Vitsi ootte tyhmiä kun nikillä vastailette kaikenmaailman kyselyihin täällä, moni tietää juuri sinusta aika paljon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hohhohh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hohhohh

Vieras
Ja vielä kuvan ja lastenkin kuvan laitatte tänne. Moni on sinne tiimarin vihkoonsa vuosien varrella kerännyt aika paljon tietoa kun samat tyypit täällä kirjoittelevat. Eikö yhtään järki sano mitään? Ettei omalla ja lastensa kuvalla kannata ihan kaikkea kertoa. Monta tuttuakin olen täältä ihan vain juttujen perusteella bongannut ja myöhemmin sattumalta huomannut ketjun jossa tämä hlö kertoo juttuja mitä ei välttämättä haluaisi kertoa jos tietäisi että joku hänet on tunnistanut. Eipä se ole edes kovin vaikeaa tunnistaa jos sama tyyppi pyörii kauan palstalla

Mä kans ihmettelen kuinka paljon ihmiset uskaltavat kertoa itsestään. Täällä ja muualla.

En haluaisi tulla tunnistetuksi vaikka en henkilökohtaisia tietojani tänne kirjoitakaan.

Täytyy sanoa että aika köyhä täytyy ihmisen elämän olla, jos minusta painaa mieleensä jotai mitä kyselyihi vastaan. Jos mun elämä on mielenkiintoisempi ku oma. :O

Ja vaikkei kerro kuin yhden pienen jutun nyt ja toisen myöhemmin, jopa kirjoitustyylistä pystyy tunnistamaan. Tänäänkin joku kertoi ihan avoimesti miten 3v oli yksin mennyt rantaan :o ja ihan nimimerkillä, sama tyyppi kertonut varmaan miljoona muutakin juttua. Kannattaa oikeasti miettiä. Miksei voi ihan nimettömästi keskustella sellaisista asioista? On ainakin hieman pienempi riski että joku tunnistaa

Entä, jos ei haittaa yhtään vaikka joku tunnistais? :) En kerro täällä mitään, mitä en voisi kuuluttaa koko maailmalle.

Sama juttu. Mulla ei ainakaan ole mitään salattavaa. Ja jos on, en niitä asioita täällä palstalla huutele.

Kyllä muutama kaveri minut täältä tietääkin. Eikä haittaa, vaikka muutkin tunnistaisivat!

Joo, totta tuo mitä ap kirjoittaa. Mä olin aikanaan vitun tyhmä ja sinisilmäinen, jotenkin kuvittelin, ettei täällä pyöri tästä kaupungista ketään muuta, ainakaan minun t5uttujani ja paljastelin vuosien mittaan monta sellaista asiaa, joita en enää todellakaan kertoisi nikilläni täällä .
Harmittaa, kun osa viesteistä on edelleen löydettävissä mustalla nikilläni tältä palstalta vaikka olen harmautunut aikoja sitten :(.

Mutta ei siis tosiaankaan kannata kertoa itsestään tai perheestään mitään, mitä ei voisi painattaa paikallislehteen omilla kasvoillaan. Minä opin sen kantapään kautta :(

Ja vielä kuvan ja lastenkin kuvan laitatte tänne. Moni on sinne tiimarin vihkoonsa vuosien varrella kerännyt aika paljon tietoa kun samat tyypit täällä kirjoittelevat. Eikö yhtään järki sano mitään? Ettei omalla ja lastensa kuvalla kannata ihan kaikkea kertoa. Monta tuttuakin olen täältä ihan vain juttujen perusteella bongannut ja myöhemmin sattumalta huomannut ketjun jossa tämä hlö kertoo juttuja mitä ei välttämättä haluaisi kertoa jos tietäisi että joku hänet on tunnistanut. Eipä se ole edes kovin vaikeaa tunnistaa jos sama tyyppi pyörii kauan palstalla

Mitä haittaa jos tunnistaa?
Haittaa moisesta lie vain sellaisille, jotka häpeävät jotain "paljastustaan". Minulla ei sellaisia hävettäviä, salattavia asioita ole, joten minua ei mitenkään häiritse vaikka joku tuttu palstalta bongaisikin.
Nimitiedotkin helppo löytää profiilin kautta.
:)

On olemassa ammatteja, joissa henkilökohtaisen elämän "paljastuminen" ja esillä oleminen voi olla haitallista. Näillä paljastelijoilla ei vissiin ole sellaista ammattia tai eivät ole ottaneet tätä seikkaa huomioon?

Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä kertoo itsestään ja missä. Itse kerron lähinnä turhanpäiväisistä asiosta tai en ainakaan mistään kovin henkilökohtaisista. Veikkaan että suurin osa palstalaisista ei välttämättä edes tunnista nikkiäni tai ainakaan muista mitään, vaikka päivittäin täällä melkein käyn. :)

Mitä haittaa jos tunnistaa?
Haittaa moisesta lie vain sellaisille, jotka häpeävät jotain "paljastustaan". Minulla ei sellaisia hävettäviä, salattavia asioita ole, joten minua ei mitenkään häiritse vaikka joku tuttu palstalta bongaisikin.
Nimitiedotkin helppo löytää profiilin kautta.

Asia ei ole näin yksinkertainen. Yksityisyydessä on kyse muustakin kuin vain "paljastuksista", eli asioista joita kertoo tai ei. Lisäksi moni täällä kirjottava on vastuussa muistakin kuin itsestään.

Ikävä tosiasia kuitenkin, on että häiriintyneitä ihmisiä riittää. Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä, joissa stalkkaaminen on alkanut netissä, mutta sitten se on siirtynyt oikean elämän puolelle. Varsinkin nimimerkit jotka kirjoittavat paljon, väistämättä ärsyttävät joitakin. Jos ärsyyntynyt ihminen sattuu olemaan sekopää, niin kiusanteko voi olla aika mittavaa. Harmittomimmillaan se on vain väärennettyjä lehtitilauksia tai tyhjennettyjä autonrenkaita, mutta kaikki on mahdollista.

Toinen yleinen stalkkausmuoto on sairaalloinen ihastuminen. Tuskin tarvitsee keksiä esimerkkejä mihin se voi johtaa.

Asia ei ole näin yksinkertainen. Yksityisyydessä on kyse muustakin kuin vain "paljastuksista", eli asioista joita kertoo tai ei. Lisäksi moni täällä kirjottava on vastuussa muistakin kuin itsestään.

Ikävä tosiasia kuitenkin, on että häiriintyneitä ihmisiä riittää. Maailmalta löytyy paljon esimerkkejä, joissa stalkkaaminen on alkanut netissä, mutta sitten se on siirtynyt oikean elämän puolelle. Varsinkin nimimerkit jotka kirjoittavat paljon, väistämättä ärsyttävät joitakin. Jos ärsyyntynyt ihminen sattuu olemaan sekopää, niin kiusanteko voi olla aika mittavaa. Harmittomimmillaan se on vain väärennettyjä lehtitilauksia tai tyhjennettyjä autonrenkaita, mutta kaikki on mahdollista.

Toinen yleinen stalkkausmuoto on sairaalloinen ihastuminen. Tuskin tarvitsee keksiä esimerkkejä mihin se voi johtaa.

Mistä yksityisyydessä on kysymys?

Minä ymmärrän tuon stalkeripelon, vaikka en jaakaan sitä. Itse olen esiintynyt netissä avoimesti toistakymmentä vuotta ja sitä ennen muilla forumeilla eli olen kohdannut oman osani "hupsuja" ja "hulluja".
Koen kuitenkin että avoimuus on nimenomaan suojannut minua ja läheisiäni, eikä päin vastoin.

Tuo kuitenkin eri asiaa kuin yksityisyys käsitteenä.
Sen erilaiset määritelmät kiehtovat minua kovin ja arvostaisin mikäli jaksaisit selittää oman näkemyksesi käsitteen sisällöstä.

Asia ei ole yksinkertainen, mutta Mummeliisa on.

Tuo kuitenkin eri asiaa kuin yksityisyys käsitteenä.
Sen erilaiset määritelmät kiehtovat minua kovin ja arvostaisin mikäli jaksaisit selittää oman näkemyksesi käsitteen sisällöstä.

En tunne kirjoituksiasi ja taustaasi vaikka paljon kirjoitatkin, joten käsitellään asiaa yleisellä tasolla. Olennaista on tosiaankin se, että ihmisten käsitys yksityisyydestä ja omasta reviiristä ovat tosiaankin hyvin yksilöllisiä, ja ennen kaikkea ne käsitykset voivat muuttua ajan kanssa. Kaikki eivät vieläkään ymmärrä sitä, että minkä kerran laittaa nettiin, niin sitä ei käytännössä koskaan saa pois.

Mahdollisia riskejä tähän liittyy lapsien osalta. Moni lapsi ei välttämättä jaa vanhempiensa yksityisyyskäsitystä, vaan haluaisi pitää tietyt asiat omana tietonaan. Täällä moni kirjoittaa lapsistaan varsin yksityiskohtaisia asioita, joita itse en ainakaan haluaisi itsestäni levitettävän julkisesti. Kirjoitushetkellä usein haetaan vilpittömästi apua tai neuvoa johonkin tilanteeseen, mutta samalla saatetaan paljastaa teinistä jotakin joka voi joko nyt tai myöhemmin haitata hänen sosiaalista elämäänsä.

En tunne kirjoituksiasi ja taustaasi vaikka paljon kirjoitatkin, joten käsitellään asiaa yleisellä tasolla. Olennaista on tosiaankin se, että ihmisten käsitys yksityisyydestä ja omasta reviiristä ovat tosiaankin hyvin yksilöllisiä, ja ennen kaikkea ne käsitykset voivat muuttua ajan kanssa. Kaikki eivät vieläkään ymmärrä sitä, että minkä kerran laittaa nettiin, niin sitä ei käytännössä koskaan saa pois.

Mahdollisia riskejä tähän liittyy lapsien osalta. Moni lapsi ei välttämättä jaa vanhempiensa yksityisyyskäsitystä, vaan haluaisi pitää tietyt asiat omana tietonaan. Täällä moni kirjoittaa lapsistaan varsin yksityiskohtaisia asioita, joita itse en ainakaan haluaisi itsestäni levitettävän julkisesti. Kirjoitushetkellä usein haetaan vilpittömästi apua tai neuvoa johonkin tilanteeseen, mutta samalla saatetaan paljastaa teinistä jotakin joka voi joko nyt tai myöhemmin haitata hänen sosiaalista elämäänsä.

Ok. Ymmärrän mitä tarkoitat.
Läheistensä yksityusyyden kokemusta/käistystä ei tietenkään soisi kenenkään loukkaavan.

Minäkin, vaikka pyrin mahdollisimman pitkälle vietyyn avoimuuteen, häiriköin aina väliin läheisiäni kysymällä onko ok kirjoittaa se, se ja se asia. (Siis sellaisia, jotka koskevat enemmän heitä kuin minua)
Joskus ihan siihen asti, että tuskastuvat, että "etkö sinä nyt jo kaikkien näiden vuosien jälkeen usko, että meistä ON täysin ok, että kirjoitat!"

Ajattelette asiaa siten että ei haittaa vaikka joku teidät tunnistaakin täältä, kun ei kerta ole mitään suurempia luurankija kaapeissa.

Mutta kun.

Sitten on näitä taitavia identiteettivarkaita jotka, kerättyään tarpeeksi tietoja, saavat käsiinsä teidän tunnistetiedot ja.....sitten täällä ruikutetaankin että rahat on viety ja tili tyhjätty......

Yhteistyössä