voiko 6-vuotias olla narsisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttöjen äiti

Vieras
Meillä asuu naapurissa 6-vuotias tyttö. Oma esikoiseni on puoli vuotta nuorempi. Eilen sattui outo juttu. Esikoistyttöni oli antanut vahingossa väärän piirustuksen naapurin tytölle. Häntä itketti, joten menimme hakemaan sitä takaisin. Ennen kuin ehdimme ovelle, naapurin tyttö avasi sen ja rääkäisi (siis erittäin ilkeästi, oudolla äänellä) "mitä te täällä taas teette?". Kun hän huomasi minut, säikähti ja muutti heti äänensävynsä mielisteleväksi. Myös tytön äiti kuuli sen ja hänkin näytti säikähtäneeltä ja selitteli jotain outoja.
Sitten Illalla tyttäreni oli saanut heidän leikkimökissään nastan jalkaansa. Naapurin tyttö oli vain nauranut vieressä, vaikka toista sattui kovasti.
Vastaavaa käytöstä tapahtuu toistuvasti. Naapurin tyttö manipuloi esim. ette pääse mun synttäreille (siis esikoinen ja meidän keskimmäinen), jos ette tee niinkuin sanon jne. Olen itse usein kuullut esim. ikkunasta hänen puhuvan näin.
Mikä neuvoksi? Tunteeko kukaan vastaavaa lasta? On hankalaa, kun tyttö asuu naapurissa. Leikkejäkään ei voi kokonaan kieltää, eikä naapuria jatkuvasti vältellä.

Narsisti on ihminen, joka on jollain tavalla jäänyt lapsen asteelle. Eli narsisti ei minun mielestäni ole lapsi, mutta jos tuo tyttö ei saa kasvaa normaaliksi, niin silloin varmaan hänestä tulee aikuisena narsisti. Herää kysymys, millaista tytön kotona oikein on. :(

mutta itse tiedän läheisestä perheestä tuonlaisen lapsen ja hänen sisaruksensa ovat ihan mukavia,kasvatus ja kotiolot on ihan normaalit..ehkä jotkut vaan ovat pienestä asti..tuollasia :/

Alkuperäinen kirjoittaja ädä:
mutta itse tiedän läheisestä perheestä tuonlaisen lapsen ja hänen sisaruksensa ovat ihan mukavia,kasvatus ja kotiolot on ihan normaalit..ehkä jotkut vaan ovat pienestä asti..tuollasia :/

Joskus perheessä voi olla lapsi, jolla on semmonen rooli, että se voi terrorisoida muita. Sen ei sais antaa tapahtua. Ihan sen lapsen itsensä takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Joskus perheessä voi olla lapsi, jolla on semmonen rooli, että se voi terrorisoida muita. Sen ei sais antaa tapahtua. Ihan sen lapsen itsensä takia.

Tämä perhe, josta aloitin keskustelun on 8 henkinen. Kaikki vanhemmat lapset ovat poikia. Tyttö on todellinen "iltatähti". Vanhemmat ovat jo iäkkäitä (siis pienen lapsen vanhemmiksi). Tiedän vain, että tämä tyttö oli heille unelmien täyttymys ja äiti toistaa jatkuvasti "kuinka pojat ovat niin hankalia ja ärsyttäviä" "ja kuinka tämä tyttö on ainut, josta saa voimaa" "meidän perheen maskotti". Lisäksi lapsi näyttää olevan täydellinen, voittaa kaikki hiihto-ja juoksukisat, osaa jo lukea (ei ole efes eskarissa), osaa uida. Kaiken huippu oli se, että äiti kehuu, kuinka hän oli jättänyt tytön yksin kotiin useaksi tunniksi illalla töissä ollessaan. Koska tyttö kuulemma on niin kypsä ja itse halusi.??? Hän myös jätti tytön yksin luistinradalle, siis 5-vuotiaana. Ehkä olen itse joku niuho, kun en pystyisi ja uskaltaisi jättää 5-vuotiasta yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Tämä perhe, josta aloitin keskustelun on 8 henkinen. Kaikki vanhemmat lapset ovat poikia. Tyttö on todellinen "iltatähti". Vanhemmat ovat jo iäkkäitä (siis pienen lapsen vanhemmiksi). Tiedän vain, että tämä tyttö oli heille unelmien täyttymys ja äiti toistaa jatkuvasti "kuinka pojat ovat niin hankalia ja ärsyttäviä" "ja kuinka tämä tyttö on ainut, josta saa voimaa" "meidän perheen maskotti". Lisäksi lapsi näyttää olevan täydellinen, voittaa kaikki hiihto-ja juoksukisat, osaa jo lukea (ei ole efes eskarissa), osaa uida. Kaiken huippu oli se, että äiti kehuu, kuinka hän oli jättänyt tytön yksin kotiin useaksi tunniksi illalla töissä ollessaan. Koska tyttö kuulemma on niin kypsä ja itse halusi.??? Hän myös jätti tytön yksin luistinradalle, siis 5-vuotiaana. Ehkä olen itse joku niuho, kun en pystyisi ja uskaltaisi jättää 5-vuotiasta yksin.

No, lahjakas ja älykäs pikkumukula, kovat vaatimukset, kovat odotukset ja yksinoloa. Välinpitämättömät vanhat vanhemmat. Jos nyt ei ihan narsisti, niin ainakin takuuvarma manipuloija siellä kasvamassa. Lapsellahan on turvaton olo, jos ei ole rajoja.

Jos ei toisen sattumiselle naura, niin muuten tunnen montakin vastaavanlaista 6 vuotiasta. Kait se käytös tavallaan kuuluu ikäänkin kun kokeillaan rajoja, mutta vanhemmatkin voivat aikapaljon vaikuttaa siihen miten lapsi puhuu, mutta kiltinkin lapsen suusta joskus kuuluu monenlaisia sammakoita.

Mutta onko siis normaalia, että lapsen käytös vaihtelee todella paljon, kun paikalla on aikuinen.? En ole koskaan itse huomannut omien lasteni käytöksen muuttuvan sen mukaan, ketä on paikalla ja ketä ei? Olen sellainen salapoliisi, että käyn välillä kuuntelemassa lasten leikkejä.

Minusta lapset voi olla just tuollaisia että käytös muuttuuu räpäysessä kun aikuinen tulee paikalle. kertoo siitä että lapsi tietää käyttäytyvänsä niin että aikuinen puuttuisi siihen.

No juu, työssä kyllä huomaa, että kaikki lapset välillä toimivat niin että käytös muuttuu..ja onhan siinä jotain hyviäkin merkkejä se, että jotain ns.kunnioitusta löytyy, tai tietää toimivansa väärin. Tosin tuon ap:n tytön pitäsi saada vähän välittämistä ja kasvatusta. Eikö hänelle voi ihan ilman suuttumista kertoa, että toimii väärin, ja mitä siitä seuraa, kun huomaa tuollaista tytön tekevän. Voi sitä joku muukin aikuinen pysäyttää kuin oma vanhempi...luulenpa että siitä aikuisesta tulee tuolle tytölle kaveri. Loppujen lopuksi varmaan tyttö odottaa sellaista, joka kertois että mikä on oikein ja väärin...on varmaan huomannut jo että ei ole aitoja kavereita hänellä, muttei ymmärrä ehkä miksi, jos ei omat vanhemmat osaa ohjata. Tuosta syntyy nopeasti kierre. Tuon ikästä en narsistiksi sanoisi kyllä.

Mutta onko siis normaalia, että lapsen käytös vaihtelee todella paljon, kun paikalla on aikuinen.? En ole koskaan itse huomannut omien lasteni käytöksen muuttuvan sen mukaan, ketä on paikalla ja ketä ei? Olen sellainen salapoliisi, että käyn välillä kuuntelemassa lasten leikkejä.

No jos lapsi on älykäs ja osaa pelata ihmisillä, niin kyllä. Ei se ole vaikea taito. Sinun lasten ei ehkä tarvitse teeskennellä sulle mitään. Ethän sä jätä lapsiasi yksin jokapaikkaan tai odota, et ne ois kaikessa parhaita.

Kyllähän aikuisillakin on monta eri roolia eri tilanteisiin, ei siinä ole mitään outoa.
Ja ihan tavalliselta hemmotellulta iltatähdeltä tuo kuulostaa...

Yhteistyössä