Voi olla jo mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Potkuja!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Potkuja!

Vieras
Siis voiko olla mahdollista, että tuntisin jo lapseni potkut? Viikkoja minulla on 15+4. Ei ne usein tunnu. Mutta kun ei oikein osaa yhdistää niitä muuksikaan. Ja sitten vielä viikolla 13 laitoin käden mahani päälle ja tunsin sydämen lyönnit. Ne olivat kovin nopeita ja hävisivät pian.Sen jälkeen en niitä enää ole tuntenut, joten ei voinut olla oma sydän. Odotanko liikaa vai voiko tosiaan olla mahdollista jo tässä vaiheessa?

Sydämen lyönnit eivät kyllä voi tuntua mahan päältä kokeilemalla missään vaiheessa, eli jotain muuta nykimistä siellä on ollut.. Potkut voivat tuntua jo noilla viikoilla (ei mahan päältä kuitenkaan). Ne sotkeentuvat kyllä usein suolen liikkeisiin ja kohtua ympäröivien lihasten nykimisiin, mutta ei tuo ole ennenkuulumatonta tuntea ihan oikeita liikkeitäkään. Yleensä ensisynnyttäjä tuntee liikkeet n. rv 20, toissynnyttäjä pari viikkoa aiemmin.

Ihan mahdollista tuntea liikeet mutta sydämen lyönneistä en menisi vannomaan tuossa vaiheessa. Itselläni yhtenä aamuna rv30 jälkeen tunsin sydämen tykytyksen kyljen läpi, mieheni laitoi myös käden patjan ja kyljen väliin ja tunsi sydämen tykytyksen (tunnisti helposti kun syke on niin nopea). Aikaisemmassa raskaudessa loppu vaiheessa mieheni kuuli mahan läpi sydänäänet.

Olisitko tuntenut oman sykkeesi? Kun veritilavuus kasvaa, niin omasta sykkeestä tulee tosi voimakas ja ainakin itse monesti tunnen sen, kun laitan käden mahan päälle. Alussa luulin sitä potkuiksi hetken, ennen kun tajusin että ei voi olla noin nopeaa. Syke tuntuu mulla muissakin oudoissa paikoissa, esim ihan rintojen alla todella voimakkaana.

Vauvan sykkeen voi tietääkseni kuulla vasta joskus rv 28 eikä sitä ainakaan sitä ennen voi tuntea, vauvan ja mahan päällisen välissä liikaa tavaraa..

Hei,

Minäkin olen tuntenut sydämen lyöntejä, kun olen pitänyt kättä vatsalla jo pari viikkoa, vaikka menossa on vasta 14. rv. Olemme varmaankin tunteneet omat sykkeemme :)

Vauvan liikkeitä voi tuntea jo 16. rv:lla. Äitini neuvoi tunnustelemaan ja tarkkailemaan liikkeitä masussa iltaisin juuri ennen nukahtamista. Minä olin kuulemma ollut varsin vilkas ja herkkäuninen äitini oli hätkähtänyt hereille, kun aloitin jokailtaisen jumpan.

Yhteistyössä