multivitaplus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pauliina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pauliina

Vieras
Rv 8+6 menossa. Olen syönyt koko raskausajan yhden multivitaplus-tabletin päivässä siinä olevan foolihapon takia. Tänä aamuna huomasin, että siinä on aika paljon A-vitamiiniakin (muistaakseni 300 mcg). En kai ole nyt saanut A-vitamiinia tai jotain muuta liikaa? Miten kauan olette muut syöneet foolihappovalmisteita? Kannattaako lopettaa kolmen ekan kuukauden jälkeen?

Jos haluaa syödä vitamiinitabletteja, niin kannattaa ostaa niitä raskaana oleville, imettäville ja raskautta suunnitteleville tarkoitettuja tabletteja. Muistaakseni niiden nimi oli multivita 2+ tms...

Minulle lääkäri sanoi ettei vitamiinitabletteja tarvitse syödä ja että suomessa ihmiset saavat kyllä tarpeeksi vitamiineja ruuasta. Hän kyllä sanoi myös että foolihappo on tärkeää, ja että neuvolasta saa foolihappotabletteja, mutta minä en ole saanut ainakaan ja siksi syön vielä noita multivitamiinitabletteja.

Tuskin oot liikaa saanu, mutta kannattaa kuitenkin vaihtaa esim. Multivita Special 2+ - valmisteeseen, joka on raskaana oleville tarkoitettu. Ei sisällä A-vitamiinia, sisältää paljon foolihappoa jne.

Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että voi käyttää koko raskauden ajan, nyt menossa rv 28+1 ja edelleen otan 2 tabl päivässä.

Tuo 2+ on Multitabs 2+. Samat aineet löydät Multivita-tabletista (joka ei siis ole multivita plus vaan pelkkä multivita, siinä ei ole a-vitamiinia). Olen itse ottanut sitä 1 tabletin päivässä, kun se on halvempaa kun tuo ""raskaana oleville tarkoitettu"". Rahastuskeino sekin..:)

Minäkin suosittelen tuota pelkkää multivitaa! Multitabs 2+ sisältää nimittäin sekä kalkkia että rautaa, jotka eivät imeydy yhtäaikaa nautittuna (farmaseutti selitti, että ne jotenkin estävät toistensa imeytymisen, tarkemmin en osaa selittää). Eli siis turhaa maksaa kalliista valmisteesta, jonka kaikki ainesosat eivät edes vaikuta! Halvemmaksi tulee ostaa multivitaa ja sit jos haluaa, niin foolihappoa erikseen, esim. Bio-Folic on tosi edullinen ja riittoisa.

Juu, Nekku on aivan oikeassa. Tuosta munkin piti sanoa, mutta unohdin.

Otan nimittäin itse vielä rautatabletteja (alhaisen hb:n vuoksi) ja kalkkitabletteja (laktoosi-intoleranssin vuoksi). Ja on tosi tarkkaa, että ottaa kalkin aamulla ja raudan illalla eikä molempia yhtäaikaa. Tai tietty voisi tehdä toisinkin päin, mutta rauta ei imeydy myöskään silloin, jos sen ottaa syömisen yhteydessä, joten otan sen illalla. Aamuisin kun on niin hirveä nälkä heti herätessä:) Ja rautatabletit (ainakin nämä mun matrifolinit) sisältävät myös foolihappoa, jos sellaisia ottaa.

itse söin samaista vitamiinia muistaakseni rv 10 paikkeille asti ennen kuin huomasin siinä olevan A-vitamiiinin. Neuvolassa tarkistivat asian sairaalan ""myrkytysosastolta"" (on sillä joku virallisempikin nimi...) ja kertoivat, että ei ole haittaa. Sanoivat, että voisi jopa jatkaa samalla tuotteella halutessa, mutta en kyllä uskaltanut.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista, ahdistus helpotti. Ehkä soitan ma:na vielä teratologiseen palveluun (se on se myrkytyskeskus). Välillä ahdistaa näiden syömisten kanssa kun pitäisi saada kaikkia aineita ja samalla olla varovainen.

minä olen syönyt koko raskausajan tavallista multivitaa..
Minustakin nuon raskaanaoleville suositellut vitamiinivalmisteet on pelkkä rahastuskeino, muistaakseni tää 2+ maksoi yli puolet enemmän kuin tavallinen multivita plussa.

Yhteistyössä