Voi VI..U noita lumenpudottajia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on ihan sama juttu, rivitaloasuntoni pieni piha on lumikasojen peitossa. Osasin kuitenkin odottaa, että huoltomiehet tulevat tiputtamaan lumet katolta, koska viime vuonnakaan ei - onneksi - tarvinnut itse kiivetä katolle niitä pudottamaan. Sen verran reagoin hitaasti, etten ehtinyt viedä joulukuusta pihasta roskikseen ja nyt se onkin sitten jossain noiden lumikasojen alla... vien sitten juhannuksena :D

Harjakatto on ja edelleen pudottavat, lumi tosiaakin on kohta yläkerran parvekkeen kohdalla, suunnilleen metri väli niín pääsee yläkerran mies kulkemaan partsin kautta ulos.
Oli sitä lunta täällä helsingissä viimevuonnakin paljon, samoin pudottivat sitä meidä takapihalle, mutta ei noin paljon läheskään.

mielummin pulkka rikki kuin katto...

Meillä viime vuonna ei tiedotettu lumenpudottajista = ei päästetty katolle.
tänä vuonna hoidin itse hallituksen puolesta isännöitsijälle ilmoituksen että tahdotaan lumet katoilta ja samantien ilmoitin muille asukkaille koska lumet pudotetaan ja painotit vielä että siirtäkää autot ym turvallisen matkan päähän räsytäästä.

Kyllä sitä itse katseli pidemmän aikaa ennen kun lumet pudotettiin ettei auton päälle pääse lumet tippumaan jos lumet itsestään alas tulevat.

Nurmikko ei kärsi. Samoin puutarhan kasvit ym.. mikäli ne on istutettu räystään alle, olisi katolta tulleet lumet ne tuhonneet kuitenkin. Oli niitä pudotettu pudottajan toimesta tai putoavat ne sitten luonnostaan.

Enkä usko että taloyhtiön vakuutus korvaa pihalle jätettyä irtaimisto vaikka kuinka olisi pressulla peitetty. saman tuhon lumi olisi (edelleen) tehnyt tippuessaan luonnollisesti. Ellei jopa pahempaa.. Viime vuodesta muistaen kun itse tiputettiin lumet voi sitä kontrolloida jonkin verran, mutta luonto kun hoitaa homman niin tulee sitten kaikki ja ryminällä.

[QUOTE="tiina";23002185]Harjakatto on ja edelleen pudottavat, lumi tosiaakin on kohta yläkerran parvekkeen kohdalla, suunnilleen metri väli niín pääsee yläkerran mies kulkemaan partsin kautta ulos.
Oli sitä lunta täällä helsingissä viimevuonnakin paljon, samoin pudottivat sitä meidä takapihalle, mutta ei noin paljon läheskään.[/QUOTE]

No sehän ois sieltä harjakatolta tippunut itekseenkin ihan samaan paikkaan. V*tun ääliö.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23001996:
Ihanko oikeasti teillä päin lunta sataa metrin verran yössä niin että se pääsee yllättämään ja aiheuttaa akuutin hätätilanteen?
Vai onko kyse siitä että lumien pudottaminen maksaa ja siihen ryhdytään vasta viimeisessä pakossa kun kattotuolit jo notkuu ja sitten on jo kiire?

Kun lauhtuu ja se 60 cm lumikerros kerää kosteutta, arvaapa paljonko tulee painoa lisää :saint: --> hätätyö että rakenteet ei petä.

ja aapeelle tiedoksi, olisit oikeasti ottanut istutuspaikkaa valitessasi huomioon tuon talon, yleensä lumet tulee joko itsekseen tai avustetusti alas 3-4 m etäisyydelle seinästä.

Alkuperäinen kirjoittaja isännöitsijäntoimisto;23001876:
Tällä hetkellä ei lumenpudottajia odotella minkään ilmoitteluajan yli, jos sellaisia yleensäkään löytyy töihin riittävästi. Jos lumikuorma ylittää riskirajan on aikaa pudotella sitä ehkä muutama tunti tai enintään päivä. Ei siinä paljon laput ilmoitustaululla silloin auta. Lumenpudottaminen on hätätyötä ja lumi saattaa aiheuttaa vaaratilanteita yllättävän nopeasti, pudota teidän rakkaiden pensaidenne ja pulkkienne päälle muutenkin. Taivaalta se lumi tulee, eikä taloyhtiön päätöksellä. Laki sen sijaan määrää poistamaan sen vaarallisena katolta.

No mä olen eri mieltä siinä että ei kannattaisi ilmoittaa vaikka päivän varoitusajalla.
Etkö tosiaan ole sitä mieltä että ilmoitettaisiin jos jonkun vauva nukkuisi vaunuissa siinä kohtaa kun lunta pudotetaan?
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että lumien pudottaminen on hyvä asia.

No mä olen eri mieltä siinä että ei kannattaisi ilmoittaa vaikka päivän varoitusajalla.
Etkö tosiaan ole sitä mieltä että ilmoitettaisiin jos jonkun vauva nukkuisi vaunuissa siinä kohtaa kun lunta pudotetaan?
Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että lumien pudottaminen on hyvä asia.

Eikös tässä ihan hiljattain joku vauva jäänyt katolta putoavan lumen alle, vaikkei katolta edes pudotettu lumia? Mun mielestä näin lumisina talvina on syytä varautua siihen, että lunta voi katolta tipahdella sään lauhtuessa, vaikkei siellä olisi ketään lumia tiputtelemassakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;23002234:
Kun lauhtuu ja se 60 cm lumikerros kerää kosteutta, arvaapa paljonko tulee painoa lisää :saint: --> hätätyö että rakenteet ei petä.
Ei sään lauhtuminen nosta lumikerroksen painoa käytännössä juuri yhtään. Lumihan on vettä eikä se mitään kerää kosteutta. Lauhtuessa lumi painuu kasaan jolloin sen ominaispaino (paino per syvyyssenttimetri) kasvaa mutta pinta-alakohtainen kokonaispaino ei muutu.

Juuri ap:n kaltaisten ihmisten takia muutimme omakotitaloon rivitalosta. tuntui, että ihmisille oli jotkut helvetin puskat tärkeämpiä kuin se, että lumet tiputetaan katolta ja talosta ja ihmisistä pidetään huolta! Ei kun saakeli taloyhtiön pari näivettynyttä pensasta oli joillekin se elämän tärkein juttu!!!

Kyllä kai jokainen tajuaa silloin kun lunta alkaa tulla taivaalta tähän malliin, että siirtävät tavarat ym. suojaan ja pensaille ei oikeasti voi mitään. Siellä ne on lumen alla ja pysyy. Sitä pitää miettiä sitten keväällä ja kesällä. nyt on tärkeintä, että katto pysyy kasassa ja talon rakenteet + ihmiset säilyy hengissä, että lumi ei tule niskaan!

Näin me toimimme omakotitalossa. Varmaan on puskat kärsineet, mutta ei voi mitään. itketään sitten keväällä ja pidetään muistotilaisuus pensaille sitten.

Meillä ei ilmoitettu etukäteen lumien pudottamisista, mutta se hyvä puoli tasakatossa on että saivat tiputettua lumet kaupungin tontille :D (Mikä tarkoittaa sitä että niitä ei kyllä kukaan korjaa siitä pois ennen juhannusta).

Täytyykin kysyä hallituksen pj:ltä miten tuo yleensä hoidetaan. Periaatteessahan se pieni piha, mitä meidänkin taloyhtiössä on muutama, on osakkaan tai vuokralaisen (ja sen pihan pitäisi olla myös talvella käytössä jos asukas niin haluaa).

Ymmärrän hyvin ap:n harmin, sillä lumen raivaaminen pois on iso työ. Huoltoyhtiölle tuon voisi ulkoistaa, sillä vaikka katolle kasaantuva lumi on turvallisuusriski, ei silti voi olettaa että kaikki purematta nielee kolmen metrin lumikinokset omalla pihallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23002333:
Ei sään lauhtuminen nosta lumikerroksen painoa käytännössä juuri yhtään. Lumihan on vettä eikä se mitään kerää kosteutta. Lauhtuessa lumi painuu kasaan jolloin sen ominaispaino (paino per syvyyssenttimetri) kasvaa mutta pinta-alakohtainen kokonaispaino ei muutu.

Painoa saattaa kertyä hieman lisää jos sataa vettä.

Talvella sataa lunta, syksyllä viedään pihakalusteet varastoon/peitellään/suojataan lumelta. Keväällä lumien alkaessa sulaa haetaan lapio ja kaivetaan se talvella satanut lumi seinän vieruksilta pois. Kun talvella satanut lumi on sulanut, tutkitaan mahdolliset vauriot pihalla ja korjataan ne, istutetaan uudet kasvit tuhoutuneiden tilalle. Omasta pussista.

Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että lumien pudottaminen on hyvä asia.[/QU

Juu, tässä taas yksi ääliö. Vauva vain vaunuissa räystään alle nukkumaan, että saa tonnin märkää lunta päällensä. Voisi syyttää jo lähtökohtaisesti murhayrityksestä.

Voi jestas. Täälläkin missä asutaan, on niitä idiootteja, jotka istuttavat tuijat suoraan räystään alle ja meuhaavat, kun lumet pudotetaan. Onneksi tänä vuonna saivat ITSE pudottaa ne lumet määrättyyn aikaan ja kipata sen lumen pois vietävään kasaan. Tajusivat nopsaan miten iso homma se on ja miksi niitä v*tun pensaita ei kannata siihen räystään viereen istuttaa. Istuttakaa sellaisiin kohtiin alas leikattavia pensaita joita ei lumimäärät haittaa. Syksyllä tai keväällä voi vetää koko pensaikon nurin.

Mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että lumien pudottaminen on hyvä asia.[/QU

Juu, tässä taas yksi ääliö. Vauva vain vaunuissa räystään alle nukkumaan, että saa tonnin märkää lunta päällensä. Voisi syyttää jo lähtökohtaisesti murhayrityksestä.

Jos on tasakatto ei ne lumet sieltä itsekseen hyppää alas ja kyllä mä laittasin lapsen ulos nukkumaan jos näin ois tapana. Olettaisin että tällasessa tapauksessa, jos lumien pudottamisesta ei ole ennakkoilmoitusta annettu, tultaisiin soittamaan ovikelloa varoitukseksi.

Heippa, olen itse taloyhtiömme hallituksessa ja meillä ainakin auramiehen kasaama pino yhden osakkaan puska-aidanpäälle (aita siis mitä luultavimmin tuhoutui, osittain ainakin) korvataan HUOLTOYHTIÖN varoin - ei taloyhtiön. Taloyhtiö on ostanut huoltofirmalta aurauksen ja luultavasti heillä on joku oma vakuutuksensa tuhojen varalta. Tai jos ei ole niin ei ole.. Samapa tuo, mut taloyhtiö tai osakas ei puska-aitaa joudu omin rahoin uusimaan vaan sen tekee huoltoyhtiö. Tämä on FAKTA ainakin meidän yhtiössä. :)

[QUOTE="vieras";23004829]

Jos on tasakatto ei ne lumet sieltä itsekseen hyppää alas ja kyllä mä laittasin lapsen ulos nukkumaan jos näin ois tapana. Olettaisin että tällasessa tapauksessa, jos lumien pudottamisesta ei ole ennakkoilmoitusta annettu, tultaisiin soittamaan ovikelloa varoitukseksi.

Meilläpä ei ainakaan ilmoteltu mitään mitenkään ja jopa suoraan oven eteen lumia tiputettiin. En tiedä miten teilläpäin asiat yleensä hoidetaan, mutta ite oon ainakin oppinut jo pelkäämään pahinta.

[QUOTE="tiina";23002185]Harjakatto on ja edelleen pudottavat, lumi tosiaakin on kohta yläkerran parvekkeen kohdalla, suunnilleen metri väli niín pääsee yläkerran mies kulkemaan partsin kautta ulos.
Oli sitä lunta täällä helsingissä viimevuonnakin paljon, samoin pudottivat sitä meidä takapihalle, mutta ei noin paljon läheskään.[/QUOTE]

Siellähän on sitten alakerran ikkunat lumi peittänyt jo aikoja sitten jos on viiden metrin korkuisesti jo kasaa.

Ja parvekekin sijaitsee 6 metrin korkeudessa...

Yhteistyössä