Voi apua, yksin toimistolla äkäsen työharjoittelijan kanssa, ahistaa :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "argh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"argh"

Vieras
Ärsyttää ja ahistaa.
Työharjoittelija on ollut kuukauden täällä ja nyt selvis ettei se oo tajunnut itse ideaa siinä työssä mitä se on sujuvasti tehnyt koko kuukauden. On tehnyt virheen joka itsessään on aika pieni, mutta sen korjaaminen on mahdotonta kun ei vain ymmärrä mitä on tehnyt koko ajan.

Ja kyseessä on siis ihan ylihelppo työ (oli tarkoitus pikkuhiljaa siirtyä vaativempiin töihin, mutta...), ja olen omasta mielestäni silloin alkuaikoina kertonut hänelle että mitkä asiat ovat tärkeitä. Ja lisännyt vielä että hän saa ihan vapaasti muokata työtapoja, kunhan itse on perillä mitä tekee.
Ja olen kysynyt että haluaako hän tietää miksi näin ja näin tehdään, niin on sanonut vain ettei tarvi. On vain sokeasti näpytellyt tietoja koneelle tajuamatta niistä mitään.

Ja nyt se on äkäinen minulle siitä että on itse mokaillut. Eikä muita työntekijöitä ole tulossa koko päivänä, prkl.

Ja kehtaa vielä udella minulta että saakohan hän täältä työpaikkaa harjoittelun jälkeen. No huoh!

Olisiko sun tai muun häntä perehdyttävän pitänyt vähän useammin katsoa mitä ihminen touhuaa? Minusta vaikuttaa siltä että perehdytys ei ole mennyt ihan niinkuin pitäisi, ja tuo ihminen on syystäkin äkäinen.

Toki hän on tehnyt virheen, mutta ei ketään pitäisi ihan alussa jättää töidensä kanssa täysin yksin.

taitaa olla perehdytys mennyt huonosti. EIhän sitä noin tehdä, että "tee miten haluat, kunhan teet oikein" ja sitten virheen jälkeen kysytään, että "pitäisiköhän mun näyttää sulle, miksi me tehdään näin".. Eli olisiko pitänyt alussa selittää, että meillä tehdään näin ja se johtuu siitä, että.... Ja vaatia aluksi, että hänkin tekee ensiksi niin ja jos keksii jotain parannuksia prosessiin, niin sitten näyttää ne eka ohjaajalleen..

sinä se virhen olet tehnyt. Miksi KYSYT, että haluaako harjoittelija tietää miksi niin ja näin tehdään? Sinun pitäisi automaattisesti KERTOA että miksi. Tottakai perehdyttäjä perehdytyksessä kertoo että mitä tehdään, miten tehdään ja miksi tehdään.... Hyvä perehdytys on kaiken A ja O, ja jos perehdyttäjä mokaa niin turha sitä perehdytettävää on mokan seurauksista syyttää.

[QUOTE="juu";27614574]taitaa olla perehdytys mennyt huonosti. EIhän sitä noin tehdä, että "tee miten haluat, kunhan teet oikein" ja sitten virheen jälkeen kysytään, että "pitäisiköhän mun näyttää sulle, miksi me tehdään näin".. Eli olisiko pitänyt alussa selittää, että meillä tehdään näin ja se johtuu siitä, että.... Ja vaatia aluksi, että hänkin tekee ensiksi niin ja jos keksii jotain parannuksia prosessiin, niin sitten näyttää ne eka ohjaajalleen..[/QUOTE]

Minä kyllä käsitin ap:n tekstistä et on tarjouduttu heti kertomaan tarvittavat tiedot, muttei ole harjoittelija mielestään tietoa tarvinnu :(

Minä kyllä käsitin ap:n tekstistä et on tarjouduttu heti kertomaan tarvittavat tiedot, muttei ole harjoittelija mielestään tietoa tarvinnu :(

Ei pidä kysyä, vaan pitää kertoa ne oleelliset asiat. Ja alkuvaiheessa tarkistaa, että miten työ sujuu. Onhan toi nyt ihan kohtuutonta että annetaa kuukauden verran tehdä asiat väärin ja sitten vasta keksitään ettei harjoittelija teekään oikein.

Jos jonkun tosta pitäis saada huutoa niin sen joka perehdytti, eikä seurannut mitä harjoittelija tekee. Sen takia nimikkeenä on harjoittelija, että tyyppi ei vielä itsenäisesti osaa töitä tehdä.

Mokathan ovat aina muiden, ei omaa syytä. Siihen saa tottua, joten turhaan ahdistut. Anna kiukutella aikansa ja käykää sitten virhe läpi. "Tunnekuohun" vallitessa ei enkelitkään osaisi paremmin asiaa hoitaa :)

Harkkarinne tilanne on epävarma ja totta kai kyselee jatkopaikasta, koska todennäköisesti purkaa nyt tuntojaan mokastaan toiselle keskustelupalstalla peläten maan kaatuvan just nyt omalla kohdallaan Sun siis täytyy näyttää esimerkkiä, miten elämä myös jatkuu virheen jälkeen ja pahempaakin on nähty.

Varmaan siksi alkuperäistä ahdistaakin kun tietää ite mokanneensa. Millä sitä toisia kouluttaa jos on itse vuorovaikutustaidoton höhlä?

Itse olen vain puolta viikkoa töissä, tarkoitus oli siirtyä ihan toisiin hommiin. Ja olen aina välillä käynyt siinä katsomassa ja kysymässä miten menee.

Ja alkuun hän kysyi että mitkä tiedot pitäis katsoa ja kerroin aika kärsivällisesti uudelleen ja uudelleen mitkä asiat ovat tärkeitä (ja on ihan todistajia ollut).
Tiedot ihan yksinkertaisia, tyyliin mitä, mistä, milloin, minne, miten ja kuinka paljon.
Ja nyt hän sanoo etten oo kertaakaan noita asioita kertonut.

Joo, tiedän etten todellakaan ole hyvä opettaja, se on tullut kaikille selväksi! Onneksi itse en edes ole se perehdyttäjä. Itse opin nämä ohjelmat itse kokeilemalla ja virheistä. Mutta uusi harjoittelija on ihan toista maata eikä viitsi edes excelin yläpalkkia käydä läpi vaan juoksuttaa minua ja esimiestään koko ajan auttamaan summa-funktion, desimaalien lisäilyn ja pikasuodatuksen kanssa. Ja hän on käynyt ihan justiinsa a-kurssin, joten en vain ymmärrä miten noi ei ole hanskassa.

Olen antanut hänelle samat vapaat kädet kuin mitä itsellenikin alkuun annettiin, mutta näköjään pitäisi tosiaan koko ajan olla vahtimassa ja tekemässä pistokokeita. Koska se ei näköjään riittänyt että vain antaa luvan kysellä ihan aina jos tulee ongelmia.

Harmittaa kun työhaastattelussa painotin ja painotin vielä uudelleen että tässä työssä pitää olla älliä tuon tietokoneen kanssa, että uusia ohjelmia tulee ainakin tusina, ja suurin piirtein yksin ne olis tarkoitus oppia.
Niin, ja kerroin haastattelussa, että noille eläkeikää lähestyviä tarvii aina välillä auttaa tietokoneen ja tulostimen kanssa, ja kehtas vielä nauraa asialle. Nyt on selvinnyt että he ovat niiiin paljon parempia noiden koneiden kanssa. Mrrr.

harjoittelijahan on harjoittelija, eikä siis edes välttämättä voi tietää mitä tietoja tarvitsee ja mitä ei. Ei harjoittelijalta kysytä että "haluatko tietää tämän?" vaan harjoittelijalle kerrotaan ihan kysymättä, koska harjoittelija on harjoittelupaikassaan HARJOITTELEMASSA. Harjoittelijan työskentelyä pitäisi myös seurata ja tasaisin väliajoin tarkastaa miten sujuu.

Itse olen vain puolta viikkoa töissä, tarkoitus oli siirtyä ihan toisiin hommiin. Ja olen aina välillä käynyt siinä katsomassa ja kysymässä miten menee.

Ja alkuun hän kysyi että mitkä tiedot pitäis katsoa ja kerroin aika kärsivällisesti uudelleen ja uudelleen mitkä asiat ovat tärkeitä (ja on ihan todistajia ollut).
Tiedot ihan yksinkertaisia, tyyliin mitä, mistä, milloin, minne, miten ja kuinka paljon.
Ja nyt hän sanoo etten oo kertaakaan noita asioita kertonut.

Joo, tiedän etten todellakaan ole hyvä opettaja, se on tullut kaikille selväksi! Onneksi itse en edes ole se perehdyttäjä. Itse opin nämä ohjelmat itse kokeilemalla ja virheistä. Mutta uusi harjoittelija on ihan toista maata eikä viitsi edes excelin yläpalkkia käydä läpi vaan juoksuttaa minua ja esimiestään koko ajan auttamaan summa-funktion, desimaalien lisäilyn ja pikasuodatuksen kanssa. Ja hän on käynyt ihan justiinsa a-kurssin, joten en vain ymmärrä miten noi ei ole hanskassa.

Olen antanut hänelle samat vapaat kädet kuin mitä itsellenikin alkuun annettiin, mutta näköjään pitäisi tosiaan koko ajan olla vahtimassa ja tekemässä pistokokeita. Koska se ei näköjään riittänyt että vain antaa luvan kysellä ihan aina jos tulee ongelmia.

Harmittaa kun työhaastattelussa painotin ja painotin vielä uudelleen että tässä työssä pitää olla älliä tuon tietokoneen kanssa, että uusia ohjelmia tulee ainakin tusina, ja suurin piirtein yksin ne olis tarkoitus oppia.
Niin, ja kerroin haastattelussa, että noille eläkeikää lähestyviä tarvii aina välillä auttaa tietokoneen ja tulostimen kanssa, ja kehtas vielä nauraa asialle. Nyt on selvinnyt että he ovat niiiin paljon parempia noiden koneiden kanssa. Mrrr.

Se, että olet työhaastattelussa painottanut tietokoneen kanssa pärjäämisen tärkeyttä ei kerro mistään mitään. Olisit voinut vaikkapa tarkastaa työnhakijan todellisen osaamisen ennen palkkaamista.

Minua ihmetyttää, että miten olet antanut toistaa samaa virhettä kokonaisen kuukauden ajan.

Kyllä itse kutakin harmittaisi, ettei kukaan ole puuttunut johonkin mitä on noin kauan tehnyt väärin. Veikkaan, että on annettu niin ylimalkaisia ohjeita, ettei niiden perusteella ole itse huomannut, mitä oikein ajetaan takaa.

[QUOTE="vieras";27614602]Ei pidä kysyä, vaan pitää kertoa ne oleelliset asiat. Ja alkuvaiheessa tarkistaa, että miten työ sujuu. Onhan toi nyt ihan kohtuutonta että annetaa kuukauden verran tehdä asiat väärin ja sitten vasta keksitään ettei harjoittelija teekään oikein.

Jos jonkun tosta pitäis saada huutoa niin sen joka perehdytti, eikä seurannut mitä harjoittelija tekee. Sen takia nimikkeenä on harjoittelija, että tyyppi ei vielä itsenäisesti osaa töitä tehdä.[/QUOTE]

Niin mutta kun hän on koko ajan sanonut että asiat sujuvat hyvin.Ja töitä katsoessa on asiat tehty oikein ja kaikki vaikutti olevan OK. Nyt kun tuli virhe, niin selvis että hän on vain kopioinut niitä tietoja paikasta A paikkaan B.

Ja kun ihan alkuvaiheessa kerroin mistä nämä paperissa olevat tiedot tulevat, niin suurin piirtein pyöritteli silmiään , ja nyt myöhemmin vaikuttaa siltä ettei ole koskaan noita asioita kuullutkaan. Ei vain kiinnostanut se itse idea, haluaa vain kirjata asioita "sokeasti" koneelle.

Eikä siinä mitään, tietysti senkinkaltaisia ihmisiä tarvitaan jonkinlaiseen "liukuhihnatyöhön". Harmittaa vain kun haastattelussa sai ihan eri kuvan koko ihmisestä.
No, ainakin itse opin kantapään kautta tuon, en osannut ollenkaan kysellä oikeita asioita haastattelutilanteessa.

No, onni asiassa on se, että tästä harjoittelijasta sitten ilmeisesti voi päästä vielä eroon, eikä häntä ole palkattu mihinkään pysyvään vastuulliseen hommaan.

No koita nyt edes päättää mitä se teidän työ oikeasti on. Sanot: Superhelppo työ, jossa tulee koko ajan uusia ohjelmia ainakin tusina, jotka pitäisi yksin opetella ja siinä tarvittaan älliä...
Ja no voi. Yhden virheen on tehnyt työharjoittelussa, ja kauhea meuhkaaminen kun ei ole kunnolla edes perehdytetty. ja ei, työharjoittelussa ei pitäisi yksin opetella yhtään mitään.

[QUOTE="vieras";27614668]Minua ihmetyttää, että miten olet antanut toistaa samaa virhettä kokonaisen kuukauden ajan.[/QUOTE]

Mutta kun ongelma ei ole se että asioita olisi tehty väärin. Vaan siitä että tietoja on näpytelty ajattelematta mitä itse asiassa on kirjoitettu. Nyt sitten selvisi että ne paperit jotka on pistetty koneelle ja arkistoitu, on juurikin vain pistetty sinne.
Eli jos minä salaa menisin laittamaan niitä arkistoituja juttuja "uudet"-pinoon, niin hän ei asiaa huomaisi vaan laittaisi ne sinne uudelleen. Eikä hälyytyskellot soi vaikka tismalleen samat asiat ovat moneen otteeseen siellä koneella.

Minä en vain ymmärrä. Joo, tiedän että minun pitäisi asiaa jankata, mutta kun toista ei tunnu kiinnostavan, niin ei kai häntä vain kiinnosta?

Jos on uusi työntekijä, niin hän ei todellakaan voi olla perillä kaikesta: ei siitä mitä teette eikä siitä mitä naputellaan tietokoneelle. Vaikka asiat ovat sinusta yksinkertaisia, niin uusi ihminen kokee asiat aivan eri tavalla. Vaikka kuinka pärjäisi tietokoneen kanssa, niin se ei yksistään auta outojen businessasioiden ja uusien tietokoneohjelmien kanssa. Vaikka ohjelma olisi ennestään tuttu, niin samankin firman sisällä voi olla erilaisia tyylejä ja tapoja naputella asiat siään. Jos tekee samoin kuin toisessa toimipaikassa, niin se saattaakin olla aivan väärin.

[QUOTE="Sirkkeli";27614681]No koita nyt edes päättää mitä se teidän työ oikeasti on. Sanot: Superhelppo työ, jossa tulee koko ajan uusia ohjelmia ainakin tusina, jotka pitäisi yksin opetella ja siinä tarvittaan älliä...
Ja no voi. Yhden virheen on tehnyt työharjoittelussa, ja kauhea meuhkaaminen kun ei ole kunnolla edes perehdytetty. ja ei, työharjoittelussa ei pitäisi yksin opetella yhtään mitään.[/QUOTE]

No joskus kyllä oppii omaa työtä arvostamaan ihan uudella tavalla siinä kun väen vängällä yrittää toista opettaa siihen mikä itselle on helppoa. Siinä vaiheessa varsinkin kun itse siirtyy jo toisiin hommiin se edellinen voi tuntua itsestä superhelpolta, ja vasta kun se seuraava jauhopää ei millään sisäistä sitä, ymmärtää itsekin että hei määhän osaan tän tosi hyvin, niin hyvin etten edes ite tajua kuin hyvin. Se on sitä ammattitaitoa. Toki perehdyttäminen on ammattitaitoa sekin, mutta jos on yksin tehnyt omaa hommaansa kauan, eipä siinä sitten ole ollut ketään jonka kanssa olisi sitä perehdyttämistä harjoitellut.

Ja sivusta seuranneena, kyllä minusta monet nykyään vähän liikaa odottavat perehdyttämiseltä. Ihan kuin se ammattitaito olis jotain joka kaadetaan kermanekasta niskaan ilman että itse pitäis mistään ottaa selvää tai ponnistella. Rekrytoinnissa hyvä kysymys onkin että mitä yleensä teet kun et tiedä jotain asiaa. Jos toimintavaihtoehtoja on tasan yksi ("kysyn pomolta") niin huonompi homma. Tuon vaihtoehdon lisäksi kun olisi hyvä olla ne pari muutakin valikossa.

[QUOTE="Sirkkeli";27614681]No koita nyt edes päättää mitä se teidän työ oikeasti on. Sanot: Superhelppo työ, jossa tulee koko ajan uusia ohjelmia ainakin tusina, jotka pitäisi yksin opetella ja siinä tarvittaan älliä...
Ja no voi. Yhden virheen on tehnyt työharjoittelussa, ja kauhea meuhkaaminen kun ei ole kunnolla edes perehdytetty. ja ei, työharjoittelussa ei pitäisi yksin opetella yhtään mitään.[/QUOTE]

Siis tämä ensimmäin askel on sitä superhelppoa. Tarkoitus oli pikkuaskeleilla mennä näihin vaativempiin hommiin. Eli on helppoja töitä ja sitten niitä ei-todellakaan-helppoja.

Eikä mitään meuhkaamista ole ollut. Vähän annoin vinkkejä miten tuon virheen voisi löytää, ja toivon että hän edes yrittäisi oma-aloitteisesti etsiä sitä. Painotin vielä että ei ole mitään vakavaa, mutta että jatkossa tärkeintä on että itse tiedät mitä olet tehnyt. Se oma-aloitteisuus ja uteliaisuus vain puuttuu kokonaan. Ja jotenkin minusta ikävä kyllä tuntuu ettei juuri tätä työtä voi ilman pientä uteliaisuutta tehdä.

No joskus kyllä oppii omaa työtä arvostamaan ihan uudella tavalla siinä kun väen vängällä yrittää toista opettaa siihen mikä itselle on helppoa. Siinä vaiheessa varsinkin kun itse siirtyy jo toisiin hommiin se edellinen voi tuntua itsestä superhelpolta, ja vasta kun se seuraava jauhopää ei millään sisäistä sitä, ymmärtää itsekin että hei määhän osaan tän tosi hyvin, niin hyvin etten edes ite tajua kuin hyvin. Se on sitä ammattitaitoa. Toki perehdyttäminen on ammattitaitoa sekin, mutta jos on yksin tehnyt omaa hommaansa kauan, eipä siinä sitten ole ollut ketään jonka kanssa olisi sitä perehdyttämistä harjoitellut.

Ja sivusta seuranneena, kyllä minusta monet nykyään vähän liikaa odottavat perehdyttämiseltä. Ihan kuin se ammattitaito olis jotain joka kaadetaan kermanekasta niskaan ilman että itse pitäis mistään ottaa selvää tai ponnistella. Rekrytoinnissa hyvä kysymys onkin että mitä yleensä teet kun et tiedä jotain asiaa. Jos toimintavaihtoehtoja on tasan yksi ("kysyn pomolta") niin huonompi homma. Tuon vaihtoehdon lisäksi kun olisi hyvä olla ne pari muutakin valikossa.

ai. Mä taas näkisin sen hyvänä että ongelmatilanteessa kysytään pomolta/työkaverilta. Silloin ei pääse tapahtumaan näitä "no en mä tienny mut mä ajattelin et sen vois varmaan tehdä näin" tai "no en mä tienny ni en mä tehny ollenkaan" -juttuja, vaan saisi heti ratkaisun ongelmaan. Ja seuraavalla kerralla sitten tietäisikin miten samanlainen ongelma ratkeaa. Tässä aloituksessa on kyseessä harjoittelija, eikä harjoittelijalla vielä voikaan olla mitään vankkaa ammattitaitoa. Juuri kysymällä, virheistä oppimalla ja hyvällä opetuksella se ammattitaito syntyy.

[QUOTE="vieras";27614755]ai. Mä taas näkisin sen hyvänä että ongelmatilanteessa kysytään pomolta/työkaverilta. Silloin ei pääse tapahtumaan näitä "no en mä tienny mut mä ajattelin et sen vois varmaan tehdä näin" tai "no en mä tienny ni en mä tehny ollenkaan" -juttuja, vaan saisi heti ratkaisun ongelmaan. Ja seuraavalla kerralla sitten tietäisikin miten samanlainen ongelma ratkeaa. Tässä aloituksessa on kyseessä harjoittelija, eikä harjoittelijalla vielä voikaan olla mitään vankkaa ammattitaitoa. Juuri kysymällä, virheistä oppimalla ja hyvällä opetuksella se ammattitaito syntyy.[/QUOTE]

Mainitsin esimerkkinä vain tuon yhden tavan, joka tosiaan voi joskus olla hyväkin tapa ratkaista tilanne. Mutta onhan ihmisellä oltava ainakin muutama muukin tapa. Keksitkö sinä mitä ne muut tavat voisivat olla?

[QUOTE="vieras";27614710]Vaikka ohjelma olisi ennestään tuttu, niin samankin firman sisällä voi olla erilaisia tyylejä ja tapoja naputella asiat siään. Jos tekee samoin kuin toisessa toimipaikassa, niin se saattaakin olla aivan väärin.[/QUOTE]

Tämä työ jota hän tekee on sitä ihan yksinkertaisinta. Eli aputaulukon tekoa. Eli milloin, mitä, mistä, minne, ja kuinka paljon. Ja lasketaan lopuksi tuo "kuinka paljon" yhteen. Ja kaikki nuo tiedot ovat selkeästi niissä lapuissa.

Ja kerroin moneen otteeseen että hän saa muokata sitä taulukkoa ihan vapaasti. Minä esim. teen sen ihan eri tavalla kuin työkaverini, ja ihan yhtä hyviä ne ovat. Mutta jotenkin vain... uh, en tiedä. En vain osaa ymmärtää.

Samaten olen kertonut hänelle mitä muuta työharjoittelija on yleensä tehnyt täällä toimistolla. Siis ihan noita perusjuttuja. Hakenut postin, keittänyt kahvia, huolehtinut kahvihuoneesta jne. Mutta noitakaan hän ei vain tee, vaan odottaa että minä käsken (joka jotenkin häiritsee minua, en ole käskyttelevää sorttia). Ja sitten menee suht äkäsen oloisena tekemään noi asiat.

Olen sanonut että saa ihan vapaasti tonkia ihan kaikki kaapit ja selailla kaikkia kansioita ja paperinippuja, mutta ei vain kiinnosta. Itse tongin kaikki mahdolliset paikat silloin kun itse olin täällä harjoittelijana yksin möllöttämässä, hulluksihan sitä muuten ois tullu :D

Mainitsin esimerkkinä vain tuon yhden tavan, joka tosiaan voi joskus olla hyväkin tapa ratkaista tilanne. Mutta onhan ihmisellä oltava ainakin muutama muukin tapa. Keksitkö sinä mitä ne muut tavat voisivat olla?

Riippuu toki työtehtävästä voiko kysyä googlelta, etsiä jonkun aiheeseen liittyvän kirjan mistä asian tarkistaa jne. Useimmiten nopein ja helpoin tapa on kuitenkin tarkistaa asia kollegalta. Jos kysyminen on teidän työpaikalla kiellettyä, niin ei todellakaan ole ihme jos ihminen tekee virheitä, koska ei uskalla pyytää apua.

Missä se syyllinen taas olikaan, olisko peilissä?

[QUOTE="ver";27614822]Riippuu toki työtehtävästä voiko kysyä googlelta, etsiä jonkun aiheeseen liittyvän kirjan mistä asian tarkistaa jne. Useimmiten nopein ja helpoin tapa on kuitenkin tarkistaa asia kollegalta. Jos kysyminen on teidän työpaikalla kiellettyä, niin ei todellakaan ole ihme jos ihminen tekee virheitä, koska ei uskalla pyytää apua.

Missä se syyllinen taas olikaan, olisko peilissä?[/QUOTE]

Jos on sellainen työ jossa kollega on paikalla. Huom. kaikissa töissä ei aina ole, joten...?

Miksi et ole selittänyt missä virhe on tapahtunut? Ja jos harjoittelija ei osaa virhettä korjata niin sinunhan se pitää korjata. Ei ihme että on äkäinen jos perehdyttäjä vaan sanoo että oho, olet mokannut, koitahan nyt tajuta missä on mennyt pieleen...

:headwall:

Yhteistyössä