Vituttaa tuo mies (vauvan pukeminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee 6 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun lapsi syntyi jäkätin miehelle joka ikisestä asiasta, kun teki KAIKKI mukamas väärin. Näin mentiin 5kk kunnes miehelle riitti. Onneksi itsekin tajusin, ettei se ole väärin jos mies tekee asiat toisin. Ero meille olisi tullut jos olisin tuotä jäkätystä jatkanut ja hengissä esikko on edelleen vaikka mies tekee kaikki asiat "väärin" :D

Mun mielestä on hienoa että mies tekee asioita oma-aloitteisesti nyt uudenkin vauvan kanssa. :)

Kyllä on ihmisellä murheet!!Lapsella oli varmasti sopivasti päällä,ikävää on oikeasti se kun ihmiset pukee ihan liikaa vaatetta lapselle kauppareissulle ja ne tuskissaan sitten kitisee!

No jos on paljain päin ollut, niin olisi kyllä minustakin hattu pitänyt olla, on tosi kylmä vielä ulkona. Mutta ei tietenkään kannata asennoitua niin, että "MINÄ määrään miten meidän lasta hoidetaan".

Mitä jos samalla tavalla käyttäytyis lapsen kummi, hoitaja tai mummo? Eikö sillekään saa sanoa, että jos lapsella on liian vähän vaatetta päällä? Miksi se MIES on kaiken kritiikin yläpuolella?

Ihan sama vaikka joku mun kaveri tekis noin eikä kuuntelis mua ja vähättelis mun mielipidettä. Ei vaan ole kunnioittavaa käytöstä! Mitäs sitten kun lapsi haluaa karkkia ja äiti kieltää ja isä silti antaa, tai kyse on leluista tai ihan mistä tahansa muusta kasvatusasiasta? Onko äidin mielipide aina nalkutusta?

Siis mitenkä nyt kaikkien mielestä on ok jos LAPSELLA EI PÄÄHINETTÄ LAINKAAN VAAN PELKKÄ HUPPU JA SYÖTETÄÄN HEDELMIÄ 2½ KUISESTA?!?! Ei minusta lainkaan ok, enkä tajua miksi äiti tässä nyt on hampaisiin joutunut...

Siis ihan fiksu ja korkeasti koulutettu mies, mut toi vauvan hoito on sille samanlainen kun kokkaus eli tarvii tarkat ohjeet niin sit onnistuu... ei vaan täytä muistiaan noilla asioilla... kyllä se noista vöistä itekin hokas et oli vähän vaarallinen unohdus...

Siis onko mies itsekin myöntänyt että tarvitsee tarkat ohjeet? Sittenhän teillä ei ole nalkutusongelmaa vaan vain asiaankuuluvaa muistuttelua huonomuistiselle. ;) Meillä toimii sellaiset ääliövarmat ratkaisut mun reissujen ajan. Korjaan, miehenlogiikkaankin mahtuvat ratkaisut. Eli esim. ulkovaatteet on meillä aina naulakossa niin, että haalarin/takin sisällä hihassa on pipot+tumput+villasukat+kaulurit. Laitan ne nykyään automaattisesti sinne kun riisutaan. Mieskin tietää mitä pitää laittaa kun niitä ei tarvitse miettiä ja keräillä koreista erikseen, kengät vain on lattialla. Aamulla laitettavat päivävaatekerrat pinoan kolmeksi pinoksi hoitopöydän viereen, siitä ne on helppo pukea/jakaa lapsille. Jos ei erehdy lapsesta, siis. :D Kalenterissa näkyvällä paikalla on kaikkien tärkeät menot, harrastukset ym. Lääkkeet annosteluohjeineen on aina samassa paikassa. Vyöt ja sensellaiset on siten ainoat mitä pitää muistaa tarkistaa. Rutiini auttaa siinäkin. Hoitolaukussa on aina pienimmälle kaikki mitä muutaman tunnin aikana tarvitaan, isommille jotkut pillimehut, kosteuspyyhkeitä jne.

Mun mies on toivottoman huonomuistinen sillä miehisellä tavalla, näillä keinoilla säästytään suuremmilta kinoilta.. Useinhan se jotain (mielestään tietenkin epäolennaista) unohtaa mutta tärkeät asiat olemme pyrkineet varmistamaan tällaisilla keinoilla mitä kuvailin. Eikä ne lapset sitten siihen kuole vaikkei saisi monivitamiinitablettejaan yhtenä tai kahtena aamuna tai aamiaisleivän päällä olisikin terveellisen kinkun sijaan isin metvurstia. ;)

Juuri tuollaisten takia Oulussa järjestetään isille oma perhevalmennus, kotikäynti jo alkuraskaudessa ja vähintään yksi yhteinen neuvolakäynti perhetyöntekijän kanssa. Isä on ihan yhtä pätevä vauvan huoltaja kuin äitikin ja jos isän mielestä vauvalle riittää vähempikin vaatteita tai jos isän mielestä vauva voi saada jotain syötävää, ei hänellä todellakaan ole mitään velvollisuutta kysyä lupaa äidiltä, eikä äidillä ole mitään oikeutta tulla siitä motkottamaan.

[QUOTE="vieras";23389238]Mitä jos samalla tavalla käyttäytyis lapsen kummi, hoitaja tai mummo? Eikö sillekään saa sanoa, että jos lapsella on liian vähän vaatetta päällä? Miksi se MIES on kaiken kritiikin yläpuolella?

Ihan sama vaikka joku mun kaveri tekis noin eikä kuuntelis mua ja vähättelis mun mielipidettä. Ei vaan ole kunnioittavaa käytöstä! Mitäs sitten kun lapsi haluaa karkkia ja äiti kieltää ja isä silti antaa, tai kyse on leluista tai ihan mistä tahansa muusta kasvatusasiasta? Onko äidin mielipide aina nalkutusta?[/QUOTE]

Eihän tossa tilanteessa varsinaisesti ollut kyse siitä, että vauvalla olisi ollut tilanne huomioon ottaen edes mitenkään liian vähän päällä. Kyse oli enemmänkin siitä, että äitiä v*tuttaa, kun isä on käyttänyt omaa päätään eikä toiminut orjallisesti ohjeiden mukaan. Ohjeiden, jotka on annettu koska pidetään miestä niin ala-arvoisena olentona, että sille pitää ne antaa ohjeet joka ainoaan pikkujuttuun, vaikkei se niitä pyytäisikään.

(Lapsen oma haluaminen on mun mielestä eri asia, mutta kyllä siinä pätee meillä ainakin sama sääntö: toisen mielipiteen yli ei kävellä noin vaan, jos on tarvetta niin keskustellaan. Mä en tyrmää mieheni mielipidettä liittyen vauvan pukemiseen. En myöskään kävele mieheni mielipiteen yli jos se kieltää isommilta lapsilta jotain, tai suostuu johonkin.)

Ja ei, en puutu myöskään mummujen ja kummien toimintaan ja tapoihin hoitaa lapsiani pelkästään siksi, että tekevät jotain erilailla kuin minä. Enkä anna mitään vaatekappale kerrallaan-ohjeistusta, jos sitä ei erikseen pyydetä.

Puutun tilanteisiin sitten, jos ne ovat oikeasti vaarallisia tai haitaksi lapselle. Ja silloinkin perustelen puuttumiseni pätevämmin kuin niin, että "mä käskin tehdä näin". Tällaisia tilanteita ei ole juurikaan tainnut edes tulla vastaan, mutta mulla ilmeisesti on sitten vähän löperö käsitys oikeasta haitasta ja vaarasta...

Mun mielestä 2,5 kk hedelmien (erityisesti sitrusten ) antaminen ei todellakaan ole ok. Tällä palstalla kaikki asiat on aina niin mustavalkoisia. Jos äiti huomauttaa isälle jostakin asiasta on se tulkitaan heti hirveäksi nalkutukseksi ja povataan eroa... itse kyllä olen huomautellut mihelleni jos hän tekee jonkin asian mielestäni pahasti pieleen. Erilailla saa aina tehdä. Uskomatonta mutta totta miehenikin huomauttelee minulle jos teen lapsen kanssa jotakin hänen mielestään väärin. Näin saadaan keskusteltuakin yhteisistä menettely tavoista ym. Toimii ainakin meillä :)

[QUOTE="vieras";23389898]Mun mielestä 2,5 kk hedelmien (erityisesti sitrusten ) antaminen ei todellakaan ole ok. Tällä palstalla kaikki asiat on aina niin mustavalkoisia. Jos äiti huomauttaa isälle jostakin asiasta on se tulkitaan heti hirveäksi nalkutukseksi ja povataan eroa... itse kyllä olen huomautellut mihelleni jos hän tekee jonkin asian mielestäni pahasti pieleen. Erilailla saa aina tehdä. Uskomatonta mutta totta miehenikin huomauttelee minulle jos teen lapsen kanssa jotakin hänen mielestään väärin. Näin saadaan keskusteltuakin yhteisistä menettely tavoista ym. Toimii ainakin meillä :)[/QUOTE]

Saahan sitä olla erimieltä ja puhua asiasta, mutta kun ap:lla meni koko viikonloppu pilalle, kun mies ei pukenut vauvalle aluslakkia vaikka HÄN käski. Antoi muutenkin ymmärtää että hän on se joka päätää mitä vauvalle puetaan ja syötetään ja miehellä ei ole asiaan sanavaltaa. Noinhan se pitääkin mennä kuten teillä, ei noin kuin ap:n perheessä.

[QUOTE="vieras";23389924]Saahan sitä olla erimieltä ja puhua asiasta, mutta kun ap:lla meni koko viikonloppu pilalle, kun mies ei pukenut vauvalle aluslakkia vaikka HÄN käski.[/QUOTE]

Jonkun näemmä pitää käskeä, eikä mies ei sittenkään pukenut mitään lakkia vauvalle. Reaktion suuruutta voi ehkä ihmetellä, mutta jos toinen ohittaa aina annetut neuvot, sapettaahan se. Ainahan mies voisi kertoa, miksi teki tietyllä tavalla, se olisi paljon helpompaa ap:llekin ja asiassa päästäisiin keskustellen eteenpäin

Yhteistyössä