Voihan SYYHY! Onko kellään kokemusta?

  • Viestiketjun aloittaja syyhypunkki
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minä myöskin haluan 2 kertaa syyhyn perheeltä hoitaneena rauhoitella ja valistaa. Ensimmäisen kerran tutustuin tautiin kun 9v pojalla alkoi iho kutista. Kovinta kutina oli aluksi käsissä, ja niihin ilmestyi punoittavaa täpläistä ihottumaa. Pojalla myös atopia joten liian pitkään oletin että kyse oli normaalista atopialehahduksesta
, ja noin kuukauden sai poikaparka kärsiä kunnes sattuman kaupalla tajusin miten poikkeuksellisen pahasta kutinasta on kyse, sillä poika nukkuessa vieressä yhden yön kyhnytti itseään taukoamatta ja valitti aamulla väsymystä. Vein yleislääkärille ja todettiin syyhyksi. Tuolloin teimme voitelut kaikille perheenjäsenille, pesimme käyttöön vaatteet, ja koska oli kesäaika menimme mökille 3 vuorokaudeksi pakoon. Pojan voitelin uudelleen saunotuksen ja pään paranix-pesun jälkeen Nix-voiteella (huom. Todella pian 1 voitelun jälkeen, jostain luin että pitkälle levinneessä syyhyssä 1 viikon väli ei välttämättä takaa parasta lopputulosta). Tällä lähti. Mutta. Unohdin yhden onnistuneen hoidon tärkeän kulmakiven. Muistakaa hyvät ihmoset informoida sitä lähipiiriä, hoitotätejä, opettajia, kavereita, kavereiden vanhempia ja isovanhempia joiden kanssa viimeisten 3-6 viikon ajan ollaan oltu tekemisissä lähemmin. Tähän kosahti tämä eka onnistunut hoito, sillä pojan ukki oli tartuntakuukauden aikana mökillä nukkunut samassa sängyssä pojan kanssa, ja n. 6kk myöhemmin hänellä todettiin pitkälle edennyt syyhy, kun hän ei ollut koko taudista silloin kuullut/ piitannut tuon taivaallista. Kärsinyt kutinoidensa kanssa kuukausitolkulla ja kun lopulta levisi äitiini, alkoi vyyhti selvitä. Ja näin se tuli sitte taas meillekin. Ja kulut oli melkoiset. 8 ihmisen voitelut, jotkut 1 jotkut 2 kertaa, tablettilääkitys ukille ja ennennäkemätön pesuprojekti yhteensä neljässä taloudessa. Tästä toinen vihje: täsmäisku, hoitakaa koko lähipiiri synkronoidusti. Ja p.s. niille kenellä permetiiniresistentti kanta, EU alueelta saa mm. Ebayn kautta, tai Iso-Britanniasta tai Irlannista muitakin syyhylääkkeitä. Eurax-voidetta, Rikkivoidetta ja saippuaa, sekä bentsyylibentsoaattivalmisteita. Lähimmillään hakemalla saa Tornion kautta ruotsin puolelta Tenutex-voidetta, tai virosta bentsotal salv:ia. Luontaistuotepuolelta teepuuöljy, neem-öljy, sekä manuka-öljy muun muassa auttavat syyhyyn, joillain jopa hoitavat pois kokonaan. Itse ostin irlannista nettiapteekista Ovelle-nimistä bentsyylibentsoaattivalmistetta, postin lakon vuoksi ikävä kyllä tuotteen tuleminen hieman kesti mutta normaalioloissa tulee aika nopeasti. Heiltä saa myös permetriinivalmisteet murto-osahinnalla postikulutkin huomioiden. Itse suosittelen siivousrumbaan panostamista myös, jos ei ole mahdollisuutta lähteä evakkoon, itse vein ainakin matot varastoon kahdeksi viikoksi (viikkokin lienee riittää jos +15 varasto, kylmässä vaan ei pakkasessa kaikki pieneliöt voivat mennä horrostilaan), ulkoilmaan 3 vrk tai -22 pakkaseen 1 vrk. Vaatteet kannattaa pestä niin kuumassa kuin vaan kestävät, 60-80 ja kuivausrumpuun jos sellainen löytyy. Vaihtoehtoisesti 3 vrk suljetussa muovipussissa: tukehduttaminen ja ravinnon poissulku samaan aikaan, ja estetään punkkien hoipertelu lähiympäristöön. Jos syyhy on taloudessa pahana, feikkicrocksit/ muut pestävät sisäkengät lienee hyvä idea, varsinkin jos tilanne esim. Karstasyyhy yhdellä ja talossa oireettomia. Ja virallista tietoa myös jälkikutinoista, Nix on käytännössä hyönteismyrkky permetriinistä laimennettu voide. Se ärsyttää ihoa aivan jumalattomasti, joten ihoreaktioita ja kutinaa seuraa siitäkin, ei tarkoita hoidon epäonnistumista. Kosketusihottuma on tavallista, resorit/ paine/ olkaimet ym aiheutti hillittömän kutinan pitkäääään, yli 4 viikkoa. Biokill-suihketta tai höyrypesuria/ sanytol-suihketta voi käyttää auton penkkeihin. Itse käytin myös kangassohvaan imuroinnin jälkeen, mutta huovalla suojasin oman ihoni istuessa sen jälkeen. Muistakaa että kangashuonekalun voi ehkä myös silittää, riippuen varmaan silitysraudan johdon pituudesta. Jos syyhyn oireita on aikuisella päässä, korvissa, nenässä ym, älkää epäröikö käytt paranix-shampoota tai ivermektiinihoitoa tarvittaessa. Itse laitoin permetriiniä kasvoihinkin, ja oli aika kuiva sen jälkeen jonkun aikaa. Msm-tableteilla voi myös tehostaa hoitoja sisäisesti, syyhypunkkt herkkiä orgaaniselle rikille. Kaikenkaikkiaan älkää tehkö niinkuin minä tein, ja lietsoko itseänne paniikkiin näitä epäonnistuneita syyhyhoitotarinoita lukemalla. Kyseessä on kuitenkin vain tuhottavissa oleva parasiitti, eikä mikään musta surma. Toivottavasti tästä on jollekin apua.
 
Kiitä kuule luojaas.
KYLMÄPURISTETTUA OLIIVIÖLJYÄ IHOLLE JOKA TOINEN PÄIVÄ KROPANTÄYDELTÄ 2-3H JA PESU VIIKON AJAN JA PERKELEET ON POISSA. NIIN YKSINKERTAISTA + KOSMETOLOGISTA HOITOA KAUPAMPÄÄLLE JA TÄMÄ
TEHOAA SE ON SALETTI.
 
Syyhynselätin
Muistakaahan että syyhy selviytyy kehon ulkopuolella jonkin aikaa vähintään 24h huoneenlämmössä. Ja joka ikinen vaate täytyy pestä. Jos ei ole mahdollista pestä kaikkia niin peset minkä voit ja loput eristät pussilla ainakin 4 päivää. Jos siis haluat olla ihan varma. Lisäksi kannattaa silitysraudalla käydä joka ikinen vaate läpi mihinkä koskee (Nix- voitelun jälkeen).
 
Syyhyn Hoitoon - https://topeuro-shop.com Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti. Yksi kuuri = koko vartalo voitelu (erittäin tarkasti kokonaan) yhtenä iltana ja tämä toistetaan 2 viikon päästä. Itse tein kyseisen kuurin 2 kertaa eli minulla kesti 4viikkoa homma yhteensä koska otin täysin varman päälle ja se jälkikäteen ajateltuna kannatti täysin.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Syyhyn saa helpoiten pois msm- jauheella. Tehoaa myös muihin kamaliin ihottumiin. Sitä laitetaan myös pyykkipulverin joukkoon. Ison pussin saa n.30e ja sillä voi hoitaa koko perheen. Annostelu iän mukaan..3- vuotiaalle pikkulusikan kärjellinen riittää. Sekoitan sen veteen ja lupaan jotain kivaa päälle kun suostuu juomaan! Vähän on väkevää mutta pikkuhiljaa tottuu ..
HEI!
Mietin että oletko vielä tavoitettavissa. Ja neuvoa miten saa Syyhyn pois... Lapsella vaiva vaan kestää...

T: Asia riivaa minua
 
vierailija
HEI!
Mietin että oletko vielä tavoitettavissa. Ja neuvoa miten saa Syyhyn pois... Lapsella vaiva vaan kestää...

T: Asia riivaa minua
Meillä teini sai syyhyn, kun muutti omilleen ja hänellä auttoi vasta, kun saatiin suun kautta lääkitys. Kaksi hoitokertaa vedettiin Nixillä tuloksetta. Ja se siivoaminen on ihan hiton tärkeä. Vaikka mä tein sen perusteellisesti, ei ne pirulaiset hävinneet pelkällä Nixillä. Mutta kun saatiin kuuri suun kautta, niin johan päästiin eroon. Siivosin siis lääkkeen oton jälkeen + seuraavana aamuna uudelleen. Eli imuroin joka kerta joka ikisen sohvatyynyn, sängyt, tuolit kaikki ja vaihdoin joka ikisen vaatteen lakanan tyynyliinan, peitot, tyynyt, pyyhkeen, pesin lattiat, kaikki muutkin pinnat ja jopa vessan moneen kertaan. Kaikki voitava pestiin 60 asteessa ja loput mitä ei voinut pestä saunotettiin pari tuntia 80 asteisessa saunassa. Ihan hitonmoinen rumba ja meinas järki lähtee, mut lähti ne pirulaiset lopulta. Se Scatol on ihan hiton kallis lääke (4kpl maksaa n. 50€ ja sitä määrätään painon mukaan), mutta vasta sillä päästiin ongelmasta eroon.
 

Yhteistyössä