vitamiineista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
miten on vitamiinien laita? Olen syönyt päivittäin sellaisia vitamiinipillereitä, jossa myös a-vitamiinia päivänsaantisuosituksesta 100% ja nyt luinkin jostain, että a-vitamiini voi olla haitallinen sikiölle... Olen menossa rv 12

Joo liika a-vitamiini ei ole hyväksi, keskenmenon ja epämuodostumien riski. Itse syön multi tabs special 2+:aa mikä on erityisesti raskaana oleville ja sen lisäksi kalkki+d-vitamiinia ja rautaa.

Liuku, miksi syöt lisäksi kalkki+d-vitamiinia ja rautaa??? multi tabs special 2+ on kaikki ja tarpeeks mitä tarvit päivän aikana. mulle ainaki sanottii apteekissa että ei kannata syödä lisäks mitää muuta vitamiini valmistetta.

Syön vain yhden multi tabs special+ pillerin päivässä ja se ei vielä sisällä raskaana oleville naisille suositeltavaa d-vitamiini ja kalkkimäärää. Olen menossa raskausviikolla 20+4, joten tässä vaiheessa on jo ajankohtaista syödä rautatabletteja.. ainakin neuvolatäti oli sitä mieltä mun hemoglobiinista.

Välttämättä ei tarvitse syödä mitään vitamiinipillereitä. Riippuu siittä syötkö monipuolisesti kaikkea. Tästä on tiede piirit kiistelleet että onko hyväksi syödä raskaana olessa vitamiini pillereitä. Tosiasia kun on että vitamiinipillereitä on tutkittu vasta vähän aikaa. Niissä on paljon sellaisia valmistus prosessissa tulevia lisäaineita minkä vaikutuksista ei viellä tiedetä. Siksi olisikin suositeltavampaa syödä vaan monipuolisesti tavallista kotiruokaa. Eri asia jos syöminen on huonoa, silloin on varmasti perusteltua syödä vitamiinipillereitä. Mutta siis tapaus kohtaista. A-vitamiinia tosiaan ei pitäisi ottaa ainakaan mistään vitamiinipillereitä. Mutta esim. porkkanasta saa myös A-vitamiinia ja siinnä sitä tulee luonnollisessa hyvässä muodossa. Toki ei porkkanoitakaan saa syödä kohtuuttomasti.

Kuten edelliset jo vahvistivatkin, a-vitamiinia ei suositella raskaana oleville. Ei sinun kuitenkaan kannata hätääntyä, vaikka olet niitä syönyt. Esim. Ruotsissa a-vitamiinia ei mainita mitenkään haitallisiksi raskaana oleville, eikä sitä suomessakaan ole vielä kovin kauaa kehotettu välttämään. Vaihda vaan nyt asiasta kuultuasi vitamiinivalmisteeseen, jossa sitä ei ole, niin ei tarvi enempää huolehtia!

Kiitoksia kaikille vastauksista. Ehkä tässä ei vielä ole päässyt kuinkaan käymään. Lopetin muuten niitten vitamiinipillereitten syönnin heti kun huomasin jutun.

Mulle sanoi neuvolan täti, että järki päähän myös noissa vitamiiniasioissa. Se määrä, joka tavallisissa vitamiineissa on A-vitamiinia, ei haittaa. A-vitamiinia ei saa syödä liikaa! Itse ainakin syön ihan tavallisia vitskuja, enkä ala ostamaan monta kertaa kalliimpia vain sen takia, että siinä on vähän A-vitaa. Höh teitä!

Yhteistyössä