voi juma, että elämä on epäreilua!! en voi edes laittaa lasta leireille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nellien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En pidä epäreiluna sitä, että lapsensa leirille laittaessaan pitää vanhemman voida luottaa siihen, että lapsesta siellä myös huolehditaan ja pystytään takaamaan lapsen turvallisuus. Ja jos ei pystytä, siitä sanotaan vanhemmille, jotta nämä eivät ottaisi tarpeetonta riskiä.

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="asdfg";23504231]Minä en ajattele noin, vaikka meillä kaksi erityislasta onkin. Erityislapsille on omat leirinsä, sopeutumisvalmennusjuttuja sun muita. Kyllä minusta tavislapsille pitää olla leirit. Elämä erityislapsen äitinä ja erityislapsen oma elämä nyt ovat vain erilaisia kuin tavisporukan.

Oikeastaanhan sinun lapsellasi on melkein enemmän oikeuksia, kun on nuo sopeutumisjututkin.[/QUOTE]

Olen kanssa samaa mieltä niin ikään kahden erityislapsen äitinä. Ei meilläkään ole mahdollisuuksia laittaa lapsia normaaleille leireille kun se tulisi ajankohtaiseksi, tuo 6v on ihan rajatapaus sen suhteen voiko häntä edes jättää hetkeksi johonkin lapsiparkkiin (pari kertaa ollaan tehty näin ja sovittu että tosissaan soittavat heti jos tuntuu hankalalta), yökyläpaikkojen löytäminen on ihan utopistinen ajatus jne.

Kuitenkin meille on suotu sitten noita omia etuoikeuksiamme, kuten mm vapaa-ajan avustaja lapselle niin että 10h/kk tämä avustaja tarjoaa vanhemmille tuota "vapaa-aikaa" lapsesta.

Näin ihan rehellisesti en uskalle edes ajatella noita lapsiamme samassa lauseessa tavallisen leirin kanssa. Ikinä en uskaltaisi heitä jättää paikkaan missä tuo hoito ja valvonta on mitoitettu normaalilasten mukaan.

Viimeksi muokattu:
Satakunnassa on 9-12.7 leiri jonne on tulossa 10 erityislasta . On aivan mahtavaa kun voimme olla järjestämässä heille leiriä. Leirin vahvuus on 20 lasta plus erityisnuorii avustajina . Olen sydämeni menettänyt juuri erityilapsiin . Iteslläni perheeseen kuuluu 2 erityisnuorta jotka viime vuonna menivät naimisiin ja asuvat 300 m päästä meiltä. Ihanassa rivitalossa. Uskon vakaasti että tulevaisuudessakin tulemme tekemään juuri erityislasten eteen kaikenlaista mielenkiintoista . Ja minuun voi ottaa yhteyttä facen kautta jonne laitan yhteisön erityislapset ja nuoret.

Kenen järjestämä leiri oli jolle halusit lapsesi?
Jos lapsesi ei toimi ohjaajien toivomalla tavalla kun ohjeistus tulee vaan lähtee puuhaan muuta niin leireily ei on istu ilman avustajaa.
Siellä pitää itsenäisesti toimia.

no minusta leirien pitäisi olla kaikille lapsille! eikä vaan heille jotka ovat helppoja.

ja mitä tulee sosiaalitoimen tukiperheeseen tms. niin aika epäreilua josminun pitäisi olla lastensuojelun alainen siksi että ei ole samoja palveluja kaikille ihmisille, eihän muidenkaan tarvitse olla vain siksi ls asiakkuudessa että haluaa joskus aikaa itsekseen. ei kiitos.

no pitäkää te joilla on tavislapset lapsenne poissa leireiltä niin mahtuu nämä erityisemmätkin leireille :) tämä siis sille joka ymmärtää leirien järjstäjiä

Ihan varmasti leirejä löytyisi, jos vanhemmat olisivat valmiita niistä maksamaan. Ihan hyvää hyvyyttäkö vieraiden ihmisten pitäisi lapsellesi järjestää leiri ja hoitaa lastasi ilmaiseksi koko leirin ajan?
Ilmeisesti erityislapsesi tarvitsee enemmän vahtimista ja hoitoa kuin tavislapsi, joten se tarkoittaa ylimääräistä henkilökuntaa ja näin ollen ylimääräisiä kuluja. Kenen se pitäisi mielestäsi maksaa?

ap:n vaatimukset ovat kohtuuttomia. Erityislapsen vanhempana olet varmasti huomannut että ihan perusvalvonta ei lapsellesi riitä, joten miksi oletat että se hoituisi lapsesi kannalta turvallisesti.
Sitäpaitsi kirjoitat että teillä on muitakin lapsia, joten kai se lapsen isäkin voi olla lapsen kanssa välillä ja päästää sut rannalle.
En usko hetkeäkään ettette saisi apua, tukea ta Suomesta ei löytyisi leiriä jossa lapsesi tarpeet otetaan huomion.
Ja lasten leirit on lapsille, ei vanhempien vapaata varten.

Itse olen nuorisotoimella töisä ja meidän järjestämät leirit on kyllä kaikille avoimia. Tosin liikuntavammaisille voi olla paiaksta riippuen vaikea tarjota esteetöntä kulkua, mutta noin niinku periaatteessa kaikki voi tulla. Lääkkeitä ei saada antaa tms. eikä meillä ole alan koulutusta (ei siis voida ottaa lapsia, joille pitää vaihtaa vaippa, pestä ja pukea tms. ) mutta kaikki omatoimiset lapset voi tulla ja meillä on kyllä ollut monia ADHD-lapsia myös, kuten myös puhehäiriöisiä jne.
Ikävää, ettei kaikkialla kaikki ole tervetulleita :/ Toki ymmärrän, että kaikilla toimijoilla ei ole yhtä hyvät resurssit (jotka ei kyllä meilläkään ole kummoiset)

Leiri meni hyvin vaikka pikkaisen satokin mutta kyselimme lapsilta millasta täällä oli niin vastasivat kivaa. Olimme ottaneet huomioon erityinuoret meillä oli paljon ohjaajia ja kaikkee mukavaa tehtiin. Ite keksin että leirillä pitää olla Mummila. Ja oli askartelupistettä ja paljon oli apulaisia ohjaamassa . Olen iloinen että voimme pitää leiriä vastaisuudessakin. Innolla odottelen syksyä kun alamme valmisteleen erityisnuorille toimintakerhoa . Ja ideoita on paljon mielessä :)

ymmärrän täysin kirjoittajaa!olen yksinhuoltaja isä ja minulla ad-hd lapsi!ei hoitopaikkoja ei mitään.kukaan ei jaksa hänen kanssaan.oli parasta lapsille ry leirillä.ilmoittivat että tule hakemaan pois.on varmasti toisten vaikea ymmärtää millaista on kasvattaa ad-hd lasta.tukea on vaikea löytää(lähes mahdotonta)

Itse olen nuorisotoimella töisä ja meidän järjestämät leirit on kyllä kaikille avoimia. Tosin liikuntavammaisille voi olla paiaksta riippuen vaikea tarjota esteetöntä kulkua, mutta noin niinku periaatteessa kaikki voi tulla. Lääkkeitä ei saada antaa tms. eikä meillä ole alan koulutusta (ei siis voida ottaa lapsia, joille pitää vaihtaa vaippa, pestä ja pukea tms. ) mutta kaikki omatoimiset lapset voi tulla ja meillä on kyllä ollut monia ADHD-lapsia myös, kuten myös puhehäiriöisiä jne.
Ikävää, ettei kaikkialla kaikki ole tervetulleita :/ Toki ymmärrän, että kaikilla toimijoilla ei ole yhtä hyvät resurssit (jotka ei kyllä meilläkään ole kummoiset)

Ja erityislapsetkin ovat erilaisia. Riittääkö teillä porukka jos paikalla on lapsi joka tarvii ihan oman aikuisen kokoajan? Jotkut adhd-lapset ovat todella vahdittavia ja vaativia. Olen itsekin ollut leirillä jolla oli yksi keva-tyttö, mutta hän pärjäsi itse ja meni porukan mukana. Resursseja vaativampaan ei meillä olisi ollut. Eikä aikuisilla koulutusta toimia erityislasten kanssa. Jos lapsi on noin haastava kuten ap kuvailee, ei paikka ole normilasten seassa vaan jossain missä on mitoitettu resurssit ja osaamista vaativien lasten kanssa.

En muuten ole koskaan olettanut, että diabeetikkoni ja tai meidän epileptikko pääsisi leirille. En koskaan. Tai edes mummolaan. Kukaan ei uskalla ottaa vastuuta, enk voi siihen ketään velvoittaa.

Varmaan ois joku taho, joka järjestäis leirejä myös meidän lapsille, mutta en ole ottanut selvää asiasta. Olen skipannut leirit automaattisesti.

[QUOTE="vieras";28316243]En muuten ole koskaan olettanut, että diabeetikkoni ja tai meidän epileptikko pääsisi leirille. En koskaan. Tai edes mummolaan. Kukaan ei uskalla ottaa vastuuta, enk voi siihen ketään velvoittaa.[/QUOTE]

Itse harrastan partiota ja niiden leireissä mukana ollut. Meillä on ollut lippukunnassa useampi diabeetikko. Kun ensimmäinen tuli vähän jännitti, mutta koska yhteistyö vanhempien kanssa sujui loistavasti, niin otettiin hänet toimintaan. Aina pidettiin huolta, että kaikki tunnistaa tämän tytön. Tyttö pääsi heti ensimmäisestä syksystä myös retkille, itse huolehdin tytön kanssa hänen insuliineista ja verensokereista. Myöskin lippukuntamme kesäleirille tyttö pääsi. Joten ainakin meidän lippukunta on erittäin avoimesti ottanut diabeetikot vastaan.

Mutta aloittaja voisi vähän kertoa mihin leiriin on hakenut, niitä kun on niin monenlaisia. Tiedän että oman alueeni partiolaiset järjestävät joka vuosi kaikille avoimia kesäleirejä. Mihin ala-asteikäisten vanhemmat voivat lapset laittaa aina viikoksi. Näissä leireissä monesti suurin osa ohjaajista on yläasteikäisiä tai lukiolaisia. Eikä heillä todellakaan ole koulutusta hoitaa erityislapsia. Toki erityislapsia otetaan, jos heidän vahtimisensa ei vaadi vetäjän 24/7 läsnäolemista. Eli jos ADHD on sen verran lievä, että osaa mennä ryhmässä mukana ja tottelee voi mukaan tulla.

Täytyy myös näin partiolaisena sanoa, että ne erityislasten vanhemmat ärsyttää, ketkä ei kerro lapsen sairaudesta. Meillekkin on kerran laitettu tyttö josta ei kerrottu mitään. Vähitellen syksyn aikana aloimme epäilemään, että hän on erityislapsi. Puolen vuoden jälkeen armottomat tietojen kerjäämisen jälkeen selvisi, että tytöllä on mm. tehty elimensiirtoja, minkä takia raskas lääkitys. Hänellä oli erittäin suuria ongelmia hahmottamisen kanssa, jonka johdosta ei osannut kelloa (5-luokkalainen), ei osannut kulkea yksin 2 korttelin matkaa kotiin eikä osannut lukea. Mutta kun vanhemmat laittoivat tytön meidän lippukuntaan he eivät kokeneet tarpeelliseksi kertoa johtajille näitä asioita. Joten jos laitatte lapsenne harrastukseen, niin kertokaa avoimesti kaikista lapsen erityispiirteistä. Se helpottaa huomattavasti meidän toimintaa. Tyttö kyllä jatkoi partiossa, mutta pystyimme paremmin tarjoamaan hänelle sopivaa toimintaa kun tiesimme hänen erityistarpeet.

just. minulla on muutenkin tämän erityislapsen kanssa kymmenen kertaa hankalampaa kuin normaali kohta 7vuotiaan kanssa. olisin ilmoittanut hänet kesällä leirille, mutta kysyin kuitenkin kohteliaana ihmisenä että miten tälläisen lapsen leirille tulo onnistuu.

vastaus voisiko äiti tai isä tai joku muu sukulainen tulla lapsen kanssa leirille? no EI VOI! jos mulla olis joku sukulainen joka hoitas lasta kesällä vähän aikaa, ei tartteis mitään leirejä.

mulla kiehuu niin pää. jos ihmisellä on tavallinen tämän ikäinen lapsi elämä on jo suurimmaksi osaksi muutenkin helppoa. varmasti sukulaiset yms hoitaakin useammin helpompaa lasta. ja niin ne pikku kullannuput voi ilmoittaa kesällä vaikka kuinka monelle leirille.

mutta minä jolla lapsi muutenkin vaatii paljon ikäistään enemmän aikuiselta, minä joka voisin todella tarvita kesäloman aikana pari pv lepoa,en sitä saa, koska lapsellani sattuu olemaan muutama ongelma.

mikä siinä on että tavis lapsille löytyy kyllä kaikennäköistä,mutta ei niille kenen vanhemmat todella tarvitsisivat esim.leirin lapselleen.

Ymmärrän että tarvitset lepoa , mutta sitä EN ymmärrä että miten se olisi kenekään muun asia sitä sulle järjestää - järjestä itse. Jos et SÄ sen kanssa pärjää, niin vieraiden leirinvetäjienkö sitten pitäisi, siinä monen muun lapsen ohella? Sun täytyy hankkia erilaista apua teille.

heh. olen ymmärtänyt ihan päinvastoin. on monia leirejä, ja tukilomia, joihin just etusijalla ovat "erityiset". erityinen lainausmerkeissä, koska sun nikin muistan, ja sulla on paljon petrattavaa asenteessa.

sulla ja sun kersalla on oikeus kuolla ja maksaa veroja. sulla on oikeus pitää kuria. muita oikeuksia ei ole. kiitollinen ja tyytyväinen saa olla kun on ruokaa. kuria!!!

[QUOTE="eee";23504177]Sulla on nyt ihan vääristynyt käsitys kesäleireistä. Ei niissä ole pointtina se, etteivät vanhemmat jaksa lapsiaan ja lykkäävät heidät siksi pois silmistään saadakseen levätä! Vaan se, että lapsille olisi kivaa tekemistä ja kavereita kesällä.

Jos sä et jaksa olla lapsesi kanssa, ehkä sun tulisi ottaa yhteyttä johonkin sellaiseen tahoon, joka pystyy sua siinä asiassa auttamaan ja tukemaan. Se taho ei ole lasten kesäleiri.[/QUOTE]

Nimenomaan.

Mielenkiintoinen asenne ap:lla..

[QUOTE="vieras";28316304]Huomioittehan, että ketju on kaksi vuotta vanha, joten ap ei välttämättä ole enää paikalla kertomassa lisätietoja.[/QUOTE]

kyllä se on, aina vaatimassa muilta, opettajilta, kersansa luokkakavereilta, muiden pitää. hän käy töissä.

[QUOTE="just";28316316]kyllä se on, aina vaatimassa muilta, opettajilta, kersansa luokkakavereilta, muiden pitää. hän käy töissä.[/QUOTE]

Nyt palaakin mieleen muutama ketju...

leirikesä järjestää erityislapsille leirejä jossa on avustaja. Myös www.bvif.fi järjestää leireijä erityislapsille.
Kandee hakea jotta saat lapsesi leirille ja itsellesi aikaa rentoutua. Voimia sinulle. Jos haluat voit lähettää minulle sähköpostia selu75@suomi24.fi

Meillä on kaksi adhd-lasta. Enkä kyllä tavalliselle leirille heitä laittaisi. Todella epäreilua sekä omia lapsia, muita lapsia että leirinohjaajia kohtaan olisi se. Ei leiri ole mikään "säilö" sitä varten, että minä saisin hengähtää.

Minusta tuntuu, että sinä et ole hyväksynyt oikein sitä, että lapsesi on erilainen.

just. minulla on muutenkin tämän erityislapsen kanssa kymmenen kertaa hankalampaa kuin normaali kohta 7vuotiaan kanssa. olisin ilmoittanut hänet kesällä leirille, mutta kysyin kuitenkin kohteliaana ihmisenä että miten tälläisen lapsen leirille tulo onnistuu.

vastaus voisiko äiti tai isä tai joku muu sukulainen tulla lapsen kanssa leirille? no EI VOI! jos mulla olis joku sukulainen joka hoitas lasta kesällä vähän aikaa, ei tartteis mitään leirejä.

mulla kiehuu niin pää. jos ihmisellä on tavallinen tämän ikäinen lapsi elämä on jo suurimmaksi osaksi muutenkin helppoa. varmasti sukulaiset yms hoitaakin useammin helpompaa lasta. ja niin ne pikku kullannuput voi ilmoittaa kesällä vaikka kuinka monelle leirille.

mutta minä jolla lapsi muutenkin vaatii paljon ikäistään enemmän aikuiselta, minä joka voisin todella tarvita kesäloman aikana pari pv lepoa,en sitä saa, koska lapsellani sattuu olemaan muutama ongelma.

mikä siinä on että tavis lapsille löytyy kyllä kaikennäköistä,mutta ei niille kenen vanhemmat todella tarvitsisivat esim.leirin lapselleen.

Juuri tämän takia vanhemmille täytyisi tehdä testit siitä että SOVELTUVATKO he vanhemmiksi.Ovatko HEIDÄN yheiset geeniperimänsä riittävän hyviä ETTEI NÄITÄ HELVATIN SAIRAITA LAPSIA SYNTYISI TÄNNE MAAILMAAN! Luoja miten itsekkäitä ihmiset ovat kun tuosta vain tekevät lapsia luottamalla hyvään tuurinsa.Ei sinun lapsellasi ole vain sattumalta ne ongelmat vaan sinä ne olet hänelle syntymässä päättänyt antaa! Lopeta valittaminen ja kanna edes NYT se vastuusi omasta tyhmyydestäsi!!
Luoja miten minua korpee nuo vammaisten vanhemmat!

Yhteistyössä