Voi *piip* *piip* että ottaa päähän lapseton tuttavani!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi !!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ystävyyteen ei kuulu kilpailu kummalla on rankempaa, ylipäänsä minkäänlainen kilpailu. Ystävyys on ymmärrystä, halua ymmärtää, tukemista ja välittämistä. Tehkää itselle ja toisille palvelus, älkää olko tekemisissä ihmisten kanssa, joita pitää haukkua. :flower:

Oon kuullut, että ihmisestä tulee tosi itsekäs, kun käy läpi lapsettomuushoitoja. Joo en yleistä tietenkään, mutta sopis tähän tapaukseen ainakin. Ei sitä varmasti voi ymmärtää kuinka kova paikka on tajuta, ettei ehkä ikinä saa omaa nyyttiä syliin, ellei sitä ole itse kokenut. Ystävyys puntarissa, yritä nyt vaan jaksaa. Tuskin tilanne on ikuisesti näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Ystävyyteen ei kuulu kilpailu kummalla on rankempaa, ylipäänsä minkäänlainen kilpailu. Ystävyys on ymmärrystä, halua ymmärtää, tukemista ja välittämistä. Tehkää itselle ja toisille palvelus, älkää olko tekemisissä ihmisten kanssa, joita pitää haukkua. :flower:

Ystävyteen ei kuulu myöskään katkeruus eikä piikittely. Ap:n ystävä ei vaikuta oikealta ystävältä.

No olette molemmat aika törkeitä. kuvittelet että sulla on kovastikkin rankempaa ja jollain syövälläkin yrität aliarvioida ja toteat tuohon sävyyn hänen olevan "lisääntymiskyvytön".
Eli molemmat syyllistytte kyllä tuollaseen.

Lopettaisitte rankkuuden mittaamisen, tosi lapsellista molemmilta...

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
No olette molemmat aika törkeitä. kuvittelet että sulla on kovastikkin rankempaa ja jollain syövälläkin yrität aliarvioida ja toteat tuohon sävyyn hänen olevan "lisääntymiskyvytön".

Lopettaisitte rankkuuden mittaamisen.

En yritä mitata rankkuutta, sen takia mainitsin syöpäni että tuttavani yrittää koko ajan antaa ymmärtää ettei kenelläkään muulla ole ollut rankkaa kuin hänellä koska hän on lapseton.

Varmasti se on hänelle kova paikka, ymmärrän sen, mutta on tässä muillakin ollut yhtä sun toista elämässään. Surettaa se miten tämä asia on häntä muuttanut.

Syöpä ja lapsettomuus ei ole sama asia, eikä tässä tilanteessa musta liity toisiinsa kauheesti. Sulla ei ilmeisesti ole ollut rankkaa lastensaamisessa, vaan olet saanut lapsia helposti. Jos et olisi saanut lapsia silloin kuin niitä halusit, olisit ehkä tuntenut samoja tunteita kuin hän tuntee nyt. Ja silloin et valittaisi väsymystä kenelle tahansa, varsinkaan lapsettomalle.

Ihmisen maailma pyörii oman navan ympärillä, niin se vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Lopettaisitte rankkuuden mittaamisen.

En yritä mitata rankkuutta, sen takia mainitsin syöpäni että tuttavani yrittää koko ajan antaa ymmärtää ettei kenelläkään muulla ole ollut rankkaa kuin hänellä koska hän on lapseton.

Varmasti se on hänelle kova paikka, ymmärrän sen, mutta on tässä muillakin ollut yhtä sun toista elämässään. Surettaa se miten tämä asia on häntä muuttanut.

Se muuttaa usein ihmistä aika lailla...
Inhottavaa varmasti, mutta toivonmukaan se on vaan sen kriisin huippu ja laantuu pikku hiljaa. Ja tietysti sinullakin on "oikeus" valittaa jos on rankkaa tms.
Kaikki vielä tasaantuu.

Niin...itselläni kokemus siitä kuinka olen ollut ymmärtäväinen lapsettomalle ystävälle koska hänelle tilanne rankka. Silti hän, kun saimme lapsen alkoi suhtautua minuun kuin erihenkilöön, kovasti. Itse olisin tukena ollut, mutta tuntui, että se oli joku synti, että sain lapsen...Tajuan tuskan, mutta en sitä, että syyttömille se puretaan.

Kannattaa ottaa etäisyyttä, jos ei maailmat yhtään kohtaa. Meillä kesti lasten tekeminen kauan(hoidoissa käytiin) ja sinä aikana tunsin enemmän yhteenkuuluvaisuuden tunnetta lapsettomien ystävien kanssa ja seurustelin enemmän heidän kanssaan. Onneksi lapselliset ystäväni olivat ymmärtäväisiä ja "sain lähentyä" kun olin siihen valmis. Kaikkiin on välit kunnossa, ei kaunoja/katkeruutta.

Lopettaisitte rankkuuden mittaamisen, tosi lapsellista molemmilta...

Peesi, tiiru, hyvin kirjoitettu

Eli, se mitä aloittaja sanot, on se, että SINÄ saat valittaa omasta tilanteestasi ja SINÄ odotat tukea ystävältäsi mutta vastavuoroisesti YSTÄVÄSI ei saa valittaa omasta tilanteestaan ja odottaa siihen tukea.

Huomaatko tässä jotain erikoista kun nyt sen näet selvennettynä? Ellet, kerron sen sinulle: olet kaksinaismoralisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi !!!!:
Käyvät miehensä kanssa lapsettomuushoidoissa.

Jos minä vähänkin sanon että kun tuli huonosti nukuttua jne, niin heti hän aloittaa paasaamisen "Olisit onnellinen, voi minä en ikinä valittaisi jos vain saisin lapsia!"

Tottakai minä olen onnellinen lapsistani, mutta jokainen joskus väsyy kun monta yötä nukkuu huonosti. Hänkin valittaa varmasti sitten kun on koliikkia/hampaitaan itkevä lapsi jonka kanssa saa valvoa yökaudet.

Ja sitten tämä hänen oma ainainen valituksensa kuinka hoidot ovat niiiiiiiiin raskaita. Itse hän väen väkisin niitä lapsia haluaa vaikka ei luonto niitä hänelle soisi. Olisi onnellinen kun saa nykypäivänä apua ongelmaansa eikä valittaisi kun kerta niitä lapsia väkisin tahtoo.
Itse olen nuorempana sairastanut syövän ja ne hoidothan eivät toki raskaita olleet!

Et voi olla tosissasi. Hieman empatiaa peliin, pliis. Miten sun syöpä ylipäätään liittyy sun ystävän lapsettomuushoitoihin? Ihme tyyppi.

Hui!!

Et sä ap itsekään kovin kauniisti ystävästäsi puhu, itseasiassa tosi rumasti;
"Itse hän väen väkisin niitä lapsia haluaa vaikka ei luonto niitä hänelle soisi. Olisi onnellinen kun saa nykypäivänä apua ongelmaansa eikä valittaisi kun kerta niitä lapsia väkisin tahtoo."

Ei muuta sanottavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Syöpä ja lapsettomuus ei ole sama asia, eikä tässä tilanteessa musta liity toisiinsa kauheesti. Sulla ei ilmeisesti ole ollut rankkaa lastensaamisessa, vaan olet saanut lapsia helposti. Jos et olisi saanut lapsia silloin kuin niitä halusit, olisit ehkä tuntenut samoja tunteita kuin hän tuntee nyt. Ja silloin et valittaisi väsymystä kenelle tahansa, varsinkaan lapsettomalle.

Ihmisen maailma pyörii oman navan ympärillä, niin se vaan on.

No vo herranen aika, mistä lapsettomalle sitten sopii puhua, jos ei vaikkapa niinkin arkipäiväisestä asiasta kuin väsymyksestä?
Olisiko parempi, että hehkuttaa lapsiperheen onnea, jos kerran negatiivisista puolista ei voi sanoa?

Vaikka tämä onkin tabu sanoa, niin lapsettoman (tai hoidossa käyvän) olisi todellakin oman mielenterveytensä vuoksi hyvä tunnistaa ne tunteensa, mistä ne johtuvat, surra surunsa ja vähitellen päästä_sen_yli. Ei ole mitenkään päin oikeutettua, että hän kaataa pahan olonsa sen päälle, jolla niitä lapsia jo on. Vain siksi, että sillä toisella on lapsia. Tässä ajattelumallillahan rankaistaan sitä, jolle on niitä lapsia siunaantunut - kenen mielestä siitä pitää rankaista??

Näkeehän tuostakin, että ap:n ystävä on jotenkin menettänyt suhteellisuudentajunsa; lapsettomuus on niin iso suru, että siihen ei vertaa yhtään mikään, ja jos ihmisellä on lapsia -> hänellä on kaikki, hänellä ei ole lupa sanoa mitään negatiivista elämästään. Hänellähän on kaikki.
Ymmärrän kyllä että hoitovaihe varsinkin on vaikea, siinä edelleen ruokitaan sitä toivonkipinää ja ehkä siksi ap:n ystävä ei ole asiasta yli päässyt.

Itsekin olen tahattomasti lapseton ja seurannut vierestä yhden jos toisen vauvauutisia ja taaperon kasvua. En tiedä mistä se johtuu, kasvatuksestako, jonka vuoksi en ajattele olevani maailman napa?, mutta ei ole tullut koskaan mieleenkään lytätä toisten perhe-elämän merkitystä siksi, että "minulla ei ole lapsia". Ne asiat eivät liity toisiinsa mitenkään. En ole koskaan vetänyt mattoa toisen jalkojen alta vain siksi että hänellä on jotain jota minulla ei ole. En ymmärrä, miksi lapsettoman sallitaan käyttäytyä kuin pieni piru.

Tuntuu olevan tosi yleistä, että lapsettomuuden viitan alta saa huudella ihan mitä tahansa ja käyttäytyä ihan miten tahansa. Ei se niin mene muidenkaan elämän vastoinkäymisten kohdalla, että saa ehkä jopa vuositolkulla kaataa p*skaa lähiympäristön päälle. Monet tuntuu ajattelevan, että lapsettomuus on elämän suurin suru, vaan... onko se todella, eikö mitään pahempaa olisi kohdallesi voinut sattua? Mua oikeasti enemmän surettaisi ihan konkreettiset menetykset, läheisen kuolema, tai jos menettäisi terveytensä, tai liikuntakyvyn. En kyllä silloinkaan katsoisi itseäni marttyrimaisesti oikeutetuksi vittuilla niille, joilla ei samanlaista taakkaa ole.

Ap: n kannattaisi ottaa asia puheeksi. Kysypä ystävältäsi, että mitä oikein tarkoittaa.

[
Minulla ei ole mitään hänen lapsettomuushoitojaan vastaan, mutta kun hän kerran itse tahtoo ne käydä läpi niin turha sitten minuun sitä purkaa.

Olisin minäkin voinut kieltäytyä hoidoista ja valita kuoleman, mutta päätin yrittää enkä voinut siitä ketään syyttää enkä alkaa loukkaantua jokaisesta terveestä ihmisestä jonka näen.[/quote]

Olet sinäkin ystävä, et halua että hän sinuun asioitaan purkaa?
Tee palvelus ja häivy ystäväsi elämästä, olet törkeä!

Alkuperäinen kirjoittaja nulli:
[
Minulla ei ole mitään hänen lapsettomuushoitojaan vastaan, mutta kun hän kerran itse tahtoo ne käydä läpi niin turha sitten minuun sitä purkaa.

Olisin minäkin voinut kieltäytyä hoidoista ja valita kuoleman, mutta päätin yrittää enkä voinut siitä ketään syyttää enkä alkaa loukkaantua jokaisesta terveestä ihmisestä jonka näen.

Olet sinäkin ystävä, et halua että hän sinuun asioitaan purkaa?
Tee palvelus ja häivy ystäväsi elämästä, olet törkeä!
[/quote]

Samaa voi sanoa ap:n ystävällekin. On se kumma kun pitäisi varoa koko ajan mitä suustaan päästää, ettei tietyntyyppinen yliherkkä lapseton tule katkeraksi ja ala heti nyyhkimään.

Yhteistyössä