Ihan vaan teoreettinen kysymys...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Siis en ole raskaana, enkä nyt näillä näppäimillä edes ajattele moista, mutta tulipa vaan jostain mieleeni...

Voikohan, kun on kaikkia pelkopoleja ja synnytyspelkojen takia tehtäviä sektioita jne nykyään, niin voikohan synnytyksen saada käynnistettyä vähän etuajassa sillä perusteella, että pelkää lapsen syntyvän "liian nopeasti", siis ns. syöksyllä, ettei ehtis sairaalaan, jos ja kun synnytys käynnistyy normaalisti kotona?

Jos nyt esim. ihan omalle kohdalleni ajattelen, niin sairaalaan on matkaa 52km... ja itselläni on kaikki synnytykset olleet nopeita. Pisimpään kesti esikoisella, ja sekin ekasta supistuksesta 3 ja ½ tuntia... ja tää kuopushan sit syntyi vajaassa tunnissa, 59min vesien menosta... ja kun vedet meni niin mua ei edes supistuttanut vielä yhtään.

Ja sit toinen, kun näistä lapsista on 1 (kolmonen) syntynyt rv 36, ja 2 (kuopus ja viitonen) rv 37, ja 2 (kakkonen ja kasi) rv 38... Niin siis vaan 2 lapsista on mennyt 3 päivää yli lasketun ajan, että mistäs sitä sit edes tietäis, milloin se pitäs käynnistää... ettei tulis just sitä syöksysynnytystä kotiin :/

Ja korostan vielä, että mie en oikeen edes tiedä miks mie aloin moisia pohtimaan... kai mulla on vaan tylsää...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
tuskin käynnistetään, mutta sairaalaan varmasti ottavat aiemmin sisään odottelemään synnytyksen alkua.

Jotenkaan mie en jaksais uskoa tuohonkaan. Jos siis on muuten perusterve synnyttäjä. Tai en mie tiiä. Mutta oishan sekin kyllhea vaihtoehto... mahdollisesti olla siellä "varmuuden vuoksi" mahdollisesti viikkoja :o

en nyt mee vannomaan,mut ihan ku jossain ois ollu joskus juttuu et jonku kohalla oltas joskus tehty(tai suunniteltu) noin tosi pitkän sairaalamatkan vuoksi...mut voi siis olla et tosiaan puhun läpiä päähäni..

Kun olin sairaalassa käynnistyksessä nuoremman kanssa oli samassa huoneessä käynnistyksessä äiti jolla oli ollut kolme syöksy synnytystä.
Eli ainakin meilläpäin onnistuu taitaa olla lääkäristä niin kiinni ja tietenkin toi matkakin vaikuttaa.

Mä olen mietiskellyt vähän samaa... Vaikkakin esikoisesta kesti n.8tuntia, mutta kuopus tuli rytinällä, 1.supistuksesta 2h20min niin homma oli ohi. (siis aikaisemmin ei ollut mitään merkkejä ) Matkaa sairaalaan 75km...
Olen juuri tuon asian takia miettinyt uskallanko ajatellakaan kolmatta, jos en ehdikään sit sairaalaan. Ja pelkään myös oman mielenterveyden puolesta =) Jos koko 9kk mietin tuota asiaa niin kestääkö pää pelätä ja miettiä noin kauan?... :/

Oon kyl ap aavistuksen kateellinen noista nopeista synnytyksistä... itsellä kesti vesien menosta 2,5 vuorokautta ennenku nyytti oli maailmassa.

Mutta kyssäriisi. Saattaisivatpa hyvinkin käynnistää - tai tosiaan ottaa ainakin sairaalaan hyvissä ajoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kesänlapsi:
Mä olen mietiskellyt vähän samaa... Vaikkakin esikoisesta kesti n.8tuntia, mutta kuopus tuli rytinällä, 1.supistuksesta 2h20min niin homma oli ohi. (siis aikaisemmin ei ollut mitään merkkejä) Matkaa sairaalaan 75km...
Olen juuri tuon asian takia miettinyt uskallanko ajatellakaan kolmatta, jos en ehdikään sit sairaalaan. Ja pelkään myös oman mielenterveyden puolesta =) Jos koko 9kk mietin tuota asiaa niin kestääkö pää pelätä ja miettiä noin kauan?... :/

Mie mietin tätä paljonkin ennen kuopuksemme syntymää, siis raskausaikana.
Täällä palstallakin muistan kirjoittaneeni kaiken maailman pelkoja / ajatelmia siitä, että jos mies on töissä kun synnytys käynnistyy, että mistä saan kyydin, mistä lapsenvahdin näille muille lapsille jne...
Eniten pelkäsin just sitä, että en ehdi sairaalaan.

No, meillä kaikki loppujen lopuksi meni hyvin, mulla meni vesi aamulla 15 min ennen kun mies ois lähtenyt töihin. Soitin ambulanssin, ja 3 min ennen tytön syntymää oltiin sairaalassa.
Jälkeenpäin oon jossitellut, että jos tää kaikki ois tapahtunut tuntia myöhemmin... En ois tod.näk. ehtinyt sairaalaan, koska en ois voinut soittaa kyytiä sairaalaan ennenkun olisin ehtinyt soittaa tänne lapsenvahtia naapurista tai jotain... kun mies on ( ja oli silloinkin) töissä 85km päässä.

Mun yhdellä tutulla tuli 2 ensimmäistä lasta syöksyllä, hyvä että sairaalaan ehti (matkaa n. 50km), ja 2 seuraavan kohdalla hänelle sovittiin käynnistysaika 2 viikkoa ennen la:ta. Lisäksi sen pikkukylän th (joka myös kätilö) oli koko ajan valmiudessa jos ennen tuota käynnistysaikaa alkaa tapahtua.

Yhteistyössä