Vituttaa tuo mies (vauvan pukeminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitee 6 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tiedän tasantarkkaan miltä susta tuntuu, mä ihan oikeasti ite tein sitä että kävin korjailemassa ja sanomassa et ei näin kun näin, vaikka periaatteessa miehen tavassa ei ollut mitään muuta vikaa kuin että teki erilailla kun minä, yks kaunis ilta erehyin tunkee samaan makkariin kun mies yritti nukuttaa lasta ja siitä se lähti, se käveli huoneesta ulos ja sano että ihan suoraan et hän ei jaksa enää edes yrittää kun mikään ei kelpaa minulle. Niin, mikään ei kelvannut minulle, lapselle kyllä, mutta ei minulle...
Se oli se hetki kun otin sen pään pois omasta perseestä ja aloin antaa miehen touhottaa lapsen kanssa niinkuin halus, mä sen tiedän ettei se tekis mitään mikä lasta vahingoittaisi, ainakaan tahalteen ja samat virheet saattaisin tehdä itsekkin, joten jos joku asia saa mun tunteet pintaan, käännyn ympäri ja katson toiseen suuntaan. Näin lapselle ja miehelle on kehittynyt ihan oma juttunsa mikä on oikein ja loppujen lopuks tosi suloista näin sivusta seurattuna.

Älä tee sitä virhettä että valvot vieressä ja motkotat, kohta teillä on sota sen takia pystyssä, harvempi mies jaksaa sellasta kuunnella maailman tappiin asti.

tää on pätevä neuvo ja näin oon koittanut toimiakin... ja siks mä tännekin avauduin et altan olla avautumatta enempää tuolle ukolle, kun ei tää maailma näihin juttuihin kaadu... ja nää joittenkin kommentit on oikeesti niin hauskoja et jää toi hampaiden kiristelykin...

Mieti sitä kuinka ahdistavaa tuollainen on isän kannalta. Kyse on hänen omasta lapsesta ja hänellä pitää olla oikeus hoitaa vauvaansa kuten parhaaksi näkee. Mitä jos joku koko ajan kyttäisi vierestä kun olet vauvan kanssa ja huutaisi heti kun teet jotain "väärin". Vauva ei vahingoidu siitä että kypäräpipo puuttuu mutta kyllä siitä että tulee riitaa ja pahimmassa tapauksessa isä vetäytyy koko kuviosta. Ajattele siis lapsesi parasta ja anna isän hoitaa kuten parhaaksi näkee.

Mä tiedän tuon tunteen kun ei voi kunniottaa sen ns. ensisijaisen huoltajan (yleensä vauvoilla tietenkin äiti koska se äiti on melkein 24h /vrk lapsen lähettyvillä äitiyslomalla) näkemyksiä. Periaatteessa voi olla melkein mikä asia tahansa, se kuka sitä lasta hoitaa pääasiassa tekee myös linjaukset joita toisenkin on noudatettava.

Joo, mutta tämänpäiväiseen tapaukseen... Vauva varmasti tarkeni kypärämyssyn ja hupun + turvakaukalon styroksin/pehmusteen ansiosta erittäin hyvin. Minkä ikäinen vauva muuten oli kyseessä?

Ja te ette ole lukeneet uusimpia tutkimuksia. :) Kylmettyminen nimenomaan altistaa vilustumiselle - ja sehän nyt on tiedetty ainakin vuosisatoja ilman mitään tutkimuksiakin.

Altistaa - nimenomaan vaan altistaa. EI sieltä kylmästä ne pöpöt hyppää. Ja mitä luulet, tapahtuuko kylmettyminen +2 asteen lämmössä minuutissa, mitä tollainen autolta kauppaa siirtyminen ottaa? Alkaako sua palella kunnolla siinä välissä?

Ennen luultiin että kylmettyminen johtaa suoraan sairastumiseen. Ei se niin mene. Olet vaan altiimpi pöpöjen tartunnalle.

Siis ihan järkyttävän kamalaa, kun isä nyt on pukenut oman lapsensa parhaaksi katsomallaan tavalla...
Räyhää sille vähän lisää, ja jäkätä ja nalkuta vielä päälle. Lisäksi suosittelen lämpimästi, että tästä eteenpäin hengität sen niskaan ihan koko ajan, kun se tekee jotain lapsensa kanssa. Muista mainita, jos se ei pidä lasta sylissä just, niinkuin sinä tekisit. Ja jos se vaipan teippi enemmän vinoon, kuin mikä sun mielestä on sallittavaa.

Mutta älä tule tänne sitten vuoden päästä itkemään, kun se mies on menettänyt kokonaan mielenkiintonsa ja halunsa osallistua lapsenhoitoon, sen ei tossa tilanteessa nimittäin pitäis olla mikään yllätys...

tää on pätevä neuvo ja näin oon koittanut toimiakin... ja siks mä tännekin avauduin et altan olla avautumatta enempää tuolle ukolle, kun ei tää maailma näihin juttuihin kaadu... ja nää joittenkin kommentit on oikeesti niin hauskoja et jää toi hampaiden kiristelykin...

Pienistä pisaroista se kuppi täytyy ja jossain kohtaa miehesi kuppi tulee yli ja sitten on enää myöhäistä miettiä tuota naputtamista (jota kutsut ei miksikään)

Miltä susta tuntuis jos miehesi kyttäisi seläntakana jokaista sun tekemistä lapsen kanssa ja kommentoisi? ennen kuin naputa, mieti miltä se itsestäs tuntuu...

Näin 99% varmuudella jollei hänen miehensä ole aivoton tossukka. Eihän kenekään kuulu tuollaista väheksyntää kestää. Se isä varmasti selviää lapsen kanssa ihan mainiosti, mutta tää ap ei voi näemmä hyväksyä että HÄNEN (siis heidän) vauvaansa voisi hoitaa hieman toisin kuin hän sen tekee.

Jos haluaa parisuhteen pipariks niin toi on varma keino. Mä luulen että pidemmän päälle tollainen kinaaminen on pahemmaks lapselle kuin muutama metri huppu pääsä ulkona.

täysi peesi

Hei te ootte ihan hiton kannustavia tänään... :D

Ei sillä, oli munkin ensi ajatus et pue ite niin ei tartte valittaa, mut sit muistu mieleen tää oma juttu.. :D Joskus se elo on vaan vähän "hankalaa", onpa tälläkin palstalla valitettu turhemmastakin.. ;)

Meillä mies välillä huomauttelee mulle ja syystä kun puen vauvalle liikaa vaatetta silloinkin kun ei olla menossa pelkästään ulkoilemaan. :D

Tänään kun oltiin kaupoilla, mies oli sitä mieltä että villatakin olisi voinut haalarin alta jättää pois kun mentiin autolla ja parkkihallissa nostettiin matkiksiin ostosten ajaksi ja oli oikeassa siinä koska neiti oli ihan ylilämmin kun päästiin lopulta himaan.

Ei sillä, oli munkin ensi ajatus et pue ite niin ei tartte valittaa, mut sit muistu mieleen tää oma juttu.. :D Joskus se elo on vaan vähän "hankalaa", onpa tälläkin palstalla valitettu turhemmastakin.. ;)
Mutta kun toi on niin luvattoman yleistä äitin keskuudessa. Se olis lastenkin parhaaks kun äiti vaan luottais niihin isiin (siis jollei nyt ihan rappioalkoholisti ole tai pieksiä) meinaan varmasti monelta riidalta vältyttäs. Sinä ja ap ette todellakaan ole poikeuksia. Ihan hyvä että täällä rajummin herätellään miettimään miten sitä isää pitäs kohdella. Meinaan hänkin on IHMINEN siinä missä ne rakkaat lapsetkin. Eikä parisuhde voi perustua sille että aliarvostaa toista jatkuvasti.

Minä olen antanut mieheni aina touhuta vauvojen kanssa miten itse on parhaaksi nähnyt. Hyvin onkin hoitanut, on jopa paljon tarkempi kuin minä. Päätin jo esikoisen kohdalla, että ihan sama vaikka vaippa olisi väärin päin. Ei lapsi siihen kuole. Tosin on aina laittanut sen oikein, mutta näin minä päätin ja päätös pitänyt. Nyt kolmas tulossa ja ihan rauhassa saa vauvan kanssa touhuta taas. Minusta on toisen ihmisen aliarvioimista tuollainen ja mieheni on aivoilla ajatteleva, järkevä ihminen. Joku tolkku pitää äidilläkin olla!

Toivotan miehellesi hyvin pitkää pinnaa!!!

[QUOTE="jaa";23388430]Mutta kun toi on niin luvattoman yleistä äitin keskuudessa. Se olis lastenkin parhaaks kun äiti vaan luottais niihin isiin (siis jollei nyt ihan rappioalkoholisti ole tai pieksiä) meinaan varmasti monelta riidalta vältyttäs. Sinä ja ap ette todellakaan ole poikeuksia. Ihan hyvä että täällä rajummin herätellään miettimään miten sitä isää pitäs kohdella. Meinaan hänkin on IHMINEN siinä missä ne rakkaat lapsetkin. Eikä parisuhde voi perustua sille että aliarvostaa toista jatkuvasti.[/QUOTE]

Mut onko suoranainen vittuilu nyt ihan oikea tapa herätellä? :D
Eikö voi ihan nätisti antaa asiaansa ilmi?

[QUOTE="jaa";23388430]Mutta kun toi on niin luvattoman yleistä äitin keskuudessa. Se olis lastenkin parhaaks kun äiti vaan luottais niihin isiin (siis jollei nyt ihan rappioalkoholisti ole tai pieksiä) meinaan varmasti monelta riidalta vältyttäs. Sinä ja ap ette todellakaan ole poikeuksia. Ihan hyvä että täällä rajummin herätellään miettimään miten sitä isää pitäs kohdella. Meinaan hänkin on IHMINEN siinä missä ne rakkaat lapsetkin. Eikä parisuhde voi perustua sille että aliarvostaa toista jatkuvasti.[/QUOTE]

Niinpä! Laitoin mieheni lukemaan tämän ja oli aivan kauhistunut. Sanoi, että ei voi käsittää, että jotkut kohtelee miestänsä noin eikä arvosta yhtään isänä! Missä on luottamus?

Okei, pahoitteluni ehkä aavistuksen kärkkäästä kommentoinnista.
Mutta kun toi on niiiiin äitien perusvirhe.
Ja täällä on lähes päivittäin, ainakin viikottain niitä aloituksia, kun joku pikkurouva valittaa, kuinka mies ei osallistu yhtään lasten hoitoon ja arjen pyörittämiseen, ja se vaan huitelis omissa menoissaan tai istuis perse homeessa raapimassa kassejaan sohvan pohjalla.

Sitten kun vähän raaputat pintaa, niin selviää, ettei se ukkoparka ole koskaan saanut siihen hommaan täysipainoisesti osallistua, vaan sen virka on ollut toimia jonain "äidin pikkuapulaisena".
Varmaan lakkaa kiinnostus, jos kaikki tekeminen tiskikoneen täytöstä vaipan vaihtoon torpataan aina tyylillä: "Ei sitä noin tehdä, se tehdään näin. Anna ku mä näytän, miks sä et ikinä opi tätä?"

Kyllä se nyt taitaa tässä tapauksessa olla! Ei tuosta nimittäin hyvää seuraa. Ihan mukavaa olla sitten yksin sen vauvansa kanssa. Useammalle naiselle / äidille sekään ei sitten käy.

Aha..Vittuilulla harvemmin kyllä pääsee kovin pitkälle, siks olis parempi kertoa omia kokemuksia ja antaa ns. vertaistukea ja jonkinlaista ymmärrystä "ymmärrän että sinusta tuntuu tuolta, mutta.."..Ei siinä, jatkakaa toki.. :D

Anna vituttaa. Se helpottaa.

Järjettömän nalkuttamisen ja nipottamisen vs. hälläväliä miten tehdään -tyylien välillä on sitä harmaatakin aluetta.

Meillä mies hoitaa lapsia paljon. Mulla on vaativa työ, hän taas pystyy tekemään enemmän omassa tahdissaan ja työskentelemään kotoakin. Minä olen kuitenkin hoitanut pääasiallisesti vauvavaiheessa äitiyslomalla, miehen tehdessä töitä enemmän kodin ulkopuolella ettei törmäillä toisimme 24/7 kotona. Olemme siis joutuneet opettelemaan nämä pelisäännöt alusta alkaen.

Mulle on tärkeää että lapset on puhtaita ja siististi+säänmukaisesti puettuja. Talvi-syys-kevät-kesä-väli-välienväli -keleihin on kaikkiin omat vaatteensa. Haalarit nyt esim ja lisäyksiä sitten tarvittaessa. Pipot pitää olla päässä ja rukkaset kädessä. Mä olen myös tarkka turvallisuusasioista. Lapsiportit on kiinni, valvonta pelaa eikä vaikka moottorisahalla tehdä puita kun lapset leikkii pihalla myös eikä muita aikuisia ole paikalla. Hampaat pitää pestä ja syödä suht järkevästi. Nuo on ne jutut mistä mieskin pitää kiinni koska me on YHDESSÄ keskusteltu että noita noudattamalla kaikkien elämä on turvallista, miellyttävää ja lapsista kasvaa edes jotain siihen suuntaan mitä toivottaisiin molemmat.

Tiskit, pyykit ja pienemmät siivoilut hoidan joitain poikkeuksia lukuunottamatta minä - vaikka sen parin päivän työreissun jälkeen. Sillä, valvotaanko klo20 vai 22 asti ei ole meillä niin väliä. Tai sillä, syödäänkö 3 vai 5 ateriaa päivässä. Tai sillä katsotaanko telkkaria jonain päivänä 3h sen tavallisen tunnin sijaan. Janiinedelleen.

Eli neuvoisin kaikella ystävyydellä, että valitse taistelusi. Sitten kun olet valinnut, keskustele miehesi kanssa rauhallisesti ja hyvässä hengessä siitä mitä pidät tärkeänä muistaa aina ja poikkeuksetta, ja miksi se on susta tärkeää. Perustele, mutta lyhyesti. Kysy vaikka onko se miehestä tärkeää, ettei flunssa-aikana vauva kylmety ja tule kipeäksi. Sitten viimeiseksi jätät sanomatta ne kaikki muut jutut millä ei ole niin merkitystä ja katsot miten jatkossa sujuu.

[QUOTE="Lisa";23388448]Niinpä! Laitoin mieheni lukemaan tämän ja oli aivan kauhistunut. Sanoi, että ei voi käsittää, että jotkut kohtelee miestänsä noin eikä arvosta yhtään isänä! Missä on luottamus?[/QUOTE]

öö... mitä jos vaikka tuntee miehensä hyvin ja tietää et pitää vähän tarkistella sen tekemisiä... aijemmin puki kaupassa muksun ja ihan kohtuullisesti pukikin, mut ihan vaan turvakaukalon vyöt unohti...

öö... mitä jos vaikka tuntee miehensä hyvin ja tietää et pitää vähän tarkistella sen tekemisiä... aijemmin puki kaupassa muksun ja ihan kohtuullisesti pukikin, mut ihan vaan turvakaukalon vyöt unohti...

Melkein pakko perua lausuntoni. Miten vöiden unohtaminen on mahdollista? Mitä mies siitä itse sanoi? Ymmärsikö mitä voi tapahtua jos kaukalo vaikka vaan kaatuu? Ei kai se nyt oikeasti noin avuton voi olla??

Melkein pakko perua lausuntoni. Miten vöiden unohtaminen on mahdollista? Mitä mies siitä itse sanoi? Ymmärsikö mitä voi tapahtua jos kaukalo vaikka vaan kaatuu? Ei kai se nyt oikeasti noin avuton voi olla??

Siis ihan fiksu ja korkeasti koulutettu mies, mut toi vauvan hoito on sille samanlainen kun kokkaus eli tarvii tarkat ohjeet niin sit onnistuu... ei vaan täytä muistiaan noilla asioilla... kyllä se noista vöistä itekin hokas et oli vähän vaarallinen unohdus...

Mäkin olen joskus unohtanut vyöt auki.
Meillä vauva 6 kk nyt eikä olla pakkasten helpotettua käytetty tumppuja enää automatkoilla.
Eikä koko talvena toppahaalaria, edes niillä kovilla pakkasilla.

Yhteistyössä