Voi tsiisus mikä sääntö taas päiväkodissa!

Pistä ihmeessä asiasta kysymystä esimiestasolle, kun eihän tossa ole mitään järkeä, kun olet jo kerta varannut kokopäivähoidon ja luultavasti työntekijät tulevat kuitenkin niiden mukaan vai voiko olla niin, että vasta edellisenä iltana, kun tietävät teidän lasten olevankin vielä pois/olevan lyhyemmän päinä, niin tulevatkin sen mukaan??? Ruoatkin on kuitenkin tilattu jo paljon aikaisemmin myös teidän lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Pistä ihmeessä asiasta kysymystä esimiestasolle, kun eihän tossa ole mitään järkeä, kun olet jo kerta varannut kokopäivähoidon ja luultavasti työntekijät tulevat kuitenkin niiden mukaan vai voiko olla niin, että vasta edellisenä iltana, kun tietävät teidän lasten olevankin vielä pois/olevan lyhyemmän päinä, niin tulevatkin sen mukaan??? Ruoatkin on kuitenkin tilattu jo paljon aikaisemmin myös teidän lapsille.

Niinpä. Ja näillä kun on nää omat eksoottiset allergiansa ja erityisruokavalionsa, niin varsinkin on tilattu ruoat jo aikoja sitten sen takia... Kyllä miusta tuossa joku epäkohta nyt on..

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
ainakin oli ryhmiksessä sääntö että jos vanhempi sairaslomalla kotona niin sillon hoitoaika voi olla vaan just toi 9 - 15 vaikka normisti ois pidempi pvä.

Siinä mielessä sääntö on ihan ok, jos vanhempi on pidemmällä saikulla, vaikkapa kipeän ranteen takia tai vastaavaa ja pystyy lasta hoitamaa. Mutta jos vanhempi on itse ihan petikunnossa, niin onko lapselle parempi olla sen petikunnossa olevan vanhemman kanssa vai päiväkodissa?? Ja noi on vain suosituksia, joten varmasti suurella osalla päiväkoteja ja niiden henkilökuntaa, on sen verran älliä päässä, että tajuavat, milloin tota sääntöä kannattaa noudattaa ja milloin se on lapselle haitaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mulla lienee oikeus valittaa vielä vähän tässä ketjussa ennen kun painun nukkumaan, että aivan hirvittävä raato olo. Mulla oli tosi roimasti laskenu edellisten neuvoloiden välillä hb ja se ei todellakaan helpota tästä taudista toipumista. Aloitin omatoimisesti raudan syönnin, vaikka neuvolatädin mukaan vasta rv20 jälkeen kannattaisi aloittaa. Mut jos on 40 "pykälää" normaaliin nähden tuo laskenut, niin on miusta aika paljon. Meinaa pikkasen vetää veteläksi olot.

Mutta joo.. Kiva marmatusketju tulee tästä.

Ai, ootsä raskaana. Etkös vasta esitellyt vastasyntynyttä vai onko aika vain mennyt niin pian.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mulla lienee oikeus valittaa vielä vähän tässä ketjussa ennen kun painun nukkumaan, että aivan hirvittävä raato olo. Mulla oli tosi roimasti laskenu edellisten neuvoloiden välillä hb ja se ei todellakaan helpota tästä taudista toipumista. Aloitin omatoimisesti raudan syönnin, vaikka neuvolatädin mukaan vasta rv20 jälkeen kannattaisi aloittaa. Mut jos on 40 "pykälää" normaaliin nähden tuo laskenut, niin on miusta aika paljon. Meinaa pikkasen vetää veteläksi olot.

Mutta joo.. Kiva marmatusketju tulee tästä.

Ai, ootsä raskaana. Etkös vasta esitellyt vastasyntynyttä vai onko aika vain mennyt niin pian.

Alkaapi poika olla 11kk jo, iso mies. :D

Meillä on päiväkodin säännöissä pykälä, että mikäli toinen vanhemmista on syystä tai toisesta kotona, on lapsen suositeltava hoitoaika klo 8-15. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että tuolla välillä on päiväkodissa eniten tätejä töissä. Haluavat liiat lapset noukittavan pois ennen kuin miehitys vähenee. Voisikohan kyseessä olla joku vastaava juttu, jota nyt vaan ei oikein osattu soveltaa tilanteeseesi?

No niin, oliko ap:n lapset siis vuoropäiväkodissa vai tavallisessa? Tämä on nimittäin se merkitsevä asia tässä.

Tavallisessa päiväkodissa lapset voivat olla hoidossa niin kauan kuin päiväkoti on vaan auki, ihan sama vaikka molemmat vanhemmat olisivat laiskottelemassa tai sairaana tai missä vain. Tähän ei päiväkodin väellä ole mitään sanottavaa, laki määrää subjektiivisen oikeuden päivähoitoon.

Vuoropäiväkodissa tilanne on eri. Näitä ei ole paljon, ja tarvitsevia on. Niissä lapsen voi tuoda hoitoon vain työvuorojen ajaksi, muutenhan jotkut lapset voisivat olla siellä suunnilleen 24/7. Vuoropäiväkodissa siis voidaan määrätä myös tämä, että vanhempien sairauspäivinä saa tuoda vain osaksi päivää. (tyhmää kyllä minusta, sairaslomatodistuksella pitäisi saada pitää hoidossa täyttä päivää tuolloinkin.)

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
No niin, oliko ap:n lapset siis vuoropäiväkodissa vai tavallisessa? Tämä on nimittäin se merkitsevä asia tässä.

Tavallisessa päiväkodissa lapset voivat olla hoidossa niin kauan kuin päiväkoti on vaan auki, ihan sama vaikka molemmat vanhemmat olisivat laiskottelemassa tai sairaana tai missä vain. Tähän ei päiväkodin väellä ole mitään sanottavaa, laki määrää subjektiivisen oikeuden päivähoitoon.

Vuoropäiväkodissa tilanne on eri. Näitä ei ole paljon, ja tarvitsevia on. Niissä lapsen voi tuoda hoitoon vain työvuorojen ajaksi, muutenhan jotkut lapset voisivat olla siellä suunnilleen 24/7. Vuoropäiväkodissa siis voidaan määrätä myös tämä, että vanhempien sairauspäivinä saa tuoda vain osaksi päivää. (tyhmää kyllä minusta, sairaslomatodistuksella pitäisi saada pitää hoidossa täyttä päivää tuolloinkin.)

No täällä ei ainakaan voi olla tukipaikallakaan lapsi hoidossa kuin 8.30-14.30. Ja on siis ihan vain tavallinen päiväkoti ja erityisryhmä.

Liesharjussako tää on? Lapsi oli siellä joulun jälkeen 10 pv varahoidossa.
Meil tyttö on toisessa kaupungin vpk:ssa, en ole onneks ollu vielä kipeenä ite, pitäskin muistaa kysyä...luulisi et sama käytäntö.
Mut ainakin yövuoron jälkeen lapsi saa olla hoidossa vain klo 15 asti. itse voisin nukkua vaikka neljään asti...

Alkuperäinen kirjoittaja Arla ProBioska:
No täällä ei ainakaan voi olla tukipaikallakaan lapsi hoidossa kuin 8.30-14.30. Ja on siis ihan vain tavallinen päiväkoti ja erityisryhmä.

Mitähän laki tähän sanoo? Erityisryhmä voi kyllä tehdä oman erilaisuutensa, mutta tavallisissa ryhmissä ei hoitajilla ole ainakaan nokan koputtamista.

Miksi ihmessä yleensäkin kerrotte jonnekkin päiväkoteihin, oletteko töissä vai mahdollisesti saikulla tms, en minä ainakann semmoisista ole kertonut, ihan on oman huushollin asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Ella:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
mikä ihmeen sääntö tuo nyt on kummallista,mä en tuohon suostuisi.
teetkö ihan 8h tunnin työpäiviä?
eikös tarha ole sitä varten lapsi on siällä hoidossa kun vanhemmat käy töissä sen aikaa.......eikä niin kun tarha päättää.

Meillä työvuorojen (sovitusti aikasemmin) mukaan, tai jos sairasloma/vapaa niin 9-15. Ihan normi käytäntö.

Tosi fiksua kun ajattelee, että jos on niin sairas ettei pysty kunnolla lapsesta huolehtimaan, niin silti pitäisi pystyä kuskaamaan lasta päiväkotiin :headwall:

KUKAHAN YKSINHUOLTAJIEN LAPSET HOITAA JOS OVAT KIPEENÄ EIKÄ LAPSET TARHASSA??????? NO NE _YKSINHUOLTAJAT_, OLI KUNTO MIKÄ TAHANSA!!!

HOHO!!!

Vai että lapsi hoitoon, jos itse on kotona sairastamassa! Minä enkä moni muukaan saa lapsiaan hoitoon, jos itse on sairaana. Voi uusavuttomuuden huippu! Kyllä aikuinen ihminen pari päivää kestää tuollaisen tilanteen, koska se on vain ohimenevää. Onko tuosta klo 9-15 edes mitään hyötyä? Ja onko tuo tarhaanmenijä sitten se pienin eli 11 kk? Uskomatonta!

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Vai että lapsi hoitoon, jos itse on kotona sairastamassa! Minä enkä moni muukaan saa lapsiaan hoitoon, jos itse on sairaana. Voi uusavuttomuuden huippu! Kyllä aikuinen ihminen pari päivää kestää tuollaisen tilanteen, koska se on vain ohimenevää. Onko tuosta klo 9-15 edes mitään hyötyä? Ja onko tuo tarhaanmenijä sitten se pienin eli 11 kk? Uskomatonta!

hittoako te täällä kitisette? toisten ihmisten lapst on hoidossa,jota vanhemmat voi käydä töissä,ja toisten kotona. valintakysymys. omiani en veiis,jos ei olisi aivan pakko,joten ovat kotona edelleen,mitä nyt eskarilainen eskarissa ja koululaiset koulussa. Toiset taas valitsevat että lapset hoidetaan tarhassa tai jossain muualla,kun vanhemmat ovat töissä. riipuu muuten paljon lapsestakin se tarhassa viihtyminen.
T:just omiaan ja yhtä ylimäärästä 10kk ikästä päivän hoitanut

Meillä aikanaan kun lapsi oli vielä tarhasssa hoidossa ja minä tulin kipeäksi (kuumetta ja taisi olla influenssaa) niin pk:n johtaja sanoi, että tuot lapsen hoitoon ennen aamupalaa ja haet klo 16.30. Eli hoito-aika oli 7.30-16.30. Kun eräänä aamuna hänelle soitin ja ilmoitin että neiti ei mene hoitoon, kun minä olen kipeä. (Johtaja toimii myös ryhmässä opettajana ja sattui vastaamaan silloin puhelimeen)

Ja johtaja sanoi, että paremmin ja nopsemmin paranen kun saan levätä rauhassa. :saint: Ja tottahan se oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Meidän kunnalliseen päiväkotiin ei saa viedä edes toista lasta jos toinen on kipeä.

Ei kaikkea tarvitse kertoa. Ja sitäpaitsi mitä se niille kuuluu. Mä maksan hoitomaksut ja tasan päätän tuleeko lapsi hoitoon vai ei. Siis jos olisi sellainen tilanne että toinen lapsi olisi kipeänä. Outo sääntö, en ole koskaan aikaisemin kuullut.

Alkuperäinen kirjoittaja luoja:
Meidän kunnalliseen päiväkotiin ei saa viedä edes toista lasta jos toinen on kipeä.

Ei kaikkea tarvitse kertoa. Ja sitäpaitsi mitä se niille kuuluu. Mä maksan hoitomaksut ja tasan päätän tuleeko lapsi hoitoon vai ei. Siis jos olisi sellainen tilanne että toinen lapsi olisi kipeänä. Outo sääntö, en ole koskaan aikaisemin kuullut.

meillä lapset samassa hoitoryhmässä, joten vähän vaikea jättää kertomatta että toinen sairas. Meillä on ihan annettu sellainen paperi kouraan jossa luki, että sisaruksen sairastaessa ei toistakaan saa tuoda hoitoon. Meillä on ollut usein niin että toinen ollut todella kipeä ja toinen täysin terve, mutta hoitoon ei ole voinut sitä tervettäkään viedä kun näin on sanottu.

Alkuperäinen kirjoittaja luoja:

meillä lapset samassa hoitoryhmässä, joten vähän vaikea jättää kertomatta että toinen sairas. Meillä on ihan annettu sellainen paperi kouraan jossa luki, että sisaruksen sairastaessa ei toistakaan saa tuoda hoitoon. Meillä on ollut usein niin että toinen ollut todella kipeä ja toinen täysin terve, mutta hoitoon ei ole voinut sitä tervettäkään viedä kun näin on sanottu.

Eikä...ihme sääntöjä. En ole koskaan aikaisemmin kuullut tuollaisesta.

Yhteistyössä