Voi kun ois viisautta tietää, tai kristallipallo nähdä :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Koitan lyhyesti selittää taustaa, jälleen kerran:
Eli siis mulla nuo synnytykset on olleet nopeita, esikoinen kesti pisimpään ekasta supistuksesta 3½h, ja kuopus oli nopein, vesien menosta 59min, ja siis supistukset ei olleet alkaneet vielä vesien mentyä.
Sen lisäksi lapsista 5 on syntynyt ennen rv 39, 2 rv 39+ jotain, ja 2 rv 40+3.
Ja tämän nykyisen raskauden aikana mulle puhkes raskausdiabetes.

Ja nyt asiaan:
Tänään olin lääkärissä, rv 30+2 ja "Iippana" painaa n. 1,5kg. Lääkäri sanoi, että kun seuraava kontrolli äippäpolilla on rv 36+1, niin sit voidaan sopia käynnistys nimenomaan noiden nopeiden synnytysten vuoksi, ja osin myös tuon diabeteksen vuoksi (ettei lapsi siis kasva yli-isoksi), joko silloin rv 36+ jotain, tai viimeistään rv 37+1, ettei hän sit synny matkalle tai mahdollisesti jopa kotiin.

Nyt pitäs kaikki olla ok, mun ei pitäs jännittää suotta, miten synnytyksen kanssa käy, tai siis sairaalaan ehtimisen, jos lapsi pysyy vatsassa tuonne asti... Mutta:

Nyt mie sit suren, että onks sille lapselle kauheaa joutua väkisin "häädetyksi" pois kohdusta, jos hän ei olekkaan vielä silloin valmis syntymään :/ :ashamed:

Että kun ois vaan viisautta tietää, mikä ois paras ratkaisu niin minun kun lapsenkin kannalta... Tai kristallipallo nähdä, milloin synnytys käynnistyy itsestään, niin tietäs olla ajoissa valmiina liki sairaalaa.

Onko siinä joku iso riski, kun on raskausdiabetes, jos ei olla valmistauduttu tarpeeksi vauvan syntymään? Siis toisin sanoen, onko se vaikka normaaliraskauteen nähden vaarallisempi synnyttää vaikka ambulanssissa?

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Onko siinä joku iso riski, kun on raskausdiabetes, jos ei olla valmistauduttu tarpeeksi vauvan syntymään? Siis toisin sanoen, onko se vaikka normaaliraskauteen nähden vaarallisempi synnyttää vaikka ambulanssissa?

Tietääkseni ei... Ne vauvan sokerit kyllä kontrolloidaan, tai pitäs kontrolloida hetimiten syntymän jälkeen eka kerran käsittääkseni, mutta ei kai siinä muuta.
Mutta oikeesti... En mie tiiä oisko se niin mukava synnyttää jossain Pyhtään rajalla 7-tiellä rekkojen jyristäessä ohi :o (Vaikka ennenkaikkeahan mie kyllä mielelläni ajattelisin vauvan edun aina ekaksi... mutta tuo vaan tuli mieleen tuosta ambulanssista )

Se insuliinishokki voi olla vissiin kohtalokas. näin mulle sanottiin. Tosin en enää tarkkaan muista mitä siinä oli sit. Mulla siis ei ollu ne sokerit koholla kun rasituksessa. Joku asiasta tietävä voi valaista enemmän, mä en nyt muista eikä aivot toimi.

ja sit keuhkot pitäs tutkia tai testata jotenki että ne on kehittyneet tarpeeks. Viikolla 37 ei välttämättä vielä ole. Siks mulla ei käynnistetty jo sillon. Ja mulla siis lapsen koon takia käynnistettiin.

Mut tuskinpa siitä lapselle mitään traumaa jää vaikka käynnistyksellä syntyisikin. En oo mä ainakaa vielä huomannu. kumpiki poika käynnistelty, tosin tuo vanhempi synty sit kuitenki omilla suppareilla.

Tietoa ei ole, mutta tuli mieleen, että enpä ole kuullut, että käynnistämistä harkittaisiin sillä ajatuksella, että onko se pienempi riski kuin jättää vielä mahaan. Eli en ole koskaan lukenut tai kuullut käynnistämisen itsessään aiheuttamista ongelmista vauvassa.

Sen sijaan siitä olen lukenut, että synnytyskanavassa kulkeminen (siis niinku sieltä ahtaasta puristuksista tuleminen) jollakin lailla valmistaa vauvaa. Ja voisi ajatella, että vauvassa alkaa joku prosessi (hormonit yms aineet) siinä vaiheessa, kun liikkeellelähtö tulee, aiheutuupa se mistä tahansa - käynnistys tai ns. normaali liikkeellelähtö.

Mulla on ollut 2 vaikeahkoa raskautta, jotka ovat päätyneet lapsen kuolemanvaaran vuoksi hätä- ja pikaiseen sektioon. Siitä syystä on kehittynyt sellainen suhteellisuudentaju, että joskus palstojen synnytystapafilosofien nyanssien hierominen ja toistensa mätkiminen ei juuri sytytä.

Kun se nyt on aika lailla ykshailee, syntyykö vauva Chanel 5:n tuoksuun, vai rusetti äidin vasemmassa varpaassa, torvisoittokunnan säestyksellä vai siten, että kätilöllä on ituja korvassa. Kunhan syntyisi siten, että vauva olisi mahdollisimman terve ja hyväalkuinen, ja bonusta on, jos äitikin voisi hyvin.

Tämä saarna ei ole niinkään sulle Aurinkokunta, vaan noin yleensä.

"Nyt mie sit suren, että onks sille lapselle kauheaa joutua väkisin "häädetyksi" pois kohdusta, jos hän ei olekkaan vielä silloin valmis syntymään "

En tähän nyt oikein tuosta käynnistämisestä osaa sanoa,kaks vanhinta kyllä käynnistetty mutta viikkoja oli silloin 41+2 molemmilta,mutta tämä kuopus on "häädetty" raskausmyrkytyksen takia rv34 ja oli terve ja hengitti ilman apuja syntymästä asti,pienen koon vuoksi (1400g/40cm) oli vaan kuukauden päivät sairaalassa kasvamassa.

Jäljeeni kirjoittaneen vieraan tekstistä tuli mieleen, että se häätö on yleensä tosiaan fyysisesti vauvalle aina parempi, kuin asuntoon jääminen. Niin minullekin sanottiin molemman vauvan kohdalla (kilo parisatasia olivat kumpikin vuorollaan).

'Otetaan ulkopuolelle kasvamaan' ' Vauvan on parempi kasvaa nyt masu ulkopuolella' 'Vauvan vointi on niin huono, että hänen mahdollisuutensa ovat paremmat keskoskaapissa' - kun tällaisia sitaatteja kuuluu, jokainen ymmärtää, että pienempi paha on parempi kuin isompi paha.

Se ei tietenkään poista sitä, että jokainen äiti haluaisi parasta mahdollista vauvalleen, mutta joskus on vaihdettava näkökulmaa ja tyydyttävä 'vähäisempään', pienempään luonnollisuuteen, turvallisuuden, terveyden ja hengen vuoksi.

Eihän sitä aina voi tietää, mikä olisi parasta, mutta pakko luottaa ammattilaisiinkin. Heillä on kuitenkin enemmän kokemusta - ikävääkin kokemusta.

Annuska:
Niin mie vaan sillä jäin näitä pohtimaan, kun se lääkäri sanoi, että se käynnistys on ihan mun itseni valittavissa, jos sen haluan. Ja siis nimenomaan siksi, ettei lapsi syntyisi kotiin / matkalle.
Lääkäri sanoi, että jos mie haluan odottaa luonnollista synnytyksen käynnistymistä, niin sekin sopii... mikäli se vauva siis ei ole kasvanut ns. yli-isoksi.

Eli käsitin, että vauvalla ei todennäköisesti tule olemaan mitään "hätää" kohdussakaan, se hätä on vaan kai sit mulla. Tai en mie tiiä :ashamed:
No mutta, kunhan seuraava lääkärinaika on, niin asiasta varmaan jutellaan lääkärin kanssa uudestaan ja katsotaan, mikä sit on tilanne :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kroko:
Onko teiltä pitkä matka sairaalaan? Ja oletteko aikaisemmin kuitenkin ehtineet sinne ihan hyvin?

54km.
Viimeks menin ambulanssilla, ja noin 1 min. ennen kun tyttö putkahti maailmaan, oltiin perillä.
Edellisellä kerralla omalla autolla mentiin, ja 30min olin sairaalassa ennenkun tyttö syntyi.

Muut meidän lapsista onkin syntyneet aikana, jolloin asuttiin lähempänä sairaalaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Onko teiltä pitkä matka sairaalaan? Ja oletteko aikaisemmin kuitenkin ehtineet sinne ihan hyvin?

54km.
Viimeks menin ambulanssilla, ja noin 1 min. ennen kun tyttö putkahti maailmaan, oltiin perillä.
Edellisellä kerralla omalla autolla mentiin, ja 30min olin sairaalassa ennenkun tyttö syntyi.

Muut meidän lapsista onkin syntyneet aikana, jolloin asuttiin lähempänä sairaalaa. :)

Aika täpärälle onmennyt kyllä sitten ehtimiset. Tuossa tapauksessa varmaan suostuisin käynnistykseen sekä lapsen että oman turvallisuuden takia.

meidän esikoinen ajettiin ulos 36+ kun mulla raskausmyrkytys. enpä osaa auttaa kyllä kun ei se oo puhunu siitä että olis tuntenu oloaan ulosajetuksi..
viikon oli teholla jossa vieressä sokerivauva (tosi iso) ja hän sai sokeri-pistoksia kun ei itse voinut pitää yllä yhtä korkeaa sokeritasoa mihin mahassa oli tottunu.
lueskelin tuota 3v sitten ketjua ja teiltä sinne saikulle noin 40min matka, joten tuskin tuossa ajassa ehtii tapahtua mitään peruuttamotonta vaikka vauva syntyiskin kotiin.

Annuska:
Niin mie vaan sillä jäin näitä pohtimaan, kun se lääkäri sanoi, että se käynnistys on ihan mun itseni valittavissa, jos sen haluan. Ja siis nimenomaan siksi, ettei lapsi syntyisi kotiin / matkalle.
Lääkäri sanoi, että jos mie haluan odottaa luonnollista synnytyksen käynnistymistä, niin sekin sopii... mikäli se vauva siis ei ole kasvanut ns. yli-isoksi.

Eli käsitin, että vauvalla ei todennäköisesti tule olemaan mitään "hätää" kohdussakaan, se hätä on vaan kai sit mulla. Tai en mie tiiä :ashamed:
No mutta, kunhan seuraava lääkärinaika on, niin asiasta varmaan jutellaan lääkärin kanssa uudestaan ja katsotaan, mikä sit on tilanne :)

Sulla tosiaan on ollut niitä aika nopeita synnytyksiä, ja muistaakseni asuttekin jossakin aika korvessa... ja jos mies vielä töissä ja oot kotona pienten kanssa, niin kai siinä joku sohlaus on, ettenkuin pääset liikkeelle kotoa...

On sulla tosiaan pähkäiltävää, mutta varmaan jotakin viisautta voi syntyä seuraavasta keskustelusta lääkärin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
meidän esikoinen ajettiin ulos 36+ kun mulla raskausmyrkytys. enpä osaa auttaa kyllä kun ei se oo puhunu siitä että olis tuntenu oloaan ulosajetuksi..
viikon oli teholla jossa vieressä sokerivauva (tosi iso) ja hän sai sokeri-pistoksia kun ei itse voinut pitää yllä yhtä korkeaa sokeritasoa mihin mahassa oli tottunu.
lueskelin tuota 3v sitten ketjua ja teiltä sinne saikulle noin 40min matka, joten tuskin tuossa ajassa ehtii tapahtua mitään peruuttamotonta vaikka vauva syntyiskin kotiin.

Itse synnytystilanteessa kyllä ehtii tapahtua paljonkin tuossa ajassa.

toki toki, napanuoraan voi kuristua yms. mutta jos kaikki menee muuten hyvin, niin tuskin sokereihin kuolee. tai vastaavasti sairaalassa siihen järkytykseen että on käynniistetty synnytys.

Aika usein käynnistellään ensin hitaasti tableteilla. Itselläni ne tabletit saivat jo aikaan hyviä supistuksia. Sen jälkeen ei tarvinnut, kun vain kalvot puhkasta. Eli vaikka puhutaan käynnistyksestä, niin aina ei tarvita, kun vain pientä apua. Jos sinulla vauvat syntyneet jo vähän ennen laskettua, niin voipi olla että sinullekin riittää pieni käynnistysapu... Tsemppiä!!

toki toki, napanuoraan voi kuristua yms. mutta jos kaikki menee muuten hyvin, niin tuskin sokereihin kuolee. tai vastaavasti sairaalassa siihen järkytykseen että on käynniistetty synnytys.

Ei lääkäri sitä käynnistystä hänelle sokereiden takia etupäässä ehdotellutkaan(jollei lapsi kasva liian isoksi) vaan aikaisempien nopeiden synnytysten vuoksi. Synnyttäminen sairaalassa on kuitenkin huomattavasti turvalisempaa, kuin esim. yksin kotona, joten valitsisin kyllä sen vaihtoehdon.

Mie mietinkin sitä, että jos se lapsi ei ole "valmis" syntymään vielä noilla viikoilla siinämielessä, että (tästäkin ois voinut kirjoittaa tuonne alkuun tietty, mutta kun ei sitä kaikkea aina muista :ashamed: ), mulla tuo kolmas lapsi syntyi rv 36+1, ja hän syntyi reippaana, mutta ei sit "osannutkaan" hengittää heti omineen, vaan joutui jonnekin happi-juttuun.
Selvisi siitä kyllä ihan ok, mutta tokihan se säikytti ja on nyt mielessä kun ajatellaan kä37... mutta tosiaan, sit taas kaikki muut ovat voineet synnyttyään ihan hyvin, vaikka ovat syntyneet rv 37+jotain jne.

Mie mietinkin sitä, että jos se lapsi ei ole "valmis" syntymään vielä noilla viikoilla siinämielessä, että (tästäkin ois voinut kirjoittaa tuonne alkuun tietty, mutta kun ei sitä kaikkea aina muista :ashamed: ), mulla tuo kolmas lapsi syntyi rv 36+1, ja hän syntyi reippaana, mutta ei sit "osannutkaan" hengittää heti omineen, vaan joutui jonnekin happi-juttuun.
Selvisi siitä kyllä ihan ok, mutta tokihan se säikytti ja on nyt mielessä kun ajatellaan kä37... mutta tosiaan, sit taas kaikki muut ovat voineet synnyttyään ihan hyvin, vaikka ovat syntyneet rv 37+jotain jne.

Voithan sinä pyytää käynnistysajan viikolle 37 ja jos ennen sitä syntyy niin sitten kiireesti ambulanssilla sairaalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Sulla tosiaan on ollut niitä aika nopeita synnytyksiä, ja muistaakseni asuttekin jossakin aika korvessa... ja jos mies vielä töissä ja oot kotona pienten kanssa, niin kai siinä joku sohlaus on, ettenkuin pääset liikkeelle kotoa...

On sulla tosiaan pähkäiltävää, mutta varmaan jotakin viisautta voi syntyä seuraavasta keskustelusta lääkärin kanssa.

No se hyvä puoli tässä on, että elokuussa (se todennäköisin synnytyskuukausi) mies on kesälomalla, mutta eihän se kyllä sitä tarkoita, että koko elokuu voidaan istua aloillaan odottamassa hetkeä, jolloin pitäs lähteä.

No mutta, kyllä se varmaan siitä selviää vielä, kunhan katsotaan ja mietitään.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Voithan sinä pyytää käynnistysajan viikolle 37 ja jos ennen sitä syntyy niin sitten kiireesti ambulanssilla sairaalaan.

Toki noinkin, mutta se miks mie tätä niin mietin onkin just se, että nää muut on itsekseen tulleet ja olleet valmiita, että jos tuo käynnistys aiheuttaakin sen, että se lapsi ei itse olisi vielä valmis syntymään, ja kärsisi sit jostain sen takia.
Mutta toisaalta, onhan nykyään kaikki ultrat, laitteet ja lääkkeitäkin, joilla sit saadaan asia mallilleen ja varmistettuakin.
Mutta juu, mie juttelen lääkärin kanssa sit elokuun alkupuolella, niin ehkä sitä siitä "viisastuu". :)

Yhteistyössä