voi perseensuti.... miks mä annan itseäni käyttää hyväksi :(

  • Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
TAAS kerran mua harmittaa mun oma kiltteyteni. Menin ja lainasin äidille jo jokin aika sitten 200? rahaa. Nyt oli pakko laittaa viestiä että josko pikkuhiljaa saisin rahaa takaisinpäin.

Siskolle hommasin Turusta kesätyön mun työkaverin kautta jäätelökioskista. Sisko ehti olla 2 päivää, kunnes huomasi ettei pysty tekemään kädellään töitä. Sisko siis telosi kätensä aiemmin. No ei siinä mitään, eihän hän tuolle mitään voinut. Mutta kun ehdin lainaamaan hänelle busseihin rahaa yht. 70?, jolla siis latasi kuukaudeksi bussikortin yms. Ja myin uuden paidan jonka tilasin kuudella eurolla...velaksi.

Lupasin vielä siskolle että riittää kun hän maksaa 50? hyvää hyvyyttäni. No nyt laitoin viestiä siskolle että koska hän saa palkkansa niistä kahdesta päivästä... eipä ollut mimmi käynyt edes verokorttia vielä itselleen hakemassa |O |O . Ja siis pari viikkoa sitten jo lähti takaisin Poriin!!!!

Eli mitä todennäköisimmin sisko oli vallan siinä luulossa että mä maksan sen hemmetin bussikortinkin sille!!!!!

Joopa joo... aina sama juttu ja AINA mä hellyn hyväksikäytettäväksi :headwall: :headwall:
 
:hug: toivottavasti saat velat takaisin. mulla oli kans yks kaveri jolle rahaa lainasin ja kun tuli maksupäivä, niin eikö tää soita, ettei olekkaan rahaa. Monelle on tuo samainen tyyppi velkaa.enää en lainaile.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä en lainaa kenellekään yhtään mitään. Joko annan tai myyn. Rahaa varsinkaan! Suosittelen.
No en mäkään muille. Mutta siis mä olen lähtöisin tosi köyhästä alkkisperheestä. Ja olen ainoa perheestä joka tulee toimeen taloudellisesti. Ja mun sisko on vielä nuori, mä kovasti ponnistelen ja pinnistelen että sekin sais itselleen kunnollisen elämän. Veljeni puolesta olen jo menettänyt toivoni.

Ja meen porukat (siis nykyisin enää äiti) on aina osanneet käyttää hyväkseen mun kiltteyttä. Ja tavallaan he myös olettavat itsekin että tottakai autan heitä kun kerran mulla/meillä miehen kanssa asiat on niin hyvin.

Ja aina mä saan ruikuttaa rahojani takaisin..enkä oikeastaan saa edes kiitosta. En myöskään siitä että aina kotona ollessa ostan sinne jääkaapin täyteen ruokaa, teen ruokaa ja siivoan. Ja kuitenkin tyhmänä vaan teen :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä en lainaa kenellekään yhtään mitään. Joko annan tai myyn. Rahaa varsinkaan! Suosittelen.
No en mäkään muille. Mutta siis mä olen lähtöisin tosi köyhästä alkkisperheestä. Ja olen ainoa perheestä joka tulee toimeen taloudellisesti. Ja mun sisko on vielä nuori, mä kovasti ponnistelen ja pinnistelen että sekin sais itselleen kunnollisen elämän. Veljeni puolesta olen jo menettänyt toivoni.

Ja meen porukat (siis nykyisin enää äiti) on aina osanneet käyttää hyväkseen mun kiltteyttä. Ja tavallaan he myös olettavat itsekin että tottakai autan heitä kun kerran mulla/meillä miehen kanssa asiat on niin hyvin.

Ja aina mä saan ruikuttaa rahojani takaisin..enkä oikeastaan saa edes kiitosta. En myöskään siitä että aina kotona ollessa ostan sinne jääkaapin täyteen ruokaa, teen ruokaa ja siivoan. Ja kuitenkin tyhmänä vaan teen :(
älä lainaa enää rahaa.... ei sinun tarvitse äitisi menoja kustantaa....
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä en lainaa kenellekään yhtään mitään. Joko annan tai myyn. Rahaa varsinkaan! Suosittelen.
No en mäkään muille. Mutta siis mä olen lähtöisin tosi köyhästä alkkisperheestä. Ja olen ainoa perheestä joka tulee toimeen taloudellisesti. Ja mun sisko on vielä nuori, mä kovasti ponnistelen ja pinnistelen että sekin sais itselleen kunnollisen elämän. Veljeni puolesta olen jo menettänyt toivoni.

Ja meen porukat (siis nykyisin enää äiti) on aina osanneet käyttää hyväkseen mun kiltteyttä. Ja tavallaan he myös olettavat itsekin että tottakai autan heitä kun kerran mulla/meillä miehen kanssa asiat on niin hyvin.

Ja aina mä saan ruikuttaa rahojani takaisin..enkä oikeastaan saa edes kiitosta. En myöskään siitä että aina kotona ollessa ostan sinne jääkaapin täyteen ruokaa, teen ruokaa ja siivoan. Ja kuitenkin tyhmänä vaan teen :(
älä lainaa enää rahaa.... ei sinun tarvitse äitisi menoja kustantaa....
No noin yksinkertaistahan se on...jos se olisi noin helppoa.

Mutta tälläkin kertaa äiti soitti ja tosi varovaisesti pyysi rahaa. Pyysi itse asiassa paljon enemmänkin, mutta ilmoitin että tuo 200 ? on maksimi. Kertoi että saa häädön muuten asunnostaan.

Milloin se on häätö, milloin lääkkeet joita olis pakko ostaa, milloin taas jotain muuta. Ja mä tiedän että ihan oikeesti sillä on todella tiukkaa, etenkin nyt kun isä kuoli. Mutta toisaalta onpa sillä aina varaa ryypätä ja vetää röökiä...

Nuo vaan tietää miten mua kuuluu käsitellä ja osaavat sen oikein hyvin. Ja kun itsellä on asiat hyvin, niin tottakai sitä toivoo että omalla perheelläkin olisi. Ja siksi on NIIN vaikeaa olla auttamatta :'(
 
Mitä jos seuraavan kerran ajattelet, että rahat, jotka ovat rahapussissasi, ovat TEIDÄN perheen rahoja. Mitä miehesi sanoisi, jos kysyisit, saako hänen rahojaan antaa, tai mitä lapset tuumaisivat, jos sanoisit, että ei osteta jäätelöä, vaan annetaan rahat tädille. En tarkoita, että sinun pitäisi kysyä oikeasti, mutta auttaisiko ajatusleikki sinua olemaan jämerä. Tai voithan oikeastikin kysyä ja sitten sanoa sukulaisille, että mies tarvitsee rahat uusiin farkkuihin. B)
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Mitä jos seuraavan kerran ajattelet, että rahat, jotka ovat rahapussissasi, ovat TEIDÄN perheen rahoja. Mitä miehesi sanoisi, jos kysyisit, saako hänen rahojaan antaa, tai mitä lapset tuumaisivat, jos sanoisit, että ei osteta jäätelöä, vaan annetaan rahat tädille. En tarkoita, että sinun pitäisi kysyä oikeasti, mutta auttaisiko ajatusleikki sinua olemaan jämerä. Tai voithan oikeastikin kysyä ja sitten sanoa sukulaisille, että mies tarvitsee rahat uusiin farkkuihin. B)
Pitääpä kokeilla =) . Ja ihan oikeestikin on kyllä totta että mies ei yhtään tykkää kun lainailen rahaa noille. Siis ymmärtää kyllä muakin, mutta ajattelee järkevän itsekkäästi myös. Eli me ne rahat ollaan ansaittu ja säästetty, eikä niitä kuulu mun perheelle jaella. Kun vaan itsekin sais tuon iskostettua päähän. Se on helppo tässä päättää ja sitten kun tulee taas soitto niin hellyn kuitenkin :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Pitääpä kokeilla =) .
Rahapussissa on vissiin miehen valokuva. Eikös siitä muista. ;)

Teet kyllä palveluksen varsinkin siskollesi, jos et anna rahaa. Elämässä ei ole tuollaisia pelisääntöjä, joilla hän sinua pyörittää ja joskus säännöt on opittava. Mitä nuorempana, sen parempi.

 
pehmis
minulla on vähän sama juttu,mun perheen kaa.koskaan en ole rahojani takas saanut paitsi veljeltäni.olen vain kylmästi ajatellut,että siinähän menee kämppä alta ym.koska ei minun kuulu elättää heitä ja loppujen lopuksi ei ole kämppä lähtenyt..on joutunut vaan luopumaan röökeistä ym.jos kerran lainaa tuommoisille ihmiselle he tulevat aina käyttämään hyväksi!vaikka kuinka kipeää tekee niin älä enään anna.huomaat että he kyllä pystyvät itsekkin hoitamaan itsensä(apua saa sossusta)
 
Mä olen myös vähävaraisesta perheestä, jossa isällä oli alkoholiongelmaa. Muistan et monet kerrat äiti kaivo mun säästöpossusta viimeset kolikot että sais kaupasta ruokaa ostettua kun isä joi kaikki. Tapahtui kaikenlaista ja nykyisin ovat onneksi lähes "normaaleja" ihmisiä, oma talo, auto yms. löytyy.

Mun veli on parikymppinen ja on aina ollut ihme haahuilija. Sillä on varmaan ihan oikeastikin joku adhd tai vastaava. Se asuu nykyään yksin, mutta ei osaa järjestää elämäänsä ollenkaan. Olen käynyt sen luona siivoamassa (se ei vie edes roskia ulos), antanut rahaa, ostanut ruokaa ym. Ja en edes olettanut että maksaisi joskus takaisin. Mutta silti aina kun sinne meni seuraavan kerran niin kämppä oli saatu taas ihan sikolätiksi, rahat oli loppu yms.

Yritin saada sille työtä ja saada sen elämää raiteilleen. Mitään kiitosta en siltä ikinä ole kuullu, ja viime kesän jälkeen en ole siihen ollutkaan yhteydessä. En jaksanut enää. Nyt on kuulemma löytänyt tyttöystävän ja päässyt koulutukseen.

En nyt ehdota että katkaisisit välit äitiisi tai siskoosi, mutta tee selväksi ettet ainakaan rahaa lainaa enää. On olemassa sosiaalitoimisto, mistä sitä saa JOS mitään muuta keinoa ei ole.

Olisin kiinnostunut kuulemaan lisää veljestäsi, pistä vaikka yytä jos et täällä kehtaa kertoa.
 
hmm
turkilmas, ymmärrän tosi hyvin että on vaikea olla autamatta, onhan ne kuitekin sun läheisiä. mut oishan se kuitenkin johonkin hyvä vetää raja... koska ei ole oikein että sua käytetään hyväksi. oletko aina varma että äidilläsi rahat menee siihen mihin pyytää? meinaan vaan että jos haluu auttaa niin voihan sitä ostaa ruokaa tai vaikka ne lääkkeet ettei ainakaan sun rahat viinaan mene... mut en sit tiiä onko sekään parempi että omillaan ryyppää ja toisen varoilla syö...

jos yhtään lohduttaa maksoin kerran ystäväni sairaalamaksun joka oli n500e, lainaksi lupasin sen rahan. eivät ole alkoholisteja tms mut eipä ole rahaa näkynyt takaisin :( sanottiin että pienissä erissäkin voi maksaa kunhan maksaa. ja aikaa jo 7v tästä. harmittaa kun molemmilla on työpaikat, on osteltu autoa, moottoripyörää, venettä ja vaikka mitä... ja minä en edes ilkeä kysyä koska aiotte maksaa
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Pitääpä kokeilla =) .
Rahapussissa on vissiin miehen valokuva. Eikös siitä muista. ;)

Teet kyllä palveluksen varsinkin siskollesi, jos et anna rahaa. Elämässä ei ole tuollaisia pelisääntöjä, joilla hän sinua pyörittää ja joskus säännöt on opittava. Mitä nuorempana, sen parempi.
Tuokin on kyllä NIIN totta. Mutta tässäkin jälleen kerran, järki ja tunteet ei kohtaa. Mä olen itse joutunut elättämään itseni todella nuoresta asti. Eipä olla mitään mulle annettu, tai no joo, ulosottoa äiti tilaili mun nimilleni. En olis voinut opiskella ellen olis samalla käynyt töissä jotta saan maksettua koulukirjani, bussikorttini yms. yms. Ihan KAIKKI olen joutunut raatamalla tekemään saadakseni.

Ja siis sen takia olen halunnut auttaa siskoani. Kun tiedän miten raskasta se on olla aikuinen jo hyvin nuorena. Ja mun mielestä vanhempien velvollisuus olis kustantaa just koulukirjat yms. Oon siis kokenut että olen velvollinen auttamaan siskoani kun porukoistani ei siihen ole.

Mutta totta on, että mitä enemmän mä autan siskoani, niin sitä varmemmin hän jatkossakin toimii yhtä välinpitämättömästi kuin vaikka nyt tuon jätskikiskan kanssa.

 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja pehmis:
minulla on vähän sama juttu,mun perheen kaa.koskaan en ole rahojani takas saanut paitsi veljeltäni.olen vain kylmästi ajatellut,että siinähän menee kämppä alta ym.koska ei minun kuulu elättää heitä ja loppujen lopuksi ei ole kämppä lähtenyt..on joutunut vaan luopumaan röökeistä ym.jos kerran lainaa tuommoisille ihmiselle he tulevat aina käyttämään hyväksi!vaikka kuinka kipeää tekee niin älä enään anna.huomaat että he kyllä pystyvät itsekkin hoitamaan itsensä(apua saa sossusta)
No sossustahan nuo kaikki muutenkin rahansa saavat. Ja tuo on kyllä totta että niin kauan mua käytetään hyväksi kun mä annan sitä tehdä :(
 
Äidilläsi on varaa juoda tasan niin kauan, kunnes joku muu lainaa hänelle rahaa lääkkeisiin, vuokraan, yms.
Eli älä lainaa. Äitisi saa sossusta tarpeeksi rahaa elämiseen, ja jos hän ei käytä niitä rahoja oikein, se on hänen ongelmansa eikä sinun. Jos hänellä ei ole rahaa lääkkeisiin, se on hänen ongelmansa. Jos hän saa häädön koska ei ole maksanut vuokriaan, niin sekin on ihan vaan hänen oma ongelmansa. Sinulla on oma perhe, eikä aikuisen äitisi ongelmista huolehtiminen ole sinun asiasi.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Mulju:
Mä olen myös vähävaraisesta perheestä, jossa isällä oli alkoholiongelmaa. Muistan et monet kerrat äiti kaivo mun säästöpossusta viimeset kolikot että sais kaupasta ruokaa ostettua kun isä joi kaikki. Tapahtui kaikenlaista ja nykyisin ovat onneksi lähes "normaaleja" ihmisiä, oma talo, auto yms. löytyy.

Mun veli on parikymppinen ja on aina ollut ihme haahuilija. Sillä on varmaan ihan oikeastikin joku adhd tai vastaava. Se asuu nykyään yksin, mutta ei osaa järjestää elämäänsä ollenkaan. Olen käynyt sen luona siivoamassa (se ei vie edes roskia ulos), antanut rahaa, ostanut ruokaa ym. Ja en edes olettanut että maksaisi joskus takaisin. Mutta silti aina kun sinne meni seuraavan kerran niin kämppä oli saatu taas ihan sikolätiksi, rahat oli loppu yms.

Yritin saada sille työtä ja saada sen elämää raiteilleen. Mitään kiitosta en siltä ikinä ole kuullu, ja viime kesän jälkeen en ole siihen ollutkaan yhteydessä. En jaksanut enää. Nyt on kuulemma löytänyt tyttöystävän ja päässyt koulutukseen.

En nyt ehdota että katkaisisit välit äitiisi tai siskoosi, mutta tee selväksi ettet ainakaan rahaa lainaa enää. On olemassa sosiaalitoimisto, mistä sitä saa JOS mitään muuta keinoa ei ole.

Olisin kiinnostunut kuulemaan lisää veljestäsi, pistä vaikka yytä jos et täällä kehtaa kertoa.
Kuulostaa niin tutulta :( . Ja mä vielä kuvittelin ennen että meidän isä on se pahin syyllinen. Kuitenkin meno on nyt vaan pahentunut kaikin tavoin isän kuoleman jälkeen. Enää en edes jaksa elätellä toiveita paremmasta, paitsi siskoni toivon pystyvän irrottautuvan noista kuvioista.

Veli on nyt 24-vuotias. Hänellä ei ole mitään koulutusta eikä työpaikkaa. Hän on aloittanut miljoona kurssia, mutta mitään ei ole saanut päätökseen. Muutamia työpaikkoja on ollut myös, mutta ne on aina kaatuneet milloin mistäkin syystä.

Veljellä on kontollaan vaikka mitä rötöksiä ja kavereidensa kanssa he haahuilevat ja ryypiskelevät pitkin viikkoa ja tietty myös viikonloput. Veli on siis kovaa vauhtia liusumassa alkoholistiksi ellei jo ole sitä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
mun mielestä vanhempien velvollisuus olis kustantaa just koulukirjat yms. Oon siis kokenut että olen velvollinen auttamaan siskoani kun porukoistani ei siihen ole.

Vanhempien kyllä kuuluukin huolehtia, mutta sinulla ei ole velvollisuutta. Seuraavia kirjarahoja kun pyydetään, sano että soittavat sos. työntekijälle.
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
turkilmas, ymmärrän tosi hyvin että on vaikea olla autamatta, onhan ne kuitekin sun läheisiä. mut oishan se kuitenkin johonkin hyvä vetää raja... koska ei ole oikein että sua käytetään hyväksi. oletko aina varma että äidilläsi rahat menee siihen mihin pyytää? meinaan vaan että jos haluu auttaa niin voihan sitä ostaa ruokaa tai vaikka ne lääkkeet ettei ainakaan sun rahat viinaan mene... mut en sit tiiä onko sekään parempi että omillaan ryyppää ja toisen varoilla syö...

jos yhtään lohduttaa maksoin kerran ystäväni sairaalamaksun joka oli n500e, lainaksi lupasin sen rahan. eivät ole alkoholisteja tms mut eipä ole rahaa näkynyt takaisin :( sanottiin että pienissä erissäkin voi maksaa kunhan maksaa. ja aikaa jo 7v tästä. harmittaa kun molemmilla on työpaikat, on osteltu autoa, moottoripyörää, venettä ja vaikka mitä... ja minä en edes ilkeä kysyä koska aiotte maksaa
Muutaman kerran äiti on ollut niin hölmö että on kännissä soittanut mulle ja pyytänyt rahaa. Luetellut että pitäis ruokaa saada yms. Noilla kerroilla on ollut harvinaisen helppoa sanoa "ei" kun on tietänyt mihin ne rahat menis.

Joskus ne rahat menee todelliseen tarpeeseen ja joskus varmaankaan ei. Siskoltani olen kuullut että välillä on tosiaan ollut niin että mun lainaamilla "bensarahoilla" ollaan oltu ostamassa trokarilta viinaa. Mutta välillä raha on mennyt ihan todelliseen tarpeeseenkin.

Usein äit maksaa, etenkin pienet lainat, silloin kun on luvannut. Tosin tätä ennen oli yks iso laina, jonka hän pystyi maksamaan mulle vasta kun oma isänsä kuoli ja hän sai pienen perinnön. Ilman tuota perintöä olisin varmaan edelleen ilman rahoja.

Onpa ikävä tilanne sullakin ja äärettömän välinpitämättömiä ihmisiä. Kaikkia meitä maa päällään kantaakin :|
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Äidilläsi on varaa juoda tasan niin kauan, kunnes joku muu lainaa hänelle rahaa lääkkeisiin, vuokraan, yms.
Eli älä lainaa. Äitisi saa sossusta tarpeeksi rahaa elämiseen, ja jos hän ei käytä niitä rahoja oikein, se on hänen ongelmansa eikä sinun. Jos hänellä ei ole rahaa lääkkeisiin, se on hänen ongelmansa. Jos hän saa häädön koska ei ole maksanut vuokriaan, niin sekin on ihan vaan hänen oma ongelmansa. Sinulla on oma perhe, eikä aikuisen äitisi ongelmista huolehtiminen ole sinun asiasi.
Näinhän se on. Ja nyt kun mä olen vielä itsekin kotona, eli tulotaso on tippunut melkoisesti, niin pitäähän mun ajatella ihan vaan tätä omaa perhettä.

Mä YRITÄN kaikkeni jotta tämän jälkeen kun saan (ehkä) rahani takaisin äidiltä, niin olisin lainaamatta. Ruokaa mun täytyy edelleen sinne kaappiin ostaa kun sinne mennään. Mutta muuten....
 
Nyt harmauduin
Minä maksoin pari kuukautta sitten veljeni sakot (yli 600?) kun muuten oli joutunut istumaan. Nyt tuntuu että olisi pitänyt jättää sinne putkaan kun rahoja en ole vieläkän saanut. Sovittiin että maksaa 200?/kk mutta aina on joku sossun korvaus tulematta tai Kelasta ei ssa kuin takautuvasti. Kummasti oli rahaa viettää juhannus festareilla ym. mutta siskolle ei velkoja maksella.
Tiedän että veljeni on patologinen valehtelija, mutta maksoin tällä kertaa (ennen en ole lainannut koska en veljeeni luota) koska tosiaan vankila uhkasi. Olen raskaana ja vauvallekin pitäisi ostaa kaikenlaista. Minulla on kyllä periaatteessa rahaa, mutta 600? on niin iso summa etten sitä kyllä hyvää hyvyyttäni veljelleni ilmaiseksi anna.
Ottaa aivoon että käytetään hyväksi :(
 
tuttu tunne siskoni suhteen... pyytää usein lainaa vaan takasin maksua saa odottaa... ja minäpä se maksoin suuremman osuuden meidän isoisän 70-vuotis syntymäpäivälahjasta... siitä olen 50 ? takasisin sannut + matkat sovittiin puoliksi kun meidän autolla mentiin ja me bensat ostettiin... yhteensä siis jotain 80?/nenukki tuo lahja ja kyyditys maksoi... vaan ei ole bensarahoja kuulunut... eikä aikaisempaa 20?:n velkaa takaisin... eli vielä 50 uupuu kaiken kaikkiaan... Kaiken huippu oli kun olin kerran systerin tilipäivänä sen kanssa kaupungilla ja se osteli ties mitä ja minä olin ihan pa kun palkka tuli vasta muutamaa päivää myöhemmin ja sit jotain halusin itselleni ja muistutin että systerihän on mulle 20? velkaa et voisi ostaa mulle sen niin lyhennetään lainaa sillä, niin naureskeli vaan... Itselleen osteli tavaroita 200-300?:lla... AAAARgh... sainpas burnata!!!!!
 

Yhteistyössä