Vitsi mä taas tajusin, kuinka järjettömästi säästyy rahaa...

  • Viestiketjun aloittaja autoton
  • Ensimmäinen viesti
meillä auto vaan lasten vuoksi
Meillä on auto vaan lasten takia. Emme olisi jaksaneet lähteä kävelemään tai pyöräileämään päiväkotiin talvella kuopuksen vauhtia 2 km.

Ja lasten harrastuksiin ei ehtisi koko iltana, jos julkisilla menisi. (50 km matkaa toisen harrastukseen tallille)

Jos lapsia ei olisi, omat työmatkat (molemmilla noin 10 km) pyöräilisi kevyesti läpi vuoden ja muut satunnaiset matkat julkisilla. Pyöräilin tuon 10 km kesät talvet töihin myös kun olin raskaana kuopuksesta.
 
osaaja
Yleensä suurin autoiluun liittyvä kustannus on juuri arvonalenema. Eihän sitä tarvitse joka kuukausi maksaa, se realisoituu yleensä myynnin/vaihdon yhteydessä, mutta kyllä se silti siinä tasaisesti juokseen.

Arvonalenema vaihteelee suuresti auton iän ja merkin/mallin mukaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että arvo puolittuu 3-4 vuodessa. Arvonalenama ei ole myöskään lineaarinen, koska uuden auton kohdalla ensimmäisen vuoden lasku on suurempi kuin myöhemmin. Ensimmäisenä vuonna arvosta tippuu n.20%, sen jälkeen 10-15% vuodessa.

Eli jos ostaa auton, joka maksaa uutena 30 000, niin ensimmäisenä vuonna pelkän arvonaleneman kustannus on n. 6000 euroa, eli 500?/kk. Tuohon ei vielä sisälly muut pääomakulut.

Autoissa on toki paljon eroja. Ranskalaiset ja amerikkalaiset pitävät arvonsa huonosti, kun taas suositummat mallit kuten Octavia tai Corolla pitävät arvonsa paremmin.


 
Alkuperäinen kirjoittaja osaaja:
Ranskalaiset ja amerikkalaiset pitävät arvonsa huonosti, kun taas suositummat mallit kuten Octavia tai Corolla pitävät arvonsa paremmin.
Kyllä minun 43-vuotias jenkkiautoni maksoi projektina nelinkertaisen hinnan verratuna siihen, mitä oli uutena maksanut. ;)

 
osaaja
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja osaaja:
Ranskalaiset ja amerikkalaiset pitävät arvonsa huonosti, kun taas suositummat mallit kuten Octavia tai Corolla pitävät arvonsa paremmin.
Kyllä minun 43-vuotias jenkkiautoni maksoi projektina nelinkertaisen hinnan verratuna siihen, mitä oli uutena maksanut. ;)
Joo, jäi tuo elinkaaren loppupää huomioimatta arvonkehityksen epälineaarisuuden kohdalla. 15 vuoden jälkeenhän auton arvo ei juuri enää laske, jos se pidetään kunnossa. Sitten viimeistään 25 vuoden jälkeen arvo alkaa taas nousta.
Ylläpitokustannuksiin en sitten otakaan kantaa :)
 
mutta
mulla auton hankkiminen on helpottanut elämää niiin paljon enää ei tarvitse:
roudata ostoskasseja hikisessä bussissa,
pelätä bussissa et kuka spurgu tulee viereen istumaan,
saa haettua isommatkin ostokset itse eikä ole riippuvainen kaverin avusta,
voi lähteä pidempään reissuun silloin kun itseä huvittaa,
sateella voi pukeutua nätimmin, kun ei tarvitse kuin hilpaista autoon eikä rämpiä monta sataa metriä bussipysäkille
aikaa säästyy kun omalla autolla pääsee huomattavasti nopeammin paikasta toiseen
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja :
Raha ei tee ketään onnelliseksi, mutta itken mieluummin Jaguarissa kuin bussissa.
No jos nyt jostain syystä alkaa itkettää bussissa, niin voin säästyneillä rahoillani ostaa auton. :D Vielä en ole nähnyt mitään tarvetta moiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vähemmälläkin pääsee:
mä taas kauhistelin, meneeko autoon muka 500? kk?
No meillä ei mene osamaksua, bensaan ja vakutuuksiin kyllä. Mies huoltaa auton itse, ei mene huoltomaksuja siis.

Ajatella niitä jotka joutuu pitämään 2 autoa.
niin meillä on pakko olla, kun ei julkisia kulje ja pakko päästä töihin. Kuussa menee mun autoon keskimäärin 800 ? ja miehellä varmaan 500? eli vuodessa säästyis melkoinen summa. Toki ei ne julkisetkaan ihan ilmaisia oo... mutta kyl tolla 15 000? aika hyvin liikkuis...
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vähemmälläkin pääsee:
mä taas kauhistelin, meneeko autoon muka 500? kk?
No meillä ei mene osamaksua, bensaan ja vakutuuksiin kyllä. Mies huoltaa auton itse, ei mene huoltomaksuja siis.

Ajatella niitä jotka joutuu pitämään 2 autoa.
niin meillä on pakko olla, kun ei julkisia kulje ja pakko päästä töihin. Kuussa menee mun autoon keskimäärin 800 ? ja miehellä varmaan 500? eli vuodessa säästyis melkoinen summa. Toki ei ne julkisetkaan ihan ilmaisia oo... mutta kyl tolla 15 000? aika hyvin liikkuis...
mutta toisaalta, saanhan mä työnantajalta 2000? vuodessa kilometrikorvausta ja verottajalta toisen moisen verohyötynä... ja mies vissiin saman verran... enkä valita, en jaksais sitä tavaramäärää roudata kaupasta viikoittain bussissa kantaen omin kätösin ja kesälomareissut menee omalla autolla, joten ei tule euroopan matkatkaan kauheen kalliiksi...
 
Lilli
Mäkin mietin, että paljonko ne julkiset sitten maksaa.. Mulla menis työmatkoihin 6.50?/suunta joten päivälle tulisi 13 euroa.. Kuukaudessa n. 260? ja tällä en pääse edes perille asti.. Hirveästi menis aikaa kun kummassakin päässä joutuisi kävelemään pysäkille ja työpaikalle..
 
Tiktak
Mä tiedän yhden perheen, jotka asuvat lähes Helsingin keskustassa, myös kaksi lasta, eikä autoa. Säästävät hurjasti rahaa ja ajavat taksilla silloin, jos pitää päästä nyyttien ja nyssäköiden takia esim. lentokentälle tai rautatieasemalle.

Me valitettavasti ollaan jo niin totuttu autoilemaan, ettei olisi vaikea oppia olemaan ilman.
 
Anne
Omaan autooni ei mene kk:ssa keskimäärin kuin 60? (katsastus, yhdet renkaat, verot ja vakuutukset jaettuna 12) plus bensat.
Auto on vanha, joskus ajat sitten olen sen ostanut. Nyt siitä saa enemmän kuin silloin kun itse sen ostin. Olen pitänyt sitä kunnossa joten osiin on mennyt jonkin verran rahaa, osan olen saanut ilmaiseksi ja osan olen ostanut uutena joten niistä ei ole mitään hajua mutta kauhean paljoa ei ole mennyt. Ja tänä vuonna ei ole mennyt osiin yhtään rahaa.
Bensa on sitten eri asia. Joskus menee paljon ja joskus vähemmän ja joskus saan bensaa rajalta, veikkaisin kuitenkin että noin 60?/kk menee bensaan.
Yhteensä siis ~120?/kk
 
kysy
Alkuperäinen kirjoittaja Tiktak:
Mä tiedän yhden perheen, jotka asuvat lähes Helsingin keskustassa, myös kaksi lasta, eikä autoa. Säästävät hurjasti rahaa ja ajavat taksilla silloin, jos pitää päästä nyyttien ja nyssäköiden takia esim. lentokentälle tai rautatieasemalle.

Me valitettavasti ollaan jo niin totuttu autoilemaan, ettei olisi vaikea oppia olemaan ilman.
Autossa säästävät hurjasti rahaa. Mites asumisessa?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Onhan toi 500 paljon mut mua kiinnostaisi se, että paljonko teillä menee niihin julkisiin kuukaudessa?
Minulla ja miehellä menee seutulippuun (Espoo-Vantaa) yhteensä 100 euroa kuukaudessa. Tosin valmistuin nyt, joten opiskelija-alennuksesta joudun luopua syyskuun alusta lähtien. Tällöin matkakustannukset kaksinkertaistuvat, eli maksan lipusta yksin sen 100 euroa kuussa.
 
näin meillä
500 euroa kuussa on kyllä hurja summa. Meillä 2 autoa, vakuutukset VUODESSA 800 euroa yhteensä, toisessa osakasko. Toinen velaton, toisen kuukausierä 136 euroa ja arvonsa on säilyttänyt täysin nyt vuodessa, ei ole läheskään uusi. 3000 euroa maksettiin ja se 3000 euroa ainakin saataisiin helposti. Huollot ei maksa mitään, osat saadaan tukkuhintaan. Ja kun ajellaan kuukausittain kauempana, meille tulisi julkisten käyttö kalliimmaksi.
 

Yhteistyössä