Voi pentele - auttakaa mua valitsemaan! (asumis- ja pk-kuvioita)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja appuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

appuuva

Vieras
Olen yhden lapsen yh. Syksyllä alkanee opinnot yliopistossa. Lapsi tulee olemaan neljävuotias opintojen alkaessa ja menee silloin ensimmäistä kertaa päivähoitoon. Tätä ennen olen tehnyt satunnaisesti töitä ja lapsi ollut sukulaisen huomassa. Tässä muutama vaihtoehto miten saan talouden ynnä muut aspektit toimimaan:

1. Jäädään tähän nykyiseen ihanaan mutta hieman kalliiseen asuntoon. Talous menisi hyvin tiukille ja lapsi pitäisi pistää ihan kunnan päiväkotiin. Hoidon laadusta en ole oikein varma...

2. Muuttaisin vanhempieni luokse, alakertaan, joka on käytännössä oma asuntonsa omine keittiöineen yms. Kuulemma saan asua siellä ilmaiseksi opintojeni ajan. Minulla olisi varaa pistää lapsi yhteen ihanaan yksityiseen päiväkotiin joka tosin palvelee vain 7:45-13:30, on ns leikkikoulu. Uskon, että opinnot voi pääsääntöisesti mukauttaa tuohon aikatauluun ja minulla on muutama henkilö tukiverkostossa jotka voivat satunnaisesti päivisin hoitaa jos joku yksittäinen opintotapahtuma sitä vaatisi. Luopuisin kuitenkin isosta osasta yksityisyyttäni ja tähän ihanaan rivariin tuskin enää koskaan pääsisimme takaisin jos nyt luovun tästä.

3. Jäämme tähän asuntoon, lapsi menisi sinne yksityiseen päiväkotiin, mutta minä taikoisin jostakin jotain satunnaista ilta/yötyökeikkaa ja laps voisi viettää nämä illat/yöt minun vanhempieni luona, isän äitinsä luona, tätinsä luona jne.

4. Muita ehdotuksia?

On tämä vaikeata :( Opiskelu on ehdottomasti perheellemme paras vaihtoehto, mutta opintoraha + opintolaina on perheelliselle loppuen lopuksi aika pieni summa, kun on todella vaikea yhdistää töitä opiskeluun lastenhoidollisten seikkojen vuoksi.

1. tai joku halvempi asunto + kunnallinen päivähoito lähellä kotia. Suunnittele ihmeessä elämäsi niin että tarvitset sukulaisten ja ystävien apua POIKKEUSTILANTEISSA, ei joka päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
1. tai joku halvempi asunto + kunnallinen päivähoito lähellä kotia. Suunnittele ihmeessä elämäsi niin että tarvitset sukulaisten ja ystävien apua POIKKEUSTILANTEISSA, ei joka päivä.

Niinno, halvempaan asuntoon muutto voisi auttaa max satasen verran =/ Vanhempien luona olisi omakotitalo omine pihoineen, harrastusmahdollisuuksia jne... Halvempi asunto siis säästäisi maksimissaan sen 100-150? kuussa, joka toki pistäisi meidät tietyn rajan yli, mutta en tiedä olenko valmis luopumaan tästä asunnosta noin triviaalin säästön takia. Ja kun ei siltikään olisi varaa siihen leikkikouluun. Tuo kuulostaa ehkä siis huonoimmalta vaihtoehdolta :D Huono asunto, huono hoitopaikka ja rahat silti jokseenkin tiukoilla :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta miksi kunnallisessa päivähoidossa ei olisi hyvää hoitoa?

Samaa mietin.

Noooh... Eikös se nyt ole aika selviö =) Eri ihmisillä on ehkä eri kriteereitä päivähoidolle, arvostavat eri asioita. Tässä kaupungissa, näillä seuduilla, on päivähoitopaikoista huutava pula, liikaa lapsia, vanhanaikaiset tilat, hoitajat eivät välttämättä ole päteviä koska pitää yksinkertaisesti palkata se, joka sattuu töihin tulemaan.

Minä arvostan yksilöllisyyttä hoidossa. En pidä ajatuksesta, että minulle täysin vieraat ihmiset hoitavat elämäni tärkeintä ihmistä. Hoitajat vaihtuvat usein eikä noissa kunnallisissa paikoissa tunnu olevan kauheasti pysyvyyttä. Yksityisillä hoitopaikoilla on useammin pysyvä työyhteisö, pienemmät laitokset ja pystyvät paremmin vastaamaan meidän tarpeisiimme.

Jos palaat vanhempiesi kanssa samaan pihapiiriin, sinua kohdellaan taas lapsena. Vanhempasi sanovat painavan sanasi lapsesi kasvatukseen, käyvät kodissasi koska haluavat, kommentoivat vieraasi jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mä ehkä tuon 2 valitsisin.. Uusia asuntoja aina löytyy :D

uusi asunto löytyy kyllä, mutta jos välit sukulaisiin ja ystäviin ovat menneet, heitä on hankalampi korvata.

En usko, että välit vanhempiini menisi vaikka siellä asuisin :laugh: Pikkuvelikin asui siellä remonttia paossa perheensä kanssa lähes vuoden verran. Ärsytti häntäkin se yksityisyyden puute välillä, mutta pääpiirteittäin ihan hyvin meni. Kyse ei nyt ole mistään kaksiosta johon sullottaisiin suurperhe, vaan isosta omakotitalosta jossa kyllä neliöitä periaatteessa riittää.

Tuntuisi kyllä silti hassulta monen vuoden jälkeen palata "kotiin" :D

Ai niin, jos me emme sinne muuta, niin alakertaan muuttaa todennäköisesti jonkin sortin vuokralaisia, joten joku siellä tulee asumaan.

Työharjoittelun kautta näin yhden yksityisen päiväkodin. Ja sen perusteella en ikinä veis yksityiseen. Ne on yrityksiä, ja yritykset tuottavat voittoa. Kaikesta säästettiin, ihan kaikesta, jopa ruoasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Muuttaisin vanhempien tykö ja laittaisin muksun kunnalliseen päiväkotiin joka on normisti auki.

Miksi ihmeessä laittaisit lapsen huonompaan hoitoon jos on varaa parempaakin? Tätä en oikein ymmärrä =)

'sirkkelin*motiiveja en tiedä, mutta itse en halua joka päivä erikseen vekslailla aikatauluja ja sopia lapsen viemisistä ja hakemisista. Kun päivähoito on auki 6.30 -17.00 tiedän järjestää arkeni sen mukaan.

Työharjoittelun kautta näin yhden yksityisen päiväkodin. Ja sen perusteella en ikinä veis yksityiseen. Ne on yrityksiä, ja yritykset tuottavat voittoa. Kaikesta säästettiin, ihan kaikesta, jopa ruoasta.

Tämä leikkikoulu on vanhempien yhdistyksen pyörittämä, eli ei tavoittele taloudellista voittoa. Istuisin itsekin vanhempien yhdistyksen kokouksissa ja halutessani voisin olla ihan oikeasti päättämässäkin asioista.

Ostopalvelupäiväkodit ovat kyllä varmaan vihoviimeisiä, siksi en lastani kunnalliselle puolelle tahtoisikaan. Yhä useampi "kunnallinen" pk on yritysten käsissä.

minä jäisin asumaan nykyiseen asuntoon ja laittaisin lapsen kunnalliseen päivähoitoon. Lapsesi on jo 'iso' ja varmasti selviytyisi siellä hienosti. Minulla on omien kohdalla kokemus kunnallisesta sekä yksityisestä hoidosta eikä niillä muuta eroa ollutkaan kuin hinta...

Yliopistossa minun päivät venyivät useimmiten klo 14-15 asti. Joten luulempä, että sinäkin tarvitset paljon muiden hoitoapua jos sinne aikaisin sulkeutuvaan hoitoon viet. Ja usko vaan, jatkuva hoitajan kysyminen nolottaa ja rassaa pidemmän päälle samoin kun se että jotkut hoitavat tämän tästä pidemmän aikavälin.

Muuttaisin vanhempien tykö ja laittaisin muksun kunnalliseen päiväkotiin joka on normisti auki.

Miksi ihmeessä laittaisit lapsen huonompaan hoitoon jos on varaa parempaakin? Tätä en oikein ymmärrä =)

'sirkkelin*motiiveja en tiedä, mutta itse en halua joka päivä erikseen vekslailla aikatauluja ja sopia lapsen viemisistä ja hakemisista. Kun päivähoito on auki 6.30 -17.00 tiedän järjestää arkeni sen mukaan.

Mutta opiskeluni mitä todennäköisimmin (en halua sanoa varmasti kun en ole 100% varma) sopeutuisi tuohon aikatauluun vallan hyvin. Mielestäni puolipäivähoito on lapselle muutenkin sopivampi vaihtoehto tässä vaiheessa. Ja laadusta olen valmis maksamaan, niin euroissa kun muunlaisissakin resursseissa.

Tämä leikkikoulu on vanhempien yhdistyksen pyörittämä, eli ei tavoittele taloudellista voittoa. Istuisin itsekin vanhempien yhdistyksen kokouksissa ja halutessani voisin olla ihan oikeasti päättämässäkin asioista.

Ostopalvelupäiväkodit ovat kyllä varmaan vihoviimeisiä, siksi en lastani kunnalliselle puolelle tahtoisikaan. Yhä useampi "kunnallinen" pk on yritysten käsissä.

ei meilläpäin ainakaan! Yksikään kunnallinen pk ei ole yritysten hoitama...

Alkuperäinen kirjoittaja ootko ihan varma:

ei meilläpäin ainakaan! Yksikään kunnallinen pk ei ole yritysten hoitama...

no ei ole kyllä tääläkään. Kunnalliset on kaupungin omia eikä minkää firman.

itse valitsisin 2. vaihtoehdon ja muksu julkiseen päiväkotiin. En haluas hätyytellä jatkuvasti sukulaisia ja ystäviä hoitamaan, jos joku kerta käy niin et ei pääsekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
minä jäisin asumaan nykyiseen asuntoon ja laittaisin lapsen kunnalliseen päivähoitoon. Lapsesi on jo 'iso' ja varmasti selviytyisi siellä hienosti. Minulla on omien kohdalla kokemus kunnallisesta sekä yksityisestä hoidosta eikä niillä muuta eroa ollutkaan kuin hinta...

Yliopistossa minun päivät venyivät useimmiten klo 14-15 asti. Joten luulempä, että sinäkin tarvitset paljon muiden hoitoapua jos sinne aikaisin sulkeutuvaan hoitoon viet. Ja usko vaan, jatkuva hoitajan kysyminen nolottaa ja rassaa pidemmän päälle samoin kun se että jotkut hoitavat tämän tästä pidemmän aikavälin.

=/ Ehkä... Pitäisiköhän yrittää löytää joku hyvä perhepäivähoitaja? En vieläkään pidä ajatuksesta, etten minä näe, kuule, tunne tai tiedä mitä päiväkodissa tapahtuu. Joskus voi olla niinkin, että sellainen henkilö jota minä (ja lapseni) emme ole koskaan tavanneet on vastuussa lapsestani. En usko sen olevan lapselle hyväksi.

Saanko udella mitä opiskelit? Oliko sinulla jo lapsia silloin?