihan tavallisista lapsista, jotka kiukkuavat joka päivä miksi pitää jäädä, kun muut saavat lähteä kotiin. Eli vika on vanhemmissa ei lapsissa. Eivät viitsi edes hakea hoidosta vaikka kauppareissun ajaksi kun niistä on niin vaivaa... Tämä on tätä nykypäivää...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:26 Bichon Frise kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.05.2007 klo 15:23 bertta kirjoitti:
\
Kyse ei ole erilaisista lapsista vaan ihan tavallisista lapsista, jotka kiukkuavat joka päivä miksi pitää jäädä, kun muut saavat lähteä kotiin. Eli vika on vanhemmissa ei lapsissa. Eivät viitsi edes hakea hoidosta vaikka kauppareissun ajaksi kun niistä on niin vaivaa... Tämä on tätä nykypäivää...
Just, sinähän ne asiat hyvin varmaankin tiedät muitten ihmisten motiivit ja teot... Asiat eivät aina ole niin mustavalkoisia ja etenkään sinunlaisille daijuille tuskin kukaan edes haluaa olla selitysvelvollinen.
Kyllä maalla on varmaan mukavaa :xmas:

Yhteistyössä