Voi itku tätä köyhyyttä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt köyhä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt köyhä.

Vieras
Ei ole kyllä mukava olla, kun rahat lähes loppu. Mies saa palkan viikon päästä perjantaina, itse vasta kuun viimeinen päivä. Miehen Visaa voi käyttää enää 40 e edestä ja itsellä rahaa käteisenä ehkä 25 e, Visaa en edes omista. Jaa että, mitenkä tähän on tultu, että näin vähissä rahat? Sanouduin irti vakityöstä ja olin siellä 10.2 viimeisen päivän töissä. Uudessa paikassa työt piti alkaa 14.2. Työpaikka on uusi aloittava ja rakennustyöt siellä viivästyivät todella pahasti. Kuukausipalkka alkaa juosta vasta, kun firmassa mahdollisuus tehdä 37,5 h työviikko, siihen asti tehdään tuntitöinä. Maaliskuun vika päivä ensimmäinen tili, johon asti kertynyt vain 11 h töitä ja käteen ropsahti reilu 80 e!!!! Huhtikuun viimeisen päivän tilissä sain käteen n. 600 e, tunteja edelleen vähän. Nyt vasta tällä viikolla on ollut lähes täysi viikko töitä ja nyt luvattu, että töitä olisi joka päivä minulla, koska olen odottanut alkamista niin kauan. Miehellä kuitenkin suht hyvä palkka, mutta ei mitenkään riitä, kun asuntolainoja maksellaan ja on yhtiövastike ja lapsen päivähoitomaksu. Kahden isomman lapsen harrastusmenot. Sairaalamaksuja ollut vielä lisäksi lapsista. Koulukin vielä vinkui luokkaretkeen 70 e (20 e olin maksanut jo aiemmin). Lapselle allergialääkkeitä ja toisenkin lääkkeet on lähes loppu ja itseltä myös. Jos olisin tän tiennyt, että näin työhommat menee, olisin ensin ilmoittautunut työttömäksi siihen asti, kun työt alkaisi, olisin saanut karenssin jälkeen edes liitolta noilta päiviltä jotain kun en ollut töissä.
Täytyy tässä tarkkaan miettiä, mitä ruokia ostaa, että pärjää vielä viikon.
Huoh. Ei ole kyllä köyhänä mukavaa, ei.

Ootko yrittäny siirtää laskujen eräpäivää ja kertoa kouluun tilanteesta, että maksat heti ku rahaa tulee ens viikolla? Ja asuntolainoista pyytäny lyhennysvapaata siihen asti, että sun työt alkaa pyöriä kunnolla? Noi vois auttaa ehkä vähän.

Sen verran tein, että siirsin lainani menemään kuun viimeinen pv, kun aina ennen meni 25. pv ja kaikki laskut on kyllä maksettu, muuten venytetty kaikesta. Juu ja on kyllä kallis luokkaretki, menevät Vierumäelle, kun on peruskoulun viimeinen luokka. Tarvitsivat sen luokkaretimaksunkin viimeistään tällä viikolla koulun tilille.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt köyhä.;23724330:
Jos olisin tän tiennyt, että näin työhommat menee, olisin ensin ilmoittautunut työttömäksi siihen asti, kun työt alkaisi, olisin saanut karenssin jälkeen edes liitolta noilta päiviltä jotain kun en ollut töissä.
Täytyy tässä tarkkaan miettiä, mitä ruokia ostaa, että pärjää vielä viikon.
Huoh. Ei ole kyllä köyhänä mukavaa, ei.

Kun oot ite ittes irtisanonu niin karenssi on 3kk - työt loppu 10.2. eli karenssi loppuu 10.5. -> ei olis hyötyy ollu.

Voitte huoletta käyttää sitä Visaa vaikka ois 40 € siä jäljellä. Soitatte luottokuntaan että nostaa luottorajaa tai sit vaan ylitätte, lasku sieltä kummiskin tulee. Itse tein kerran niin ku oli todella vaikeita aikoja, luotolla 20 € varaa, ni anto menny yli 100 €.

Asuntolainasta lyhennysvapaata tai jos ne on jo, niin sitten korot yhteen nippuun ja loppuvuoteen. Meillä tehtiin korkojen kanssa noin kun jäin kotihoidontuelle ja menin silloin marraskuussa töihin niin sain 2 tiliä ennen korkojen maksua.

Mikä ihmeen työsopimus tuo on? Kuulostaa aika härskiltä työntekijän hyväksikäytöltä. Luvataan kokopäivätyötä "sitten joskus" ja siihen asti tehdään mitä sattuu?

Sitä on jotenkin niin suuri kynnys mennä mistään apua pyytään. Kerran kysyttiin vuosia sitten, kun eka lapsi syntyi. Jouduin oleen sairaalassa yli 6 vk ja viikon hoito lapsesta teholta vielä erikseen ja iso sairaalalasku tuli. Mies tuolloin työttömänä. Sossu ois voinut auttaa, mutta kaikki kuitit olis kuulemma pitänyt tuona vaunuista ja ym. lapsen tarvikkeista. Sanoivat vielä sitten, että ottavat rahan sitten takaisin, kun mies saa töitä. Sitten vain kärsittiin ja vyötä kiristettiin.

[QUOTE="vieras";23724467]Kun oot ite ittes irtisanonu niin karenssi on 3kk - työt loppu 10.2. eli karenssi loppuu 10.5. -> ei olis hyötyy ollu.[/QUOTE]

Jaa että tuokin vielä, en tiennyt että karenssi noin pitkä, kun en ole vuosikymmeniin työttömänä ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt köyhä.;23724505:
Sitä on jotenkin niin suuri kynnys mennä mistään apua pyytään. Kerran kysyttiin vuosia sitten, kun eka lapsi syntyi. Jouduin oleen sairaalassa yli 6 vk ja viikon hoito lapsesta teholta vielä erikseen ja iso sairaalalasku tuli. Mies tuolloin työttömänä. Sossu ois voinut auttaa, mutta kaikki kuitit olis kuulemma pitänyt tuona vaunuista ja ym. lapsen tarvikkeista. Sanoivat vielä sitten, että ottavat rahan sitten takaisin, kun mies saa töitä. Sitten vain kärsittiin ja vyötä kiristettiin.

diakoniatoimisto ei peri takaksin., saattavat auttaa jopa laskujen maksuss aos on oikin tiukkaa, Soita heti maantaian aja kysy aikaa, vosi saada sen samalle päivälle

No voisko sitä luottorajaa nostaa? Itse nostin kerran sitä 1500->3000 ulkomaanmatkaa varten, eikä todellakaan ollut tulot mitenkään nousseet... Ja ihan nettipankissa onnistui.

[QUOTE="vieras";23724599]No voisko sitä luottorajaa nostaa? Itse nostin kerran sitä 1500->3000 ulkomaanmatkaa varten, eikä todellakaan ollut tulot mitenkään nousseet... Ja ihan nettipankissa onnistui.[/QUOTE]

Ai että velaksi ulkomaanmatkalle? varsin viisasta toimintaa...

Onko teillä S-etukorttia? Mulla ainakin kertyy sinne ihan huomaamattani "säästöjä", ja sitten joskus kun on ollut rahat tiukassa niin tuo s-tili on pelastanut tilanteen!

Voitkohan muuten saada liitosta soviteltua tai mikä se nyt onkaan? Tai KELA:lta? En sen tarkemmin tiedä noista, mutta olen kuullut jostain sellasesta, että jos ei työtä ole tarpeeksi niin voisi osan saada joko liitosta tai kelalta.

On meillä S-etukortti; nyt täytyykin kysyä mieheltä, onko siellä mitään, vai onko ostanu silläkin jo ruokaa. Ehkä me just ja just pärjätään tilipäivään, kun pakkasesta löytyy parin päivän ruokatarpeet.

[QUOTE="mä";23724771]Voitkohan muuten saada liitosta soviteltua tai mikä se nyt onkaan? Tai KELA:lta? En sen tarkemmin tiedä noista, mutta olen kuullut jostain sellasesta, että jos ei työtä ole tarpeeksi niin voisi osan saada joko liitosta tai kelalta.[/QUOTE]

Minäkään en tiedä näistä, kun en ole ollut näiden asioiden kanssa missään tekemisissä. Tietääköhän joku muu fiksu palstalainen?

Hitto mitä ruikutusta. Miksi ihmeessä teillä ei ole säästöjä kun kerran molemmat ootte olleet työelämässä ja mieskin tienaa ihan hyvin?! Ihmetellä täytyy. Meillä 4 henkilön perhe ja tulot alle 1000 euroa kuukaudessa, meillä kymppitonni säästötilillä. Ja joku aapeen kaltainen porho ruikuttaa köyhyyttä. Et oo kuule köyhää nähnykään, mutta tosi typeriä olette olleet kun ette oo keränneet säästöön mitään. Ottakaa opiksenne!

No niin alkoihan sitä paskaa lentää, ajattelin jo vallan että kaikki ovat järkiintyneet.
Hyvä hyvä nimimerkki " missä säästöt? ". On varmaan mielenkiintoista olla ystäväsi.

harmi että ette ole sästäneet jos olette molemmat olleet pidempään töissä ja lapsia kohtuullisesti elätettävänä, 3?
vai onko mies ollut aiemmin pätkiä työtön?
Eipä se säästäminen helppoa ole, jos on kaiken joutunut itse. Opintovelat niskassa kun töihin menee, ei kotoa mitään.

Yhteistyössä