Voidaanko synnytys käynnistää jo rv 38?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ison vauvan odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ison vauvan odottaja

Vieras
Eli vauvalle tehtiin kokoarvio rv 36+4 ja tämän perusteella sain ajan synnytyksen käynnistyksen suunnitteluun kolme viikon päähän rv 39+4. Nyt kuitenkin sain postissa kirjeen uudesta ajasta jo viikon päähän eli rv38+1. Normaalin sairaalan ajanvaraus paperin mukana oli käsin kirjoitettu viesti että mukana on käynnistys ohjeet ja ps. varautukaa jäämään osastolle. Siis voiko tuo nyt tarkoittaa että joudun käynnistykseen jo näillä viikoilla? Yksi lapsistani on painanut syntyessään 4900gr ja tässä raskaudessa minulla on ollut ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes. Aiemmatkin synnytykseni on käynnistetty mutta vasta rv 42 jälkeen. Pitääkö nyt soi varautua että menen viikon päästä synnyttämään? Apua!

Veikkaan, että tutkivat tilanteen ja saattavat käynnistää samantien.

Miksei voisi noilla viikoillä käynnistää, paljon pienemmillä viikoilla ei enää estellä synnytystä.

Itseltäni on käynnistetty rv 35+5, kun vedet menivät vuorakautta aikaisemmin.

Noiden tietojen valossa mä kyllä valmistautuisin siihen, että tuolloin jään sairaalaan eli sairaalakassin pakkaamiseen vain siellä ja muun elon järjestämistä siihen kuntoon, että voit huoletta rennolla mielellä olla sairaalassa, kun tiedät kotiasioiden olevan kunnossa :)

Nyt vain nautit isosta mahastasi ja laskeudut hiljaksiin kohti sitä ajatusta, että pian teillä on uusi perheenjäsen halittavana ja hoivattavana :).

Tuli vaan mukamas niin nopeasti eteen tämä synnytys kun on tottunut olemaan raskaana kuukauden pidempään. Ei siis muuten mitään hätää Ja siis tuo hirvittää että jäisin sinne käynnistykseen samalla kun itse ajattelin aikaisintaan rv40 jotain tekisivät... Aikaisemmissa raskauksissa ei puhettakaan ennen tuota 42 viikkoa

Toki voidaan, vauva on silloin jo ihan täysiaikainen. Minulla käynnistettiin synnytys rv 38+4, koska synnytykseen liittyi tiettyjä riskejä joiden vuoksi sen piti tapahtua suunnitellusti. Mitään erityistä hätää ei kuitenkaan ollut, ja minulle kerrottiin että on paras odottaa tuon rv 38 täyttymistä, silloin vauvan kun pitäisi ainakin olla jo kaikin puolin kypsä syntymään. Minulla synnytys päästiin aloittamaan kalvojen puhkaisulla, joten vauva syntyi vielä samana päivänä. Jos pitää kohdunsuuta kypsytellä, siihenhän menee helposti useita päiviä.

Synnytys meinasi käynnistyä tuota ennen rv 32+jotain, eikä edes silloin suuremmin pyritty estelemään. Vaan sanottiin, että noillakin viikoilla syntyneiden vauvojen kanssa pärjätään jo hyvin eikä suurempia riskejä ole ja jos vauva meinaa väkisin syntyä, sille on syynsä ja vauvalla ehkä parempikin kohdun ulkopuolella.

Eli viikkojen puolesta vauva kuitenkin valmis, äiti ehkä kaipaa vähän kypsyttelyä asiaan :D Mulla on aiemmin käynnistelty kohdunsuuta kypsyttämällä synnytykset. Aamulla olen saanut osastolla lääkettä kohdunsuulle ja toisen satsin vielä alkuiltapäivästä. Esikoinen syntyi n. 20 tuntia ekasta lääkkeestä ja toinen n. 15 tuntia lääkkeen laitosta. Eli aiemmat synnytykset käynnistyneet mukavasti.
Itse käynnistyksistä mulla ei mitään negatiivista fiilistä ole jäänyt. Säännölliset synnytykset ja hyvinvoivat vauvat olen saanut.

Miten on tuossa tapauksessa jos käynnistetään kalvojen puhkaisulla niin riittääkö se itsessään käynnistämään synnytyksen? Onko sillä niin tehokas vaikutus? Ja jos kalvot puhkaistaan niin voinko liikkua osastolla vielä vai joudunko makailemaan?
Aikaisemmin vedet ovat menneet vasta hetki ennen ponnistamista.

Mulla alettiin käynnistämään 37+2 ja syntyi 38+0. Eli pidempäänkin siinä käynnistelyssä saattaa mennä. Oli pitkä aika ootella ja kävellä sairaalan pihalla ja käytävillä. Kotiin en välissä päässyt.

Miten on tuossa tapauksessa jos käynnistetään kalvojen puhkaisulla niin riittääkö se itsessään käynnistämään synnytyksen? Onko sillä niin tehokas vaikutus? Ja jos kalvot puhkaistaan niin voinko liikkua osastolla vielä vai joudunko makailemaan?
Aikaisemmin vedet ovat menneet vasta hetki ennen ponnistamista.

Juu, kyllä minulla ainakin käynnistyi sen jälkeen nopeasti. Ja sai osastolla kävellä sen jälkeen, minä en kyllä siihen pystynyt kuin vähän aikaa, sitten supistukset yltyi niin kivuliaiksi, etten enää kyennyt.

Mulla käynnistettiin kalvojen puhkaisulla 40+4. Meni puolisen tuntua et supistukset alkoi ja sitten menikin enää 2h ennen kuin vauva syntyi et mulla ainakin kalvojen puhkaisu toimi todella nopeasti ja tehokkaasti...

Toivottavasti mulla paikat sen verran kypsät että lähtee käyntiin hyvin, miten sitten ikinä käynnistävätkin. Tuo kalvojen puhkaisu ainakin vaikuttaa tehokkaalta. Siinä tietysti pitää olla jo vähän avautumista tapahtunut että voivat sen tehdä.
Monen päivän mittainen osastolla odottelu olisi tosi puisevaa!

Yhteistyössä