Vitamiineillako vauva??

Ahhaa. =) Kiitos sulle pietu! Saan siis juoda sitä ihan samaan malliin. Minäkään en aluksi tykännyt, mutta kun pari päivää oli juonut (aina väkisin lasillisen) niin sitten se alkoikin maistua ja oli hyvää. Nyt sitä ei enää kaapissa ookaan. Joten minäpä marssin kauppaan. ;)
 
Mä oon kans kuullut että joidenkin lääkkeiden kanssa greippimehusta saattaa olla haittavaikutuksia. Joten luulenpa että jätän nyt sit sen ryystämättä. Onko foolihappoa sitten jossain vitamiini valmisteessa mukana? Mitä vitskuja syötte? Missä ois kattavimmin kaikki tärkeet meidän kannalta?
 
Onko kukaan käyttäny saman aikaisesti helokkiöljykapseleita ja multitabs special 2+? Kysyin apteekin neuvonta numerosta ja sano, et kunhan a vitamiinin annostus ei oo liian suuri...muttamutta...sisältääkö noi helokkiöljykapselit a vitamiinia, kun ei ainakaan purkissa lue? Ja sitten kun jotkut on kirjotellu, et miehen kannattais syödä sinkkiä....niin kumpi ois parempi, ihan joku monivitamiini vai pelkkä sinkki, kun ei niitä voi samaan aikaan käyttää tai tulee taas liian suuri päiväannostus...? Kylläpäs on hankalaa...ja tosiaan mä en syö kun rehuja, joten syöminen ei kuiteskaan oo niiiiiin monipuolista... ;)
 
Ei tule, kun ostaa sellaisen vitamiinipurkin, missä ei ole sinkkiä. Ja toisekseen, suomalaiset eivät sinkkiä ravinnosta saa tarpeeksi. Meillä laatu parani (en tiedä miten iso vaikutus oli laatuun todellisuudessa) huikeasti... Huonosta priimaan käytännössä ja muutamilta muilta foorumeilta olen lukenut käyneen näin toisaallakin.
 
Katos, kun enhän mä tajunnu että ois sellassia missä ei sitä sinkkiä ole..pitääkin seuraavalla kerralla kattella tarkemmin! Paitsi, että niissä monivitamiineissa sitä on melkein yhtä paljon kun niissä sinkkitableteissa..mutta saa sitten ne sinkit käytettyä, kun ostaa niitä toisenlaisia vitamiineja! :)
 
Naiset E-VITAMIINI!! kolme vuotta yritystä takana.mitään vikaa ei minusta eikä miehestä ole koskaan löytynyt. Päätin kokeilla e-vitamiinikuuria.kierron alusta otin 1 tabl päivässä ja ovulaation jälkeen harvensin 1tabl joka toinen päivä.ja ihme tapahtu...tulin raskaaksi!! En voi vieläkään uskoa tätä! Kokeilkaa, ei ole kallista.tietääkseni ainut este on verenhyytymisongelmat. Epäilin jo jonkin aikaa limakalvossa, ph:ssa ja siksi kiinnittymisessä olleen vikaa.en tiedä mihin muuhun tämä e-vitamiini hedelmällisyyden monimutkaisessa systeemisssä vaikuttaa kuin vahvistaa limakalvoa mutta jotain se mulle teki?
 
Kaikenlaisia on tullu kokeiltua, greippimehu, punaviini, omenavinietikka, vihreä tee, monivitamiinia ja keliakia-ruokavaliookin (tosin sittemmin todettu uudestaan ettei oo keliakiaa). Joskus kotiyritysaikoina söin muutaman kierron helokkiöljykapseleita, joissa kai on myös e-vitaminia. Lisäks viime (pas) siirrossa oli käytössä ihan apteekista ostettu e-vitamiini, kun oon lukenu että se vois suurina annoksina vähentää endon myrkkylitkuja. Toistaseks ei mitään tehoo, yhtä negaa oli kun ennenkin. En tiedä viitsiikö sitä sit jatkossa ottaa "yliannoksia" kun lääkärin mukaan se voi olla jopa haitallista kun on rasvaliukonen.
 
Ajattelin kirjoittaa tänne oman kokemukseni, jos siitä olisi jollekin muullekin apua.

Taustaa sen verran, että meillä takana lapsettomuutta oli reilu neljä vuotta. Tänä aikana tuli käytyä läpi tutkimuksia syyn selvittämiseksi mutta mitään ei löytynyt. Kokeilimme myös lapsettomuushoitoja (3xinssi, 2xivf joista kaksi tuoresiirtoa ja neljä passia) joista toivottua tulosta ei saatu.

Omaa kiertoa tarkkailemalla huomasin, että minulla oli alkukierto melko pitkä ja loppukierto taasen jäi aina tosi lyhyeksi. Ovis ajoittui usein kierron päiville 18-21. Loppukierto oli usein vain 7-9 päivää pitkä.

Eri keskustelupalstoja lueskellessa törmäsin tähän E-vitamiiniin. Tarvihan sitäkin kokeilla, kun ei ollut mitään menetettävää. Söin alkukierron Efamolin helokkiöljy-E-vitamiinivalmistetta 1 kapselin päivässä siihen asti, että bongasin ovulaation (ovulaatio-testeillä). Ovulaatio-plussan saatuani (joka tuli jo kp 11) lopetin Efamolin syönnin. Parin päivän päästä ovulaatiosta aloin käyttää Lugesteroni emätinkapseleita loppukierron tueksi 1kapseli 3kertaa päivässä siihen asti kun sain raskaustestiin plussan. Plussauksen jälkeen jatkoin lugeja vielä muutaman päivän ja lopetin sen käytön asteittain 2kapselia 2päivää, 1kapseli 2päivää. Loppuraskaus menikin sitten ihan normaalisti ja syntyi terve poika.

En tiedä oliko näillä vaikutusta raskautumiseen vai oliko vain muuten sitten kaikki kohdallaan siinä kierrossa. Mutta eipä näistä ollut näemmä haittaakaan.

Jälkikäteen kuulin myös eräästä tuttavastani jolla oli ollut kakkosen yritystä takana jo muutaman vuoden. Myös hän oli syönyt E-vitamiinia muutaman kuukauden ja raskaus oli alkanut luomusti.

Toivottavasti tästä kokemuksestani on apua jollekkin saman asian kanssa painivalle. Toki ihmiset on yksilöitä ja se mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella mutta ei kokeilemisesta haittaakaan ole.
 
Meilläkin takana lukuisat icsit ja nyt ollaan hoitotauolla. Meillä normaaliraskautumisen todennäköisyys on todella pieni. Olen miettinyt myöskin noita lugesteroneja, kun minunkin alkukierto on pitkä ja loppukierto hyvin lyhyt. Oletko käyttänyt aivan omin päin lugeja, voiko niistä olla jotain haittaa, jos käyttää normikierroissa..?
 
Mä käytin tosiaan tuohon alkukiertoon tota E-vitamiinia ja se aiheutti sen, että ovis aikaistui tuohon kierron päivään 11. Ja loppukierron tueksi käytin sitten niitä lugeja. Mulla oli niitä ollut hoitojen aikana käytössä samalla annostuksella ja jäänyt niitä tuonne kaapinpohjalle. Lugesteronin pakkausselosteesta huomasin, että sitä käytetään myös loppukierron tukena. Tää pätkä on siitä pakkausselosteesta:

Keltarauhasen vajaatoiminta:
Annos on 300 mg vuorokaudessa jaettuna kahteen osa-annokseen, joista toinen otetaan aamulla ja toinen, suurempi annos, illalla nukkumaan mennessä. Kerta-annoksen ei tulisi kuitenkaan olla suurempi kuin 200 mg. Lugesteron-valmistetta otetaan kolmannesta ovulaation jälkeisestä päivästä lähtien (määritetään esim. peruslämpökäyrän avulla, yleensä kierron 17. päivä) 9.–11. raskausviikolle mutta ei pitempään, tai kunnes vuoto alkaa.

Kuukautisia edeltävä oireyhtymä:
Annos on 200–300 mg vuorokaudessa ja se voidaan ottaa joko yhtenä kerta-annoksena illalla nukkumaan mennessä tai jaettuna kahteen annokseen, joista toinen otetaan aamulla ja toinen, suurempi annos, illalla nukkumaan mennessä. Kerta-annoksen ei tulisi kuitenkaan olla suurempi kuin 200 mg. Lugesteron-valmistetta otetaan 10 päivän ajan kierron 17.–26. päivinä.

Lääkeinfo.fi - LUGESTERON® 100 ja 200 mg kapseli, pehmeä oraaliseen tai vaginaaliseen käyttöön (LEIRAS TAKEDA)

En kyllä olisi lähtenyt tuota omin päin käyttämään jos en sitä olisi aiemmin lääkärin määräyksestä käyttänyt. Ja se kun on reseptilääke ei sitä saakaan ilman lääkärin määräystä. Mun kohdalla on ilmeisesti tuota keltarauhasen vajaatoimintaakin kun se loppukierto on niin lyhyt?? Ja tämän vuoksi ajattelin noita lugeja kokeilla loppukiertoon.

Mulla tärppäsi silloin tällä ekalla omalla kokeilulla niin en osaa sanoa pitkäaikaisista vaikutuksista. Mutta varmaan kokeilen tätä samaa yhdistelmää jos haaveissa oleva kakkonen ei ala kuulumaan.

Ai niin ton lugen lopetuksen tein ohjeen mukaan jonka sain soitettuani plussatestistä lääkärille jolla olimme olleet hoidoissa. Lisäksi halusivat tehdä siellä alkuraskauden ultran vaikka raskaus alkoikin lopulta ilman varsinaisia hoitoja.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä