Voi apua!!! Just hokasin ihan oikeesti että mulla loppuu äitiysloma!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Veronmaksaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Niin siis mitä sä "veronmaksaja" haluat :D. Pitääkö meidän nyt olla kotona lasten kanssa jotta ei hoitopaikka rasittaisi kuntien rahapusseja mutta ei mitään tienattaisikaan? Vai mennä töihin tienaamaan ja laittaa lapset hoitoon? Vai pitäiskö jättää tekemättä näitä tulevia veronmaksajia lainkaan :saint: ?

Imeväiset töihin mukaan ja isommat tarhaan tai kouluun.
Mielestäni äitien on palattava töihin viimeistään kuukauden kuluttua synnytyksestä.

Mieheni ajattelee (ilmeisesti - suoraan kun ei voi mitään sanoa), että äidin pitää olla kokopäivätöissä, että tulee rahaa, mutta samalla hoitaa lapset kotona, ettei tarvi laittaa hoitopaikkaan. Ja mieluusti äidin työ semmoista, että sitten, kun isällä on vapaata, niin on äidilläkin. Supermama se olla pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja perfektionisti:
Muistan aina tuon tunteen kaikkien kanssa. Eiväthän he voi olla niin isoja. Olen ollut kotona sen ainakin kolme vuotta jo ennen rahoja ja kauemminkin. KUopukselta kun tuli tuo ilmoitus olin ettei voi olla totta että veisin hoitoon.. Olin melkein kolme vuotta hänenkin kanssa kotona vaikka tiukkaa teki.

Mulla on kyllä vähän sama tunne. Tai siis että en millään pysty pientä hoitoon laittamaan. Mutta en kyllä uskalla luvata että kolmea vuotta pystyisin kotona olemaan. Se on kuitenkin pyrkimys, jonka eteen teen kyllä kaikkeni.

HALUAT SIIS TIETOISESTI OLLA KOLME VUOTTA YHTEISKUNNAN ELÄTTINÄ.

Perustele nyt kunnolla toi miten ihminen on yhteiskunnan elättinä...todennäkoisesti puoliso tekee duunia kokoajan ja maksaa veroja.
Ja jos taas lapset vietäisiin aina 9kk ikäisenä hoitoon niin mitäpä luulet päivähoitopaikan maksavan yhteiskunnalle ?
Se ei taida olla ihan yhtä pieni summa kuin mitä kotiäidille maksetaan kuukaudessa siitä, että hoitaa oman lapsensa kotona ja maksaa siitäkin korvauksesta veroja ;)

Juuri teidän työnpakoilijoiden vuoksi ne on maksullisia, mutta jos turhan joutenolon kotona lopettaisi kaikki ja menisivät töihin, niin silloin yhteiskunnalla olisi varaa tarjota ilmaista päivähoitoa.

Sä et usko tuohon itsekään :D
Sä voit toki pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä olemalla töissä, mutta minulle lapseni on numero 1 enkä pientä hoitoon laita. Minä kun tajuan sen, että ehdin olla ennen kotona oloa töissä ja ehdin vielä senkin jälkeen olla töissä...
Eikö sun kannattaisi mennä jo nukkumaan niin jaksat aamulla nousta tienaamaan verorahoja meille?

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Jotain hyötyä ilmeisesti siitäkin että on minimiäitiysrahalla niin ei ahdista vaikka se vaihtuukin kotihoidontueksi. Ei paljoa tulot muutu :D

mä muistelen tätä samaa :D

Mulla tiputus palkasta äitiyspäivärahaan oli vielä siedettävä, mutta nyt on kyllä palkkaan nähden jo turhan iso ero. N. 1200-1300? vähemmän rahaa kuussa alkaa jo jossain tuntumaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Mä aion äitiysloman jälkeen ilmottautua työttömäkai työnhakijaksi,eli liiton rahoille.
Näin mun on pakko tehdä,jos vaikka sattuisin olemaan silloin jo eronnut miehestäni..

Mä en voi tehdä noin. Mulla on vakituinen työpaikka odottamassa ja vielä kaupallisella alalla. Koulutuskin löytyy kaupalliselta puolelta sekä vielä leipurin tutkinto.

Eli siis suomeksi: melko ripeästi tarjottaisiin takuulla jotain työtä josta en sit vois kieltäytyä :/

Hyvä Turkilmas olet yhtä kaunis kuin fiksukin:)

Turkilmas mäkin kaupallisen alan omaan mutta eipä noilla ole kiirettä tarjota töitä tuolla työkkärissä kun olen liiton rahoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Mä olen kanssa ollut jo 3kk hoitovapaalla. Tyttö täyttää ens viikolla 1v :heart: Mut kummasti sitä vaan pärjätään vaik mä saan vaan kotihoidontuen ja mies liitonrahat (jotka tulee kyllä vasta kesällä ). Meidän nettotulot on tällähetkellä n.30% siitä mitä ne olis jos oltais molemmat töissä. Kummasti se sentti venyy kun on pakko!! Just puhuttiin et mitä me tehdäänkään sillä kaikella rahalla sit syksyllä kun molemmat taas tienaa :laugh:

Meillä on myös se tilanne että mies saattaa jossain vaiheessa jäädä työttömäksi. Tosin siinä tilanteessa mä menen töihin ja mies jää kotiin vauvan kanssa.

Niin ja tähän jamaan otetaan vielä rutosti enemmän velkaa kuin mitä nyt on. Mutta sekään ei kyllä silleen vaikuta kun maksetaan sitä saman verran kuin mitä nyt ollaan maksettu pienempää lainaa. Nyt kun ollaan maksettu huomattavasti enemmän kuin mitä olis tarvinnut.

Kyllähän sitä pärjää, nytkin tulotiputus palkasta äippärahalle on kirpaissut yllättävän vähän. Oikeastaan ei yhtään.

Mä aion äitiysloman jälkeen ilmottautua työttömäkai työnhakijaksi,eli liiton rahoille.
Näin mun on pakko tehdä,jos vaikka sattuisin olemaan silloin jo eronnut miehestäni..

Mä en voi tehdä noin. Mulla on vakituinen työpaikka odottamassa ja vielä kaupallisella alalla. Koulutuskin löytyy kaupalliselta puolelta sekä vielä leipurin tutkinto.

Eli siis suomeksi: melko ripeästi tarjottaisiin takuulla jotain työtä josta en sit vois kieltäytyä :/

Ja mäkö en sitten ole fiksu ja filmaattinen,kun siirryn äippäloman jälkeen takaisin liiton rahoille?
No eipä sun mielipiteelläsi niin väliä olekaan =)

Minä, ilmoittaudun myös työnhakijaksi, pelkoa töiden saamisesta kun ei ole ;) On se eri, saako 1000 e vai 300 e kuussa... Äitiysloma loppuu 3.4. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Turkilmas mäkin kaupallisen alan omaan mutta eipä noilla ole kiirettä tarjota töitä tuolla työkkärissä kun olen liiton rahoilla.

Kiitos perfektionisti :)

Ja vieras: mä kyllä pahaa pelkään että ei onnistuis. Siis ottaen huomioon että mut pyydettiin aikoinaan töihin (siis 15-vuotiaana ekaan työpaikkaani) ja siitä lähtien olen ollut aina töissä. Ja joutunut vuosien varrella kieltäytymään useista työtarjouksista.

Kai tuo siis riippuu vähän myös asuinpaikasta. En tiedä, mutta en kyllä uskalla ottaa riskiä.

Mä olen kanssa ollut jo 3kk hoitovapaalla. Tyttö täyttää ens viikolla 1v :heart: Mut kummasti sitä vaan pärjätään vaik mä saan vaan kotihoidontuen ja mies liitonrahat (jotka tulee kyllä vasta kesällä ). Meidän nettotulot on tällähetkellä n.30% siitä mitä ne olis jos oltais molemmat töissä. Kummasti se sentti venyy kun on pakko!! Just puhuttiin et mitä me tehdäänkään sillä kaikella rahalla sit syksyllä kun molemmat taas tienaa :laugh:

Meillä on myös se tilanne että mies saattaa jossain vaiheessa jäädä työttömäksi. Tosin siinä tilanteessa mä menen töihin ja mies jää kotiin vauvan kanssa.

Niin ja tähän jamaan otetaan vielä rutosti enemmän velkaa kuin mitä nyt on. Mutta sekään ei kyllä silleen vaikuta kun maksetaan sitä saman verran kuin mitä nyt ollaan maksettu pienempää lainaa. Nyt kun ollaan maksettu huomattavasti enemmän kuin mitä olis tarvinnut.

Kyllähän sitä pärjää, nytkin tulotiputus palkasta äippärahalle on kirpaissut yllättävän vähän. Oikeastaan ei yhtään.

Mun mies joutui lomautetuks, lapussa lukee et toistaiseksi. Jos olis potkittu pihalle niin mä olisin lähtenyt samoin tein takaisin töihin ja mies jäänyt kotiin hoitaan tyttöä. Nyt ei oikein voi mennä töihin kun mies voidaan "hälyyttää" takaisin töihin viikon varoitusajalla. Mihis ton tytön sitten laittais??? Kurjaa tämmönen, mut minkäs teet. Ei meilläkään vielä mitenkään vaikuttanut se pudotus palkasta äippärahalle, mut siitä sit pelkälle tuelle niin olisin jo iso harppaus :/

Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Hommaat toiminimen ja laitat verkkokaupan pystyyn, niin mäkin tein. :D

Verkkokaupasta en tiedä, mutta toiminimen hankintaa olen kyllä harkinnut. Voisin tehdä yhden yrittäjäperheen kanssa yhteistyötä tarjoten catering-palvelua ja siivousta mm.

Mun mies joutui lomautetuks, lapussa lukee et toistaiseksi. Jos olis potkittu pihalle niin mä olisin lähtenyt samoin tein takaisin töihin ja mies jäänyt kotiin hoitaan tyttöä. Nyt ei oikein voi mennä töihin kun mies voidaan "hälyyttää" takaisin töihin viikon varoitusajalla. Mihis ton tytön sitten laittais??? Kurjaa tämmönen, mut minkäs teet. Ei meilläkään vielä mitenkään vaikuttanut se pudotus palkasta äippärahalle, mut siitä sit pelkälle tuelle niin olisin jo iso harppaus :/

Auts. Hiton hankala tilanne :/ . Toivottavasti pian helpottaa. Mies on sikäli "onnekkaassa" asemassa että jos häneltä menee työpaikka vasta jos siellä työt loppuu. Eli melko epätodennäköistä ilmeisesti saada lomautuslappua.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Minä, ilmoittaudun myös työnhakijaksi, pelkoa töiden saamisesta kun ei ole ;) On se eri, saako 1000 e vai 300 e kuussa... Äitiysloma loppuu 3.4. :/

Tervemenoa mukaville työkkärin kursseille! :)

En ole ennenkään joutunut, kuin johonkin alkuinfoon.

Pystyisitkö Turkilmas menemään osa-aikaisesti töihin? Tai vaikkapa silloin tällöin tekemään joitain vuoroja? Itse tein keikkatöitä hoitoalalla silloin kun olin kotihoidontuella kotona, ihan kivasti pärjäsi sillä tavalla =).

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Pystyisitkö Turkilmas menemään osa-aikaisesti töihin? Tai vaikkapa silloin tällöin tekemään joitain vuoroja? Itse tein keikkatöitä hoitoalalla silloin kun olin kotihoidontuella kotona, ihan kivasti pärjäsi sillä tavalla =).

Mä aion ilmoittautua vuokratyöfirmaan, jota kautta vois tehdä keikkaa. Mutta jos ja kun ollaan aloittamassa raksahommat, niin en tiedä missä välissä pääsen töitä tekemään.

Kun siis mies todennäköisesti viihtyy raksalla illat ja viikonloput.

Mutta siis aion kyllä anyway ilmoittautua kun tähän jo kysyin työnantajaltanikin luvan.

Mä aion ilmoittautua vuokratyöfirmaan, jota kautta vois tehdä keikkaa. Mutta jos ja kun ollaan aloittamassa raksahommat, niin en tiedä missä välissä pääsen töitä tekemään.

Mutta siis aion kyllä anyway ilmoittautua kun tähän jo kysyin työnantajaltanikin luvan.

Mun piti just laittaa sulle et kysy ensin työnantajalta ennen kuin noin teet. Mut sitten se lukikin siellä lopussa =) Mut hieno homma et antoivat luvan.

Mun piti just laittaa sulle et kysy ensin työnantajalta ennen kuin noin teet. Mut sitten se lukikin siellä lopussa =) Mut hieno homma et antoivat luvan.

Juu. Lupa heltisi sekä keikkahommiin että toiminimeen :). Ja siis esimies kysyi sitä jostain "korkeammalta taholta". Eli samainen lupa on ihan jokaisella yrityksemme työntekijällä :)

mä tuossa laskeskelin huvikseni, millaista äitiysrahaa saisin, jos nykyisestä työstä jäisin ä-lomalle (nykyisellä palkalla siis laskin ja sillä laskurilla kelan sivuilla). Mulla Bruttotulot luussa n 2200 ja käteen tulee pikkusen reilu 1600.. Laskuri kertoo, että äitiyspäiväraha olisi kuussa reilusti enemmän, mitä ap kertoi saavansa ja meillä kuietnkin kk-palkka käteen näyttää olevan samaa luokkaa.. onkohan tuo laskuri yhtään luotettava..?

Juu. Lupa heltisi sekä keikkahommiin että toiminimeen :). Ja siis esimies kysyi sitä jostain "korkeammalta taholta". Eli samainen lupa on ihan jokaisella yrityksemme työntekijällä :)

Hyvä tietää =) Mahtaakohan lupa heltyä myös myymäläpäällikölle? Tuntuu vaan hieman absurdilta että mä olisin siellä naapuri ässässä heittämässä keikkaa :laugh: :laugh:

mä tuossa laskeskelin huvikseni, millaista äitiysrahaa saisin, jos nykyisestä työstä jäisin ä-lomalle (nykyisellä palkalla siis laskin ja sillä laskurilla kelan sivuilla). Mulla Bruttotulot luussa n 2200 ja käteen tulee pikkusen reilu 1600.. Laskuri kertoo, että äitiyspäiväraha olisi kuussa reilusti enemmän, mitä ap kertoi saavansa ja meillä kuietnkin kk-palkka käteen näyttää olevan samaa luokkaa.. onkohan tuo laskuri yhtään luotettava..?

Tuo käteen jäävä tulo ei kerro mitään brutto tuloista koska veroprosenteissa voi olla vaikka 15% ero!!!!

*muoks* ja se kelan laskuri kertoo bruton. Ota siitä vielä verot pois.

Mä en tiedä miksi mä saan niin pientä äitiyspäivärahaa. Siinä oltiin jotenkin onnistuttu vähentämään ja pienentämään vaikka mitä. Mulla siis bruttotulot on n. 200? vähemmän kuussa kuin sulla, mutta silti tosiaan äippäraha on ollut naurettavan pieni.

Täälläkin oli aiemmin ketju jossa suunnilleen saman tienaava kuin sinä, sai paljon enemmän äitiyspäivärahaa kuin mä :/

Tuo käteen jäävä tulo ei kerro mitään brutto tuloista koska veroprosenteissa voi olla vaikka 15% ero!!!!

No niinpä justiinsa, enpä tätä hoksannut ollenkaan..

*muoks* ja se kelan laskuri kertoo bruton. Ota siitä vielä verot pois.

Juu, verot otin tietenkin pois, kun sitä lopullista summaa mietin..

Joanna: voithan sä mennä sinne omaasikin jos ja kun sinne tarvitaan tuuraajaa :D. Siis silloin kun se menee staffin kautta :). Kyllä mä ihan oikeesti luulen että ihan samalla tavalla se sun kanssa onnistuis. Kyllähän mun esimieskin jutteli että olis voinut tehdä samalla tavalla aikoinaan vuoroja (hänellä myös pienet lapset).

Yhteistyössä