Voi ei mokasinko näytteen??! Sairaanhoitajaa tai terveydenhoitajaa paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näyte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näyte

Vieras
Mun piti viedä puhdas aamupissanäyte kun epäilen viikon kestäneen alavatsakivun syyksi virtsatietulehdusta.

En päässyt hakemaan oikeaa näytepurkkia niin vein näytteen puhtaassa pilttipurkissa.

Olin sit laittanut purkin korkin huonosti kiinni ja puolet pissasta oli valunut muovipussiin! En edes huomannut itse sitä ennen kuin ojensin muovipussin hoitajalle joka sano sit "voi ei tätä pissaa on valunut tänne pussiin".

Kysy miten pitkä aika näytteen ottamisesta on ja sanoin että tunti. Hän sit sano että kyllä sen näytteen varmasti saa siitä purkissa jäljellä olevasta pissasta.

Mutta mua jäi nyt epäilyttämään et onko vastaus enää luotettava? Kun ei se purkin pissa voinut enää olla täysin puhdasta kun korkin tiiviste kerran vuoti ja se purkki lillu siinä pissassa poikittain :(

Tässä on taustalla sellanen että kävin viikko sitten papakokeessa ja sen jälkeen mulla on ollut alavatsakipua. Luulin koko aika että johtuu vaan siitä kokeen ottamisesta, mutta eilen aloin miettimään jos onkin jotain muuta kipua. Ei tää enää viikon jälkeen voi olla siitä johtuvaa! Joten jos ei nyt ole vti niin sitten täytyy varata aika gynelle että onko jotain munasarjoista tai kohdusta johtuvaa.

En yhtään ihmettelis jos olis tullut joku tulehdus nimittäin se papakokeen otto oli aikamoinen sähellys. (laitan linkin jos vaan löydän kun kirjotin siitä käynnistä)

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2329568-papakoe-toissapaivana-ja-alavatsaan-sattuu-vielakin-ei-kai-siita-voi-saada-tulehdusta/

Tossa mun onneton käynti...

Vastaus on luotettava mutta jos sinne on päässyt bakteereja jostakin muualta kuin virtsasta (joskus vaikka ei muita bakteereja olisikaan) vastaus on sekakasvu ja näyte joudutaan uusimaan.

Itselläni on kolme kertaa ollut virtsatietulehdus eikä sen oireena koskaan ole ollut varsinaisesti alavatsakipu vaan jatkuva virtsahädän tunne, vaikka olisi viisi minuuttia sitten käynyt tiristämässä sen teelusikallisen, ja pissaaminen tuntuu siltä kuin pissaisi piikkilankaa (pahin on se hetki kun ne viimeiset tipat tulee rakosta ulos). Epäilisin että aapeeta vaivaa joku muu juttu.

Itselläni on kolme kertaa ollut virtsatietulehdus eikä sen oireena koskaan ole ollut varsinaisesti alavatsakipu vaan jatkuva virtsahädän tunne, vaikka olisi viisi minuuttia sitten käynyt tiristämässä sen teelusikallisen, ja pissaaminen tuntuu siltä kuin pissaisi piikkilankaa (pahin on se hetki kun ne viimeiset tipat tulee rakosta ulos). Epäilisin että aapeeta vaivaa joku muu juttu.

Mullakin on ollut muutaman vuosi sitten vti ja sillon ei tosiaan alavatsa ollu kipee vaan pissatti koko aika ja kirveli pissatessa.

Apuaaaa mikä mulla on?? :(

Torstaina olis työterveyden kautta gyneaika. Ja kohta saan tietää tän pissanäytteen pikavastauksen. Mutta en tiedä miten kärsin odottaa sinne asti?? Nyt on jo kahdeksas pvä tätä kipua.

Kannaisikohan sun käydä lääkärissä, tai pyytää että ottavat verikokeina vaikka crp+pvk, ellei nyt sitten selkeästi pissatulehdus ole. Onko sulla vuotoja, toimiiko maha normaalisti? Kohtu/munasarjatulehdus, paksusuolen tulehdus, umpilisäkkeen tulehdus tai divertikuliitti saattavat myös tehdä kipuja alavatsalle, ja nuo suolistokivutkin voivat tuntua gynekologisilta kivuilta.

Kannaisikohan sun käydä lääkärissä, tai pyytää että ottavat verikokeina vaikka crp+pvk, ellei nyt sitten selkeästi pissatulehdus ole. Onko sulla vuotoja, toimiiko maha normaalisti? Kohtu/munasarjatulehdus, paksusuolen tulehdus, umpilisäkkeen tulehdus tai divertikuliitti saattavat myös tehdä kipuja alavatsalle, ja nuo suolistokivutkin voivat tuntua gynekologisilta kivuilta.

Ei ole ollut mitään epämäärästä vuotoa. Umppari multa on jo leikattu. Vatsa on toiminut normaalisti.

Kun soittavat pissanäytteen tuloksen niin pyydän lähetettä verikokeeseen jos ei ole pissatulehdus. Ja torstaina mulla olis aika gynelle... mutta saa nähä joutuuko tästä jo illalla lähtee päivystykseen töiden jälkeen kun toi alavatsa on niin kipee!

Ok. Mene vaan herkästi päivystykseen, jos oot kovasti kipeä, parempi mennä "turhaan" vaikka, kuin että oliskin jotain vakavaa ja jäät odottamaan! Itse kerran kituuttelin kovissa alavatsakivuissa, ja sitte yhtäkkiä nousikin kuume, oli jo sen verran laajempi tulehdus, että jouduin viideksi päiväksi sairaalaan :/

Yhteistyössä