Voidaanko vain 3 kk:den työtuloista laskea äippäraha??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Odotus vasta aluillaan niin aloin miettimään sellaista et kun mies joutuu kesällä 3-4 kuukaudeksi pakkolomalle niin minulla olisi mahdollisuus mennä siksi ajaksi töihin. Tipahdan minimille muutenki, niin mietin et jos olen töissä sen 3 kuukautta niin voivatko ne kelassa laskea uuden äippärahan pelkästään sen 3 kk:den työtulon perusteella? olen nyt parhaillaan kotihoidontuella niin voisiko ne laskea uuden äippärahan sit kotihoidon ja työtulojen mukaan, vai huomioisko ne tosiaan vain se työtulon?? Asia olisi kovin tärkeää, nimittäin äippäraha nousisi huomattavasti, jopa 300 euroa sais kuukaudessa nenmmän jos työn mukaan laskisivat. Olis nimittäin paljon rahaa koska miehenkin työtilanne epävarma pakkolomien suhteen myös tulevaisuudessa..

Se taitaa olla 6kk tai edellinen vahvistettu verotus (-07). Minuakin harmittaa tämä kun viimeiseltä kolmelta kuulta palkka nousee reilusti, mutta laskuihin otetaan viimeiset 6kk mukaan. Olisi pitänyt lisääntyä muutama kk myöhemmin.

Kannattaa varmistaa vielä Kelasta.

Voidaan laske 3kk perusteella, mikäli työsuhde olisi jatkunut 6kk ajan ilman raskautta. Jos siis tehdään määräaikainen 3kk työsopimus, niin sitten ei. Edellytyksenä siis, että tulot nousseet 20% vuoden 2007 verotuksesta.
Tässä lainaus kelan sivuilta:
Kuukauden tulot riittävät poikkeustilanteissa

Kela voi laskea vanhempainpäivärahasi määrän poikkeuksellisesti myös vähintään kuukauden työtulojen mukaan. Tämä edellyttää, että sinulla on vähintään 6 kuukauden pituinen työsopimus ja et ennen perhevapaatasi ole esimerkiksi työttömyyden takia ehtinyt tehdä työtä ja saada työtuloja kuukautta pidemmältä ajalta. Jos hoidat lasta kotona, tulee sinulla olla voimassa oleva työsuhde ja työ, josta olet hoitovapaalla.

Jos kuitenkin olet ennen perhevapaatasi ollut myös viimeisen kuukauden työsuhdetta edeltävänä aikana töissä, otetaan näistä töistä ansaitut tulot huomioon vanhempainpäivärahan määrää laskettaessa.

Jos olet ennen vapaata ehtinyt tehdä töitä vain kuukauden ajan, sinun tulee esittää Kelalle työnantajan todistus (esim. työsopimus 6 kk ajalle) tai muu luotettava selvitys (esim. selvitys työhistoriasta) siitä, että työsuhteesi olisi jatkunut ilman perhevapaalle jäämistä vähintään 6 kuukauden ajan.

Laskiko ne sulla niin et ottivat huomioon vain sen 5 kuukautta työtuloja ja laskivat siitä vuoden tulot, vai niin et ottivat sen 5 kuukautta töitä plus yhden kuukauden (mitä sitte tehnytkin) et saivat sen puol vuotta täyteen??

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarpaalle??:
Laskiko ne sulla niin et ottivat huomioon vain sen 5 kuukautta työtuloja ja laskivat siitä vuoden tulot, vai niin et ottivat sen 5 kuukautta töitä plus yhden kuukauden (mitä sitte tehnytkin) et saivat sen puol vuotta täyteen??

Siitä 5kk tuloista laskivat koko vuodelle. Mä en ollut töissä sitä viimistä kuukautta ennen ä.lomaa.

Yhteistyössä