Voi h*lvetti, äitini lataa kuvia muiden lapsista fb ilman lupaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää räjähtää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pää räjähtää

Vieras
Olen jo joskus aikaisemmin valittanut kun äitini laittoi kansioittain minusta, sisarestani ja minun lapsistani kuvia facebookkiin jakoon. Hän oli perin ylpeä kun ne näkyivät ihan kelle tahansa. Ja luvista ei ollut tietoakaan.

Sain omalta osaltani tuon nyt rajoitettua, minusta siellä ei ole ainuttakaan kuvaa, eikä ollut lapsestakaan ennen tätä viikonloppua.

Juhannusta vietettiin ja oli meidän kaveriperheiden lapsiakin paikalla ja äitini räpsi kamerallaan kuvia kaikista. Nyt huomasin että hän on näiden lasten leikit hiekkalaatikolla taltioinut fb ja voi luoja kun hän ei voi tajuta miksi raivostuin hänelle. Ei ollut vieläkään lupaa laittaa lapsestani mitään sinne ja vielä vähemmän näistä kaveriperheiden lapsista (he itse ovat minuakin tarkempia mitä sinne laittavat ja lapsista ei ole mitään mainintaakaan koko sosiaalisessa mediassa).

Mitä kihveliä tällaisen kanssa tekee? Hänelle on vuosia jo jankattu ettei saa laittaa luvatta muiden kuvia nettiin, mutta ei, hän ei tajua. Viikko menee ja taas löytyy jotain mikä olisi ollut parempi jättää vain kotikoneelleen.

Poliisilla viimeksi uhkailin ja silloin sain omat vauvakuvani pois hänen profiilinsa alta, ylläpitoonkin otettu yhteyttä mutta tämä kuvio toistuu aina uudelleen.
Ja profiili tulee takaisin, hän on hyvin ailahtelevainen ja osoittaa mieltään poistumalla fb ja kun leppyy, hän pölähtää taas takaisin eikä mikään ole muuttunut...

Muutoin hän on ihan järjissään oleva ihminen, mutta hänellä on tämä pieni kompleksi ettei säännöt ja lait voi rajoittaa häntä loputtomiin! (Ja on sanonut tuon ihan itse perheelleni kun edellisen kerran kävimme vääntöä tästä asiasta).

Kun sun äidilläsi on oikeus laittaa itse ottamiaan kuvia faceen, sanoit sinä mitä hyvänsä. Sinun ottamiasi kuvia hän ei tietenkään saa sinne laittaa.
Mikäli kuvat on otettu julkisella paikalla, et ole edes siellä voinut kieltää häntä ottamasta ko.kuvia. Jos olette olleet esim. sinun luonasi, voit siellä kieltää äitiäsi kuvaamasta, jolloin mitään nettiin laitettavia kuvia ei olekaan.

Itse en pidä yhtään siitä, että minusta kuvia otetaan ja pyrin aina ja kaikkialla pysymään poissa kaikista kuvista, en myöskään halua, että minun lasteni kuvia joku toinen levittelee nettiin, mutta jos joku on jossain kuvan lapsestani ottanut et voi häntä minkään lain nojalla kieltää laittamasta sitä minnekään, mikäli kuva on otettu julkisella paikalla.

Kiellä tulevaisuudessa jo kuvien otto.

"Vanhoilla" ihmisillä ei taida olla oikein realistista käsitystä internetin laajuudesta ja siitä, mitä sinne sopii laittaa ja mitä ei. Minä olen joutunut paasaamaan anopille samasta aiheesta, kun hän laittaa kuvia lapsenlapsistaan fb:iin ja keskustelufoorumille, jopa minun ottamia (joihin hänellä ei periaatteessa ole edes oikeuksia, kun ei ole itse ottanut).

Hankalaa todella, jos ei oikeasti tajua. Kolahtaisiko sitten kunnolla, jos oikeasti tekisit rikosilmoituksen? Ei kai siitä mitään pientä sakkoa kummempaa hänelle tulisi, mutta oppisipa ainakin ja tajuaisi, että olet tosissasi.

Kun toinen on kerran noin kovapäinen, niin jos voisitte yhdessä laittaa äitisi fb-profiilin yksityisyysasetukset niin tiukaksi ettei monikaan pääse kuvia katsomaan.

Toiset on tuommoisia. Minulle ei tulis mieleenkään laittaa omiani, eikä toisten kuvia mihinkään yleiseen paikkaan. Kotikoneella niitä on mukava katsella.

anoppini on juuri tuollainen. siksi en anna hänen ottaa kuvia minusta tai lapsista enkä ottanut häntä fb. kaveriksikaan, koska en jaksa hänen kommentointiaan. hän saa lapsistani säännöllisesti kuvia kun niitä lähetän jne. mutta jos antaisin hänen niitä ottaa niin fb olisi täynnä jotain vauvani ja isompien lasten kylpemis-tai saunomiskuvia. kun ei tajua niin ei tajua!!

Se että on oikeus kuviinsa, on eri asia kuin lupa iskeä niitä sosiaaliseen mediaan levitykseen.

esim. Minä en saa julkaista hänen ottamiaan kuvia ilman lupaa, koska hänellä on oikeudet niihin itse ottamiinsa kuviinsa.
Mutta hänkään ei saa julkaista niitä etenkin kun kuvassa on 1-3 lasta (nimien kera) omalla pihalla kuvattuna. Se on eri asia kuin jossain julkisessa tapahtumassa festareilla otettu yleisökuva.

On se kumma kun ihmiset ei tajua, että sitä kuvaa ei saa pois. Siitä jää mukava jälki tuonne bittiavaruuteen ja lapsi itse tai hänen tuleva pomonsa voi vuosien kuluttua törmätä niihin kuviin. Ja ilahtuukos lapsi? Tuskin.

[QUOTE="aloittaja";24068641]
On se kumma kun ihmiset ei tajua, että sitä kuvaa ei saa pois. Siitä jää mukava jälki tuonne bittiavaruuteen ja lapsi itse tai hänen tuleva pomonsa voi vuosien kuluttua törmätä niihin kuviin. Ja ilahtuukos lapsi? Tuskin.[/QUOTE]

Olen varmaan tyhmä, kun en tajua mitä haittaa siitä, että tuleva pomo näkee jotain hiekkalaatikkokuvia tai muita lapsuuskuvia oikein on?

Ja ylipäätään miksi skitsoilla tuosta asiasta tuossa määrin?

Yhteistyössä