Voi pentele - auttakaa mua valitsemaan! (asumis- ja pk-kuvioita)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja appuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja varmaa tietoa:
tuo on ihan päivähoitolaissa, ei kunnan tms. päätettävissä. Alle 3v. on AINA kaksi paikkaa vievä. Päiväkodissakin pienten puolella on tuosta syystä puolet vähemmän lapsia samoin kuin sisarusryhmän lapsiluku vaihtelee ikäjakauman mukaan.

Ei muuten ole. Perhepäivähoitajalla saa olla 4,5 lasta hoidossa siten, että 4 lapsista on täysipäiväisiä, ja se puolikas voi olla eskarilainen. Niiden neljän ikää ei ole mitenkään määritelty, ja usein pph:lla onkin syksyllä ryhmässään neljä alle kaksivuotiasta hoidossa.

Päiväkodissa hoitajien ja lasten suhdeluku menee kuten sanoit. Alle kolmevuotiailla pitää olla yksi hoitaja neljää lasta kohden, yli kolmevuotiailla yksi hoitaja seitsemää lasta kohden.
Silloin kun meidänkin muksut aloitti pph:lla niin meidän 3 v 7kk oli porukan vanhin,oli ainut yli 3-vuotias sillä hetkellä.

Mun mielestä ap:n pohdinnot ovat ihan järkeviä. Lapsi on tärkeä ja on tärkeää löytää hänelle paras mahdollinen hoitopaikka. Sitä en sano, etteikö se voisi olla kunnallinenkin. itse olen tutustunut sekä hyviin että huonoihin yksityisiin, samoin kun kunnallisiin.
Itse en suosittelisis iltatöitä, lapsikin kuitenkin tarvitsee äitiään ja jos on mahdollista opiskella ilman töiden tekoa, niin ehkä olisi viisasta joustaa asumisesta. Ehkäpä vanhemmista olisi myös apua, kun asuisitte samassa talossa. lapsen ja isovanhempien suhde ainakin kehittyisi läheiseksi, mikä on kultaakin kalliimpi asia lapselle.
Suunnittelemassassasi leikkikoulussa minua ei mietitytä muu kuin se aikaisin kiinni meneminen. Kuinka usein joutuisit todellisuudessa vaivaamaan sukulaisia? Sitähän on vaikea tässä vaiheessa tietää.
Pph voisi olla hyvä ratkaisu, jos saisit etukäteen tietää ryhmän ikäjakaumasta, eli tietäisit onko lapselle oman ikäistä seuraa. Yksityinen pph voisi näitä kertoakkin, kunnallisella enemmän hoitajat eivät voi valita. Ja tosiaan, pph:lla ei todellakaan ole mitään lakia, että alle 3 vuotiaat veisivät kaksi paikkaa, niinkuin joku väitti.

Alkuperäinen kirjoittaja EtanaElli:
Mun mielestä ap:n pohdinnot ovat ihan järkeviä. Lapsi on tärkeä ja on tärkeää löytää hänelle paras mahdollinen hoitopaikka. Sitä en sano, etteikö se voisi olla kunnallinenkin. itse olen tutustunut sekä hyviin että huonoihin yksityisiin, samoin kun kunnallisiin.
Itse en suosittelisis iltatöitä, lapsikin kuitenkin tarvitsee äitiään ja jos on mahdollista opiskella ilman töiden tekoa, niin ehkä olisi viisasta joustaa asumisesta. Ehkäpä vanhemmista olisi myös apua, kun asuisitte samassa talossa. lapsen ja isovanhempien suhde ainakin kehittyisi läheiseksi, mikä on kultaakin kalliimpi asia lapselle.
Suunnittelemassassasi leikkikoulussa minua ei mietitytä muu kuin se aikaisin kiinni meneminen. Kuinka usein joutuisit todellisuudessa vaivaamaan sukulaisia? Sitähän on vaikea tässä vaiheessa tietää.
Pph voisi olla hyvä ratkaisu, jos saisit etukäteen tietää ryhmän ikäjakaumasta, eli tietäisit onko lapselle oman ikäistä seuraa. Yksityinen pph voisi näitä kertoakkin, kunnallisella enemmän hoitajat eivät voi valita. Ja tosiaan, pph:lla ei todellakaan ole mitään lakia, että alle 3 vuotiaat veisivät kaksi paikkaa, niinkuin joku väitti.

Pitäisi ehkä ottaa yhteyttä johonkin, joka opiskelee tai on opiskellut samassa tiedekunnassa missä tulen opiskelemaan =) Tai jos saisi vielä jonkun kiinni samasta ohjelmastakin, se olisi tietenkin paras. Kysellä sitten miten käytännössä aikaa meni ja mihin. Opinto-ohjaaja kovasti kehui opiskelujen yhteensovittamista ja aikataulun joustamista perheellisillä, mutta olisikohan kuitenkin vähän liian optimistinen ollut?

Kunnan lähimmät päiväkodit ovat vähän mutkan takana, eli lähellä, mutta aivan eri suunnassa kun koulu ja hieman huonosti liikenneyhteyksien kannalta. Jos tässä olisi kunnallinen pk aivan vieressä saattaisi sijainti painaa vaakakupissa niin paljon, että ottaisin samantein kunnallisen.

Yksityisiä hoitopaikkoja olisi myös kaksi kappaletta jotka ovat auki 8-10 tuntia päivässä, mutta yhteen en usko lapsen pääsevän (sinne jonotetaan usein syntymästä asti kuulemma) ja toinen on aivan eri suunnassa ja hieman kauempana kun mikään muu vaihtoehto.

Perhepäivähoitaja-vaihtoehto on vielä olemassa ja luultavasti päätyisin siinäkin yksityisen puolelle nimenomaan tuon ikäjakauman takia ja siksi, että uskon voivani paremmin vaikuttaa hoitoon yksityisten kautta.

Kallistun kyllä siihen nyt, että muutan vanhempien luokse. Kai sitä voi vähän ylpeyttänsä maksaa siitä, että säästää isoja summia rahaa ja lapsi saa muita turvallisia aikuisia ympärilleen. Meidän siellä asuminen ei kuitenkaan rasita vanhempieni taloutta ollenkaan. Opiskelu saattaisi olla joustavampaa kun isovanhemmat voisivat ottaa lapsen "kylään" lyhyelläkin varoitusajalla. Ovat sanoneet haluavansa tukea opiskeluitani ja kyllä pitävät lastenlasten kanssa touhuamisesta mielettömästi. Eiköhän sitten valmistumisen jälkeen ja työelämään astuttuaan ole paremmin varaa taas mieluiseen asuntoon.

Päivähoitovaihtoehdot vieläkin auki :D Mutta kiitos paljon ideoista ja keskusteluun osallistumisesta - jotenkin vaihtoehdot tulevat selkeämmiksi kun keskustelee ulkopuolisten kanssa niistä!

Minä ottaisin vaihtoehdon 2, mutta kunnallisella päivähoidolla. Esitetty päivähoitoratkaisu ei kuulostanut hyvälle. Itselläni on kokemusta sekä yksityisestä että kunnallisesta päiväkotihoidosta. Kunnallinen päivähoito oli ehdottomasti parempi. Yksityinen oli pakko lopettaa, koska lapsi ei saanut siellä riittävää hoitoa.

Oi ihanaa - Lähistölle avataan uusi ruotsinkielinen leikkikoulu juuri koulumatkan varrelle! Avataan vasta syksyllä ilmeisesti, eikä saatavilla ole kauheasti infoa mutta jospa soittaisi projektin vetäjälle ja kysyisi mm heidän tavoitteellisia aukioloaikoja. Ilmeisesti tämä koulu on toiminut ennen jopa 50 vuoden ajan mutta joutuivat laittamaan lapun luukulle homeongelmien takia joksikin aikaa.

Vaihtoehtoja, vaihtoehtoja :D