Voi helv...elatustuet ja eksä

ihkuraksupoksu

Aktiivinen jäsen
17.09.2006
4 888
0
36
Siis siitä asti kun viime kesänä ex pääsi töihin, on elatusapu vai tuki mikä nyt lienee, ollu myöhässä, joskus enemmän, joskus vähemmän. oon yrittänyt sopia asiat, että ei tarvis tapella, kun sitten jos alan tappeleen, ei kuulemma pysty ottamaan tyttöä "kun ei oo rahaa jne." Sitä töihin pääsyä ennen nimittäin maksu tuli tietty kaupungilta.

No, nyt muutti keväällä huhtikuussa helsinkiin, ja on ollu entistä vaikeampaa saada ne maksut. Eka oli vajaan kuukauden työttömänä, eikä maksanut silloin toukokuulta, mikä lie ymmärrettävää kun oli kaikenlaista menoerääkin muutton liittyen. Mutta nyt ei muista sitten eikä usko, että se yksi kk jäänyt väliin. Kesäkuussa sain vihdoin toukokuun rahat, tosin olin ymmärtänyt että maksaa sekä kesäkuun että toukokuun...siinä se kitinä alkoi kun soitin tulikivenkatkuisen puhelun kun oli vain yhdeltä kuulta laittanut. No ei ollut sitten kuulemma vara maksaa kahden kuun summaa, ei ollut osannut varautua. Kahden viikon päästä sain kesäkuun rahat, eli siis 6.7.

Nyt jokin aika sitten kyselin että milloin makselis tälle kuulle. Sanoi että pe (maanantaina) olin että jee, herra pääsee jopa ajan tasalle tässä. No nyt soitti ettei maksakaan, kun ei ole varaa, ja eihän sen elokuun rahan aika vielä olekaan. sanoin että kun se on vasta heinäkuun raha. Inttää että ei ole ja ei ole vara maksaa :kieh: No mulla näkyy omista tiliotteista kyllä tarvittaessa, ja kalenteriin olen merkannut että milloin on maksanut. Mutta on se kumma homma kun aina pitää tuon rahan kansa olla niin hankalaa!

Ja ei ole mikään älytön summa minusta, sen 120e sovittiin silloin vuosi sitten kun minimi oli se 118e että on pyöreä summa. Jos tulojen mukaan menis niin ei jäis tuohon. Mulle se on kuitenkin iso raha, nyt meinasin tytölle käydä vielä kun alet hetken jatkuu käydä hakemassa syksyksi tarviketta.

Miten hankala on sitten alkaa sossun kautta perimään nuo elatusavut? Riittääkö soitto vai kiikutanko jotain tiliotteita sinne tms.? ja pitääkö molempien mennä sinne johonkin tapaamiseen sitä varten tms. koska se nyt tuskin onnistuu kun välimatka on mitä on. Koko ajan siis on ollut väh. 1kk myöhässä, välillä sitten soitellut voiko maksaakin vain puolet tms.

Mulla oli kanssa tosi vaikeeta saada ollenkaan tai ainakaan ajallaan noita elareita ex:ltä, mut otin lasten elatustoimistoon yhteyttä ja kerroin asiasta niin johan järjesty. Nyt mulle tulee tuki elatusturvatoimsiton kautta joka kk ajallaan ja perivät ex:ltä sen, eikä tarvi huolehtia..suosittelen.

Pistä vaan lastenvalvojan kautta. Varmaan joudut siellä käymään, mutta mitäs se tiliotteilla tekis. Mielellään kutsuu kumpaisenkin sinne ja voi voi jos mies ei pääse, saatpahan itse mielen määrin natista.
Luulisi jo kutsun vähän nopeuttavan maksuja. Mikäli maksut menevät kaupungin/kunnan kautta niin tulee niistä myös lisäkustannuksia korkoina exällesi. Mun exä oppi aikas nopeasti itse niitä ajallaan makselemaan, koska tulee kuulemma halvemmaksi niin. Kerran on täytynyt vuosien varrella uhkailla lastenvalvojalla >:I

meillä tehtiin heti eron tultua sopimus kaupungin elatusturvan kanssa että rahat maksetaan sen kautta niin kauan kun molemmat ovat sen 18 vuotta... isä makselee sinne site mitä pystyy jos edes pystyy mut eikö ne viimestään veronpalutuksista ota pois rästit jos on takana ja on sillä hetkellä ollut maksukykyinen... no mulle sama kuhan jostakin rahat tulee ja parempi niin ettei tarvii rahoista tapella kun muutenkin välit on mitä on

Alkuperäinen kirjoittaja Mintus:
Pistä vaan lastenvalvojan kautta. Varmaan joudut siellä käymään, mutta mitäs se tiliotteilla tekis. Mielellään kutsuu kumpaisenkin sinne ja voi voi jos mies ei pääse, saatpahan itse mielen määrin natista.
Luulisi jo kutsun vähän nopeuttavan maksuja. Mikäli maksut menevät kaupungin/kunnan kautta niin tulee niistä myös lisäkustannuksia korkoina exällesi. Mun exä oppi aikas nopeasti itse niitä ajallaan makselemaan, koska tulee kuulemma halvemmaksi niin. Kerran on täytynyt vuosien varrella uhkailla lastenvalvojalla >:I

Juu, ajattelin vaan että uskovatko mun sanaan että en oo kaikkia rahoja saanut, vai pitääkö toimitta jotain tositteita.

Mä oon vaan niin mukavuudenhaluinen (?) että en mielellään lähde asioita vaikeimman kautta viemään. Viimeseen asti yritän oottaa ja sopia, mutta ehkä siinä onkin vika, kunon tähänkin asti saanu "maksuaikaa". Mutta monta päivää oltais nähty nälkää jos pelkästään noiden rahojen varassa oltais.

Sun ei tarvitse todistella mitään. Sen sijaan exän täytyy esittää kuitit niistä mitä väittää maksetuiksi :laugh:
Nykyään mä jo ystävällisesti kirjoittelen mun exälle verotusta varten yhden kuitin koko vuodesta vaikka sitten kiitokseksi säntillisestä maksamisesta.