Voi ei, lukiokirjat uusitaan! Ei pysty kierrättää

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Nykyisen ysiluokkalaisen äitinä olen raivona tästä. Vain kustantamot hyötyy. Mekin oltiin jo sovittu ystäväperheen kanssa kirjojen kierrätyksestä, mut eipä paljon kierrätelläkään. Mieluummin jo melkein maksais pientä lukukausimaksua koulun hyväksi kuin tuhansia ahneille kustantamoille..

vierailija
Mä oon nyt menossa lukioon ekalle luokalle. Ostettiin käytettynä sukulaisilta ja torista myös toisen ja kolmannen vuoden kirjoja, onko ne nyt vain laitettava eteenpäin, vai kelpaako vähän vanhemmat versiot?

villkkuväli
esikoinen kävi ammattikoulun ja kustannukset olivat 160e työkalu ja -vaatetusnmaksu sekä kolme(!!!) kirjaa, n. 90e. Tytär on päässyt kolmanteen lukioluokkaan asti suht kohtuullisin kustannuksin, kun on taitava vertaamaan ja kierrättää kirjoja. Kuuntelin lievästi järkyttyneenä serkkupojan pakollisia hankintoja lukion alkuun: tietokone lukion vaatimuksislla, noin 1000e, laskin 175e, tavalliset kirjat + e-kirjat...

Miten voidaan edes väittää, että koulutus on Suomessa ilmaista ja kaikille mahdollista??

esikoinen kävi ammattikoulun ja kustannukset olivat 160e työkalu ja -vaatetusnmaksu sekä kolme(!!!) kirjaa, n. 90e. Tytär on päässyt kolmanteen lukioluokkaan asti suht kohtuullisin kustannuksin, kun on taitava vertaamaan ja kierrättää kirjoja. Kuuntelin lievästi järkyttyneenä serkkupojan pakollisia hankintoja lukion alkuun: tietokone lukion vaatimuksislla, noin 1000e, laskin 175e, tavalliset kirjat + e-kirjat...

Miten voidaan edes väittää, että koulutus on Suomessa ilmaista ja kaikille mahdollista??
Läppärikin useimmissa lukioissa ja monissa muissakin kouluissa "pakollinen"...
Ja esim. ylioppilaskirjoituksiin pitää maksaa osallistumismaksu.
Ja...

Onhan noihin rajaa uponnut ja yhä uppoaa. Yksi kirjoittaa tänä keväänä. Kaksi vielä reilun 10 vuoden päästä.

vierailija
Eli mikään ei ole muuttunut kymmenessä vuodessa. Älkää niitä nyt kuitenkaan hävittäkö, monet opet kelpuuttaa vanhojenkin kirjojen kanssa kurssille osallistumisen, jos ei niin kirja huutikseen myyntiin niin jonkun toisen ope toisella puolen Suomea tod.näk. kelpuuttaa.

Mikäli ymmärsin uutisen oikein, on tulossa lukiouudistus ja sitä ennen ilmestyneet kirjat eivät syystä tai toisesta kelpaa. Ei siis auta tilailla niitä toiselta puolelta Suomea...

Eli mikään ei ole muuttunut kymmenessä vuodessa. Älkää niitä nyt kuitenkaan hävittäkö, monet opet kelpuuttaa vanhojenkin kirjojen kanssa kurssille osallistumisen, jos ei niin kirja huutikseen myyntiin niin jonkun toisen ope toisella puolen Suomea tod.näk. kelpuuttaa.

viera.s
Onko tämä joku suurikin uutinen? Onhan kirjoja toki aiemminkin säännöllisesti päivitetty, jo omina lukiovuosinani parikymmentä vuotta sitten tilanne oli sellainen, että korkeintaan vuoden tai parin vuoden vanhat kirjat kelpasi. Ei mitkään 10 tai edes 5 vuoden takaiset.

viera.s
Miksi esim.matikankirjoja pitäisi muuttaa? Muuttuuko ne laskutavat paljonkin vuosittain?
Jonkun hissan kirjan ymmärrän että siinä tieto uusiutuu.
Ei varmaan vuosittain, mutta tietysti matematiikassakin opetustapoja voidaan aina kehittää ja parantaa. Ja onhan matematiikkakin tieteenala, jolla tehdään tutkimusta ja luodaan uutta tietoa, tosin ehkä aika rajoitetusti lukiotasoon vaikuttaen. Mutta matikankirjoissa on paljon myös soveltavia, sanallisia tehtäviä, joiden on syytä olla jotenkuten ajantasalla. Vai olisko sinusta hyvä, jos lukiolaiset laskisivat vielä markoissa liikevaihtoveroa jotta voitaisiin kierrättää 20 vuotta vanhoja kirjoja?

vierailija
Pori 2.8.2016 klo 8:07 | päivitetty 3.8.2016 klo 11:13

Uusi opetussuunnitelma voimaan – vanhat lukiokirjat paperinkeräykseen?

Lukion uusi opetussuunnitelma muuttaa suuren osan vanhoista oppikirjoista käyttökelvottomiksi. Nyt opintonsa aloittaville lukiolaisille se tietää arviolta 300 euroa suurempaa kirjalaskua, arvio Lukiolaisten liitto.

Kuva: Juha Kemppainen / Yle

Lukion uusi opetussuunnitelma astuu voimaan tänä syksynä lukionsa aloittavalle oppilaalle.

Ensimmäisen vuoden opiskelijalle se tietää uusien oppikirjojen hankintaa, sillä suurin osa kursseista käydään läpi täysin uudistuneella oppimateriaalilla. Käytettynä ostettu tai saatu oppikirja soveltuu siis enää paperinkeräysastian täytteeksi.

Lukiolaisten liiton arvion mukaan nyt lukionsa aloittavien kirjakulut nousevat 1500 eurosta 1800 euroon, koska kirjojen kierrätyksen mahdollisuus vähenee joksikin aikaa. Opetussuunnitelma uudistetaan noin kymmenen vuoden välein.

Oppimateriaalin valinta opettajan vastuulla
Rauman Lyseon lukion rehtorin Matti Saarivuoren mukaan oppimateriaalin pitää vastata opetussuunnitelmaa. Saarivuori korostaa, että opetussuunnitelma ei määrittele, millä oppimateriaalilla lukiolaisten pitää opiskella. Opetussuunnitelma kertoo opetuksen sisällön ja oppimateriaalien valinta on taas täysin opettajien vastuulla.

– Lukiolaisen näkökulmasta materiaalin ja sisältöjen pitäisi olla sellaista, joka auttaa opiskelutaitojen ja maailmankuvan luomisessa, Saarivuori näkee.

Rehtori uskoo, että yhä useampi Rauman Lyseon lukion opettaja valitsee opetuksensa tueksi digitaalista sisältöä.

– Sähköisen materiaalin osuus tulee jatkuvasti kasvamaan. Se on ainakin joiltain osin edullisempaa kuin painettu kirja.

Ei välttämättä käyttökelvoton kirja
Joillakin kursseilla vanha kirja voi olla täysin kelvollinen oppikirja. Matti Saarivuori opettaa itse muun muassa maantietoa. Uudessa opetussuunnitelmassa maantiedon toisen kurssin sisältö vastaa Saarivuoren mukaan täysin entisen ensimmäisen kurssin sisältöjä. Tällä kurssilla Saarivuori sallii vanhan opuksen käytön.

– Minulle ei ole tärkeää, mistä tiedot hankitaan, kunhan ne hankitaan. Oppitunnilla sitten pohditaan, onko tiedot oikeita vai ei, Saarivuori sanoo.

http://yle.fi/uutiset/uusi_opetussuunnitelma_voimaan__vanhat_lukiokirjat_paperinkeraykseen/9065348?ref=leiki-uu

Kotimaa 9.8.2016 klo 10:55 | päivitetty 9.8.2016 klo 13:34
Lukion hintalappu on 2 000 euroa – Sähköisistä oppikirjoista ei kustannushyötyä

Suomen lukiolaisten liiton arvion mukaan lukion kustannukset voivat nousta jopa kahteen tuhanteen euroon. Opiskelijat pyrkivät säästämään muun muassa hankkimalla käytettyjä oppikirjoja. Sähköisten oppikirjojen kohdalla kierrättäminen ei kuitenkaan ole mahdollista.

Kuva: Antti Karhunen / Yle

Liiton puheenjohtajan Elli Luukkaisen mukaan arviossa on huomioitu laitekustannukset. Ylioppilaskirjoitusten muuttuessa kokonaan sähköisiksi vuoteen 2019 mennessä lukio-opiskelijan on käytännössä pakko saada käyttöönsä kannettava tietokone.

– Kokonaishintaa on nostanut nimenomaan kannettavan tietokoneen hankkiminen. Tuossa kahdessa tuhannessa on otettu huomioon laitekustannukset. Kirjojen osalta kokonaishinta voi olla 1 700 – 1 800 euroa. Kirjojen hinta riippuu siitä, mitä kirjoja opetussuunnitelmassa vaaditaan, Luukkainen kertoo.

Kirjojen hinta voi olla alhaisempi, mikäli lukiolainen hankkii suurimman osan oppikirjoistaan käytettynä. Sähköisten oppikirjojen kohdalla käytetyn kirjan hankkiminen tai oman kirjan myyminen eteenpäin eivät tällä hetkellä ole mahdollisia vaihtoehtoja.

– Ehkä suurimpana ongelmana sähköisissä oppikirjoissa näen käytännössä saman hintatason kuin paperikirjoissakin. Erona on vain se, että sähköisiä oppikirjoja ei pysty ostamaan käytettynä tai myymään eteenpäin. Silloin lopulliset kustannukset saattavat olla suurempia, arvioi inkoolainen toisen vuoden lukio-opiskelija Joosua Kuusela.

"Kuulostaa aika realistiselta"
Arvio kahden tuhannen euron kokonaiskustannuksista ei lukiolaisia yllätä.

– Jos haluaa käydä lukiota laadukkaasti ja opiskella hyvin, kyllä tuo kahden tuhannen euron summa kuulostaa aika realistiselta. Voihan se mennä tietenkin myös alle kahden tuhannen, jos ostaa vaikkapa vähän halvemman tietokoneen ja käytettyjä oppikirjoja, espoolainen lukion toisen vuoden opiskelija Edvin Ingman toteaa.

Sähköisten oppikirjojen hintakehitys saattaa Luukkaisen mukaan jatkossa laskea kokonaishintaa. Vielä nämä vaikutukset eivät kuitenkaan näy.

– Ihan vielä sähköisten oppikirjojen pidempien lisenssien hinnat eivät ole selvästi alempia perinteisiin oppikirjoihin verrattuna. Oletan ja toivon, että sähköistyminen tarjoaa jatkossa apua opiskelijoille myös sähköiseltä kannalta, Luukkainen kommentoi.

Kustannukset jakautuvat monelle vuodelle
Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä myöntää, että lukion kustannukset ovat huomattavat verrattuna peruskouluun.

– Onhan kaksi tuhatta euroa siinä mielessä paljon, kun peruskouluopetus on maksutonta. Kyllä oppimiateriaalit ja oppikirjat varmasti maksavat ja varmaan myös digitaalinen materiaali, Pitkälä toteaa.

Opiskelijat itse pitävät kahden tuhannen euron kustannustasoa kansainvälisesti vertailtuna kohtuullisena. Suomessa opiskelemisen kustannukset ovat Edvin Ingmanin mielestä maltillisella tasolla.

– Kun asiaa ajattelee tarkemmin, monessa muussa maassa joutuu maksamaan esimerkiksi opetuksesta, jolloin kokonaishinta menee helposti kymmeniintuhansiin. Siinä suhteessa meillä on aika hyvä tilanne, Ingman huomauttaa.

Joosua Kuuselan mielestä kaksi tuhatta euroa kuulostaa lukuna isolta. Kuitenkin suomalaisessa lukiomallissa kustannukset jakautuvat pitkälle ajanjaksolle.

– Onneksi kolmen vuoden aikana jaksojärjestelmällisessä lukiossa kulut kasaantuvat vähitellen, Kuusela sanoo.

http://yle.fi/uutiset/lukion_hintalappu_on_2000_euroa__sahkoisista_oppikirjoista_ei_kustannushyotya/9079105

vierailija
Nykyisen ysiluokkalaisen äitinä olen raivona tästä. Vain kustantamot hyötyy. Mekin oltiin jo sovittu ystäväperheen kanssa kirjojen kierrätyksestä, mut eipä paljon kierrätelläkään. Mieluummin jo melkein maksais pientä lukukausimaksua koulun hyväksi kuin tuhansia ahneille kustantamoille..
Kustantamo saa aika pienen siivun verrattuna kirjakauppaan!

vierailija
Itse laskin myös aika hyvin, että lukiolaisen opintoihin kolemen vuoden aikana kuluu juurikin tuo 2500 euroa.
Ahdistus iski, kun tajusin, että olemme pystyneet säästämään tähän mennessä alle 1000 euroa vuodessa, ja rahat menneet siis pääsääntöisesti lasten normaaliin elämiseen eli vaatteisiin, kenkiin, muutamaan joululahjaan, mopokorttiin jne. Ja nyt siis meillä kaikki tuo jää pois, että saamme maksettua lukio-opinnot.
Olen siis yh ja lapsen isä tienaa niin paljon, ettei opintotukea voi saada lapsi, mutta kuitenkaan isä ei suostu tasaamaan kustannuksia sen mukaan, kummalla on todellisuudessa enemmän tuloja. Onnistui huijaamaan jopa lastenvalvojaa ja maksattaa kelalla omat elatusmaksut.

vierailija
Kautta aikain noita kirjoja on uusittu ja yritetty saada opiskelijat ostamaan viimeisin painos. Jos vähän viitsii nähdä vaivaa niin pärjää ihan hyvin vanhemmallakin painoksella.

Itse käytin 3-5 vuotta vanhoja painoksia ja ainoa ero oli, että sivunumerot olivat toisin. Eli en voinut kysyä läksyä kaverilta sivunumeroiden mukaan vaan piti kysyä, mikä oli aiheen otsikko. Kaverin uudessa kirjassa läksysivut olivat esim sivuilla 12-13, mutta minulla nuo asiat oli kerrottu sivuilla 16-17. Aivan saman otsikot ja kappalejaot, samat kuvat, vain sivunumerot muutettu. Rahastuksen makua kustantajalta.

vierailija
Kautta aikain noita kirjoja on uusittu ja yritetty saada opiskelijat ostamaan viimeisin painos. Jos vähän viitsii nähdä vaivaa niin pärjää ihan hyvin vanhemmallakin painoksella.

Itse käytin 3-5 vuotta vanhoja painoksia ja ainoa ero oli, että sivunumerot olivat toisin. Eli en voinut kysyä läksyä kaverilta sivunumeroiden mukaan vaan piti kysyä, mikä oli aiheen otsikko. Kaverin uudessa kirjassa läksysivut olivat esim sivuilla 12-13, mutta minulla nuo asiat oli kerrottu sivuilla 16-17. Aivan saman otsikot ja kappalejaot, samat kuvat, vain sivunumerot muutettu. Rahastuksen makua kustantajalta.
Mitä muuta? Niillä on ollut kautta aikojen kova kilpailu kirjoista. Itse kirjoitin 1978 ja silloin oli vielä sellaisia kirjoja, joissa tehtävät tehtiin vihkoon, eikä sotkettu piloille.

Mutta asiat ovat varmasti heittäneet kuperkeikkaa sen jälkeen. Maalaisjärki puuttuu kokonaan.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/03/10/valtio-valtiossa

vierailija
Miksi esim.matikankirjoja pitäisi muuttaa? Muuttuuko ne laskutavat paljonkin vuosittain?
Jonkun hissan kirjan ymmärrän että siinä tieto uusiutuu.
Miten tieto uusiutuu?
Monta muutakin vierailijaa näyttää olevan.
Kysyn vaan, miksi ne entiset ei kelpais vaikka lisäsivuilla, kuten ennen oli? Opettaan kakarana olen nähnyt niitä vaihtoehtoja, joista vanhemmat valitsi. Eivätkä ikinä kysyneet lapsilta, mikä olisi hyvä oppikirja. "Puolueellisia" olivat taatusti:)
t.paula

Ostin kirjoja itse, kunnes tajusin, että se oli kannattamatonta. Sitten aloin kuunnella äänikirjoja. Minulla oli Kirjakauppa kokemuksia-kokemus. Vaihdoin suosittu psykologia, nyt kuuntelen paljon asioita Taloudesta, en odottanut, että olisin kiinnostunut tästä aiheesta... Mutta siellä on niin mielenkiintoinen valinta ja eri kirjallisuuden, ja niin cool lukijoille, mikä ei ole yllättävää) E-Kirjat on jaettu lajityyppejä tai temaattista kokoelmat, muuten kokoelmat ovat hyvin viileä - se on helpompaa ja houkuttelevampaa valita, mitä lukea) ja suositukset ovat hyvin usein suoraan asiaan)

Viimeksi muokattu:
vierailija
Ja taas sama juttu edessä!! Mä oon joutunut ostamaan jo kolmelle lukiolaiselle omat kirjat, ja näköjään vuoden päästä lukion aloittava neljäs lapsikaan ei pysty käyttämään vanhoja kirjoja!

Yhteistyössä