Voi tsiisus mikä sääntö taas päiväkodissa!

Onko tuollaiset säännöt ihan vittuillakseen kehitelty? Kumma, jos hoitopaikasta maksaa, niin sitä kyllä pitäisi saada käyttää kokopäiväisesti.tee valitus, jos uskallat (eivät ala vittuillla sun lapsille sitten) törkeetä.

Alkuperäinen kirjoittaja nellustiina harmaana:
Oon ite päiväkodissa töissä kylläkin vuoropäiväkoti... nii jos toinen vanhempi on saikulla niin silloin saa tuoda lapsen 9-15 väliseksi ajaksi....näin meillä...

Eihän tässä ole mitään järkeä. Jos vanhempi on sairaslomalla, hän on SAIRAS eikä tod. näk. kykene lasta hoitamaan. Miettikää, jos vaikkapa olsii molemmat jalat poikki tms...
Noh, eipä sinne tarhaan tarvitse/kannata kertoa, että on itse sairaana...

Minä ainakin veisin lapsen hoitoon hoitosopimuksen mukaisesti, jos en kerran itse kykenisi lasta hoitamaan. Siinäpähän tädit voivat sitten rauhassa palautella lasta kotiin tai valittaa ylemmälle taholle. Mikähän olisi sanktio? Naurettavaa hommaa kerrassaan.

en jaksa lukea koko ketjua, mutta lastenhoitajana vastaan tuohon...... että kysymys on siitä kun äiti on sairaslomalla ja meillä on päiväkodissa sillon hoitoaika 8-15 vai olikohan 16 välillä jos jompi kumpi vanhempi on kotona. Luulen että ei ole kyse siitä että siellä on joku muu sisaruksista kipeenä. Mutta ihan varmasti voi kysästä, että kävisikö muuten teidän kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja luoja:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Meidän kunnalliseen päiväkotiin ei saa viedä edes toista lasta jos toinen on kipeä.

Ei kaikkea tarvitse kertoa. Ja sitäpaitsi mitä se niille kuuluu. Mä maksan hoitomaksut ja tasan päätän tuleeko lapsi hoitoon vai ei. Siis jos olisi sellainen tilanne että toinen lapsi olisi kipeänä. Outo sääntö, en ole koskaan aikaisemin kuullut.

meillä lapset samassa hoitoryhmässä, joten vähän vaikea jättää kertomatta että toinen sairas. Meillä on ihan annettu sellainen paperi kouraan jossa luki, että sisaruksen sairastaessa ei toistakaan saa tuoda hoitoon. Meillä on ollut usein niin että toinen ollut todella kipeä ja toinen täysin terve, mutta hoitoon ei ole voinut sitä tervettäkään viedä kun näin on sanottu.

Onneksi meillä ei ole tuollaisia sääntöjä. Silloin ei olisi muksujen tarvinut tänä talvena montaa päivää hoidossa olla. :/

Mua kummastuttaa tuo hoitoaika. Mistä päiväkodissa yleensäkään tiedetään onko muu perhe kotona? Itse vaan pistäisin lapsen miehen mukaan työpäivän ajaksi. Ei vanhemmilla ole mïtään raportointivelvollisuutta.

Onkos kyseessä siis vuorohoitopäiväkoti? Heillä on varmaan tarkemmat nuo lasten hoitoaikojen selvitykset ts hoitoajat täytyy ilmottaa etukäteen ja viime hetken muutoksia on vaikea tehä. Ainakin meillä näin on, hoitoajat on ilmotettava edellisen viikon ke:n iltapäivään mennessä, lasten hoitoaikoja voi sit vaihtaa jos se onnistuu henkilökunnan riittävyyden puitteissa mutta hoitajat eivät sen takia rupea omia työvuorojaan vaihtamaan. Ihan ymmärrettäväähän se toisaalta on sillä kukapa haluasi sellaiseen työhön jossa työajoissa ei ole mitään tolkkua ts. vuoro saattaa vaihtua miten sattuu.

Toisinaan päiväkodeissa joudutaan supistamaan toiminta-aikaa ( tämä yleensä äärimmäisenä toimenpiteenä ) tai pyydetään vanhempia hakemaan lapsia aikaisemmin, koska henkilökuntatilannekin saattaa olla huono ja sijaisia ei ehkä saa tai ole.
Silloin yleensä kyllä pyydetään, jos kotiäidit voisivat hakea lapsensa kello 15.00. mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Meillä ei saanut lapsi olla vanhempien sairaslomapäivillä kun 9-15 hoidossa, luki ihan vuoropäiväkodin seinässä.

Kun odotin kuopusta, mulla oli paha virtsatientulehdus, joten jouduin saikulle ja vuodelepoon (vaarana oli ennen aikainen synnytys..).
Erehdyin mainitsemaan sairaslomastani tytön vuoropäiväkodissa, joten en saanut viedä tyttöä sinne ollenkaan, koska olin pari päivää kotona
:o Kyseessä oli kyllä viikonloppu, mutta mulla oli ilmoitettu hoitovuorot työvuorojeni mukaisesti ja hoitohenkilökuntaa oli varmasti varattu sopiva määrä viikonloppua varten. Silti kieltivät tuomasta hoitoon. Mieheni tekee reissutyötä ja ei ollut silloin kotona. Olipa kiva hoidella tyttöä sängystä käsin. Oli silloin 4v..

Mielenkiintoista. Nähtävästi aika monessakin paikassa on tuo sääntö, että jos toinen vanhempi saikulla tms. niin hoitoaika 9-15 (meilläpäin ei kyseistä sääntöä). Epäkohtahan tässä on nyt selkeästi se, ettei ap:lle ollut tiedotettu koko säännöstä ennen kuin nyt. Ja joustoa voisi kyllä olla tälläsissä tapauksissa.

Mutten myöskään oikein ymmärrä teitä, jotka vaahtoatte että mitä hittoa se pk:lle kuuluu tai vie vaan lapsi kun sulla on oikeus. Tavallaan joo, mutta päiväkodeilla voi olla erinäisiä sääntöjä (näköjään) kuten tässäkin tapauksessa ja hyväksymällä hoitosopimus me vanhemmat hyväksytään ne säännöt (mitä tosin ap ei ole voinut tehdä kun ei koko säännöstä mitään tiennyt etukäteen). Tottahan on, että laissa on subjektiivinen päivähoito-oikeus muttei asiasta ehkä ole kovin rakentavaa kapinoida toimimalla itsepäisesti ja keskustelematta (en tarkota nyt ap:ta, sun tilanne on rankka ja hankala eikä kenenkään täällä tarvisi yhtään syyllistää mistään sua!!) jättämällä vaan lapsen pk:hon miten lystää.

Kyllä ne ainakin taksilapsen ottaa vastaan jos soitat ja kerrot miten tulee. Eri asia on suostuuko toimittamaan lapsen siten pois, meillä pitää olla etukäteen kirjallinen lupa vanhemmalta keiden mukaan lapsen saa antaa ja joka kerrasta pitää vielä erikseen sopia. Kerro huomenna miten asia hoitui!

En jaksanut lukea koko ketjua mutta... itse juuri sairastanut 1 1/2 viikkoa, olen päiväkodissa töissä, juuri sen takia kun tuodaan noita "terveitä" lapsia tarttuttamaan muita. Vaikka poikasi on ollut viikon terve ei todellakaan tarkoita että ei kantaisi pöpöä. Sitten kun hoitajat on kipeitä niin naristaan kun joudutaan supistamaan päiväkodin aukiolo aikoja. Jos kerran se hoitoon vieminen on niin vaikeaa niin pidä pentusi kotona!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ketuttaa:
En jaksanut lukea koko ketjua mutta... itse juuri sairastanut 1 1/2 viikkoa, olen päiväkodissa töissä, juuri sen takia kun tuodaan noita "terveitä" lapsia tarttuttamaan muita. Vaikka poikasi on ollut viikon terve ei todellakaan tarkoita että ei kantaisi pöpöä. Sitten kun hoitajat on kipeitä niin naristaan kun joudutaan supistamaan päiväkodin aukiolo aikoja. Jos kerran se hoitoon vieminen on niin vaikeaa niin pidä pentusi kotona!!!

PEESI!!!!!!!!!!!!!!!!

Eikös tässä nyt kuitenkin ollut kyse siitä, että ap ihmetteli moista kellonaikasääntöä eikä niinkään sitä voiko viedä terveen lapsen hoitoon jos muut sairastaa perheessä...

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Eikös tässä nyt kuitenkin ollut kyse siitä, että ap ihmetteli moista kellonaikasääntöä eikä niinkään sitä voiko viedä terveen lapsen hoitoon jos muut sairastaa perheessä...

no kuulosti olevan muutenkin lyhyttä ja ihmeellistä hoitoaikaa ap:llä.. toi klo: 9.00 menohan oli paljon aikaisemmin mitä normaalisti hän lapsiansa sinne vie.. jos voit lukea tuolta joltain sivulta. ja lyhyempää päivää ollut normaalisti eli nyt olisi saanut viedä peräti aikaisemmin ja pitää jopa 2h pidempään ja silti täällä valittaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Ja mitä poikien tarhapäiviin tulee, niin tosiaan kerroinkin jo, mikä olisi ollut ennalta sovittu hoitoaika tänään... Mut siis päivät vaihtelevat, kun menen iltavuoroon, pojat ovat tarhalla 11-16 välisen ajan tai 11-15 välisen ajan, tai jos teen lyhennettyä päivää he ovat milloin mitenkin 9-14.45, 10-14.45, 10-16 jne välisenä aikana tarhassa.. Ettei ole aina siis samanlainen hoitovuoro. Ja hoitovuorot olen pyrkinyt toimittamaan tarhaan aina hyvissä ajoin, viimeistään kaksi viikkoa ennen hoitopäiviä.. Nytkin on huhtikuulle asti tiedossa hoitovuorot.

eli tässä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Nina:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:

no kuulosti olevan muutenkin lyhyttä ja ihmeellistä hoitoaikaa ap:llä.. toi klo: 9.00 menohan oli paljon aikaisemmin mitä normaalisti hän lapsiansa sinne vie.. jos voit lukea tuolta joltain sivulta. ja lyhyempää päivää ollut normaalisti eli nyt olisi saanut viedä peräti aikaisemmin ja pitää jopa 2h pidempään ja silti täällä valittaa..

Periaatteessa kyllä, mutta hoitoajat perustuu varmaankin omiin ja miehensä työpäiviin ja sen sijaan tässä tilanteessa ei oman sairauden takia pysty hoitamaan lasta. On totta, ettei kaikilla äideillä ole vaihtoehtoja vastaavassa tilanteessa, mutta tarkottaako se sitten sitä että niillä joilla on, ei saisi niitä käyttää? Jotenkin ymmärsin, että ylipäänsä vaan ap kummastui kovasti tästä 9-15 säännöstä yleisellä tasolla (ja niin oikeastaan minäkin, en ole koskaan kuullut enkä tajunnut että on yleisemminkin käytössä). Tottahan se tietysti on, että päiväkodin väki tuskin vuoroinensa oli varautunut huomenna hoitamaan kyseistä lasta hänen normaalia hoitopäiväänsä pidempään.

Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Meillä sääntö että jos toinen vanhemmista kotona, lapsi ei saa olla ensimmäinen hoitoon tulija, eikä viimeinen joka haetaan. Tämäkään ei kyllä toimi kaikkien kohdalla, mutta ajatuksena minusta hyvä =)

Niin mikäs tässä sun mielestä oli se "hyvä idea"...???

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Se on hoitoaika mikä sopimukseen merkitty.
Ja jos on auki ennen sitä ja sen jälkeen ei ole mitään sanottavaa.

Kyllä vain on. Jos tuo 9-15:sääntö on pk:n yleinen käytäntö vanhemman kotona ollessa.
Kysyppä vaikka päivähoidon johtajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
On se kumma jos on niin kipeä että ei pysty hoitamaan lastaan mutta pystyy kirjoittelemaan tänne...

Kurjaa lukea tällästä. Eiköhän jokainen tiedä mihin kuntoon vatsatauti voi ihmisen laittaa - ja myös, mitä intensiivisyyttä pikkulapsen hoitaminen, ruokkiminen, aktivointi ja vahtiminen vaatii.

Alkuperäinen kirjoittaja töissäkäyvä äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja PPH:
Meillä sääntö että jos toinen vanhemmista kotona, lapsi ei saa olla ensimmäinen hoitoon tulija, eikä viimeinen joka haetaan. Tämäkään ei kyllä toimi kaikkien kohdalla, mutta ajatuksena minusta hyvä =)

Niin mikäs tässä sun mielestä oli se "hyvä idea"...???

Mun mielestä ainakin se että silloin kun toinen vanhempi kotona niin hän ei saa olla kaikista hoidossa olevien lasten se ns. kiireisintä hoitoapua tarvitseva,tai poikkeuksellisesti pitää lastansa ihan viime tinkaan asti. Toiset ymmärtää mut sä et vissiin?

Päiväkodissa voi olla tuo sääntö että hoiyopäivä saa olla esim 9-15 välillä jos toinen vanhempi kotona. Tautisina aikoina kertyy henkilökunnalle paljon ylityötunteja jotka on varsin vaikeita ottaa pois ja jos tietää että jotkut lapset tekee lyhyekpää päivää niin voi lyhennyksen laittaa sille päivälle. Mutta ap:n tapauksessa olisi siis ollut hoitopäivän pidennys, ymmärrän hyvi että hoitopaikka ei tämmöiseen suostu. Sitten vielä että kyllä terve lapsi kantaa sitä pöpöä, voi itse olla immuuni sille, mutta kyllä pitäisin kotona vaikka hyppisi seinille...

Yhteistyössä