Voiko 14v. mennä kesätöihin ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse olin ekan kerran 12v kesätöissä omasta halustani ja tein ihan täyttä päivää.Jotkut siitä kyllä valitti työnantajalle,mutta hän sanoi, että kun tyttö itse on halunnut ja vanhemmilta on suostumus, niin ei ollut estettä työnteolle.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Itse olin ekan kerran 12v kesätöissä omasta halustani ja tein ihan täyttä päivää.Jotkut siitä kyllä valitti työnantajalle,mutta hän sanoi, että kun tyttö itse on halunnut ja vanhemmilta on suostumus, niin ei ollut estettä työnteolle.

paljonko sait palkkaa ???

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

paljonko sait palkkaa ???

En mä muista enää, kun siitä on aikaa...oli markat silloin vielä kuvioissa...muistan vain sen, että tuntui todella hienolla ansaita omaa rahaa ja mikään olematon se palkka ei ollut, mutta ei tietenkään täyttä palkkaa tullut, kun ei aikaisempaa kokemusta ollut.Jatkossa olin useamman kesän samassa paikassa ja palkka nousi =)

Tässä yksi kerta tuosta keskusteltiin ja selvisi että ainakin meidän kunnan kautta palkataan vain 9luokan päättäneitä.
Ja yksityisesti voi jotkut palkata jo 14v täyttäneet.
Itse olin kesätöissä tuon ikäisenä. 2h/pv ja 2 viikkoa.
Kyllä antaisin omankin lapseni mennä tuon ikäisenä kesätöihin! Kiva tapa ansaita taskurahaa... Vanhempien täytyy vaan hiukan perään katsoa, ettei mistään halvan työvoiman hyväksikäytöstä ole kyse!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mielellään antaisi tuon ikäisen tehdä kesätöitä. Ehtii niitä tehdä sitten vaikka 16-vuotiaana. Mun mielestä 14v on vielä liian nuori, ihan lapsi.

:laugh: Anteeks vaan mut tää on todella naurettava kommentti. Toivotavasti et tarkoittanut sitä tosissasi. :xmas:

© Edita Publishing Oy / www.edilex.fi

Laki nuorista työntekijöistä 19.11.1993/998

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 LUKU

Yleiset säännökset

1 §

Soveltamisala

Tätä lakia sovelletaan työhön, jota alle 18-vuotias henkilö (nuori työntekijä) tekee työ- tai virkasuhteessa.

Tämän lain 3 luvun säännöksiä sovelletaan muuhunkin nuoren työntekijän tekemään työhön, johon sovelletaan työturvallisuuslakia (738/2002). (23.8.2002/746)

Jollei tässä laissa toisin säädetä, nuoren työntekijän tekemään työhön sovelletaan, mitä siitä työstä muutoin säädetään. Laivatyöstä on kuitenkin voimassa, mitä siitä erikseen säädetään.

2 §

Työhön ottaminen

Työhön saadaan ottaa henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta ja joka on suorittanut oppivelvollisuutensa.

Lisäksi saadaan 14 vuotta täyttänyt tai saman kalenterivuoden aikana sanotun iän täyttävä henkilö ottaa sellaiseen kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä aiheuta haittaa hänen koulunkäynnilleen:

1) enintään puoleksi hänelle kulloinkin koulusta annettavasta loma-ajasta; sekä

2) koulutyön aikana tilapäisesti tai muutoin kulloinkin kestoltaan lyhytaikaiseen työsuoritukseen. (16.10.1998/754)

Erityisestä syystä voidaan 15 §:ssä tarkoitetulla luvalla sallia, että 2 momentissa tarkoitettua nuorempi henkilö saa työskennellä tilapäisesti esiintyjänä tai avustajana taide- ja kulttuuriesityksissä sekä muissa vastaavanlaisissa tilaisuuksissa.

Itse olin 13v., kun menin mansikkamaalle kesätöihin. Aamulla aloitin ennen kuutta ja puoliltapäivin lopetin. Palkka oli surkea, mutta eipä senikäisenä muita töitä saanut ainakaan meillä päin pienessä kunnassa.. Ja onpahan siitä jo aikaakin melkein 20v. :)

Onneksi näin ei enää ole. Laki kieltää työskentelyn alle 14-vuotiailta, sanoi vanhemmat mitä vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
En mielellään antaisi tuon ikäisen tehdä kesätöitä. Ehtii niitä tehdä sitten vaikka 16-vuotiaana. Mun mielestä 14v on vielä liian nuori, ihan lapsi.

:laugh: Anteeks vaan mut tää on todella naurettava kommentti. Toivotavasti et tarkoittanut sitä tosissasi. :xmas:

Miten niin naurettava, ei minua naurata yhtään. Keksisin itse lapselle joitain kotitöitä joista saisi hieman rahaa. Kyllä lapsi tarvitsee ja ansaitsee lomansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

Miten niin naurettava, ei minua naurata yhtään. Keksisin itse lapselle joitain kotitöitä joista saisi hieman rahaa. Kyllä lapsi tarvitsee ja ansaitsee lomansa.

Näin toimii vastuulliset vanhemmat. Lapsi vaan suoraan koulusta sossun luukulle loisimaan. Siitä se elämä urkenee. Saako muuten alle 16 vuotiaalle jo opettaa sossun periaatteita, ettei myöhästy jonosta ?

Onneksi näin ei enää ole. Laki kieltää työskentelyn alle 14-vuotiailta, sanoi vanhemmat mitä vain.

voi kele, olisit tämän kertonut aikaisemmin!!!! mä olen ihan siitä asti kun kouluun menin niin kesäisin töitä tehnyt, eikä kukaan tasan tullu sanomaan mun vanhemmille ettei saa olla lapset töissä, ja aatteles olin talvellakin

jo 13 vuotiaat voivat tehdä tiettyjä töitä, kuten jakaa lehtiä jne.

Yhteistyössä