Voi hyvää päivää,minkälaisia "äitejä" taas löytyykään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikki nipistelemään vaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten se vauva pilalle menee jos sitä jalasta nipistää???

mä kuulun sitten noihin sekopää vanhempiin jotka uskovat vankasti siihen että laspi oppii kun itse kokee, eli jos puree ja kielto ei tehoa niin purraan takasiin.. ei se pipin hokeminen auta jos lapsi ei osaa ymmärtää mikä pipi on.. käytännön esimerkki: pekka lyö mattia traktorilla päähän, äiti keiltää ja sanoo ettei saa kun mattia sattuu.. no lapsi ei ymmärrä että miten niin sattuu, eihän häntä satu.. mutta kun matti tempasee pekkaa samaisella traktorilla päähän niin pekka tietää että se sattuu.. ja jatkossa sen myös muistaa..
siis hyvin karklea esimerkki, enkä todellakaan sano että lapselle tehtäisiin sama mitä lapsi tekee muille!!!
pointti on se että lapsi oppii kun itse tietää miltä joku tuntuu, en mä sano että vauvaa pitäisi nipistää tai nippasta etc. mutta nipistämistäkin on montaa eri tasoa, on se lapsen raivopäinen nipistys jossa kynnet menee ihonläpi ja sitten on se lievä nipistys jossa otetaan pinei pala nahkaa sormenpäiden väliin, se ei satu mutta ei se kivaakaan ole..
itse en ole koskaan joutunut vauvaa opettamaan, enkä aio niin tehdä, mä mieluummin lopetan imetyksen..

Alkuperäinen kirjoittaja tilhi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten se vauva pilalle menee jos sitä jalasta nipistää???

mä kuulun sitten noihin sekopää vanhempiin jotka uskovat vankasti siihen että laspi oppii kun itse kokee, eli jos puree ja kielto ei tehoa niin purraan takasiin.. ei se pipin hokeminen auta jos lapsi ei osaa ymmärtää mikä pipi on.. käytännön esimerkki: pekka lyö mattia traktorilla päähän, äiti keiltää ja sanoo ettei saa kun mattia sattuu.. no lapsi ei ymmärrä että miten niin sattuu, eihän häntä satu.. mutta kun matti tempasee pekkaa samaisella traktorilla päähän niin pekka tietää että se sattuu.. ja jatkossa sen myös muistaa..
siis hyvin karklea esimerkki, enkä todellakaan sano että lapselle tehtäisiin sama mitä lapsi tekee muille!!!
pointti on se että lapsi oppii kun itse tietää miltä joku tuntuu, en mä sano että vauvaa pitäisi nipistää tai nippasta etc. mutta nipistämistäkin on montaa eri tasoa, on se lapsen raivopäinen nipistys jossa kynnet menee ihonläpi ja sitten on se lievä nipistys jossa otetaan pinei pala nahkaa sormenpäiden väliin, se ei satu mutta ei se kivaakaan ole..
itse en ole koskaan joutunut vauvaa opettamaan, enkä aio niin tehdä, mä mieluummin lopetan imetyksen..

Kannattaisko hakea jotain apua?

kyllä miun siskolle, joka on nyt päälle 40v, oli sanottu neuvolassa kun kuopus hällä puri jokaista jokapaikkaan jne, että purra takaisin, jotta oppii että se sattuu, ei tietenkään hampaat irvessä, mutta sen verran että tuntee...kyllä minäkin olen niin tehnyt ja siihen on oppunut. ikää kuopuksella silloin oli 1½-2v, eli ymmärsi kyllä, mutta ei halunnut, ei siis ollut pien vauva

Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
nipistää vauvaa :o eihän se vauva sitä tahalleen tee eikä vauva voi tietää että se käy kipiää, saa nyt tollee mennä aikusena nipistelemään!!

ehkä siinä on takan tossa neuvossa just se että lapsi oppii että se sattuu... näin siis kuvittelisin..

ei ihme että hukassa ollaan nykyään.. en imetyksestä niin tiedä isompien kohdalla mitään. mutta jos isompi (reilun vuoden ikäinen) puree kielloista huolimatta, ei tee pahaa näyttää konkreettisesti lapselle miltä se tuntuu.

tuntuu siltä että nykyään pelätään niin hysteerisesti lapsen traumatisoitumista tai mitä ikinä, että terve järki unohtuu. lapsi EI traumatisoidu eikä pilalle mene siitä jos aikuinen jämäkästi osoittaa miten ei saa toimia tai miltä lapsen teko tuntuu. ja ei, en tarkoita lyömistä enkä hampaat irvessä puremista.

mitenkäs niitä sekopäitä oli teineissä paljon nykyistä vähemmän silloin kovemman kurin aikana? ehkä lapsille ja nuorillekin oli silloin selvää että on olemassa ne tietyt viimeiset rajat joita ei käytöksessä sovi ylittää. suurimmalla osalla (poislukien mt-ongelmaiset ym) tämä myös pysyi päässä. nykyään kaikesta neuvotellaan ja jutellaan ja vanhemmat itsekin ovat aivan pihalla siitä mitä saa ja ei saa tehdä.

lapsen vääränlainen alistaminen on toki väärin, mutta tietyllä tavalla lapsi tuleekin "alistaa" siihen että AINA on olemassa se ylempi auktoriteetti jota tulee totella, niin se vaan tässä maailmassa menee. itse superlöyhän kasvatuksen saaneena on juuri tämän kanssa ollut ongelmia.

toki osalle lapsista menee puheellakin kuri päähän jne., mutta iso osa on kyllä sellaisia että ainakin sen kerran pitää osoittaa missä raja kulkee. keskustelu ja muu on hyvä asia, mutta tasapainon löytäminen keskustelevan vanhemmuuden ja vanhemmuuden vaatiman auktoriteettiaseman välilllä on se juju minusta. koska sanokoon kukkahatut mitä tahansa, vanhemman yksi tärkeimmistä tehtävistä on opettaa lapselle se auktoriteetin kunnioitus ja tottelu elämässä. ei siis alistumista sokeasti vaan niiden tilanteiden hoksaamista, missä sitä auktoriteettia vastaan ei kannata pullikoida.

Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
nipistää vauvaa :o eihän se vauva sitä tahalleen tee eikä vauva voi tietää että se käy kipiää, saa nyt tollee mennä aikusena nipistelemään!!

Juuri näin. Vauvat kun eivät tee vielä mitään tahallaan eivätkä ymmärrä että pieni viaton hampaiden raavinta äidin tissiin sattuu... Mä haluaisin vähän nipistää tota äitiä :kieh: :kieh:

Noi on muuten kamalia paikkoja noi neuvolat, sieltä saa jos jonkinlaista neuvoa mikäli palstoihin on uskomista :D

Mun äiti jakelee kans vinkkiä että nipistää korvasta kevyesti jos vauva puree tissillä. Ja se on sitä käyttäny iteki... No, sain mä kyllä piiskaaki joskus... Mut muuten ei oo ollu mitään väkivaltaa. Ei sillä että olisin nipistelyn puolesta...mutta jos lempeämmät keinot ei auta, ni mieluummin muutaman kerran nipistää kuin lopettaa imetyksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mun äiti jakelee kans vinkkiä että nipistää korvasta kevyesti jos vauva puree tissillä. Ja se on sitä käyttäny iteki... No, sain mä kyllä piiskaaki joskus... Mut muuten ei oo ollu mitään väkivaltaa. Ei sillä että olisin nipistelyn puolesta...mutta jos lempeämmät keinot ei auta, ni mieluummin muutaman kerran nipistää kuin lopettaa imetyksen.

Etkö pelkää että vauva yhdistää kivun imetykseen?

outoja on ne entisajan isojenkin perheiden äidit olleet, kun ne on vain "äitejä" lainausmerkeissä. keskenään täällä eukot kehtaa tästä länkyttää, mutta kuinkahan monella riittäisi rahkeet keskusteluun sellaisen ihmisen kanssa joka pitää nykyajan menoa aivan naurettavana... hädin tuskin kouluikäiset rötöstelee, polvenkorkuisesta asti lyödään, purraan, raavitaan vaikka kadulla vastaantulijaa. ja äiti vain lässyttää, että "äläs nyt" ja vilkuilee ympärilleen ettei vain kukaan näe että alistaa lastaan kieltämällä.

vielä oudompaa on se, että läpi historian on perheen pienimmille isommat osoittaneet (eläinkunnasta lähtien) miten ollaan ja mennään, miten kuuluu toimia. nykyään näin ei saisi ns. sivistysvaltioissa tehdä. ja NYKYÄÄN voidaan niin pahoin ja tehdään niin pahoja asioita ja on niin kieroutuneita jo lapsissakin saati nuorissa, että ennen tuollaisia tapauksia oli vain harvassa ja ne pistettiin lukkojen taakse heti kun kiinni saatiin.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Jaa että vauva ite lopettais sen nipistämisen takia ?
Tuota en edes ajatellu... :ashamed:
Mutta siis kuitenkin...viimeisimpänä keinona.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
lol, lopettakaa imetys ennenkuin niitä hampaita tulee..................

Kuten 4 kuukautisena? :whistle:

Meillä puri kerran, niin että tuli verta... Kiljahdin tietysti, koska se sattui ja pelästyin. Ei purrut sen jälkeen enää sillä tavalla yllättäen ja lujaa, puri ajatuksissaan, hitaasti, silloin sai sormea väliin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
lol, lopettakaa imetys ennenkuin niitä hampaita tulee..................

Kuten 4 kuukautisena? :whistle:

Meillä puri kerran, niin että tuli verta... Kiljahdin tietysti, koska se sattui ja pelästyin. Ei purrut sen jälkeen enää sillä tavalla yllättäen ja lujaa, puri ajatuksissaan, hitaasti, silloin sai sormea väliin.

Tuota keinoa imetystukihenkilötkin käskevät käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:

Jaa että vauva ite lopettais sen nipistämisen takia ?
Tuota en edes ajatellu... :ashamed:
Mutta siis kuitenkin...viimeisimpänä keinona.

Niin juuri. Vauva on yllättävän älykäs ja varmasti alkaa rintaraivarit ja imemislakko jos nipistelee vauvaa.
Jos vauva puree kun imettää niin sormi vaan suuhun kuten Sirkkakin tuossa sanoo.

mäkin oon vaan tunkenu sormee vauvan suuhun, kun on alkanut puremaan. en ennen tätä ees tajunnu, että se on joku suurikin ongelma. luulin, että ihan normaalia. eikä kyllä tullu mieleenkään alkaa väkivaltaseks. sattuuhan se mua, mutta eihän vauva sitä tahallaan tee. kai se sen lopettaa jossain vaiheessa.

Yhteistyössä