voi anoppi minkä menit taas tekemään (turhis)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pettynyt miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äkkiseltään jos laskeskelen, niin oma tuntipalkkani lastenhoitajana pyörii siinä 13 euron hujakoilla. Olen koulutettu ja kokenut ja töissä kunnallisella puolella. Kyllä siihen nähden toi 8,20 e tuntipalkka kuulostaa melko kalliilta kun hoitajat on pääosin nuoria, jonkun kurssin käyneitä lapsia vielä.

Lisäksi tiedän että MLL kautta varatessa vahvistuksen voi pahimmilaan saada vasta samana päivänä. Eihän sen varaan voi jättää asioita!

Itse olen jo mummi yhdelle ihanalle lapsukaiselle ja vaikka työkseni lapsia hoidankin, niin mielelläni hoidan tätä pienokaistakin. Hän on minun ihanan tyttäreni tytär ja ei kävisi mielessäkään ottaa minkäänlaista maksua hoidosta!

Kyllä nykyään on totta että moni eläkeläinen unohtaa että maailma on muuttunut monessakin suhteessa. Jos ei apuja itse aikanaan saanut, niin miksei voisi olla itse parempi ja tarjota sitä omien voimavarojen puitteissa? Nämä supermummut jotka matkustaa ympäri maailmaa saattavat vielä jonain päivänä huomata olevansa melko yksinäisiä kun ei viitsitty pitää yhteyttä omiin lapsiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotitalousvähennyt;24764966:
Eikö näistä kuten MLL kautta tapahtuvasta hoidosta saa jonkin kotitalous vähennyksenkin

Kyllä taitaa vielä saada, vaan eipä se ainakaan meitä auta kun vähennyksen saa sitten jollain tapaa takaisin verotuksessa. Eli rahat pitää kuitenkin olla lyödä kouraan heti, eikä sitten kun verotuksessa on hyöty saatu.

Samaa pähkäiltiin omien vanhempien siivouspalvelun suhteen. Vaikka saakin sitten joskus aikanaan verotuksessa takaisin, on reilu 100e siivouksesta kova hinta maksettavaksi kertalaakista eläkeläiselle joka saa sitä pienintä eläkettä.

Kotitalousvähennyksestäkin hyötyy eniten kaikkein varakkaimmat.

Kaikki työ on kallista ja keskituloiset maksavat kaikesta korkeimman mukaan.

No enpäs ole omaa tuntipalkaani laskenut, saatika että sen täällä kertoisin :D

Ja kyllä, olen sitäkin mieltä että lastenhoidosta pitäisi riittää "pikkukiitos" ja rupinen 100 euron lahjakortti, joka meille kuitenkin on iso raha sekin. Ehkäpä ajattelen asian niin, että kun menemme kesälomalla appivanhemmille heidän kutsuminaan auttamaan remonttitöissä (mies lähinnä tekee silloin remppahommia sen 7h/pv ja hoitaa sähkötyöt ilmaiseksi) ja minä sitten teen sapuskat talon antimista koko köörille, niin noinkin pieni korvaus vastapalvelukseksi on ihan kohtuullinen.

Huomasithan, että viimeksi kun hyväksikäytimme appivanhempiamme tuolla 100 euron rupulahjakortilla ja kiitoksella, heidän hoitovastuu oli 5 tuntia/päivä koska lapset olivat koulussa ja päiväkodissa myös. Kyllähän siinäkin varsin huonoille tuntiliksoille pääsee - myönnetään.

Nyt tätä kirjoittaessani tajuan kuinka itsekkäitä ja todella törkeitä hyväksikäyttäjiä olemmekaan! Kiitos kun valaisit asiaa meille!

Voi appivanhempi parkoja, ovat joutuneet ihan ilmaiseksi meidän pentuja sietämään omalla kallisarvoisella vapaa-ajallaan. Hyi meitä röyhkimyksiä, että vielä kehtaan valittaa :D

Jos olisimme varakkaita, palkkaisin vakiolastenhoitajan joka olisi mukava ja tulisi mielellään kun ajoissa sovitaan. Nyt pitää tyytyä vastentahtoisiin appivanhempiin ja köyhäillä.

Paljonkos sinun mielestäsi olisi sopiva tuntipalkka lastenhoidosta?

Siis aivan törrrkeitä hyväksikäyttäjiä olette :D

Kyllähän nyt isovanhemmilla on enemmän kokemusta lastenhoidosta kuin 15-vuotiaalla lastenhoitajakurssin käyneellä tyttösellä. Joten palkka pitäisi olla vähintään tuplat ja siihen tietenkin ilta- ja viikonloppulisät päälle. Muuten ei vetele!

Ja se, että käytte jotain hikistä remppa-apua antamassa ja sitten toiseten sapuskoilla elelemässä omilla lomillanne - sehän on vain vähintä mitä voitte tehdä!

Kyllä nyt köyhät kyykkyyn ja palkasta suooraan siivu isovanhemmille joka kuukausi! Se on heidän oikeutensa. Piste.

Ja ps. tämä oli sarkasmia :) en tosiaan voi ymmärtää että omille tai appivanhemmille maksettaisiin palkkaa!!! Naurettavuuden huippu!

[QUOTE="tirlittan";24765103]Siis aivan törrrkeitä hyväksikäyttäjiä olette :D

Kyllähän nyt isovanhemmilla on enemmän kokemusta lastenhoidosta kuin 15-vuotiaalla lastenhoitajakurssin käyneellä tyttösellä. Joten palkka pitäisi olla vähintään tuplat ja siihen tietenkin ilta- ja viikonloppulisät päälle. Muuten ei vetele!

Ja se, että käytte jotain hikistä remppa-apua antamassa ja sitten toiseten sapuskoilla elelemässä omilla lomillanne - sehän on vain vähintä mitä voitte tehdä!

Kyllä nyt köyhät kyykkyyn ja palkasta suooraan siivu isovanhemmille joka kuukausi! Se on heidän oikeutensa. Piste.

Ja ps. tämä oli sarkasmia :) en tosiaan voi ymmärtää että omille tai appivanhemmille maksettaisiin palkkaa!!! Naurettavuuden huippu![/QUOTE]

Kyllä, puhut asiaa! Meilläkin kun jää sellaiset n. 1200e kuukaudessa rahaa käteen lainanlyhennysten ja laskujen jälkeen niin kyllähän siitä vähintään puolet pitäisi suoraan siirtää isovanhempien matkarahastoon. Miten ne eläkeläiset muuten tulee reissuissaan toimeen?

Vielä muutama vuosi sitten tultiin toimeen 500e/kk jäävällä rahalla (olin vielä kotona lasten kanssa) ja vaikka hinnat ovatkin nousseet, niin kyllä se 100e lisää jo ihmeitä tekkee.

Ei muuta kun mummoille kyytiä maksamaan :D :D :D

Kyllä, puhut asiaa! Meilläkin kun jää sellaiset n. 1200e kuukaudessa rahaa käteen lainanlyhennysten ja laskujen jälkeen niin kyllähän siitä vähintään puolet pitäisi suoraan siirtää isovanhempien matkarahastoon. Miten ne eläkeläiset muuten tulee reissuissaan toimeen?

Vielä muutama vuosi sitten tultiin toimeen 500e/kk jäävällä rahalla (olin vielä kotona lasten kanssa) ja vaikka hinnat ovatkin nousseet, niin kyllä se 100e lisää jo ihmeitä tekkee.

Ei muuta kun mummoille kyytiä maksamaan :D :D :D

Meillä jää suurinpiirtein samanverran käteen kuussa maksujen jälkeen. Ollaan nelihenkinen perhe pk-seudulta. Mummoilla omat menonsa. Jos siis päättettäisiin lähteä ulosn miehen kanssa vaikka teatteriin ja vähän paremmin syömään, tulisi illalle hintaa lastenhoidon kanssa vähintään 300e.

Jäähän siinä sitten vielä n. 900 euroa kuluihin. Jos vaikka ajateltaisiin niin että 250e/aikuinen ja 200e/lapsi kattaen kuukauden ruoka-, hygienia- ja vaateostokset sekä työmatkakustannukset ja työpaikkaruokailut.

Kyllä se on ihan käypä hinta yhdestä vapaaillasta ulkona, eikös?

Hiivatti että kaikki onkin nykyään niin kallista ja mummotkin ihan pihalla.

Joskus tosiaan pistää miettimään, että josko muuttaisi jonnekkin peräkylään elelemään työttömänä taidemaalarina kun ei täällä kaiken keskellä kaupungissakaan keltään apuja saa. Sama kai se niille mummoillekkin olis, kun eivät kerkiä käymään nytkään.

Surullista kaikkien kannalta, että miehesi äidillä ja isällä on tuollainen asenne. Toivottavasti lastenne välit isovanhempiin ei jää etäisiksi.

Mun äiti varmaan naurais mut pihalle jos yrittäisin hänelle lapsenhoidosta maksaa. Itse soittelee mulle ja kysyy että saisko hoitaa.

Oudoksuttaa muutenkin tämä ajatus siitä että tuttujen lasten hoitamisesta pitäisi vähintään oma tuntipalkka hoitajalle maksaa.

Oon tänään taas menossa ystävän lasta hoitamaan illaksi, enkä todellakaan aio pyytää mitään maksua siitä. Hänen ihana 4-vuotias poikansa on mun kaveri ja mielelläni aikaa vietän hänen kanssaan. Eikä ole yksittäistapaus, oon hoitanut poikaa joskus melko säännöllisestikin, ja ihan ilmaiseksi. Samalla lailla kuin muitakin kavereiden ja sukulaisten lapsia. Joku on joskus jotain maksanut, mutta en oo pyytänyt enkä pahastanut jos ei oo maksanut. Luulin, että tämä on ihan normaalia. Oletan tietysti, että tässä toimitaan vuoroin vieraissa periaatteella.

Oikeastaan ainoat kenelle maksaisin lastenhoidosta ovat teini-ikäiset sukulaiset, heille se pari kymppiä omaa rahaa kiitokseksi ja opettamaan työnteosta. (Siis MLL yms. lisäksi)

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
en oikein tajua mikä näitä ihmisiä vaivaa jotka kokevat, ettei mummin tai ukin tarvitse tai kuulu ikinä lastenlapsia hoitaa.. toki siis pakko ei ole, mutta sitten pitäisi ihan rehellisesti ja suoraan ilmoittaa, että en sitten ikinä hoida lapsenlapsiani enkä tahdo heihin pitää muuta yhteyttä kuin joskus jos teillä käyn ilmaiseksi syömässä niin kysyn mitä kuuluu.

meillä sekä minun että miehen vanhemmat hoitavat lapsia aina kun kysymme, jos heillä ei ole jotain todella tärkeää menoa. eivät kieltäydy siksikään, että jotain ystäviä tulisi kylään tms, lapsenlapset kuuluvat heidän elämäänsä ihan olennaisesti ja ovat hoitaneet heitä niin paljon, että menevät ihan normaalielämässä mukana nuo meidän mukulat. ja se on kyllä ollut luojan lykky, lapset kun ovat olleet paljon sairastelevia ja todella on välillä kaivattu sitä omaa aikaa.

ja kyllä itse ainakin toivon, että kun lapseni saavat omia lapsia niin saisin heitä hoitaa kun omat vanhempani :) pitää yökylässä, leipoa heidän kanssaan, viedä metsäretkille, opettaa kaikkea mitä osaan.. antaa paljon hellyyttä ja rakkautta ja eväitä elämään lapsenlapsilleni :) kun tiedän etten enää voi edes omia lapsia saada niin lohdutan itseäni juurikin sillä, että todennäköisesti jonain päivänä saan olla mummo ja hoitaa sitten edes välillä ihania pienokaisia :) sehän on mummouden suola ;)

Alkuperäinen kirjoittaja näinpänii;24765547:
en oikein tajua mikä näitä ihmisiä vaivaa jotka kokevat, ettei mummin tai ukin tarvitse tai kuulu ikinä lastenlapsia hoitaa.. toki siis pakko ei ole, mutta sitten pitäisi ihan rehellisesti ja suoraan ilmoittaa, että en sitten ikinä hoida lapsenlapsiani enkä tahdo heihin pitää muuta yhteyttä kuin joskus jos teillä käyn ilmaiseksi syömässä niin kysyn mitä kuuluu.

meillä sekä minun että miehen vanhemmat hoitavat lapsia aina kun kysymme, jos heillä ei ole jotain todella tärkeää menoa. eivät kieltäydy siksikään, että jotain ystäviä tulisi kylään tms, lapsenlapset kuuluvat heidän elämäänsä ihan olennaisesti ja ovat hoitaneet heitä niin paljon, että menevät ihan normaalielämässä mukana nuo meidän mukulat. ja se on kyllä ollut luojan lykky, lapset kun ovat olleet paljon sairastelevia ja todella on välillä kaivattu sitä omaa aikaa.

ja kyllä itse ainakin toivon, että kun lapseni saavat omia lapsia niin saisin heitä hoitaa kun omat vanhempani :) pitää yökylässä, leipoa heidän kanssaan, viedä metsäretkille, opettaa kaikkea mitä osaan.. antaa paljon hellyyttä ja rakkautta ja eväitä elämään lapsenlapsilleni :) kun tiedän etten enää voi edes omia lapsia saada niin lohdutan itseäni juurikin sillä, että todennäköisesti jonain päivänä saan olla mummo ja hoitaa sitten edes välillä ihania pienokaisia :) sehän on mummouden suola ;)

Kuulostaa mahtavan hyvältä!

Toivottavasti saan itse jonain päivänä olla samanlainen mummo omille lapsenlapsilleni ja osaan olla siirtämättä katkeruuttani omille lapsilleni.

Tuttavapiirissäni on kyllä valitettavasti sellaisiakin vanhempia, jotka eivät osaa saamaansa apua arvostaa vaan valittavat siitä jos joskus ei mummot hoitamaan pääsekkään. Näissä tilanteissa kirpaisee aika kovasti ja ärsyttää aivan sairaasti. Joskus ihminen ei vaan osaa tyytyä mihinkään, olipa sitten kyse vähän nuoremmasta tai sitten siitä vähän vanhemmasta henkilöstä.

Onneksi vielä löytyy niitä ihania mummoja ja mukavia vanhempia joilla homma toimii. Arvostakaa sitä mitä teillä on! Niin minäkin yritän tehdä :)

No kyllä on maailman kirjat sekaisin, jos oikeasti löytyy ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että isovanhemmille pitäisi maksaa oikein tuntipalkkaa!

Kyllä meillä homma toimii ihan ilman maksujakin ja oikein mielelläni hoidan omia lapsenlapsiani.

Miniä itseasiassa muutama vuosi sitten ehdotti yhteen muuttamista ja suoraan sanoi, että olisi mukavaa jos voisin olla heille apuna pienten lasten kanssa ja he sitten puolestaan olisivat apuna minulle kun en enään itse jaksa kaikkea. Kieltäydyin kohteliaasti, koska tiedän olevani sen verran dominoiva mamma, etten osaisi pitää nokkaani erossa nuoren perheen elämästä.

Mielelläni kuitenkin ajan aikuiset ulos kotoa ja vietän villin viikonlopun lasten kanssa aina silloin tällöin! Se on mummouden suolaa parhaasta päästä.

Thaimaassa viihtyvät matkamummot voivat minun puolestani muuttaa sinne kokonaan. Heillä on elämän perusarvot hukkuneet jonnekkin bangkokin tienoille.

[QUOTE="hmmm";24764134]Ohhoh. No, jos saisin tuollaisen vastauksen että katsotaan, niin alkaisin siinä tilanteessa heti miettiä jotain muuta.

Kyllähän tuosta heti ymmärtää, että prioriteetit ovat selvillä. Tosin, ap et kerro, onko lapasenlapsia paljon ja jos alkaa yhtä perhetetä hyysätä, riittääkö voimia enää tasapuolisesti muille. Jos ei, silloin mielestäni pitää olla hoitamatta ketään ja pitää suhteet kyläilytasolla.[/QUOTE]

Paljon lapasenlapsia :D

Siinähän sitten reissumummo ihmettelee, kun ei enää jalka nouse reissuun lähtöön ja teini-ikäiset lapsen lapsetkaan ei viitsi käydä iki-ihanaa mummia moikkaamassa.

Niin makaa kun petaa.

Ei teidän paikkakunnalta löydy sitten mitään maksullista toimintaa (esim. liikuntajuttuja) pienille koululaisille syysloman ajaksi? Kysele myös luokkakavereiden kotiäitejä, jos joku ottaisi pienestä korvauksesta teidän ekaluokkalaisen kaveriksi omalleen joksikin päiväksi tai vaikka kaikiksi lomapäiviksi. Tiedän ekaluokkalaisia, jotka ovat itsekseenkin pärjänneet kotona mikron ja kännykän kanssa, välillä ovat leikkineet ulkona kavereiden kanssa, isä ja äiti ovat käyttäneet liukuvaa työaikaa siten, että toinen on lähtenyt myöhään ja toinen on tullut aikaisin kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja parempi miniä;24764137:
Mikä velvollisuus heille on vahtia sun lapsia??
Hoida omas, niin hekin ovat tehneet.
[QUOTE="utelias";24764510]Paljonko olit ajatellut isovanhemmille lastenhoidosta maksaa, nuo MLL hinnatkin on jo aika alhaiset.[/QUOTE]

Aika erikoista, itse kyllä tiedostan että mun lapseni tulevat joskus hankkimaan lapsia ja he jossain vaiheessa voivat tarvita mummolan lastenhoitoapua, sehän on itsestäänselvyys.
Olisi aivan naurettavaa vaatia omien lastenlasten hoidosta rahaa.

Huomautattehan te sitten lapsillenne, että teille on turha kantaa mukuloita hoidettavaksi, ainakaan ilmaiseksi, jos menevät sellaisia hankkimaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24766462:
Aika erikoista, itse kyllä tiedostan että mun lapseni tulevat joskus hankkimaan lapsia ja he jossain vaiheessa voivat tarvita mummolan lastenhoitoapua, sehän on itsestäänselvyys.
Olisi aivan naurettavaa vaatia omien lastenlasten hoidosta rahaa.

Huomautattehan te sitten lapsillenne, että teille on turha kantaa mukuloita hoidettavaksi, ainakaan ilmaiseksi, jos menevät sellaisia hankkimaan?

Kaikki ei pidä sitä velvollisuutena että pitää olla jatkuvasti ilmainen lapsenvahti,eiköhän ne vanhuksetkin ole jo omansa kasvattaneet ja velvollisuutensa tehneet.
Ei ole mikään pakko hoitaa lapsenlapsia ja siltikin voi ihan hyvät suhteet luoda lapsenlapsiinsa.
Mutta nykyvanhemmille kun ei kelpaa muu kuin kalliit lahjat ja lastenhoitokin pitää olla ilmaista tai sitten evätään isovanhemmilta oikeus lapsenlapsiin ja haukutaan heidät kamaliksi kun ei tajua kantaa 100e lahjuksia ja hoitaakin niitä vielä ilmaiseksi.
Nykyän tuntuu olevan oikea trendi tuo että isovanhemmat ostaa polkupyörät ja muut kalliit pinistä eläkkeistään ja sitten he saavat vastapalveluksena hoitaa lapsenlapsiaan.

Yhteistyössä