Voiko 11-vuotiaan ja 6-vuotiaan jättää kotiin yksin päivän ajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rimpula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
riippuu ihan lapsista... mä en jättäis meidän 11-v pojua ja 6-v jästipää likkaa keskenään. 14-v ja 7-v taas menis ihan kepeesti ja olis menny jo vuosia sitten...

Ovatko minkä verran olleet kahdestaan, ekaksi kerraksi on kyllä vähän liian pitkä päivä... Jotenkin sitä kyllä itse ainakin olen aika arka noissa vaikka tosiaan aikanaan itekkin ollut kaiket kesät villin isoveljen kanssa 7 vuotiaasta saakka...

En jättäis! En jätä 6 v reipasta tyttöä muutenkaan yksin tai 9v kanssa, ellen ole ovelta huutelumatkan päässä (puuliiterissä tms). Esikoista 9v en jätä paria tuntia pidemmäksi aikaa. Ei niistä tiedä mitä ne keksii, tuntee, kokee siellä yksin ollessaan.

Kysyin muuten tänään 6-vuotiaalta, että mitä tehdään jos palovaroitin alkaa soimaan? Vastas että laitetaan kengät jalkaan ja mennään ulos... eli alkais ensin etsimään popojaan, sitten ehkä muistais baby bornin, ja rakkaan pehmokissan sängyssään, jne, palais jo siinä koko tyttö :(

Mun mielestä toi riippuu ihan täysin lapsista.Itse tunnet omat muksusi kaikista parhaiten. Jos vanhempi on vastuuntuntoinen ja nuorempi tottelee häntä niin mikä ettei. Lapsilla pitäisi kuitenkin olla puhelinnumero jollekin aikuiselle joka pääsisi tarvittaessa hyvin nopeasti paikalle jos sattuu vaikka joku onnettomuus.

riippuu paljon lapsista, voiko jättää. minä olen ollut pienenä veljieni kanssa kotona tuon ikäisenä ja myös itse olen hoitanut vieraita lapsia 12-vuotiaana.

tunnet varmasti omat lapsesi parhaiten, mutta yleinen suositus varmasti on että ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En jättäis! En jätä 6 v reipasta tyttöä muutenkaan yksin tai 9v kanssa, ellen ole ovelta huutelumatkan päässä (puuliiterissä tms). Esikoista 9v en jätä paria tuntia pidemmäksi aikaa. Ei niistä tiedä mitä ne keksii, tuntee, kokee siellä yksin ollessaan.

Kysyin muuten tänään 6-vuotiaalta, että mitä tehdään jos palovaroitin alkaa soimaan? Vastas että laitetaan kengät jalkaan ja mennään ulos... eli alkais ensin etsimään popojaan, sitten ehkä muistais baby bornin, ja rakkaan pehmokissan sängyssään, jne, palais jo siinä koko tyttö :(

Kannattaisko sitten opettaa, mitä tehdä, jos palovaroitin alkais soimaan?

Hei haloo onks valoo! Ei tarvi mitään maailmanloppua tai maanjäristystä! Paljon arkisempiakin asioita voi sattua ja on sattunutkin... Levy voi jäädä päälle... mikroon laitetaan jotakin sopimatonta... avain jää sisälle... voi niitä on kymmeniä pikkujuttuja, mitä lapsille voi sattua ilman aikuisen valvontaa...Toki voi opettaa lapsia olemaan pienempiä aikoja ensin kotona yhdessä...

Sitä olen ihmetellyt, että miten sitä "ennen" on uskallettu jättää lapset keskenään kotiin kesällä päiväksi. Muistan olleeni vähän toisellakymmenellä kun hodin pikkuveljeäni ja ikää muistaakseni mulla joku 12 - 14 v ja pikkuveli oli jonkun 3 - 5 v sillä välillä. Ihmeesti sitä selvittiin hengissä :o !

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Voi. Omat olleet kotona kesät 6- ja 7veestä asti.

:o

Niin? Isoja lapsia, miksi eivät olisi pärjänneet.

no ei nyt niin isoja kyllä ole, alle 9v ei saa jättää kotia yksin, kysyppä lastensuojeluviranomaisilta

Riippuu lapsista. Ja siitä, ovatko olleet aikaisemmin keskenään lyhyempiä aikoja, "harjoitelleet" asiaa.

Mä olin 8v. kun hain koulun jälkeen puolen päivän pintaan 4v. siskoni tarhasta, ja sitten oltiin keskenään johonkin 17-18 asti.
Meillä ei käsittääkseni kummallakaan ole jäänyt asiasta traumoja, mutta tämän voi toki ruttis tarkentaa....

Alkuperäinen kirjoittaja rakkaimpani:
no ei nyt niin isoja kyllä ole, alle 9v ei saa jättää kotia yksin, kysyppä lastensuojeluviranomaisilta

Tuon haluaisin paperilla. Ainakin koulusta sanottiin, että tokaluokkalaisen tulee kyetä olemaan yksin (kahdeksanvuotias).

Yhteistyössä