voiko 6 ja 7 vuotiaat jättää kotiin keskenään hetkeks aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joku

Vieras
mulla on koululainen ja eskarilainen, jotka molemmat ovat pyytäneet saada kotiin siks aikaa kun kävisin esim tossa kaupassa johon matkaa n 100 metriä, aikaa siis kuluis maks puol tuntia. Voinko jättää, kun kerta itse sitä ovat pyytäneet ja molemmat mukuloista on rauhallisia ja luotan etteivät tee mitään tyhmyyksiä..

ok, ehtä tota napanuoraa vois siis vähän jo hellittää... Meillä on puhelin tossa kaapissa ja rivitalossa asutaan niin apu on lähellä vaikka jotain sattuiskin käymään..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mielestäni voit jättää puhelin vaan viereen jos joku hätä yllättää.

Niin ja tosiaan opeta käyttää sitä puhelinta jos eivät osaa..Sekä älä anna avata tuntemattomille ovia.

Kun kysyttiin meidän 6.v. että
"jos ovikello sois niin mitä se tekis?"

"no mitä sitten jos siellä olisi joku tuntematon mies/nainen ja yrittäiskin tulla sisälle vaikka sua on kielletty avaamasta ovea"

"no mä tappelisin sitten ja voittaisin sen.."

"no entäs jos se olis noin iso kun iskä ja tollainen ruma ja tatuoitu, luulisitko et voittaisit sen?"

"no tietenkin kun mä hakisin mun ksjfowejfo-miekan"

"no voitatko sä iskän sitten painissa...?"

"no en....."
(syvä hiljaisuus......)

"Eli et siis äidin tai meidän luona avaa tuntemattomille KOSKAAN OVIA jos joku aikuinen ei ole kotona"

"no en avaa enää"

Että realistiset luulot itsestään..

Voi jättää. Mä jätän jopa 4v yksin kun käyn PIKASESTI kaupassa, hän on niin kiinni minussa, että kuulemma ihan ammattilaistenkin mielestä 5min vapaaehtoinen yksinolo tekee lapselle hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
en kyllä sen vuoksi jättäis, että ovat itse pyytäneet

sillohan se on just paras aika aloittaa itsekseen kotona olemisen opettelut kun lapsi itse ilmaisee halunsa siihen.

Ihan uteliaisuus heräsi, että minkä vuoksi sinä jättäisit ?

sillohan se on just paras aika aloittaa itsekseen kotona olemisen opettelut kun lapsi itse ilmaisee halunsa siihen.

kerran joskus muutama kk sit kysyin et olisko halua vielä harjoitella asiaa, ei ollut yhtän mielenkiintoa. Tää on tullu vasta nyt. Kurjaa keskeyttää leikt muutaman min takia kun he leikkii niin mahtavasti yhteen. Kysyin aikoinaan sen takia ku aattelin et pidän tän ikäisiä liian "likallä ) kun mun tuttavalla on 6 vee lapsi jopa 1,5 tuntia yksin kotonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

kerran joskus muutama kk sit kysyin et olisko halua vielä harjoitella asiaa, ei ollut yhtän mielenkiintoa. Tää on tullu vasta nyt. Kurjaa keskeyttää leikt muutaman min takia kun he leikkii niin mahtavasti yhteen. Kysyin aikoinaan sen takia ku aattelin et pidän tän ikäisiä liian "likallä ) kun mun tuttavalla on 6 vee lapsi jopa 1,5 tuntia yksin kotonaan.

1,5 tuntia kuusivuotiaalle on minusta liian pitkä aika olla yksin kotona, mutta tuo sinun ajatus pikaisesta kaupassa käynnistä kuulostaa sopivalta=)

Alkuperäinen kirjoittaja Hoodrat:

Niin ja tosiaan opeta käyttää sitä puhelinta jos eivät osaa..Sekä älä anna avata tuntemattomille ovia.

"no mitä sitten jos siellä olisi joku tuntematon mies/nainen ja yrittäiskin tulla sisälle vaikka sua on kielletty avaamasta ovea"

"no entäs jos se olis noin iso kun iskä ja tollainen ruma ja tatuoitu, luulisitko et voittaisit sen?"

"no en....."
(syvä hiljaisuus......)

"Eli et siis äidin tai meidän luona avaa tuntemattomille KOSKAAN OVIA jos joku aikuinen ei ole kotona"

"no en avaa enää"

Opetitko, että jos oven takana on poliisi, palomies tms, pitää avata?

kuulostaa munkin korvaan hurjalta tuo 1,5 h mut on ollut jo useamman kk eikä mitään oo käyny ja lapsi nauttinut. Otan lapset mielelläni mukaankin aina, siis mun ei oo mikään henk.koht pakko niitä jättää, mut kaippsa sitä vois alkaa harjoitteleen.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

"no en....."
(syvä hiljaisuus......)

"no en avaa enää"

Opetitko, että jos oven takana on poliisi, palomies tms, pitää avata?

minä oon samoja sääntöjä nyt pari kertaa luetellu ja meillä tuntee muksut kaikki naapurit ja heille on luvallista avata ovi tai huutaa ikkunasta et äiti palaa pian.. meillä siis tosi vilkasta menoa välillä, lapsia on 4 ja ympäristössä ainakin 15. jostain syystä he tuntuvat meillä viihtyvän.

Niin eihän siinä pelkästä jättämisestä ole kyse vaan moni tuon ikäinen haluaa jo vähän kokeillakin yksin oloa ja se lisää mukavasti itseluottamusta kun aika on riittävän lyhyt ja on turvallinen olla. Se on monille kuitenkin arkea kouluun mennessä. Meillä 6v on ilmoittanut, että haluaa olla pieniä hetkiä yksin kun vien vaikka kirjeen postilaatikkoon.

Kun lapsia on vielä kaksi niin puoli tuntia on oikein sopiva.

"no en....."
(syvä hiljaisuus......)

"no en avaa enää"

Kerran yritin varoittaa 7v.-poikaani namusedistä - en tuota nimeä käyttänyt, mutta sanoin, että koskaan ei saa mennä kenellekään vieraalle sisälle tai autoon, ei vaikka tarjoaisi esim. karkkia tai sanoisi, että saat bioniclen, jos tulet. Poika innostuen: "Mää menisin heti!!!"

Meillä eskariin lähtevä ja tokaluokalle syksyllä menevä.Ovat olleet jo useamman kuukauden ajan sisällä joitain kertoja about puol tuntia keskenään ku olen käyny kaupassa tai lenkillä.
Eipä ole ollu mitään konflikteja.
Riippuu tosiaan niin lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä eskariin lähtevä ja tokaluokalle syksyllä menevä.Ovat olleet jo useamman kuukauden ajan sisällä joitain kertoja about puol tuntia keskenään ku olen käyny kaupassa tai lenkillä.
Eipä ole ollu mitään konflikteja.
Riippuu tosiaan niin lapsista.

meilläkin nämä ovat "kilttajä ", rauhallisia lapsia jotka eivät vielä ole edes yrittäneetkään mitään tyhmyyksiä vaikka pihalla mnevät jo muutaman tunnin kavereiden kanssa keskenään (mulla siis kuuloyhteys heihin koko ajan) ja leikkipuistoon lupa mennä, kuulen meidän takapihalta kun ovat siellä )

Yhteistyössä