Vitalinea Vanilla 0% rasvaa...

Tosta tuli mieleen, kun se yksi mainos, tiedä vaikka koski tuotakin, niin ääneen sanottiin, että lisätty magnesiumia ja vitamiineja ja tekstinä tuli vain magnesium ja d-vitamiini. Joten miksi ääneen sanottiin vitamiineja, jos kuitenkin vain yhtä vitamiinia oli lisätty? Eikös tuollainen ole harhaanjohtamista?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta kuten tiedetään, kevyet tuotteet eivät laihduta ja kaikenlisäksi makeutusaineet lihottavat :)

Kevyttuotteet on kylläkin parempia vaihtoehto kuin täysrasvaiset, JOS niitä käytetään oikealla tavalla eikä kaksinkertaista määrää normaalirasvaiseen verrattuna.

Miten makeutusaineet lihottaa?

Alkuperäinen kirjoittaja korjaan:
Mutta kuten tiedetään, kevyet tuotteet eivät laihduta ja kaikenlisäksi makeutusaineet lihottavat :)

Kevyttuotteet on kylläkin parempia vaihtoehto kuin täysrasvaiset, JOS niitä käytetään oikealla tavalla eikä kaksinkertaista määrää normaalirasvaiseen verrattuna.

http://www.yle.fi/teema/tiedeuutiset/uutinen.shtml?id=14586

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Luepas itsekin mitä linkität. Makeutusaineet ei ton mukaan lihottaneet vaan se, että sitä syötiin enemmän ja sen takia lihotti.

Mikäli haluat laihtua, kannattaa kaataa sokerittomat limut viemäriin. Uusi tutkimus osoittaa, että kalorittomien makeutusaineiden käyttö voi itse asiassa vaikeuttaa syömisen hallintaa ja näin vaikuttaa myös painoon.

Laboratoriokokeissa rotille syötettiin jogurttia, joka oli makeutettu glukoosilla eli yksinkertaisella sokerilla ja toisille rotille syötettiin kalorittomalla sakariinilla makeutettua jogurttia. Keinotekoista makeutusainetta nauttineet rotat lopulta söivät enemmän, lihoivat, eivätkä tehneet elettäkään vähentääkseen mässäilyä.

Tutkijat arvelevat, että keinotekoinen makeutusaine sakariini katkaisee tärkeän syy-seurausyhteyden makean aistimuksen ja kaloripitoisen ruuan välillä, jolloin sakariini muuttaa elimistön kykyä säännöstellä syömismääriä.

Tämä muutos kuitenkin riippuu aiemmasta syömiskäyttäytymisestä, mikä selittää osaltaan aiempia ristiriitaisia tutkimustuloksia makeutusaineiden vaikutuksista. Ongelmat itsesäätelyn kanssa voivat myös selittää, miksi ylipaino on noussut samaa tahtia kuin makeutusaineiden käyttö.

Makeutusaineet huijaavat kehoa luulemaan, että nyt syödään jotain hyvin kaloripitoista, kun se maistuu niin makealta. Ruuansulatusjärjestelmä varautuu turhaan hallinnoimaan suurta sokerimäärää, mutta sitä ei tulekaan. Tuloksena koko järjestelmä menee sekaisin.

Seuraavaksi tutkijat haluavat selvittää, vaikuttavatko makeutusaineet samoin ihmiseen ja päteekö uudet tulokset muihinkin makeutusaineisiin sakariinin lisäksi. Rottakokeiden pohjalta tutkijat ennustavat, että muillakin keinotekoisilla aineilla, kuten aspartaamilla, sukraloosilla ja asesylfaami-K:lla voi olla samoja vaikutuksia.

Luepas itsekin mitä linkität. Makeutusaineet ei ton mukaan lihottaneet vaan se, että sitä syötiin enemmän ja sen takia lihotti.

Eli makeutusaineiden käyttö lihottaa.

No mä makeutan edelleenkin teeni aspartaamilla ja saatan joskus syödä jogurttiakin mikä on makeutettu tuolla kauhealla aineella... Niin, ja Light-mehujakin aion juoda. Kun mut aikoinaan (tokassa raskaudessa) noihin Light-tuotteisiin opetettiin... :whistle:

Eli makeutusaineiden käyttö lihottaa.

Joo, ehkä käyttö voi lihottaa, mutta ei se itse makeutusaine! Kyse on syömistottumuksista eikä siitä itse aineesta!

Mä löysin sellaisen Ingmanin raejuustolevitteen, siinä on 2 % rasvaa ja se on ruisleivän päällä todella ihanaa!

Mä tykkään Profeel-jugurteista (ananas sekä mango-meloni) ja sitten itse tehdystä marjarahkasta (juu laitan makeutusainetta).

Yhteistyössä