Voi pentele - auttakaa mua valitsemaan! (asumis- ja pk-kuvioita)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja appuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja ootko ihan varma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Työharjoittelun kautta näin yhden yksityisen päiväkodin. Ja sen perusteella en ikinä veis yksityiseen. Ne on yrityksiä, ja yritykset tuottavat voittoa. Kaikesta säästettiin, ihan kaikesta, jopa ruoasta.

Tämä leikkikoulu on vanhempien yhdistyksen pyörittämä, eli ei tavoittele taloudellista voittoa. Istuisin itsekin vanhempien yhdistyksen kokouksissa ja halutessani voisin olla ihan oikeasti päättämässäkin asioista.

Ostopalvelupäiväkodit ovat kyllä varmaan vihoviimeisiä, siksi en lastani kunnalliselle puolelle tahtoisikaan. Yhä useampi "kunnallinen" pk on yritysten käsissä.

ei meilläpäin ainakaan! Yksikään kunnallinen pk ei ole yritysten hoitama...

no ei ole kyllä tääläkään. Kunnalliset on kaupungin omia eikä minkää firman.

itse valitsisin 2. vaihtoehdon ja muksu julkiseen päiväkotiin. En haluas hätyytellä jatkuvasti sukulaisia ja ystäviä hoitamaan, jos joku kerta käy niin et ei pääsekkään.

Pääkaupunkiseudun kunnissa alkaa olemaan n puolet ostopalveluperiaatteella =) Laatuvaihtelut ovat tosin aika suuria, joten en nyt suoralta kädeltä tyrmää kaikkia yksityisiä ostopalvelupäiväkoteja. En haluaisi lasta edes ns tavalliseen kunnalliseen päiväkotiinkaan tosin :D

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
minä jäisin asumaan nykyiseen asuntoon ja laittaisin lapsen kunnalliseen päivähoitoon. Lapsesi on jo 'iso' ja varmasti selviytyisi siellä hienosti. Minulla on omien kohdalla kokemus kunnallisesta sekä yksityisestä hoidosta eikä niillä muuta eroa ollutkaan kuin hinta...

Yliopistossa minun päivät venyivät useimmiten klo 14-15 asti. Joten luulempä, että sinäkin tarvitset paljon muiden hoitoapua jos sinne aikaisin sulkeutuvaan hoitoon viet. Ja usko vaan, jatkuva hoitajan kysyminen nolottaa ja rassaa pidemmän päälle samoin kun se että jotkut hoitavat tämän tästä pidemmän aikavälin.

=/ Ehkä... Pitäisiköhän yrittää löytää joku hyvä perhepäivähoitaja? En vieläkään pidä ajatuksesta, etten minä näe, kuule, tunne tai tiedä mitä päiväkodissa tapahtuu. Joskus voi olla niinkin, että sellainen henkilö jota minä (ja lapseni) emme ole koskaan tavanneet on vastuussa lapsestani. En usko sen olevan lapselle hyväksi.

Saanko udella mitä opiskelit? Oliko sinulla jo lapsia silloin?

lapses on kuitenkin jo sen ikänen että pk:ssa olis varmasti enemmän omanikäistä seuraa ja kavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
minä jäisin asumaan nykyiseen asuntoon ja laittaisin lapsen kunnalliseen päivähoitoon. Lapsesi on jo 'iso' ja varmasti selviytyisi siellä hienosti. Minulla on omien kohdalla kokemus kunnallisesta sekä yksityisestä hoidosta eikä niillä muuta eroa ollutkaan kuin hinta...

Yliopistossa minun päivät venyivät useimmiten klo 14-15 asti. Joten luulempä, että sinäkin tarvitset paljon muiden hoitoapua jos sinne aikaisin sulkeutuvaan hoitoon viet. Ja usko vaan, jatkuva hoitajan kysyminen nolottaa ja rassaa pidemmän päälle samoin kun se että jotkut hoitavat tämän tästä pidemmän aikavälin.

=/ Ehkä... Pitäisiköhän yrittää löytää joku hyvä perhepäivähoitaja? En vieläkään pidä ajatuksesta, etten minä näe, kuule, tunne tai tiedä mitä päiväkodissa tapahtuu. Joskus voi olla niinkin, että sellainen henkilö jota minä (ja lapseni) emme ole koskaan tavanneet on vastuussa lapsestani. En usko sen olevan lapselle hyväksi.

Saanko udella mitä opiskelit? Oliko sinulla jo lapsia silloin?

lapses on kuitenkin jo sen ikänen että pk:ssa olis varmasti enemmän omanikäistä seuraa ja kavereita.

Juu, mutta jos pitää valita pienempi paha... :D Kyllähän pph:llakin voi olla isompia lapsia. En minä ainakaan tykkäisi, jos pphlla olisi vaikkapa neljä alle 2-vuotiasta lasta, kyllä siinä joku haitari olisi hyvä olla. Useimmassa päiväkodissa on vähän liikaakin niitä kavereita, melutasot liian korkeita.

Alkuperäinen kirjoittaja ootko ihan varma:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Työharjoittelun kautta näin yhden yksityisen päiväkodin. Ja sen perusteella en ikinä veis yksityiseen. Ne on yrityksiä, ja yritykset tuottavat voittoa. Kaikesta säästettiin, ihan kaikesta, jopa ruoasta.

Tämä leikkikoulu on vanhempien yhdistyksen pyörittämä, eli ei tavoittele taloudellista voittoa. Istuisin itsekin vanhempien yhdistyksen kokouksissa ja halutessani voisin olla ihan oikeasti päättämässäkin asioista.

Ostopalvelupäiväkodit ovat kyllä varmaan vihoviimeisiä, siksi en lastani kunnalliselle puolelle tahtoisikaan. Yhä useampi "kunnallinen" pk on yritysten käsissä.

ei meilläpäin ainakaan! Yksikään kunnallinen pk ei ole yritysten hoitama...

no ei ole kyllä tääläkään. Kunnalliset on kaupungin omia eikä minkää firman.

itse valitsisin 2. vaihtoehdon ja muksu julkiseen päiväkotiin. En haluas hätyytellä jatkuvasti sukulaisia ja ystäviä hoitamaan, jos joku kerta käy niin et ei pääsekkään.

Pääkaupunkiseudun kunnissa alkaa olemaan n puolet ostopalveluperiaatteella =) Laatuvaihtelut ovat tosin aika suuria, joten en nyt suoralta kädeltä tyrmää kaikkia yksityisiä ostopalvelupäiväkoteja. En haluaisi lasta edes ns tavalliseen kunnalliseen päiväkotiinkaan tosin :D

siis täällä on ainakin kunnallinen päivähoito ihan kunnan hoidossa, mutta koska kunnalla ei ole riittävästi tarjjota päivähoitopaikkoja ostavat he palveluja yksityiseltä. Eli ne ostopalvelupaikat ei ole milläänlailla kunnan omistamia vaan yrittäjän jotka taas ovat myynneet tuottamaa palveluaan kunnalle.

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
siis täällä on ainakin kunnallinen päivähoito ihan kunnan hoidossa, mutta koska kunnalla ei ole riittävästi tarjjota päivähoitopaikkoja ostavat he palveluja yksityiseltä. Eli ne ostopalvelupaikat ei ole milläänlailla kunnan omistamia vaan yrittäjän jotka taas ovat myynneet tuottamaa palveluaan kunnalle.

Täällä ostopalvelupäiväkodit ovat useimmiten entisiä kunnan päiväkoteja jotka ovat myyty yksityisille, ja nyt kunta maksaa lapsista. Eli ei niin, että yksityinen päiväkoti joista osa paikoista on kunnan ostamia, vaan niin, että yritys on tullut tavallisen päiväkodin paikalle ja kaikki paikat ovat kunnan maksamia.

etsippä joku mukava ryhmis. Mukavasti pph:n ja pk ryhmän välimuoto.

pph:lla ei taata ikäistä seuraa. hoitajalla saa olla 4.5 lasta omat alle kouluikäiset mukaanlukien. Alle 3 vuotiaat vievät kaksi paikkaa. Ja varahoitopaikka on yleensä pk:ssa jonne siis joutuu ns.kylmiltään hoitajan tai hoitajan lasten sairastuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja ryhmis:

pph:lla ei taata ikäistä seuraa. hoitajalla saa olla 4.5 lasta omat alle kouluikäiset mukaanlukien. Alle 3 vuotiaat vievät kaksi paikkaa. Ja varahoitopaikka on yleensä pk:ssa jonne siis joutuu ns.kylmiltään hoitajan tai hoitajan lasten sairastuttua.

Haa - hyvä idea. Voisi yrittää. Tätä tosin hankaloittaa kielikysymys (olemme siis ruotsinkielisiä) en tiedä, löytyykö ruotsinkielisiä ryhmiksiä täältäpäin.

Pitänee tutkia näitä perhepäivähoitomuotoja enemmän. Luin juuri kaupungin nettisivuilta, että tässä kunnassa saa aika roimia yksityisen hoidon tukia. Voisin melkeinpä työllistää täysipäiväisesti hoitajankin. Jos löytäisin toisen perheen, joka haluaisi lyödä hynttyyt yhteen ja hankkia yhdessä hoitaja, niin sehän olisi aivan loistavaa. Varsinkin jos tällä perheellä olisi edes jokseenkin samanikäisiä lapsia.

Täältähän löytyi jopa kolme kunnallista ryhmistä =) Kiva!

Nyt tämmöinen tyhmä kysymys: Voinko hakea nimenomaan ryhmispaikkaa? Nuo ovat hieman kauempana kun mitä haluaisin, mutta toisaalta hyvien liikenneyhteyksien varrella joten koulumatka ei pitenisi olennaisesti, vain päiväkotiin meno pitkittyisi hieman. Leikkikouluun olisi reittioppaan mukaan 17 minuuttia, lähimpiin ryhmiksiin 32 minuuttia.

Tämä kyllä nyt muuttui vielä monimutkaisemmaksi tämä päätöksenteko :D Onneksi aloitin nyt vaihtoehtojen pohdinnan enkä vasta kuukauden päästä, voisi alkaa jo tehdä tiukkaa kun paikkoja pitää hakeakin usein jonkun aikaa.

Ei tuo ole mikään sääntö, että alle 3v vie kaksi paikkaa. Yleensä alle 3v on ihan yhden paikalla.

Ap, en ymmärrä miksi olet niin epäluuloinen kunnallisten tai ostopalvelupäiväkotien suhteen. Täällä missä minä asun, on yksi yksityinen pk, josta kunta ostaa osan paikoista. Ja se tuntuu olevan ns. eliittipäiväkoti. Kaikki, jotka joutuisivat kunnallisella maksamaan täydet maksut, vievät lapsensa suoraan yksityiseen päiväkotiin. Olen kuullut siitä vain hyvää. En siis käsitä miksi ostopalvelupk olisi huono juttu.

4v lapsi nauttii päiväkodin toiminnasta, ja ennen kuin huomaatkaan, hän toivoo ettei olisi ensimmäisten haettavien joukossa. Pidä siis asuntosi ja hae kunnallista pk-paikkaa. Pph:lle tai ryhmikseen en laittaisi, koska päiväkodissa saa laadukkaampaa varhaiskasvatusta (koulutetumpi henkilökunta jne).

Lisään vielä, että minusta kuulostaa että olet ehkä liian kiinni lapsessasi. Kannattaa opetella päästämään hiukan irti, nautit opiskelustakin enemmän kun voit jäädä hetkeksi yliopistolle tai käydä kahvilla opiskelukavereiden kanssa kuin että sinun on joka päivä rynnättävä hakemaan lastasi klo 13.30 leikkikoulusta. Ehdit lukea ja tehdä kirjallisia töitä ennen kuin pitää hakea lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ei tuo ole mikään sääntö, että alle 3v vie kaksi paikkaa. Yleensä alle 3v on ihan yhden paikalla.

Ap, en ymmärrä miksi olet niin epäluuloinen kunnallisten tai ostopalvelupäiväkotien suhteen. Täällä missä minä asun, on yksi yksityinen pk, josta kunta ostaa osan paikoista. Ja se tuntuu olevan ns. eliittipäiväkoti. Kaikki, jotka joutuisivat kunnallisella maksamaan täydet maksut, vievät lapsensa suoraan yksityiseen päiväkotiin. Olen kuullut siitä vain hyvää. En siis käsitä miksi ostopalvelupk olisi huono juttu.

4v lapsi nauttii päiväkodin toiminnasta, ja ennen kuin huomaatkaan, hän toivoo ettei olisi ensimmäisten haettavien joukossa. Pidä siis asuntosi ja hae kunnallista pk-paikkaa. Pph:lle tai ryhmikseen en laittaisi, koska päiväkodissa saa laadukkaampaa varhaiskasvatusta (koulutetumpi henkilökunta jne).

Lisään vielä, että minusta kuulostaa että olet ehkä liian kiinni lapsessasi. Kannattaa opetella päästämään hiukan irti, nautit opiskelustakin enemmän kun voit jäädä hetkeksi yliopistolle tai käydä kahvilla opiskelukavereiden kanssa kuin että sinun on joka päivä rynnättävä hakemaan lastasi klo 13.30 leikkikoulusta. Ehdit lukea ja tehdä kirjallisia töitä ennen kuin pitää hakea lapsi.

En ymmärrä miten pitkät hoitopäivät ovat lapselle hyväksi? Eiköhän tuo lähes kuusi tuntia olisi kuitenkin tarpeeksi? Varsinkin, kun emme istuisi kotona kahdestaan sen jälkeenkään.

Meilläpäin ostopalvelupäiväkodit ovat täysin kunnallisten käsissä - kunta maksaa laskun, yrittäjä pyrkii säästöihin. Jonkin yhdistyksen pyörittämään päiväkotiin voisin lapseni laittaa, mutta vaihtoehdot ovat ruotsinkieliselle hieman pienemmät kuin suomenkielisellä :) Tuo leikkikoulu olisi sopivasti matkan varrella koululle, pidän heidän kasvatusfilosofiastaan ja henkilökunnan jatkuvuudesta. Sen lisäksi voisin itse halutessani vaikuttaa toimintaan osallistumalla yhdistyksen toimintaan.

Kunnallisten hoitopaikkojen kanssa minulla menee sukset ristiin jo kaikkien hoitofilosofioiden kanssa. Lapsia tunnutaan kohdeltavan kuin karjaa. Viimeaikaiset julkiset keskustelut uskonvapaudesta päiväkodeissa osoittavat hyvin miten vanhanaikaisia laitoksia nämä ovat ja miten huonosti vanhempien toiveet ja lasten tarpeet otetaan huomioon. Voisinko oikeasti viedä lapseni joka päivä hoitopaikkaan johon en pohjimmiltani luota lainkaan?

Olen keikkatyöni kautta nähnyt jonkin verran päiväkotien arkea enkä ole pitänyt näkemästäni ollenkaan. Olen siis siivonnut, toiminut tuuraajana, päiväkodeissa ja kouluissa.

Mä kyllä etsisin lapselleni hoitopaikan, joka on auki 17 saakka. Kerjäät itselles enemmän ongelmia kuin pystyt hanskaamaan tuolla 13.30 saakka auki olevalla paikalla. Tarvitset aikaa myös hoitaaksesi opiskelutehtävät ja tenttiinluvut. Ja mikäänhän ei estä hakemasta lasta aikaisemmin sellaisina päivinä, jolloin olet "vapaa".

Mielestäni suhtaudut ylikriittisesti kunnalliseen hoitoon, ehkä jopa vainoharhaisesti. Ei yksityisyys tee hoidosta hyvää.

Ja mä muuttaisin vanhempien alakertaan - säästö rahassa olisi niin huomattava, että sitä ei voisi ohittaa. Vältyt ilta/ vkonlopputyöltä ja sulla on enemmän aikaa lapsen kanssa oloon (sekä opiskeluun).

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

tuo on ihan päivähoitolaissa, ei kunnan tms. päätettävissä. Alle 3v. on AINA kaksi paikkaa vievä. Päiväkodissakin pienten puolella on tuosta syystä puolet vähemmän lapsia samoin kuin sisarusryhmän lapsiluku vaihtelee ikäjakauman mukaan.

Ja kyllä voi hakea ihan vain ryhmispaikkaa. Muista kuitenkin, että kunnalla oikeius tarjota mitä tahansa paikkaa.

Kolmiperhepäivähoito, eli lapsen kodissa tapahtuva hoito on hyvä vaihtoehto. Varsinkin jos saisit toisen perheen mukaan rinkiin :)

Heheh, yyhoolla melko suuret toiveet. :D

Vie vaan lapsesi ihan normitarhaan. Tiiä vaikka lapsi harmistuu sitten isompana kun äitillä ei ookaan varaa pistää häntä yksityiskouluun minne kaikki muut tarhakamut pääsee...siis siks tietysti ku ei julkisiin kouluihinkaan voi laittaa!

Ja just näin ajattelee vaan yh: Lastani voi sitten hoitaa sukulaiset jos itselläni on koulua esim yhden jälkeen..HUOH

Alkuperäinen kirjoittaja varmaa tietoa:
tuo on ihan päivähoitolaissa, ei kunnan tms. päätettävissä. Alle 3v. on AINA kaksi paikkaa vievä. Päiväkodissakin pienten puolella on tuosta syystä puolet vähemmän lapsia samoin kuin sisarusryhmän lapsiluku vaihtelee ikäjakauman mukaan.

Ei muuten ole. Perhepäivähoitajalla saa olla 4,5 lasta hoidossa siten, että 4 lapsista on täysipäiväisiä, ja se puolikas voi olla eskarilainen. Niiden neljän ikää ei ole mitenkään määritelty, ja usein pph:lla onkin syksyllä ryhmässään neljä alle kaksivuotiasta hoidossa.

Päiväkodissa hoitajien ja lasten suhdeluku menee kuten sanoit. Alle kolmevuotiailla pitää olla yksi hoitaja neljää lasta kohden, yli kolmevuotiailla yksi hoitaja seitsemää lasta kohden.

En ymmärrä miten pitkät hoitopäivät ovat lapselle hyväksi? Eiköhän tuo lähes kuusi tuntia olisi kuitenkin tarpeeksi? Varsinkin, kun emme istuisi kotona kahdestaan sen jälkeenkään.

.

Eivät pitkät hoitopäivät lapselle hyväksi ole, mutta kun hoitoa tarvitaan, on parempi, että arki menee rutiinilla. Kun kokopäivähoito on kunnossa, iltapäivä menee tarvittaessa samassa paikassa kuin aamupäiväkin.

onko sinulle opiskelupaikka odottamassa vai haetko kesällä pääsykokeissa opiskelupaikkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

.

Eivät pitkät hoitopäivät lapselle hyväksi ole, mutta kun hoitoa tarvitaan, on parempi, että arki menee rutiinilla. Kun kokopäivähoito on kunnossa, iltapäivä menee tarvittaessa samassa paikassa kuin aamupäiväkin.

onko sinulle opiskelupaikka odottamassa vai haetko kesällä pääsykokeissa opiskelupaikkaa?

Ja kun 4v saa kavereita päiväkodissa, hän todennäköisesti haluaa ehtiä iltapäivälläkin leikkiä heidän kanssaan. Vuoden päästä kaverit ovat vielä tärkeämpiä. Ei lasta tietenkään pakko ole joka päivä pitää pitkään hoidossa, mutta helpottaa se ap:n arkea kun hän huomaa lapsen viihtyvän hoidossa, ja sitten äiti voikin hyvällä omallatunnolla antaa lapsen olla vaikka muutaman kerran viikossa pidempään hoidossa ja äiti saa opiskella rauhassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Heheh, yyhoolla melko suuret toiveet. :D

Vie vaan lapsesi ihan normitarhaan. Tiiä vaikka lapsi harmistuu sitten isompana kun äitillä ei ookaan varaa pistää häntä yksityiskouluun minne kaikki muut tarhakamut pääsee...siis siks tietysti ku ei julkisiin kouluihinkaan voi laittaa!

Ja just näin ajattelee vaan yh: Lastani voi sitten hoitaa sukulaiset jos itselläni on koulua esim yhden jälkeen..HUOH

Niin, että ku olen yh niin en saisi edes miettiäkään lapseni parasta, pitäisi tyytyä yhteiskunnan antamiin rippeisiin? =) Suomessa on muuten lähes kaikki yksityiskoulutkin ilmaisia ;) Oletpa hyvin perillä asioista.

Minulla on lapselleni monia hoitajia. Osalle maksan satunnaisesta työstä, toiset ottavat lapsen mielellään ilmatteeksikin. En ole riippuvainen yhden tai kahden sukulaisen hyväntahtoisuudessa lapsenhoidossa. Laaja verkosto ja valmius maksaa hoidosta kummasti kuitenkin parantaa mahdollisuuksia tähän.

Vielä en tiedä mikä ratkaisu olisi paras kokonaisuus, mutta tieten tahtoen en aio valita huonompaa vaihtoehto lapselleni tai itselleni sen takia, että suomalaiset yleensä eivät tavoittele parasta vaan kuka tahansa kelpaa lastenkin hoitajaksi. Minä oikeasti välitän lapsestani. Minä olen hakenut itselleni mahdollisimman hyvän opiskelupaikan, asuntomme on meille paras mahdollinen ja muutenkin pyrin tekemään niin, että meillä olisi hyvä olla. Miksi lastenhoitopalvelun suhteen toimisin yhtään eri tavalla? Olen täysin valmis pistämään sen 200? kuussa siihen, että lapsi saa parempaa hoitoa.

.

Opiskelupaikka on odottamassa, aioin aloittaa alunperin aikaisemmin mutta lykkäsin sitten vielä hieman jotta saisin muutaman kurssin lukiossa tehtyä jotka helpottavat huomattavasti opiskelujen alkua. Olin siis jo kirjoittanut jo ennen lapsen syntymää, mutta jätin muutaman matematiikan ja fysiikan kurssin käymättä jotta voisin kirjoittaa ennen kun lapsi syntyy. Nyt olen käynyt muutamia kursseja sieltä loppupäästä ja olo on kyllä paljon varmempi =) Kirjoituksistakin on jo niin kauan, etten olisi uskaltanut ihan kylmiltään hypätä tuonne yliopistoon.

Lapselle päivähoito on niin suuri osa (tämän ikäkauden) elämää, että haluan varmistaa hyvän laadun. Ehkä käyn tutustumassa paikan päällä tässä lähipäiväkodeissa ennen kun päätän... Onkohan se mahdollista?

1. ehdottomasti.

Lapselle on tärkeää tuossa iässä jo löytää ystäviä, joita hän saa varmasti päiväkodissa. Siitä on sitten helppo siirtyä myöhemmin eskariin ja kouluun, kun on jo tuttuja kavereita. Ihan turhaan pelkään kunnallista päiväkotia. Meillä on siitä pelkästään myönteisiä kokemuksia. Perhepäivähoidosta sen sijaan negatiivisia. Sinne en enää lapsiani ikinä laita.

Opiskelijat aina sanovat, että opintotuki on mitätön ja samaa sanovat kotiäiditkin. Pystyykö sitä laskemaan etukäteen, miten tulosi muuttuvat opiskelun myötä? En tarkoita, että tänne palstalle tekisit tiliä vaan sitä, että joskus kun miettii ja laskee, käy vaan niin, että raha ratkaisee päätöksen.

Opiskelijat aina sanovat, että opintotuki on mitätön ja samaa sanovat kotiäiditkin. Pystyykö sitä laskemaan etukäteen, miten tulosi muuttuvat opiskelun myötä? En tarkoita, että tänne palstalle tekisit tiliä vaan sitä, että joskus kun miettii ja laskee, käy vaan niin, että raha ratkaisee päätöksen.

Ap varmasti hakee sossulta avustusta ja meidän veroeurothan sen niidenkin kalliin asunnon vuokran siis maksaa!

Olen laskeskellut kyllä tässä, sen takia päädyin nyt miettimään juuri näitä ratkaisuja. Jos jäisimme tähän asuntoon ja lapsi menisi kunnalliseen päiväkotiin menisi todella tiukille, budjetti jää näillä laskuilla 50? plussalle. Jos muuttaisimme isäni luo ja lapsi menisi yksityiseen päivähoitoon (on muitakin vaihtoehtoja kun tuo leikkikoulu mutta se olisi sijainniltaan ja muutoinkin paras!) jäisi käteen vielä 150? ylimääräistä. Paljon enemmän joustoa ja silti mieluisempi pk...

Jos lapsi menisi hieman kauempana olevaan mukavalta kuulostavaan yhdistyksen pyörittämään pk:hon joka olisi auki 7:30-17 tulisi hoitopäivistä matkojen takia pidempiä muutenkin jo. Ärh.

No, ensi viikolla aion käydä tutustumassa kahteen lähipäiväkotiin ja ainakin tuonne yhteen yksityiseen. Voisi myös kartoittaa vaihtoehtoja hoitajan palkkaamiseen, jos löytyisi joku toinen perhe kenen kanssa yhdistää voimat.

Alkuperäinen kirjoittaja ei onneksi YH:

Ap varmasti hakee sossulta avustusta ja meidän veroeurothan sen niidenkin kalliin asunnon vuokran siis maksaa!

Sossulta en saa mitään, Kelalta toki saan aivan kuten muutkin opiskelijat, kotiäidit jne =) Sossu tuskin suostuisi maksamaan esim lapsen yksityisen hoidon jne ;)

Eivät kaikki yh:t ole sossupummeja.